Citat:
Ursprungligen postat av
JanTaliban
Oj, vi skrev samtidigt! Vi kan jämföra.
Omöjligt att veta vad som är sant. Här har jag i alla fall försökt baka ihop de sakuppgifter i tråden som trots allt är möjliga att tolka som trovärdiga:
11. Familjen avskärmar sig i hemmet, samtidigt som Oskar vidareutvecklar sin stjärnstatus på universitetet. Oskar beklagar sig över dotterns hopplösa hälsotillstånd inför hänförda (kanske till och med förälskade) kollegor. Plötsligt avbryter man 2016 kontakten med ett tidigare, nu vuxet, adoptivbarn.
12. Sommaren 2017 utannonserar man några möbler, typiska för ett rosafärgat flickrum.
16. I november 2017 är Oskar avmagrad och sliten. Han minskar sin arbetstid till 90% pga ”privat livssituation”.
17. I mellandagarna 2017 syns Oskar och Moa i affären. Hanna är online 6/1. Bjärredvillans elförbrukning antyder att familjen är bortrest 6/1 och kommer hem söndag 7/1. Oskar, men inte Hanna, raderar nu sina sociala konton.
18. Hela händelsen utspelar sig gissningsvis kring måndag 8/1. Datumet är medvetet valt för att familjen ska bli saknad och upphittad fortast möjligt. Agnes och Moa mördas på okänt sätt. Man efterlämnar ett brev (med okänd adressat) där utebliven livskvalitet nämns, och där Oskar och Hanna tar på sig skulden för dödsfallen. Man täcker för fönster och släcker ljuset. Oskar och Hanna dör på okänt sätt.
Som du skriver alltid bra att man kan jämföra. Så tack alltså. Du var mer noggrant att plocka fram årtal. Tycker att det är stort sätt samma konklusion.
11. Jag missade att kontakten avbröts. Passar i bilden att något höll på att förändras.
12. Du kom ihåg vad det var. Hoppas man började inte avveckla sig då, någon skrev att familjen verkade vilja lämna allt ”rent och fint” (så klart tolkningsbar, kan vara något alla gör när man har tid, säljer saker på blocket alltså)
16. Det var året innan enligt pianoläraren, alltså 2016.
17. Visste inte att HB var online den 6/1. Trodde kanske att morden skedde den 6/1. Sänkning av temperatur av viss anledning och att OH städade upp efteråt och begick självmord den 7/1. Men det är så klart ren spekulation. Att man orkar resa bort tror jag inte, men vem vet. Kanske en sista familjemiddag med släktingar. Dessutom kan OH & HB dött båda senare, vilket sannolikt hade varit ett bevis att HB var med på det hela. Jag bygger detta bara på tråduppgifter att alla dödsfall inte skedde samma dag.