2018-02-10, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Hur kan det vara så svårt för vissa att förstå lagen?

Hur kan det vara så svårt för vissa att förstå att det finns aspekter på livet utanför juridiken?
Citera
2018-02-10, 10:38
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Förmodligen det datum de togs bort på Ratsit via Skatteverket. Man dör och raderas efter en tid.
Så är det nog, ja.
Citera
2018-02-10, 10:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Najjon
Ett äktenskap upphör alltid automatiskt vid dödsfall.

Har inte lokalblaskan helt enkelt satt föräldrarnas namn under fel rubrik? Borde kanske stått under dödsfall? Men datumet är märkligt - men även det kan ju vara felskrivet.

Eller så har har föräldrarna redan under sommaren 2017 ansökt om skilsmässa och fått sedvanliga sex månaders "betänketid" pga minderåriga barn? Denna skilsmässa går igenom per 1/2 utan att myndigheterna uppdateras om att parterna avlidit. Men denna myndighetsfördröjning på tre veckor är märklig och egentligen rätt osannolik.
Citera
2018-02-10, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag tror jag hittat en bild på Hanna från hennes linked. En svartvit bild, ljus o kort hår? Kan den stämma, vill inte hänga ut någon som inte har med fallet att göra.
Hur hittade du den?
Citera
2018-02-10, 10:51
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonora
Bouppdelning av arv efter döda annonseras väl inte? Jag tror de på ett juritmässugt sätt försökt att göra någon av deras släktingar arvslösa. Därav filmen där de förklarar varför hur de vill att deras kvarlåtenskap de säkert skrivit över på den ena skall ärvas. Jag tror de tänkt igenom det mesta. Vittnen till det nya testamentet är kanske den dom skrev : det som inte fick hända, hände .....
Det brustna hjärtat borde symbolisera skilsmässa och datumet som anges är då när skilsmässan vann laga kraft:
http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/nyskilda-hangs-ut-pa-webbsajt-8281312.aspx
Citera
2018-02-10, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag skulle vilja beskriva fallet som ett utvidgat självmord men jag tror att föräldrarna uppfattade det som främst ett barmhärtighetsmord.

Var på denna skala; utvidgat självmord - barmhärtighetsmord; föreliggande fall befinner sig, är väl det som hela den här tråden har kommit att handla om. Någon exakt sanning i detta finns så klart inte och är beroende av hur man tolkar den fakta som inkommit, men ungefär här lägger jag mig -

Utvidgat självmord 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Barmhärtighetsmord
En 2a och således primärt ett utvidgat självmord.
Jag tror att föräldrarna skulle plotta in sig på en 9a.
Var lägger du dig?
1 säger jag.
Citera
2018-02-10, 10:59
Medlem
Americanahs avatar
Kanske har någon redan lagt ut länken, men om det var ME döttrarna hade, vilket mycket pekar på, vilket helvete de måste ha levt i.

Och just i den åldern som man kanske vill vara ute med kompisarna. Någon spekulerade om att de kanske inte fick gå ut av sina föräldrar, att de skulle ha hållits fångna. Men det ligger nog närmare sanningen att de mådde så pass dåligt fysiskt (och psykiskt) att de helt enkelt inte kunde.

Det står även hur svårt det är att få hjälp med sjukdomen i Sverige, att vissa ( som hade råd) reste till Tyskland för att få hjälp. Vilket familjen också gjorde.

Hoppas att mer resurser läggs på detta, oavsett om det var det döttrarna led av, eller inte.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/RxrBb8/det-enda-jag-tankt-pa-i-tre-ar-ar-den-har-javla-sjukdomen
Citera
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Mycket fokus på ME i media som sagt var....

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/RxrBb8/det-enda-jag-tankt-pa-i-tre-ar-ar-den-har-javla-sjukdomen

Liten privatklinik i södra Sverige och behandling i Tyskland, visst känns det igen?
ME är dock ingen barnsjukdom och heller inte ärftlig. Så det är rätt osannolikt.
Mer troligt att media pratar ME nu pga av kvinnan som valde att avsluta sitt liv. Anne tror jag hon hette.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är väl i så fall lika oetiskt att diskutera vilket hemskt mord det är eftersom vi inte har några fakta om barnens sjukdom. Jag tror för övrigt inte att det som hände hade hänt om barnen var akut döende. Då hade motivet saknats. Då hade det inte påverkat livskvaliteten mer än tillfälligt.

Vems livskvalitet talar vi om?
Föräldrarnas?
Om föräldrar inte klarar av att uppfylla sin uppgift som just föräldrar brukar det finnas en utökad familj som tar hand om barnen.
Om en sådan inte finns så tar det svenska samhället hand om barnen, det borde föräldrarna veta som själva varit fosterföräldrar åt en pojke som förlorat sina föräldrar.
Citera
2018-02-10, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Har inte lokalblaskan helt enkelt satt föräldrarnas namn under fel rubrik? Borde kanske stått under dödsfall? Men datumet är märkligt - men även det kan ju vara felskrivet.

Eller så har har föräldrarna redan under sommaren 2017 ansökt om skilsmässa och fått sedvanliga sex månaders "betänketid" pga minderåriga barn? Denna skilsmässa går igenom per 1/2 utan att myndigheterna uppdateras om att parterna avlidit. Men denna myndighetsfördröjning på tre veckor är märklig och egentligen rätt osannolik.

Jag är inte hundra insatt i just detta så kan såklart inte helt utesluta det du skriver.

Men det behöver inte vara så då dödsfallet resp upphörandet av äktenskapet säkert inte hanteras av samma handläggare eller samma datorsystem, det är sällan det funkar så enhetligt eller hur man ska förklara. Men det är liksom inte en och samma maskin som hanterar alla uppgifter om varje person. Samma avseende datum, det kan finnas flera tänkbara anledningar till att det står 1/2 och fallet är ju exteemt ovanligt och under utredning med sekretess osv, inte ens så jättevanligt att makar dör precis samtidigt och i detta fall har det ju säkert behövts tid att tex utröna om båda tex dog samma dag, det tar tid och sedan ska man hitta ett sätt att föra in uppgifterna i systemet i efterhand efter att man väntat på att få datum bekräftade.
Det är inte allt som på riktigt trillar in i systemet helt så korrekt, enkelt och smidigt som man tänker att det borde. Det finns alltid utrymme för både omständigheter, mänskliga och maskinella faktorer.

Ang lokalblaskan så är den ju inte någon myndighet så där finns säkert utrymme för att saker hamnar under olika eller fel rubriker. Inte ens säkert att den som lagt in texten i tidningen vetat att det gällde detta fallet eller tänkt närmare på sådana omständigheter.
Senast redigerad av Najjon 2018-02-10 kl. 11:07.
Citera
2018-02-10, 11:02
Medlem
Americanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
ME är dock ingen barnsjukdom och heller inte ärftlig. Så det är rätt osannolikt.
Mer troligt att media pratar ME nu pga av kvinnan som valde att avsluta sitt liv. Anne tror jag hon hette.

I dokumentären Unrest var en mamma och hennes dotter drabbade så helt ovanligt verkar det inte vara
Citera
2018-02-10, 11:08
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Hur hittade du den?

Hej hittade nu på datorn, där stod det annorlunda under bilden, blev på något sätt sammanlänkat med denna kvinna så det är fel person, förlåt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in