2018-02-10, 11:08
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanah
I dokumentären Unrest var en mamma och hennes dotter drabbade så helt ovanligt verkar det inte vara
Jo att 2 st barn som ej ens kommit upp i början av tonåren och i samma familj får ME måste isf vara väldigt ovanligt.
Citera
2018-02-10, 11:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har svårt att tro, att en advokat skulle kunna framföra att föräldrarna visste bättre än alla andra som hade beröring med flickorna.
Fast nu blandar du ihop subjektiva och objektiva rekvisit. Det subjektiva rekvisitet handlar inte om att föräldrarna objektivt visste bättre, utan att de var subjektivt förvissade om att de visste bättre. Men även detta blir naturligtvis svårare att hävda ju mer medicinskt välutredda flickorna var.
Citat:
Att de inte lyckades få läkarna att ställa diagnos som styrkte flickornas dåliga prognos och avsaknad av livskvalité är allvarligt, och går inte att prata bort. Jag ser avsaknad av diagnos som ett tecken på att det inte fanns en entydig diagnos som förklarade tröttheten.
Om det nu är så att det inte fanns någon officiellt ställd diagnos - det är väl inte hundra procent utrett - så håller jag med dig. Jag är kanske beredd att gå så långt som till att hävda att också om ME hade satts som diagnos är det bekymrande, med tanke på hur otypisk ålder flickorna var i.
Citera
2018-02-10, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Vems livskvalitet talar vi om?
Föräldrarnas?
Om föräldrar inte klarar av att uppfylla sin uppgift som just föräldrar brukar det finnas en utökad familj som tar hand om barnen.
Om en sådan inte finns så tar det svenska samhället hand om barnen, det borde föräldrarna veta som själva varit fosterföräldrar åt en pojke som förlorat sina föräldrar.

Det är exakt sånt som en utredning kommer att klargöra på ett betydligt bättre sätt än alla KrösaMajor i tråden som redan har bestämt allt.
Citera
2018-02-10, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är exakt sånt som en utredning kommer att klargöra på ett betydligt bättre sätt än alla KrösaMajor i tråden som redan har bestämt allt.

Finns väl viss risk att den drar ut på tiden med tanke på att alla inblandade redan är döda. Sedan handlar det trots allt om fyra personer.
Citera
2018-02-10, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag skulle vilja beskriva fallet som ett utvidgat självmord men jag tror att föräldrarna uppfattade det som främst ett barmhärtighetsmord.

Var på denna skala; utvidgat självmord - barmhärtighetsmord; föreliggande fall befinner sig, är väl det som hela den här tråden har kommit att handla om. Någon exakt sanning i detta finns så klart inte och är beroende av hur man tolkar den fakta som inkommit, men ungefär här lägger jag mig -

Utvidgat självmord 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Barmhärtighetsmord
En 2a och således primärt ett utvidgat självmord.
Jag tror att föräldrarna skulle plotta in sig på en 9a.
Var lägger du dig?

Jag kommer inte att lägga mig någonstans eftersom det saknas för mycket fakta. Men jag ansluter mig till att debatten handlar om en sån skala. Sen finns det några som hävdar att skalan inte finns eftersom den strider mot deras moral och värdegrund. För dom existerar inte ens utvidgat självmord. Dom ser bara mord och att föräldrarna som tog sitt liv i sammanhanget gjorde det för att undgå straff. Men då utgår man ifrån att livet skulle vara ett straff som dom rymde ifrån. Det är en så kallad logisk kullerbytta.
Citera
2018-02-10, 11:43
Medlem
Citat:
Jag kommer inte att lägga mig någonstans eftersom det saknas för mycket fakta. Men jag ansluter mig till att debatten handlar om en sån skala. Sen finns det några som hävdar att skalan inte finns eftersom den strider mot deras moral och värdegrund. För dom existerar inte ens utvidgat självmord. Dom ser bara mord och att föräldrarna som tog sitt liv i sammanhanget gjorde det för att undgå straff. Men då utgår man ifrån att livet skulle vara ett straff som dom rymde ifrån. Det är en så kallad logisk kullerbytta.

Jag tycker egentligen inte att det är ok att tala om utvidgat självmord. Det blir otydligt, man kan ju bara göra självmord på sig själv.
Citera
2018-02-10, 11:45
Medlem
Citat:
Ditt resonemang är märkligt, Straffet vi talar om är inte livet som sådant utan livstids fängelse.
Citera
2018-02-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Åh, tack för ifon, jag får erkänna att jag tyckt den varit oviktig och inte läst den. Får göra det.

Vart finns den att läsa?
Citera
2018-02-10, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ditt resonemang är märkligt, Straffet vi talar om är inte livet som sådant utan livstids fängelse.

Du tror eller önskar att det hade blivit deras straff. Så utifrån din tro så kan mitt resonemang bli märkligt för just dig. Det kan inte jag påverka.
Citera
2018-02-10, 11:51
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Gör inte du en kullerbytta här?

Om man tar livet av sig för att undgå ett straff som medföljer ett begånget mord, är det inte det medföljande mordstraffet man flyr från då?

Uttrycket utvidgat självmord är ett för mig förkastligt uttryck då det i sig innebär att man ger förövaren rätten att besluta över annans död än enbart sin egen.
Att döda annan person kan inte vara ett självmord.
Citera
2018-02-10, 11:56
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Gör inte du en kullerbytta här?

Om man tar livet av sig för att undgå ett straff som medföljer ett begånget mord, är det inte det medföljande mordstraffet man flyr från då?

Uttrycket utvidgat självmord är ett för mig förkastligt uttryck då det i sig innebär att man ger förövaren rätten att besluta över annans död än enbart sin egen.
Att döda annan person kan inte vara ett självmord.

Lite offt här, men Jim Jones drog allt till sin spets....

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jim_Jones
Citera
2018-02-10, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Oj, vi skrev samtidigt! Vi kan jämföra.

Omöjligt att veta vad som är sant. Här har jag i alla fall försökt baka ihop de sakuppgifter i tråden som trots allt är möjliga att tolka som trovärdiga:

11. Familjen avskärmar sig i hemmet, samtidigt som Oskar vidareutvecklar sin stjärnstatus på universitetet. Oskar beklagar sig över dotterns hopplösa hälsotillstånd inför hänförda (kanske till och med förälskade) kollegor. Plötsligt avbryter man 2016 kontakten med ett tidigare, nu vuxet, adoptivbarn.

12. Sommaren 2017 utannonserar man några möbler, typiska för ett rosafärgat flickrum.

16. I november 2017 är Oskar avmagrad och sliten. Han minskar sin arbetstid till 90% pga ”privat livssituation”.

17. I mellandagarna 2017 syns Oskar och Moa i affären. Hanna är online 6/1. Bjärredvillans elförbrukning antyder att familjen är bortrest 6/1 och kommer hem söndag 7/1. Oskar, men inte Hanna, raderar nu sina sociala konton.

18. Hela händelsen utspelar sig gissningsvis kring måndag 8/1. Datumet är medvetet valt för att familjen ska bli saknad och upphittad fortast möjligt. Agnes och Moa mördas på okänt sätt. Man efterlämnar ett brev (med okänd adressat) där utebliven livskvalitet nämns, och där Oskar och Hanna tar på sig skulden för dödsfallen. Man täcker för fönster och släcker ljuset. Oskar och Hanna dör på okänt sätt.

Som du skriver alltid bra att man kan jämföra. Så tack alltså. Du var mer noggrant att plocka fram årtal. Tycker att det är stort sätt samma konklusion.

11. Jag missade att kontakten avbröts. Passar i bilden att något höll på att förändras.
12. Du kom ihåg vad det var. Hoppas man började inte avveckla sig då, någon skrev att familjen verkade vilja lämna allt ”rent och fint” (så klart tolkningsbar, kan vara något alla gör när man har tid, säljer saker på blocket alltså)
16. Det var året innan enligt pianoläraren, alltså 2016.
17. Visste inte att HB var online den 6/1. Trodde kanske att morden skedde den 6/1. Sänkning av temperatur av viss anledning och att OH städade upp efteråt och begick självmord den 7/1. Men det är så klart ren spekulation. Att man orkar resa bort tror jag inte, men vem vet. Kanske en sista familjemiddag med släktingar. Dessutom kan OH & HB dött båda senare, vilket sannolikt hade varit ett bevis att HB var med på det hela. Jag bygger detta bara på tråduppgifter att alla dödsfall inte skedde samma dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in