2018-02-08, 14:07
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Har det hänt förut? Och då menar jag inte det gamla vanliga att en person tar livet av alla andra och sedan sig själv. Utan just ett sånt här fall, två i samförstånd, har det hänt förut? I Sverige? Tja, antagligen någonstans på planeten någon gång men man får nog leta länge.

Så berätta gärna vad "myndigheter" (vilka då?) skall skämmas för.

Du vill bara käfta.Jag avstår !
Citera
2018-02-08, 14:09
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nå, nu är det inte riktigt så (se fetat). Man har haft minnesstund på skolan, man har pratat och tröstat vänner. Grannar har träffats och pratats vid den senaste månaden. Anhöriga håller på att förbereda begravningar. Anhöriga träffas också och umgås, pratar, gråter. Tror inte att folk glömmer bara för att tidningarna inte skriver om det. Det gäller ALLA mord. Och självmord. Det är de mest spektakulära man skriver länge om. Ifall någon av föräldrarna överlevt, då hade tidningarna skrivit om det mer, följt upp häktningen, informerat om åtal, släppt fup:ar osv osv osv. Men inte nu. Mordet i Vällingby i morse kommer med all sannolikhet följas upp. Snubben anmälde sig själv, och kommer skrivas om.
Mordet i Ulricehamn skrivs inte om mer, mördaren tog livet av sig nån dag efter polisen kom hem till honom och topsade honom då han inte dök upp på polisstationen. Efter sjlävmordet lades utredningen ner. Så även om det inte skrivs något, så glöms det inte. No way.

Nu skrev du bara om en känsla i händelsen. Sorg och gråt. Det finns långt mycket fler känslor bakom tända ljus, blommor och minnesord.
Citera
2018-02-08, 14:10
Medlem
Citat:
Varför ska HENNES kosthållning orsaka trötthet hos barnen? De flesta som kör dieter och tar bort vissa saker från kosten, ger inte barnen samma diet. Så gör inte några normala föräldrar, och även om dessa inte påvisade normalitet vid morden, så tror jag nog de vårdade barnen i form av normal sund kost.

Med tanke på utgången och hur barn och föräldrar mådde så är jag rätt så säker på att det saknades en hel del. Ibland är det svårt att säga vad som är vad. Om dålig kost leder till depressionen eller om depressionen leder till dålig kost, av alla möjliga faktorer som kan leda ned i källarmörkret. Om mamman och pappan var deprimerade, som en del förutsätter, så är det tveksamt om det blev någon särskilt vettig kosthållning.
Citera
2018-02-08, 14:10
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanah
Nej, jag vet inte, men hoppas att de inte gör det.

Det jag mest reagerar över att vissa försöker hitta ett monster, eller två monster, som förklarar hur de kunde göra det dem gjorde. När det kanske istället bara går att finna två stackars människor som förlorat hoppet. Människor. Tänk att ta ett sådant beslut? Döda sig själva och sina barn. Hur mår man då?

Det är nog lättare att skälla på 2 psykopatiska monster, som dessutom har utnyttjat barnen sexuellt och till råga på allt varit med i scientologerna och sist men inte minst hållit döttrarna inlåsta och slängt till dom lite näringsfattig mat.
Det gör mer ont att tänka sej hur dåligt hela familjen troligen mådde och hur smärtsamt det måste ha varit att inte kunna se någon annan utväg än denna.
Citera
2018-02-08, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Nu skrev du bara om en känsla i händelsen. Sorg och gråt. Det finns långt mycket fler känslor bakom tända ljus, blommor och minnesord.
Och med det vill du säga.....?
Citera
2018-02-08, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det är nog lättare att skälla på 2 psykopatiska monster, som dessutom har utnyttjat barnen sexuellt och till råga på allt varit med i scientologerna och sist men inte minst hållit döttrarna inlåsta och slängt till dom lite näringsfattig mat.
Det gör mer ont att tänka sej hur dåligt hela familjen troligen mådde och hur smärtsamt det måste ha varit att inte kunna se någon annan utväg än denna.

Så du tror att familjen åt en näringsriktig måltid och sen var det bara "god natt barn", ses i morgon? Då vet du inte så mycket om depressionsmonstret. Du raljerar, elakt av dig, men fyller säkert någon funktion.
Citera
2018-02-08, 14:15
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Och med det vill du säga.....?

Det jag skrev om i det inlägget du svarade på!
Citera
2018-02-08, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du menar alltså att alla som tar starkt avstånd från handlingen är riktiga snaskisar som profiterar på mordet?

Nej, jag menar att de som söker FÖRKLARINGAR till att två föräldrar mördar slna barn inte försvarar, förmildrar, bagatelliserar brottet, är mindre empatiska eller är mer störda än de som uppehåller sig med att primärt MORALISERA över det. Att anklaga andra för det och beskriva sig själv som bättre och mer moraliska är att profitera emotionellt på en tragedi. Och ja, det år snaskigt och ovärdigt.
Citera
2018-02-08, 14:21
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Njaej, det är ju svårt att veta. Det har uppenbarligen rasat in PM till höger och vänster. Nån sa MRSA, och flera andra sa "recidiv i cancer, vilket grannarna kände väl till". Nån sa att "det där med cancer känner jag inte till". Så - tja, vem vet?

Det finns alltså inget belägg om Hanna fick ngt recidiv i cancer, och det är ganska viktig omständighet för att förstå det hela..
Kanske kan Elli09 kommentera om det verkligen handlade om det?
Förresten finns det gott om exempel där kvinnor med återkommande bröstcancer har klarat sig i decennier och kämpat och gått igenom de tuffa behandlingarna kanske 3-4 gånger.
Visst är det jobbigt, men vad gör man inte för att finnas till för sina barn? Allt. Det är inte sitt eget liv man kämpar för först och främst utan för sina barns chans att ha en förälder i livet.

Visst blir man desperat när man får ett tungt medicinskt besked men ur desperationen alstras energin att överleva. Man har faktiskt inte råd att hålla på med depression. Man tar sig i kragen och kämpar för sin överlevnad som bara faan! Och man hoppas på ett under, och det sker faktiskt inte så sällan.

Jag förväntar mig en och annan spydig replik, men så funkar iaf jag och världen omkring mig.
Jag försöker inte skuldbelägga Hanna/föräldrarna men jag kan inte för mitt liv begripa hur en normalfuntad mamma med trygg ekonomi, i Sverige idag kunde agera som hon påstås ha gjort. Att hennes cancer var triggaren till det hela.
Jag köper inte det.
Det är därför vi fortsätter spekulera: det finns ingen begriplig förklaringsmodell.. Inte för mig.
Senast redigerad av Anabella 2018-02-08 kl. 14:25.
Citera
2018-02-08, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag delar inte din bild.
Den största skillnaden mellan falangerna är att den ena försöker hitta en FÖRKLARING på varför två föräldrar mördar sina barn. Den andra fokuserar på att MORALISERA över att två föräldrar mördar sina barn.

Problemet för den andra falangen är att de är tvungna att inbilla sig och skapa låtsasbilder av att det är någon som tycker att de är moraliskt försvarbart att mörda sina barn. De eldar dock för kråkorna/slår in öppna dörrar/gör halmgubbar eftersom det inte är någon mig veterligen som försvarar morden. De moraliserande hamnar såldedes i en ständig återvändsgränd med sina egna felaktiga föreställningar om vad andra tycker. Vinsten de gör är att de känner sig lite bättre och mer moraliska än andra, dvs de profiterar emotionellt på tragedin. I mitt tycke både snaskigt och motbjudande och något som jag tycker man ska hålla sig för god för.

Jag tror inte att det ens existerar två falanger, men om man ska hårdra det:

Anledningen till att vissa uppfattar det som om andra i tråden försvarar morden beror troligen på inlägg likt detta:

Citat:
Ursprungligen postat av milla200
om du får ihop det eller ej har ingen betydelse. Bara polisen får det. och de hade en rätt klar bild bara några timmar efter.

Sen hade någon granne sagt att Agnes vid något tillfälle sagt att hon inte vill leva längre. men om det var skitsnack eller ej det vet vi ju inte. Och om nu Agnes var så trött så hon inte kunde hålla sig vaken om dagarna vilket liv är det? Att tex sova 23 av 24 timmar vad får hon ut av livet för det. Hade det kommit ut så hade ni tyckt det var synd om henne för att föräldrarna lät henne leva. finns ju de barn som föds som kolli men föräldrarna gör allt för att hålla liv i dem. För vad? ett meningslöst liv.

Eller mer "harmlösa" inlägg som följande:

Citat:
Ursprungligen postat av Darten79
Exakt! De älskade sina barn, gjorde allt för dom! Föräldrarna gick med på barnens önskning- att de inte vill leva mer.
Föräldrarna klarar inte av att leva utan sina barn....

Därtill är det flera som formulerat sig kring att det var barmhärtighetsmord, inte att föräldrarna uppfattade det som barmhärtighetsmord. Det är en viktig distinktion.

Personligen tror jag bara att folk oftast formulerar sig slarvigt. Jag tror att de flesta i tråden vill förstå morden, men inte alltid varandra.
Citera
2018-02-08, 14:24
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Denna tråd är så bisarr!

MORDOFFREN, Agnes och Moa är bland de flesta skribenter helt glömda, eller omgjorda till föräldrarnas bihang. Ägda.

Men jag står för min uppfattning, att något högst väsentligt fattats hos detta föräldrapar långt innan livskvalitén sjönk. Från början. De skulle inte skaffat barn alls.
Citera
2018-02-08, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Det finns alltså inget belägg om Hanna fick ngt recidiv i cancer, och det är ganska viktig omständighet för att förstå det hela..
Kanske kan Elli09 kommentera om det verkligen handlade om det?
Förresten finns det gott om exempel där kvinnor med återkommande bröstcancer har klarat sig i decennier och kämpat och gått igenom de tuffa behandlingarna kanske 3-4 gånger.
Visst är det jobbigt, men vad gör man inte för att finnas till för sina barn? Allt. Det är inte sitt eget liv man kämpar för först och främst utan för sina barns chans att ha en förälder i livet.

Visst blir man desperat när man får ett tungt medicinskt besked men ur desperationen alstras energin att överleva. Man kan faktiskt inte råd att hålla på med depression. Man tar sig i kragen och kämpar för sin överlevnad som bara faan! Och man hoppas på ett under, och det sker faktiskt inte så sällan.

Jag förväntar mig en och annan spydig replik, men så funkar iaf jag och världen omkring mig.
Jag försöker inte skuldbelägga Hanna/föräldrarna men jag kan inte för mitt liv begripa hur en normalfuntad mamma med trygg ekonomi, i Sverige idag kunde agera som hon påstås ha gjort.
Jag köper inte det.
Det är därför vi fortsätter spekulera: det finns ingen begriplig förklaringsmodell.. Inte för mig.
Visst är det så. Man har inte rätt att checka ut när man har barn som är beroende av en. Och man kämpar på som fan. Hur jävligt det än är. Och det är DÄR jag tror punktens kärna är. Mamman ville checka ut, pappan ville inte leva utan mamma. Barnen skulle aldrig i livet klara sig själva - och vem skulle orka ta hand om två sjuka barn? Beslutet taget. Fullständigt vansinnigt beslut. Man får inte göra så. Normalfuntade människor har en livsvilja hur svårt livet än är. Så jag begriper inte detta. Inte alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in