2018-02-08, 13:41
Medlem
Americanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Vet du att det finns anhöriga som läser? Varför gör de det? Det är inte illvilja här. Det är jag övertygad om. Det värsta har väl redan hänt? Klart att man vill att det ska finnas begripliga orsakssamband till en obegriplig händelse, något som går att förstå och som gör att man kan leva med det som hänt.

Nej, jag vet inte, men hoppas att de inte gör det.

Det jag mest reagerar över att vissa försöker hitta ett monster, eller två monster, som förklarar hur de kunde göra det dem gjorde. När det kanske istället bara går att finna två stackars människor som förlorat hoppet. Människor. Tänk att ta ett sådant beslut? Döda sig själva och sina barn. Hur mår man då?
Citera
2018-02-08, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Man kan bara skaka på huvudet när man läser denna tråden nu...
Skillnaden mellan skribenternas två huvudfalanger här är denna:
Den ena gruppen menar att det finns FÖRMILDRANDE omständigheter i det här fallet, där man mördat sina uppenbart icke dödssjuka barn.
Den andra gruppen, dit jag hör, menar att sådana inte finns. Att OAVSETT hur dåligt man själv mår så gör man allt för att hålla liv och hopp i sina barn. Orkar man inte mer, lämnar man över barnen i annans vård!
Konklusionen blir således att det var något kraftigt fel på en eller båda föräldrarna. Punkt.
Det blir enbart löjligt att höra era tomma argument och tjat om empatilöshet, och att vi tror att ni tycker det var bra att de berövade sina barn livet.
Uppriktigt sagt skrämmer det mig att det finns människor som resonerar som ni. Tack och lov är mitt intryck dock att ni är få! För om ni hade varit många, hade vi t.ex. inte haft de hårda straff för mord som vi har. Bara en sån sak.
Ni ömkar er för, och försvarar föräldrarna. DE är ert fokus. Det är DET som stör oss andra gravt, förstår ni verkligen inte det??
MITT fokus är barnen, som blev fråntagna det som var deras vårdnadshavares främsta uppgift att ge dem: liv och hopp.
Har man inte barnen i fokus till varje pris ska man inte vara förälder!
Det är det som är så fruktansvärt med denna händelse, och så sitter här folk och gör det hela ännu värre...
Makalöst.
Och ganska stört, kan jag faktiskt tycka.

Jag delar inte din bild.
Den största skillnaden mellan falangerna är att den ena försöker hitta en FÖRKLARING på varför två föräldrar mördar sina barn. Den andra fokuserar på att MORALISERA över att två föräldrar mördar sina barn.

Problemet för den andra falangen är att de är tvungna att inbilla sig och skapa låtsasbilder av att det är någon som tycker att de är moraliskt försvarbart att mörda sina barn. De eldar dock för kråkorna/slår in öppna dörrar/gör halmgubbar eftersom det inte är någon mig veterligen som försvarar morden. De moraliserande hamnar såldedes i en ständig återvändsgränd med sina egna felaktiga föreställningar om vad andra tycker. Vinsten de gör är att de känner sig lite bättre och mer moraliska än andra, dvs de profiterar emotionellt på tragedin. I mitt tycke både snaskigt och motbjudande och något som jag tycker man ska hålla sig för god för.
Citera
2018-02-08, 13:51
Medlem
Mamman påstås ha haft bröstcancer och därtill ha anpassat kosten, som så många gör, för att förhindra återfall. Nya rön säger att man ska undvika aspirigin. Jag tror att mamman var mycket påläst. Aspirigin, brist, på detta, orsakar trötthet...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kosten-paverkar-risk-for-cancerspridning

Kan hennes kosthållning ha lett till flickornas trötthet och orsakat depression hos henne, och maken?
http://www.aminosyrorna.nu/asparagin/

Brist på asparagin

Brist på den här aminosyran kan orsaka trötthet och depression. Asparaginbrist minskar cellernas energi och kan troligen vara en faktor vid kronisk trötthet.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-08 kl. 14:01.
Citera
2018-02-08, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Geggamoja!

Jag har svårt att ta till mig dina inlägg eftersom du är så upprörd att du snubblar på dina argument.
Men du förtjänar respekt för din underliggande fråga, den om människovärde och andras grymma och orättmätiga tilltag att försöka bedöma det. Din rädsla för att tankar bakom historiskt vidriga händelser ska få fotfäste igen och upprepas får man inte förringa.
Så tolkar jag dig (och kan förstås ha fattat fel) men jag vet inte hur man ska kunna knyta ihop detta jättesvåra perspektiv med denna speciella händelse så att det får en bra plats i tråden.

Du är uppenbarligen inte ensam om att känna så här, det ser man i de inlägg som tar fasta på ordet ”livskvalitet” och att några andra tror sig förstå vad föräldrarna menade. I sin sämsta tolkning får man det då till att pappans eller båda föräldrarnas livskvalitet prioriterades, eller att barnens människovärde förringades. Det tror jag är väldigt fel och jag tror att det uppfattas som eni sig felaktig nedsvärtning av föräldrarna.

Ärligt talat så vet jag inte själv hur man kan gå vidare för att få till en vettig diskussion om frågan, men det finns många kloka personer här som kanske kan hjälpa till.

Jag har själv reagerat på ordvalet, vems det nu kan ha varit från början. Hade det blivit lättare att förstå uttryck som ”livsglädje”? ”Livsvilja”? Sådana ord kommer närmare den subjektiva känslan i ett enskilt fall till skillnad från den mer objektivt klingande livskvaliteten?
Ett ord betyder så mycket, det är det enda jag vet, faktiskt.

Vill du eller någon annan haka på?

När jag hör ordet livskvalité känns det som nån varit med och påverkat detta val.
Vet inte hur den alternativa branschen uttrycker sig, men läkare generellt brukar
inte gå in på det, det är så olika från person till person.
Dessutom arbetar läkare med "liv till (nästan) varje pris".
Är det nån som påverkat dessa föräldrar, som lurar i vassen. Finns ju så enormt många
forum på nätet, för att inte säga här!

Kan bara hålla med att Geggamoja har hållit samma linje sen dag ett här.
Han/hon står på barnens sida i alla lägen!
Citera
2018-02-08, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Goebbels i bunkern är inget bra exempel på något. Gjort är gjort. Bättre att sörja andra barn som dog på slagfältet, utskickade av Goebbels för att hans egna barn skulle få en sista chans till ett lyxliv i en stat som ansåg att andra folkgrupper än den tyska skulle förslavas och mördas i eller av eller för de industrier som barnen tänkte bli magnater över.

Det finns gränser för vad folk anser som anständigt. Det är inte konstigt. Det gäller i alla riktningar. Goebbels är direkt eller indirekt skyldig till tjugotals miljoner människors död, handikapp, deras anhörigas bedrövelse, deras ofödda barn, deras klippta livslinjer.

Krig är krig och startar man ett som man förlorar, och förgriper sig mot mänskligheten på ett sätt som kräver ett par bibliotek volymer av utredningar för att komma tillrätta med så får man nog räkna med lite oönskade sidoeffekter. Att goebbels kan ha trott att hans barn inte skulle fara så väl i händerna på anländande rysk trupp är kanske inte så konstigt. Det ligger liksom också bortom vad man kan ha vettiga synpunkter på 73 år senare.

People die at fairs...

Nu har du inte förstått vad arvsynd är och varför civiliserade människor i ett utvecklat samhälle inte köper den slags nonsens. Likheterna i detta fall och Goebblesfallet är att de vuxna bestämmer vad som är livskvalitet, hur de vill att livet ska vara, för att orka leva. De tar barnen med sig i sin egen avgrund, och i döden. Det rör sig om beslut som inga barn ska behöva drabbas av eller ta ställning till. Det handlar om förakt för svaghet, där de bortser från övriga anlag och talanger som döttrarna har, och främst deras rätt till sitt eget liv.

Det finns olika sätt att hantera sanningen, om sanningen är att föräldrarna var brottslingar och nazister.
Man kan göra sin pappa till idol och förebild som dottern till Herman Göring har gjort hela sitt liv. Man kan ta avstånd och göra som barnbarnet till Rudolf Höss, som att tar avstånd från nazismen i offentligheten. Men man kan också blåneka till att pappa var nazist, eller att brott har begåtts. Det är som vuxen man tar beslut om man vill bli pådyvlad en arvssynd.

När du tar upp alla offer som mördats av nazister, så hade det inget med nazisternas barn att göra. Det är bara deras agerande som vuxna som räknas. Det är ett svårt öde att få fel föräldrar, men inget man dör av.

Ditt genmäle på mitt inlägg chockade djupt. Att delta i denna tråd i en diskussion är obehagligt, eftersom det finns folk som resonerar om avlivning av barn, så som jag resonerade, med för och emot, med olika argument, när jag hade en valpkull, där en av valparna var halt och hade svårt att gå. Det är ofta fel på höfter och ryggrad på stora raser, och asfalt och trappor är ett ofantligt lidande för dessa hundar.

Det var den snällaste valp jag sett med kloka ögon, med ett djup jag inte kunde motstå. Efter samtal med min veterinär, fick jag veta att vi tar varje dag som den kommer, och avvaktar i fall hunden kommer lida. Jag bor i hus, flackt med gräsmatta, så denna valps kropp belastades inte av trappor och kunde lunka runt i egen takt. Han dog nyligen 15 år gammal. De sista åren fick han hjälp upp i soffan. Det intressanta var kommunikationen, där han talade om vad han ville ha hjälp med och vad han gick med på. Han var dyr i drift, eftersom vi skulle hålla honom i trim.

Ingen har rätt att mörda andra människor. Eller annat liv bara för att det inte passar in i en åsikt om vad som är livskvalité.
Citera
2018-02-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag delar inte din bild.
Den största skillnaden mellan falangerna är att den ena försöker hitta en FÖRKLARING på varför två föräldrar mördar sina barn. Den andra fokuserar på att MORALISERA över att två föräldrar mördar sina barn.

Problemet för den andra falangen är att de är tvungna att inbilla sig och skapa låtsasbilder av att det är någon som tycker att de är moraliskt försvarbart att mörda sina barn. De eldar dock för kråkorna/slår in öppna dörrar/gör halmgubbar eftersom det inte är någon mig veterligen som försvarar morden. De moraliserande hamnar såldedes i en ständig återvändsgränd med sina egna felaktiga föreställningar om vad andra tycker. Vinsten de gör är att de känner sig lite bättre och mer moraliska än andra, dvs de profiterar emotionellt på tragedin. I mitt tycke både snaskigt och motbjudande och något som jag tycker man ska hålla sig för god för.

Du menar alltså att alla som tar starkt avstånd från handlingen är riktiga snaskisar som profiterar på mordet? Jösses. Du tror inte att det är så att de som tar avstånd från mordet vill förklara för dem som "kan förstå" att det är viktigt att hålla en rak kurs i detta träsk av "förståelse"? Om det blir vanligt att "förstå" har vi snabbt en värdegrund för familicide vid vissa situationer. Det är mycket lättare att peka ut handlingsalternativ om man direkt stänger dörren för vissa ageranden. Vilket inte hindrar att man söker förklaringsmodeller, dock utan förståelse.

Ditt inspel är alltså att vi inte ska diskutera detta om vi inte accepterar just din förklaringsmodell, som är "logisk". En logisk förklaring på det absolut mest ologiska två föräldrar kan hitta på. Jo, så kan det vara, men det behöver inte vara så.

Nu kan jag själv se flera olika tänkbara lösningar och en del är för dig då "snaskiga". Må så vara.

Jag är väl medveten om att depressioner grumlar omdömet, men att ta sitt liv och dra med sig barnens, för det krävs något alldeles extra. Ännu mer så om det är två i övrigt välfungerande individer i samhället som kommer överens om detta. Riktigt logiskt är inte detta ärende ändå.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-08 kl. 14:00.
Citera
2018-02-08, 14:00
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tvivlar starkt på att några anhöriga går in här nu. Det har säkert räckt med att läsa några inlägg, sen loggar man ur och går inte in igen. Om man drabbats som dom, då vill man inte sitta i Flashback-bubblan och läsa om alla otäcka spekulationer.

Nu ska vi inte tro att anhöriga bara sitter och känner en känsla kring det här. Hela spektrat av känslor gås igenom och när man befinner sig i ilskans, vanmaktens och svekens spektra kan det nog vara skönt att läsa att andras spekulationer. Det är ju "förbjudet" att prata illa och tänka ont om de som är döda.
Sedan kommer alla Om.. med samvetsfrågor och alla frågor vi ställer, liksom dem.
Att i ett rum med sörjande anhöriga säga..
- Det var ju för jävligt det här! Tog död på flickorna!
..finns nog inte på världskartan, även om det är så det känns.
Anhöriga kommer att stå splittrade i sina ståndpunkter kring fallet när det gått en tid.
En tröst i jävligheten är dock att händelsen inte gått alla förbi, förutom några notiser i tidningen.
Att tokar och självutnämnda alltingvetare på FB sökte svar och förklaringar till händelsen.
Citera
2018-02-08, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Mamman påstås ha haft bröstcancer och därtill ha anpassat kosten, som så många gör, för att förhindra återfall. Nya rön säger att man ska undvika aspirigin. Jag tror att mamman var mycket påläst. Aspirigin, brist, på detta, orsakar trötthet...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kosten-paverkar-risk-for-cancerspridning

Kan hennes kosthållning ha lett till flickornas trötthet och orsakat depression hos henne, och maken?
http://www.aminosyrorna.nu/asparagin/

Brist på asparagin

Brist på den här aminosyran kan orsaka trötthet och depression. Asparaginbrist minskar cellernas energi och kan troligen vara en faktor vid kronisk trötthet.
Varför ska HENNES kosthållning orsaka trötthet hos barnen? De flesta som kör dieter och tar bort vissa saker från kosten, ger inte barnen samma diet. Så gör inte några normala föräldrar, och även om dessa inte påvisade normalitet vid morden, så tror jag nog de vårdade barnen i form av normal sund kost.
Citera
2018-02-08, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag delar inte din bild.

Tack för ett vettigt inlägg där jag känner igen mig. Båda grupperna är eniga om att det är ett mord det handlar om, vilket polisen också bekräftat.

Den förundersökningen som nu sker drivs därför som en regelrätt mordutredning.
Citera
2018-02-08, 14:05
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Geggamoja!

Jag har svårt att ta till mig dina inlägg eftersom du är så upprörd att du snubblar på dina argument.
Men du förtjänar respekt för din underliggande fråga, den om människovärde och andras grymma och orättmätiga tilltag att försöka bedöma det. Din rädsla för att tankar bakom historiskt vidriga händelser ska få fotfäste igen och upprepas får man inte förringa.
Så tolkar jag dig (och kan förstås ha fattat fel) men jag vet inte hur man ska kunna knyta ihop detta jättesvåra perspektiv med denna speciella händelse så att det får en bra plats i tråden.

Du är uppenbarligen inte ensam om att känna så här, det ser man i de inlägg som tar fasta på ordet ”livskvalitet” och att några andra tror sig förstå vad föräldrarna menade. I sin sämsta tolkning får man det då till att pappans eller båda föräldrarnas livskvalitet prioriterades, eller att barnens människovärde förringades. Det tror jag är väldigt fel och jag tror att det uppfattas som eni sig felaktig nedsvärtning av föräldrarna.

Ärligt talat så vet jag inte själv hur man kan gå vidare för att få till en vettig diskussion om frågan, men det finns många kloka personer här som kanske kan hjälpa till.

Jag har själv reagerat på ordvalet, vems det nu kan ha varit från början. Hade det blivit lättare att förstå uttryck som ”livsglädje”? ”Livsvilja”? Sådana ord kommer närmare den subjektiva känslan i ett enskilt fall till skillnad från den mer objektivt klingande livskvaliteten?
Ett ord betyder så mycket, det är det enda jag vet, faktiskt.

Vill du eller någon annan haka på?
Det som är så uporörande att läsa i inlägg efter inlägg är hur dessa två yrkesarbetande föräldrar på grund av yttre omständigheter "råkade hamna" i denna situation, det skrivs gång på gång att vem som helst kan hamna där.

Dessa föräldrar har gjort det värsta de kunde göra mot sina barn, och när de själva valt att inte stå upp för sina vidrigheter får de skylla sig själva om de nu skulle känna sig nedsvärtade så här efteråt. De har svärtat ner sig själva från första början. Mord är ofta förknippat med personlighetsstörningar. Jag har skrivit att de troligen hade det.

Om vi nu ska ha en tråd om dessa vidriga mord måste det vara fritt för alla att tro på det som den tror är troligast. Det är mer nedsvärtande för föräldrarna om morden var ursprungna från en depression än personlighetsstörningar ser jag det som.

Vi har verkligen ingen aning om dessa föräldrars grundvärderingar. Om det var så att de aldrig haft kontakt med sjuka människor, att de tyckte att sjuka människor ligger samhället till last, att deras egna karriärer blåstes bort och att barnen enbart var brickor i deras liv, och mitt i allt får de en djup depression, då blir morden ondskefulla och vidriga.

Handlar det om personlighetsstörningar hamnar morden på ett annat plan.
Citera
Medlem
Tragiskt att denna tråd ligger högst upp under aktuella ämnen.
Vad som hänt eller varför kommer vi aldrig få svar på, tråden borde vart låst efter sida 1.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Nu ska vi inte tro att anhöriga bara sitter och känner en känsla kring det här. Hela spektrat av känslor gås igenom och när man befinner sig i ilskans, vanmaktens och svekens spektra kan det nog vara skönt att läsa att andras spekulationer. Det är ju "förbjudet" att prata illa och tänka ont om de som är döda.
Sedan kommer alla Om.. med samvetsfrågor och alla frågor vi ställer, liksom dem.
Att i ett rum med sörjande anhöriga säga..
- Det var ju för jävligt det här! Tog död på flickorna!
..finns nog inte på världskartan, även om det är så det känns.
Anhöriga kommer att stå splittrade i sina ståndpunkter kring fallet när det gått en tid.
En tröst i jävligheten är dock att händelsen inte gått alla förbi, förutom några notiser i tidningen.
Att tokar och självutnämnda alltingvetare på FB sökte svar och förklaringar till händelsen.

Nå, nu är det inte riktigt så (se fetat). Man har haft minnesstund på skolan, man har pratat och tröstat vänner. Grannar har träffats och pratats vid den senaste månaden. Anhöriga håller på att förbereda begravningar. Anhöriga träffas också och umgås, pratar, gråter. Tror inte att folk glömmer bara för att tidningarna inte skriver om det. Det gäller ALLA mord. Och självmord. Det är de mest spektakulära man skriver länge om. Ifall någon av föräldrarna överlevt, då hade tidningarna skrivit om det mer, följt upp häktningen, informerat om åtal, släppt fup:ar osv osv osv. Men inte nu. Mordet i Vällingby i morse kommer med all sannolikhet följas upp. Snubben anmälde sig själv, och kommer skrivas om.
Mordet i Ulricehamn skrivs inte om mer, mördaren tog livet av sig nån dag efter polisen kom hem till honom och topsade honom då han inte dök upp på polisstationen. Efter sjlävmordet lades utredningen ner. Så även om det inte skrivs något, så glöms det inte. No way.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in