2018-02-08, 12:37
Medlem
Man kan bara skaka på huvudet när man läser denna tråden nu...
Skillnaden mellan skribenternas två huvudfalanger här är denna:
Den ena gruppen menar att det finns FÖRMILDRANDE omständigheter i det här fallet, där man mördat sina uppenbart icke dödssjuka barn.
Den andra gruppen, dit jag hör, menar att sådana inte finns. Att OAVSETT hur dåligt man själv mår så gör man allt för att hålla liv och hopp i sina barn. Orkar man inte mer, lämnar man över barnen i annans vård!
Konklusionen blir således att det var något kraftigt fel på en eller båda föräldrarna. Punkt.
Det blir enbart löjligt att höra era tomma argument och tjat om empatilöshet, och att vi tror att ni tycker det var bra att de berövade sina barn livet.
Uppriktigt sagt skrämmer det mig att det finns människor som resonerar som ni. Tack och lov är mitt intryck dock att ni är få! För om ni hade varit många, hade vi t.ex. inte haft de hårda straff för mord som vi har. Bara en sån sak.
Ni ömkar er för, och försvarar föräldrarna. DE är ert fokus. Det är DET som stör oss andra gravt, förstår ni verkligen inte det??
MITT fokus är barnen, som blev fråntagna det som var deras vårdnadshavares främsta uppgift att ge dem: liv och hopp.
Har man inte barnen i fokus till varje pris ska man inte vara förälder!
Det är det som är så fruktansvärt med denna händelse, och så sitter här folk och gör det hela ännu värre...
Makalöst.
Och ganska stört, kan jag faktiskt tycka.
Citera
2018-02-08, 12:45
Medlem
Vad man behöver göra är att försöka se till att detta inte händer fler barn. Alla som hade kontakt med familjen måste utredas och de ska ställas till ansvar som har skuld i att detta hände.
För uppenbarligen fanns signaler.
Dessa togs inte på allvar. P.g.a. att familjen inte var från socialgrupp 3.
Det är min bild av detta, och jag tror - eller hoppas i alla fall - att vi kommer att få höra mer om detta senare.
Citera
2018-02-08, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Den ena gruppen menar att det finns FÖRMILDRANDE omständigheter i det här fallet, där man mördat sina uppenbart icke dödssjuka barn.
Den andra gruppen, dit jag hör, menar att sådana inte finns. Att OAVSETT hur dåligt man själv mår så gör man allt för att hålla liv och hopp i sina barn. Orkar man inte mer, lämnar man över barnen i annans vård!
Konklusionen blir således att det var något kraftigt fel på en eller båda föräldrarna. Punkt.
Det blir enbart löjligt att höra era tomma argument och tjat om empatilöshet, och att vi tror att ni tycker det var bra att de berövade sina barn livet.
Uppriktigt sagt skrämmer det mig att det finns människor som resonerar som ni. Tack och lov är mitt intryck dock att ni är få! För om ni hade varit många, hade vi t.ex. inte haft de hårda straff för mord som vi har. Bara en sån sak.
Ni ömkar er för, och försvarar föräldrarna. DE är ert fokus. Det är DET som stör oss andra gravt, förstår ni verkligen inte det??
MITT fokus är barnen, som blev fråntagna det som var deras vårdnadshavares främsta uppgift att ge dem: liv och hopp.
Det är det som är så fruktansvärt med denna händelse, och så sitter här folk och gör det hela ännu värre...
Makalöst.

Väl formulerat. Precis.

Vad ville föräldrarna med allt, egentligen? Är det ett statement i den "missförstådda" ME-sfären?
Mycket otäckt kan komma som en varhärd efter kraftiga influensor. En cocktail av olika händelser kan spä på en redan svår situation.

Rektorn sa att detta hade hon aldrig kunnat tro. Samtidigt pratade hon om djup kris inne i familjen. Vill påstå att skolan har gjort tjänstefel här. De skulle ha fört frågan vidare till socialen. Övertygad om familjens status stoppade detta och den vältaliga fadern.

När alla barn i en familj har hemundervisning måste det ske en uppföljning från socialens sida. Det skulle ha kunnat förhindra detta.

Absolut har barnen kanske haft svår sjukdom och alla har varit deprimerade. Kan så ha varit. Från att ha varit en vanlig familj. Vad gjorde skolan då? Tittade på... "kunde inte tro".

Tydligare regelverk gör att ingen behöver fundera på allvaret i läget. Alla barn hemma=Kontakt med sociala myndigheter, för säkerhets skull. För då behöver man stöd, det är uppenbart! Det är så ovanligt och självklart ett ärende för extra stöd. Jag förstår inte hur tjejerna klarade sig själva där hemma? Dag efter dag. Vem lagade maten? Fick de äta ordentligt eller blev svag kosthållning och lite utomhusluft och intryck självuppfyllande svaghet? Enligt rykten fick mamman efter cancerdiagnosen en extrem kosthållning. Hur påverkade det barnens energi?
Citera
2018-02-08, 12:51
Medlem
Citat:
Makalöst.

Tänker att de absolut flesta i tråden försöker _förklara_ beteendet och inte _rättfärdiga_ det. Viktig skillnad tänker jag. Men, det kanske finns några nöt i dessa snart 2000 sidor som faktiskt menar att det var ett bra beslut. i så fall har jag missat dem.
Citera
2018-02-08, 12:51
Medlem
Americanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Jag kan försäkra dig om att den mest välutbildade, erfarne kriminalare ställer sig frågor om huruvida personlighetsstörning eller incest kan vara tänkbara faktorer bakom brottet. Varför? För att verkligheten ser ut så.

Ja, så ser verkligheten ut, jag vet.

I början av en utredning är det viktigt att hålla alla möjligheter öppna, särskilt när man inte är säker på motivet eller tillvägagångssättet. I det här fallet verkar det ha funnits en osäkerhet i tillvägagångssättet, alltså hur det hela gick till, vem dödade vem, hur, vem dog först och sist m.m. Men av det jag har läst verkar det inte ha funnits tecken på ex. incest eller psykopati. Det låter istället som om brevet och filmen? lär ha förklarat motivet och att polisen verkar ha nöjt sig med det. Hade det funnits andra tänkbara motiv skulle det nog vara ute vid det här laget. Av den anledningen är det lågt att vissa här i forumet spekulerar om sådana faktorer. Det skadar mer än något annat.
Citera
2018-02-08, 12:58
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Vad man behöver göra är att försöka se till att detta inte händer fler barn. Alla som hade kontakt med familjen måste utredas och de ska ställas till ansvar som har skuld i att detta hände.
För uppenbarligen fanns signaler.
Dessa togs inte på allvar. P.g.a. att familjen inte var från socialgrupp 3.
Det är min bild av detta, och jag tror - eller hoppas i alla fall - att vi kommer att få höra mer om detta senare.

Det är väl det som är "pudelns kärna".
Det får inte hända igen,det är väl därför många hänger för att få svar.
Det är ju djävlig tyst från myndigheter just nu.Men men...de lever väl kanske nu i
eftertankens kranka blekhet och skäms !
Citera
2018-02-08, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sulkis
Tänker att de absolut flesta i tråden försöker _förklara_ beteendet och inte _rättfärdiga_ det. Viktig skillnad tänker jag. Men, det kanske finns några nöt i dessa snart 2000 sidor som faktiskt menar att det var ett bra beslut. i så fall har jag missat dem.

Några få tycker att beslutet är begripligt. De kan förstå att man avslutar lidande, även om de tycker att det är förkastligt. Det är där massan reagerar. Paret i Bjärred har definitivt några likatänkande därute. En del människor som får svåra sjukdomsbesked tar faktiskt livet av sig, för att slippa lida. Det kan man ju göra, men att ta sig makten över sina barn, som varit sjuka i ett halvår, eller så... vad finns att "förstå"? Inget! Orsaker finns det ur föräldrarnas synvinkel, eventuellt. Om det inte bara var ett iskallt aggressionsmord. Man vet faktiskt inte! En del är sjukare och perversare än man tror. Under ytan finns allt möjligt. Det är jobbigt att inse, kalla kårar. "De som var så trevliga..."

Vi kommer aldrig att få veta vad som egentligen låg bakom morden på barnen.
Var det näringsfattig mat som blåste livslusten ur barnen? Enahanda tillvaro? Blev mamman svartsjuk på barnens intressen och framtid, kände hon sig låst och misslyckad?

Varför ska en mors bröstcancer leda till att en hel familj dör? Jag tror att mamman tog med sig alla, hon ville inte dö själv. Kanske. Det är inte så enkelt som man tror, alltid.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-08 kl. 13:04.
Citera
2018-02-08, 13:04
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Ovan beskrivna känns sannolikt.

Föräldrar levt under stark psykisk stress under en längre tid/är deprimerade och utbrända/tappat allt hopp och orkar inte leva längre.
Tanken på att lämna de behövande barnen åt sitt öde är så frånstötande att det omöjliggör suicid.
Man hittar en lösning där ingen av parterna har kraft att spegla den andra på ett vettigt sätt och istället hitta yttre strategier, tex söka hjälp hos socialtjänst.
Katastrofen är ett faktum.

Håller med dej i din korta men sannolika beskrivning. Att vi sedan skulle se några förmildrande omständigheter till det som hände, som en del tycks tro, måste vara missförstånd. Det finns inget sådant däremot så är vi några som kan förstå hur det kan hända, även fast det som hände var fel.
Citera
2018-02-08, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Källa på det du påstår. Det går stick i stäv mot vad andra säger om sjukdomen.

Det här med normalfördelning är idioti.

Det som DU gör är idioti. Du klankar ner på varenda en som inte till punkt och pricka håller med dig. Vad jag antar att skribenten sa om normalfördelning är att det är individuellt hur man mår. Det är likadant med alla sjukdomar, svåra som lättare, hur man själv mår. Vissa kan skura golv - andra tar sig inte ur sängen. Sjukdomar slår olika på olika människor. Och DET har du uppenbarligen inte en susning om. Allt är individuellt. Nu får du faktiskt ta och lugna ner dig.
Citera
2018-02-08, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Americanah
Ja, så ser verkligheten ut, jag vet.

I början av en utredning är det viktigt att hålla alla möjligheter öppna, särskilt när man inte är säker på motivet eller tillvägagångssättet. I det här fallet verkar det ha funnits en osäkerhet i tillvägagångssättet, alltså hur det hela gick till, vem dödade vem, hur, vem dog först och sist m.m. Men av det jag har läst verkar det inte ha funnits tecken på ex. incest eller psykopati. Det låter istället som om brevet och filmen? lär ha förklarat motivet och att polisen verkar ha nöjt sig med det. Hade det funnits andra tänkbara motiv skulle det nog vara ute vid det här laget. Av den anledningen är det lågt att vissa här i forumet spekulerar om sådana faktorer. Det skadar mer än något annat.

Skadar vem? Offren är döda. Flickornas sista veckor i livet kan inte ha varit roliga. Vem kan mörda och planera mord utan att bli "låg"? Om de levde som vanligt, måste föräldrarna ha varit psykopater, båda två. Inte så mycket bättre.
Citera
2018-02-08, 13:07
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Makalöst.

Trådens bästa. Avskalat och naket......
Citera
2018-02-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Det är väl det som är "pudelns kärna".
Det får inte hända igen,det är väl därför många hänger för att få svar.
Det är ju djävlig tyst från myndigheter just nu.Men men...de lever väl kanske nu i
eftertankens kranka blekhet och skäms !
Har det hänt förut? Och då menar jag inte det gamla vanliga att en person tar livet av alla andra och sedan sig själv. Utan just ett sånt här fall, två i samförstånd, har det hänt förut? I Sverige? Tja, antagligen någonstans på planeten någon gång men man får nog leta länge.

Så berätta gärna vad "myndigheter" (vilka då?) skall skämmas för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in