2018-02-01, 21:35
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Barn har ingen rätt ur juridiskt perspektiv att ta "gemensamma beslut" av detta slag. Tvärtom. Föräldrar har en plikt att se till att barnen lever och har bra liv, utifrån barnens förutsättningar. Det betyder att de ska be om hjälp om de inte orkar med att ta hand om barnen själva. Läs på Föräldrabalken.

Om du läser media så finns det tillräckligt med bekräftad information för att bilda sig en uppfattning om dessa hemska mord. Enda anledningen till att utredningen läggs ner är att gärningsmännen, dessa vidriga mördare också är döda. Det finns ingen person kvar att åtala.

Tror att fall där föräldrar dödar sina barn är mer komplicerat än att de inte hade läst Föräldrabalken.
Citera
2018-02-01, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Isolering kan man väl ändå påstå utan vidare omsvep, då föräldrarna var drivande avseende flickornas hemundervisning?

Nja....
Att Oskar medvetet isolerade barnen/familjen för att han var ett psyko NEJ... den tror jag inte på över huvud taget, och det finns inget som styrker det.

Att familjen ofrivilligt var tvungna att isolera sig på grund av fysisk och psykisk ohälsa.... JA det verkar väll rimligt med tanke på läkarintyg och hemskola, och sjukdomarnas eventuella karaktär.
Citera
2018-02-01, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Enligt dina privata åsikter då ja, men fakta är verifierbar inte annars. Du har lärt dig något nytt idag eller trodde du att just dina åsikter om vad fakta är gäller? Hahhahahaha...Men vi kan säga så här du har din och jag har min fakta. Så är vi överens.

Vi har skiljaktig uppfattning om vad fakta är.
Fakta (plural av faktum) är faktiskt föreliggande sakförhållanden. I detta fall vad polisen kommunicerar.
Citera
2018-02-01, 21:45
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Mord är ofta läskiga. Mord kan innehålla psykopati, isolering och incest. Det är inte så ovanligt.
...
Två normala föräldrar som mördar sina barn är högst onormalt. Om dessa mord skulle bero på barnens sjukdomar, måste föräldrarna ha någon psykisk störning från början eller någon djup hemlighet som under inga omständigheter fick komma fram i ljuset.
Ja, mördarkramarna här inne borde ta sig en funderare över vad/vem de egentligen försvarar.
För mig är det uppenbart att morden skedde för att dölja något, annars får jag inte ihop detta.
Citat:
Jag känner många personer med olika handikapp som lever bra liv, och inte vill dö!
Att ens ifrågasätta deras livskvalité skulle uppfattas som oförskämt av dem och deras omgivning.
(...)
Att utgå från sin egen åsikt om vad som är livskvalité för en annan människa, och mörda henne, är att visa förakt för allt som är mänskligt.
(...)
Nu var de ju föräldrarna själva som upplevde att de själva inte såg någon livskvalitet eller framtid p.g.a. barnens sjukdomar, åtminstone enligt polisens referat från "avskedsbrevet".
Det gör det ju ännu mera djävulsk, enligt mig.
Citera
2018-02-01, 21:45
Medlem
Citat:
Barn har ingen rätt ur juridiskt perspektiv att ta "gemensamma beslut" av detta slag. Tvärtom. Föräldrar har en plikt att se till att barnen lever och har bra liv, utifrån barnens förutsättningar. Det betyder att de ska be om hjälp om de inte orkar med att ta hand om barnen själva. Läs på Föräldrabalken.

Om du läser media så finns det tillräckligt med bekräftad information för att bilda sig en uppfattning om dessa hemska mord. Enda anledningen till att utredningen läggs ner är att gärningsmännen, dessa vidriga mördare också är döda. Det finns ingen person kvar att åtala.

Tror inte barn kan juridik och jag tror att det skiter väl en 14 åring i
du får ingen direkt hjälp om inte sjukdomen finns. Nu snackas det ju om ME och den är inte godkänd i skåne enl. någon tidning. (Du måste upp till stockholm för att få diagnosen.) Det som står i media är ungefär samma som står här. och idag är de flesta stockholmsblaskor. Och de fick ju hjälp av skolan med hemundervisning, rum de kunde vila i.

Och föräldrarna kanske gjorde allt vad de kunde. Men som någon skrev (kommer inte ihåg vem) så hände där något mellan jul och nyår och just vid de tillfället finns ingen hjälp att få. man måste vänta till efter helgerna tyvärr.
Citera
2018-02-01, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Självklart eftersom uppgifterna inte cirkulerat från något okänt. Det har media skrivit om och den pianolärarinnan som pratar om kontrollerande beteende. Pappan alltså ska enligt lärarinnan sagt till den yngsta M att inte prata eftersom hon pratade allt för mycket. Och flickan berättade för sin lärarinna att hon inte spelade piano hemma eftersom han rättade henne hela tiden. Det finns ett visst underlag på den punkten. Drivande i hemundervisning och inte hade intyg när dom spekulerade om den yngsta flickans diagnos som knappt en läkare kan ställa. Så visst är det uppgifter från kända håll.

Nej det köper inte jag.
Överdrivet.
Jag själv säger åt mina ungar i tid och otid, när det inte passar sig att prata. Framförallt när andra vuxna pratar, och om barnen skall koncentrera sig på något, osv..... absolut inget konstigt.
ALLA barn tycker det är tråkigt att öva hemma.
Göra läxor med föräldrar, träna hockey när farsan är med, spela musik och tragla skalor med sina föräldrar.... osv.
Ungarna hatar det !
Pianotantens intervju är vinklad, och den betyder ingenting !
Citera
2018-02-01, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Mord är ofta läskiga. Mord kan innehålla psykopati, isolering och incest. Det är inteså ovanligt. Ta de två 19-åriga unga killarna, Viktor och Igor, som kom från välbärgade familljer. Under 3 veckors tid sommaren 2007 mördade de brutalt 21 random människor. Varför? För de ville ha kul!
"Dnepropetrovsk maniacs" har de kallats i media. Två helt normala killar, trodde man.

Två normala föräldrar som mördar sina barn är högst onormalt. Om dessa mord skulle bero på barnens sjukdomar, måste föräldrarna ha någon psykisk störning från början eller någon djup hemlighet som under inga omständigheter fick komma fram i ljuset.
Det kan det absolut göra. Men inte i det här fallet. Här finns inte några märkligheter bakåt förutom två utmattade föräldrar och två sjuka barn. Med det sagt är det fortfarande inte okey att göra som de gjorde. Men nu har de gjort det. Utan att någon av dom var vare sig psykopater, eller incestuösa föräldrar. Så lägg ner det spåret nu, för det är helt enkelt inte sant!
Citera
2018-02-01, 21:47
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Nja....
Att Oskar medvetet isolerade barnen/familjen för att han var ett psyko NEJ... den tror jag inte på över huvud taget, och det finns inget som styrker det.

Att familjen ofrivilligt var tvungna att isolera sig på grund av fysisk och psykisk ohälsa.... JA det verkar väll rimligt med tanke på läkarintyg och hemskola, och sjukdomarnas eventuella karaktär.
Obs, jag skrev föräldrarna, inte Oskar.
Tvungen eller otvungen, isolering var det likafullt (som skulle bevisas).
Citera
2018-02-01, 21:50
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vi har skiljaktig uppfattning om vad fakta är.
Fakta (plural av faktum) är faktiskt föreliggande sakförhållanden. I detta fall vad polisen kommunicerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den enda fakta som finns är den som polisen kommunicerat och de som har intäkt från säker källa som stödjer den.

Det sistnämnda i ditt tidigare inlägg lär aldrig hålla i vare sig en FU eller domstol, så fakta ska vara verifierbar. Är det svårt för dig att skilja på egentlig information som går att verifiera än vad någon eller några påstår utan minsta lilla underlag? För mig är det så enkelt så jag skulle sortera i sömnen till och med.

Du har tidigt fastslagit att barnen varit dödssjuka eller svårt sjuka och det i tidig ålder. Det finns inget underlag på det utan tvärtom. Du har också sagt att du förstår varför dom dödade barnen och hur svårt och jobbigt dom har haft det. Jag kan aldrig rättfärdiga ett dubbelmord oavsett vilka ursäkter dom har. I mina ögon är det mord och det finns inget i lagstiftningen som ger förmildrande omständigheter för dubbelmord. Den dagen vi börjar acceptera dina åsikter så lär vi tycka att kreti och pleti inte bör få leva. Jag är inte för dina värdeomdömen då barnen inte hade en chans att få bestämma utan dom fråntogs rätten till liv av två mördare till föräldrar.

Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Pianotantens intervju är vinklad, och den betyder ingenting !
Det är nog viktiga uppgifter för polisen tror jag till skillnad från uppgifter som kommer från tomma intet-.
Citera
2018-02-01, 21:52
Medlem
Citat:
Ja, mördarkramarna här inne borde ta sig en funderare över vad/vem de egentligen försvarar.
För mig är det uppenbart att morden skedde för att dölja något, annars får jag inte ihop detta.

Nu var de ju föräldrarna själva som upplevde att de själva inte såg någon livskvalitet eller framtid p.g.a. barnens sjukdomar, åtminstone enligt polisens referat från "avskedsbrevet".
Det gör det ju ännu mera djävulsk, enligt mig.

om du får ihop det eller ej har ingen betydelse. Bara polisen får det. och de hade en rätt klar bild bara några timmar efter.

Sen hade någon granne sagt att Agnes vid något tillfälle sagt att hon inte vill leva längre. men om det var skitsnack eller ej det vet vi ju inte. Och om nu Agnes var så trött så hon inte kunde hålla sig vaken om dagarna vilket liv är det? Att tex sova 23 av 24 timmar vad får hon ut av livet för det. Hade det kommit ut så hade ni tyckt det var synd om henne för att föräldrarna lät henne leva. finns ju de barn som föds som kolli men föräldrarna gör allt för att hålla liv i dem. För vad? ett meningslöst liv.
Citera
2018-02-01, 21:53
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
om du får ihop det eller ej har ingen betydelse. Bara polisen får det. och de hade en rätt klar bild bara några timmar efter.

Sen hade någon granne sagt att Agnes vid något tillfälle sagt att hon inte vill leva längre. men om det var skitsnack eller ej det vet vi ju inte. Och om nu Agnes var så trött så hon inte kunde hålla sig vaken om dagarna vilket liv är det? Att tex sova 23 av 24 timmar vad får hon ut av livet för det. Hade det kommit ut så hade ni tyckt det var synd om henne för att föräldrarna lät henne leva. finns ju de barn som föds som kolli men föräldrarna gör allt för att hålla liv i dem. För vad? ett meningslöst liv.

Vilken granne talar vi om? Går det att verifiera eller är det rent förtal av brottsoffrets psykiska tillstånd?
Citera
2018-02-01, 21:53
Bannlyst
Citat:
Obs, jag skrev föräldrarna, inte Oskar.
Tvungen eller otvungen, isolering var det likafullt (som skulle bevisas).

Japp du har rätt.
På ett eller annat sätt så var dom ju faktiskt isolerade....
Helt rätt.
My bad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in