2018-02-02, 23:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Faller det inom ramen ett naturligt skeende, är det inte så att det är du som tror på det övernaturliga?

Naturligt skeende? Ja vi kan ju i alla fall sammanfatta det med att jag inte tycker det är onaturligt att stenar faller till marken.

Citat:
Allting som människan inte skapat har alltid uppstått av sig självt enligt globjorden,

Det är klart att du kan får tro på att gud fixade stå att saker faller till marken om du vill. Fast det är knappast något som avgör jordens form.
Citera
2018-02-02, 23:46
Medlem
Citat:
Man skulle aldrig kunna se kurvan då den försvinner ur ditt synfält. Hur ska du kunna se nått som inte syns? Men det finns de i tråden som sett kurvan från platformar i Nordsjön och vid helt vanliga promenader. Globjorden verkar att hela tiden skjuta på varifrån man kan se kurvan, som du gör nu.

Du ser avvikelsen från rakt om du har en referens som är rak och fri horisont med stilla vatten på samma sätt som du ser att en tavla inte hänger rakt mot tak/golv, du behöver inte ens en referens för att se att det inte är rakt om du tillhör de som retar sig på saker som är snett.

Men, tillhör du de som inte ser att något som hänger snett gör just det så är du tyvärr en av de som aldrig kommer se, jag ser tex. inte att en tavla som hänger aningen snett, jag "ser " att något avviker från perfekt.
När jag kontrollerar med rättstege eller laser så visar det sig att jag har rätt medans vissa aldrig ser något fel från början.

Du kan även se jordens krökning på himlen en dag med rätt typ av små moln, du kan då se välvningen.
Detta förkastas dock av alla som dig då "molnen ligger på olika höjd och bevisar inget!"
vilket jag köper som argument och tar därför Inte upp detta som ett bevis Men för fram det då det har Minst lika stort bevisvärde för en rund jord som , än så länge, precis Alla bevis jag sett för en platt..

Men, precis som du skriver så är det ett problem att jorden är så stor den är i förhållande till vad obetydligt små vi är själva då det blir jäkligt svårt att få sen en boll om det är vad som krävs för att bli överbevisad om den runda jorden.

Om du roar dig med att göra min lilla cirkel på jordens radie som jag beskrev på ett stort papper (eller en vägg om du har förlåtande sambo..) och ritar in cirkeln för atmosfärens gräns mot rymden så får iaf. jag en väldigt märklig känsla av hur fruktansvärt lite luft vi verkar ha..
Citera
2018-02-03, 07:43
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Han sa natten, då är solen på andra sidan bollen enligt er teori så försök igen globetard.
Ja, natten är på jorden.
Satellit kan vara helt enkelt utanför skuggan, även när det är natt på jorden.

Samma sak, hur kan måne lysa när det är natt hos oss??? <<----- svara.
Citera
2018-02-04, 23:44
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag skulle veta att jorden inte vore platt om stjärnhimlens skenbara rotation var olika på olika platser.

Jag ser ingen sådan skillnad, oavsett om jag befinner mig i Mora, Orsa, Sveg eller Venjan.
Citera
2018-02-05, 00:30
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag ser ingen sådan skillnad, oavsett om jag befinner mig i Mora, Orsa, Sveg eller Venjan.

Du kanske behöver vidga dina vyer?

Men faktum är att om du kollar noggrant så kommer du upptäcka att t.ex polstjärnan står 1 grad högre på himlen i Sveg än i Mora. Och orkar du masa dig längre söderut så kommer du se att polstjärnan kryper närmare horisonten, redan i Malmö så är det en märkbar skillnad.
Citera
2018-02-05, 07:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
B
Citat:
Titta norrut så ser du att stjärnhimlen ser ut att rotera runt en punkt, Polstjärnan. Titta söderut så ser du att stjärnhimlen ser ut att rotera runt en annan punkt, som ligger under horisonten. Om jorden vore platt och stjärnhimlen en kupol, då skulle stjärnhimlen irotera runt en punkt.
Citera
2018-02-05, 11:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Dessa platser ligger för nära varandra för att ge någon skillnad. Venjan är ju dessutom rakt västerut från Mora. Du måste förflytta dig i nord-sydlig riktning för att punkten som stjärnorna roterar kring skall flytta sig.
Kiruna mot Örebro ser man tydligt att polstjärnan ligger högre upp i Kiruna än i Örebro. I Florida låg polstjärnan betydligt längre ner medan t ex Orion låg betydligt högre jämfört med Sverige.
Citera
2018-02-06, 13:34
Medlem
madtops avatar
Citat:
ISS är inte långt upp alls och kommer givetvis aldrig någonsin att befinna sig långt nog ifrån jorden för att något skall reflekteras när solen befinner sig på andra sidan jorden, det är en fysisk omöjlighet.

Det är tämligen enkelt:
Antingen presenterar du dina beräkningar som ligger till grund för ditt påstående eller så avfärdar jag dig ditt inlägg som ogrundat trams.

Och eftersom vi vet att du inte baserar ditt påstående på någon som helst fakta kan vi redan nu avfärda ditt påstående.

Citat:
Månen lyser för att den producerar sitt egna ljus. Månens ljus reflekterar tex molnen nattetid.

Även detta påstående kan vi avfärda som ogrundat trams. Men för saken skull: Hur vet du det?
Citera
2018-02-06, 13:42
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Månen lyser för att den producerar sitt egna ljus. Månens ljus reflekterar tex molnen nattetid.

Om månen lyser, hur förklarar du då månfaserna? Och framförallt, hur kan vi då förutse månfaserna t om flera årtionden i förväg?
Citera
2018-02-06, 13:53
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är tämligen enkelt

Att solen inte kan lysa igenom jorden behöver man varken förklara eller beräkna för friska människor så visst är det enkelt om man inte är en komplett idiot. Skall jag nu behöva berätta vad ni globetards tror på innan jag tar isär era uppenbara felaktigheter? För isåfall är ju prata med er helt överflödigt, bättre jag skriver med mig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Om månen lyser, hur förklarar du då månfaserna? Och framförallt, hur kan vi då förutse månfaserna t om flera årtionden i förväg?

Det vi kan konstatera är att månen alltid är konstant, i sin bana och i sina faser, 2000 år gamla månklockor fungerar fortfarande på sekunden så din fråga är extremt märkligt ställd för dom enda som inte får ihop vår verklighet och vad vi kan observera är dom som tror på heliocentrismen och allt snurrande, sprängande och därmed konstant förändring trots att det aldrig har observerats i verkligheten.
Citera
2018-02-06, 13:57
Medlem
madtops avatar
Citat:
Att solen inte kan lysa igenom jorden behöver man varken förklara eller beräkna för friska människor

Fast det var inte det du skulle bevisa.
Du ska bevisa att jorden skuggar ISS.

Citat:
Det vi kan konstatera är att månen alltid är konstant, i sin bana och i sina faser, 2000 år gamla månklockor fungerar fortfarande på sekunden ...

Inte heller detta är vad du ska bevisa. Du ska bevisa att månen "producerar sitt egna ljus".
Citera
2018-02-06, 14:03
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Fast det var inte det du skulle bevisa.
Du ska bevisa att jorden skuggar ISS.

Inte heller detta är vad du ska bevisa. Du ska bevisa att månen "producerar sitt egna ljus".

På natten gör såklart jorden det, ingen annan än du förnekar detta så presentera du ditt bevis för att solen reflekterar saker nattetid 10 mil ovanför oss för det du påstår går emot inte bara din egen teori utan alla andra teorier med.

Ser man inte att månen lyser och därmed lyser upp tex molnen nedanför så kan jag inte hjälpa, finns inget botemedel för total blindhet än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in