Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Man skulle aldrig kunna se kurvan då den försvinner ur ditt synfält. Hur ska du kunna se nått som inte syns? Men det finns de i tråden som sett kurvan från platformar i Nordsjön och vid helt vanliga promenader. Globjorden verkar att hela tiden skjuta på varifrån man kan se kurvan, som du gör nu.
Du ser avvikelsen från rakt om du har en referens som är rak och fri horisont med stilla vatten på samma sätt som du ser att en tavla inte hänger rakt mot tak/golv, du behöver inte ens en referens för att se att det inte är rakt om du tillhör de som retar sig på saker som är snett.
Men, tillhör du de som inte ser att något som hänger snett gör just det så är du tyvärr en av de som aldrig kommer se, jag ser tex. inte att en tavla som hänger aningen snett, jag "ser " att något avviker från perfekt.
När jag kontrollerar med rättstege eller laser så visar det sig att jag har rätt medans vissa aldrig ser något fel från början.
Du kan även se jordens krökning på himlen en dag med rätt typ av små moln, du kan då se välvningen.
Detta förkastas dock av alla som dig då "molnen ligger på olika höjd och bevisar inget!"
vilket jag köper som argument och tar därför Inte upp detta som ett bevis Men för fram det då det har Minst lika stort bevisvärde för en rund jord som , än så länge, precis Alla bevis jag sett för en platt..
Men, precis som du skriver så är det ett problem att jorden är så stor den är i förhållande till vad obetydligt små vi är själva då det blir jäkligt svårt att få sen en boll om det är vad som krävs för att bli överbevisad om den runda jorden.
Om du roar dig med att göra min lilla cirkel på jordens radie som jag beskrev på ett stort papper (eller en vägg om du har förlåtande sambo..) och ritar in cirkeln för atmosfärens gräns mot rymden så får iaf. jag en väldigt märklig känsla av hur fruktansvärt lite luft vi verkar ha..