2018-02-28, 03:39
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Transversal Mercator hit, och Gleason's dit, storcirklar och loxodromer... Allt detta är ju bevis för att jorden är sfärisk*, annars hade det inte funnits så många sätt att projicera den i 'platt' utförande, och inte sådana enorma problem att försöka beräkna ytor, vinklar och längder på dessa kartor.

*Jag vet att den egentligen är en lätt päronformad rotationsellipsoid, men jag kallar den för sfär.
Nja, är inte jorden tillplattad vid polerna, så den är som en grape-frukt eller något?
Tror man att jorden är platt så är den platt, men man kan undra varför det är närmare att flyga lite över Grönland när man skall till NY?
Citera
2018-02-28, 06:52
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Allt talar inte för en klotjord, för det är ju just klotformen som globjorden inte kan prestera annat än i animationer.

Öööö, va???

Förklara lite bättre för jag förstår inte vad du vill få fram!
Citera
2018-02-28, 07:04
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Att solen går upp samma tid för alla länder i världen, två gånger om året?
Det där equinolox eller vare heter är ju ett potentiellt problem.
Det är för mig en ”wow”.

Vad anser du om att solen går upp i sydöst på sommaren söder om södra vändkretsen?
Enligt plattmodellem är solen alltid norrut om man befinner sig söder om södra vändkretsen.
Citera
2018-02-28, 07:38
Medlem
Citat:
Gleasons är måhända förvrängd på södra sidan

Varför? Det vore väl ingen mening med att förvränga plattjordskartan när det inte behövs. Du måste ändå medge att det är minst sagt beklämmande för plattjordsteorin att det inte råder konsensus om vilken karta som är den riktiga, och än mer att det inte ens finns en fungerande karta över huvud taget.
Citera
2018-02-28, 09:14
Medlem
Citat:
Allt talar inte för en klotjord, för det är ju just klotformen som globjorden inte kan prestera annat än i animationer.
Jodå, en jordglob är en karta där alla avstånd, ytor och vinklar stämmer med verkligheten. Och där den kortaste vägen mellan två storstäder visar hur den direkta flygrutten mellan de städerna går.

Varför kan ni plattjordare aldrig presentera en korrekt, fungerande karta? Utan enbart "plattjordskartor" som är projektioner av en klotformig jord?
Citera
2018-02-28, 09:16
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Storcirkel på Gleason blir inte en cirkel eftersom jorden där är platt och rakt sträck kan således inte blir en cirkel. Det blir den kortaste sträckan, men effekten och praktiska utförandet av en sådan resa är densamma som på globjord. Gleasons är måhända förvrängd på södra sidan men ett rakt sträck kortaste sträckan och likvärdigt med storcirkel på globjord i utförande.

På mercator blir ett rakt sträck inte en storcirkel, det blir en loxodrom.

Jag vi är överens.
Gleason är förvrängd ända upp till nordpolen. Breddgraderna blir längre än i verkligheten när vi går söderut på Gleason. Exempelvis ekvatorn är 4004 mil lång på jorden men enligt Gleason är den 6283 mil. Vilket är det?

Ett rakt streck på Gleasons är inte alls närmaste vägen eftersom kartan är förvrängd. Precis samma som Mercator där ett rakt streck inte heller är närmaste. För att dra ett rakt streck på en platt karta oavsett vilken projektion det är måste vi först transformera det raka strecket enligt projektionen. På de flesta platta projektionerna blir det en båge.

Den enda sanna kartan på jorden är en jordglob. På en sådan kan man ta ett snöre och spänna mellan två punkter för att se kortaste vägen. Då kanman se att kortaste väg mellan Santiago och Sydney inte är ens i närheten av nordpolen.

Varför vägrar plattjordare se så solklara bevis?
Citera
2018-02-28, 09:21
Medlem
Citat:
Det vore ju på sin plats att kunna få se denna sfär annat än i animationer.
Det där var ett praktexempel på det gamla "politikerrådet":
Om du blir pressad i en diskussion eller debatt - sätt igång och prata om något annat!
Både jag och andra presenterade en rad bevis som visar att den platta jorden är omöjlig. Du ignorerar alltsammans och efterlyser plötsligt en bild i stället.
Det beteendet visar en sak klart och tydligt: Du har inget att komma med!
Citera
2018-02-28, 11:56
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantheradus
Nja, är inte jorden tillplattad vid polerna, så den är som en grape-frukt eller något?

Bildlänk Jorden är i mångt och mycket en rotationsellipsoid, dvs som du säger en tillplattad boll. Fast bara nästan: Röd linje visar den genomsnittliga jordformens - geoidens - avvikelse från rotationsellipsoiden (svart linje). Så en tillplattad droppe, eller päron är ganska nära i beskrivning. Sen är det ju bara i genomsnitt 7 meters skillnad från rotationsellipsoiden, så det kan man egentligen skita i men vi gillar ju hårklyverier :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Pantheradus
Tror man att jorden är platt så är den platt, men man kan undra varför det är närmare att flyga lite över Grönland när man skall till NY?

Man flyger över Grönland bara för att den intergalaxiska Illuminati-judiska frimurar-konspirationsorden som styr allt och alla ska få oss att tro att jorden är rund, fattar du väl! Tss! Hmp! Tss!

Detta är egentligen en omväg, men planet flyger fortare än vad hastighetsmätaren visar passagerarna, och då tror man att det är närmre. Alla världens piloter är ju också med i denna konspiration, och passar samtidigt på att sprida lite chemtrails.

Eller så vet inte piloterna om det, utan tror det är närmre för deras kompasser, GNSS, hastighetsmätare och all annan utrustning styrs från ovan nämnda ordens hemliga rymdbas på solen, som inte alls är så varm som de köpta forskarna påstår.

Se så lätt det är att hitta på konspirationsteorier som ingen kan motbevisa...
Citera
2018-02-28, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej det var inte det jag sa, jag sa är att du aldrig kommer att få se "kurvan" på det viset du vill och att det är något du får lära dig att leva med.

Däremot finns det hundratals med andra bevis för att den är en sfär.

Det är nog väldigt individuellt. Jag har redan fått och förstått massor med bevis men för dig är det nog värre.
Korrekt, globjorden har producerat teorier för kurvan, men sett den har ingen gjort.
Citera
2018-02-28, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast ett rakt streck på Gleasons mellan Santiago och Sydney blir ju över nordpolen och det är verkligen inte likvärdigt med en storcirkel på globjorden och är inte den väg som direktflygen på den sträckan tar. En storcirkel på globen och ett rakt streck på gleason stämmer hyfsat på våra breddgrader men aviker mer och mer desto längre söderut man kommer. Den rutt som är en storcirkel på globen skulle ju bli en fasansfull omväg om du ritade upp den på gleasons. Skulle inte gå att flyga på 13 timmar om jorden såg ut som Gleasons.
Finns bilder tagna från Apollo17 på jorden. Ser man vilken nivå datagrafiken var på 1972 så förstår man direkt att detta inte kan vara gjort med CGI. Datorgrafiken var helt enkelt inte på den nivån då.
Gleasons karta anger också att det du säger, en karta föreställer inte nödvändigt verkliga förhållande. Det behöver den inte göra för att fungera. Jag har aldrig sagt att Gleasons är korrekt, jag vet inte. Men tittar man på flygrutter mellan de orter du nämner så stöder de en plattjordskarta av typ Gleasons, eller azimuttyp om man vill kalla det så.

Nu är ju månlandningar bevisade som fejk och således också de fotografier du nämner, vidare blir varenda foto tagit ifrån den s.k. rymden ej trovärdiga.
Citera
2018-02-28, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artline517
Varför? Det vore väl ingen mening med att förvränga plattjordskartan när det inte behövs. Du måste ändå medge att det är minst sagt beklämmande för plattjordsteorin att det inte råder konsensus om vilken karta som är den riktiga, och än mer att det inte ens finns en fungerande karta över huvud taget.
Om det är en konspiration att jorden är ett klot vore det väl på sin plats att dölja kartor som föreställer annat?
Varför är det beklämmande att människor inte är överens? Är vetenskap baserad på konsensus enligt dig?
Citera
2018-02-28, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Jodå, en jordglob är en karta där alla avstånd, ytor och vinklar stämmer med verkligheten. Och där den kortaste vägen mellan två storstäder visar hur den direkta flygrutten mellan de städerna går.

Varför kan ni plattjordare aldrig presentera en korrekt, fungerande karta? Utan enbart "plattjordskartor" som är projektioner av en klotformig jord?
Du rabblade upp en serie argument för din sak och jag efterfrågade beviset för din tes, nämligen kurvan och var den går att observera. Då svarar du med en fråga om kartor, du försöker väl inte avleda från frågan? Du hävdar ju att jorden är klotformad, då vore det väl på sin plats att få detta klot i annat än animationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in