2018-02-05, 10:05
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimpovic
Hej, är lite förvirrad.. Jag har använt EAA i några månader, på tom mage, 10g innan och efter ett träningspass just för att få effekten av den förhöjda proteinsyntesen vilket tydligen ska vara fördelaktigt om man vill bygga muskler. I alla fall från det jag läst på första sidan av den här tråden. Men har nu skummat igenom dom senaste kanske 10 sidorna här i tråden och det verkar ju som att dom flesta helt säger emot vad det som står på första sidan?
Stämmer det som står inte längre? Är det inte fördelaktigt med EAA för att höja proteinsyntesen? Har det kommit nyare studier som bevisar motsatsen eller vad är grejen? Första inlägget är ju ändå från 2009 så..

Det stämmer att EAA stimulerar proteinsyntesen, det är BCAA (taget för sig själv) som är meningslöst utan resterande EAA.

Får du i dig tillräckligt med fullvärdigt protein från kosten, proteinpulver, eller en kombination av dessa så "behövs" inte ytterligare tillskott av aminosyror. Möjligen att det kan vara en fördel under vissa omständigheter som t.ex lågkalori-diet, men annars kommer du få i dig tillräckligt med essentiella aminosyror redan.

Så ditt upplägg är inte fel, däremot onödigt kanske, beroende på hur din kost överlag ser ut.
Citera
2018-02-05, 17:43
Medlem
pimpovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det stämmer att EAA stimulerar proteinsyntesen, det är BCAA (taget för sig själv) som är meningslöst utan resterande EAA.

Får du i dig tillräckligt med fullvärdigt protein från kosten, proteinpulver, eller en kombination av dessa så "behövs" inte ytterligare tillskott av aminosyror. Möjligen att det kan vara en fördel under vissa omständigheter som t.ex lågkalori-diet, men annars kommer du få i dig tillräckligt med essentiella aminosyror redan.

Så ditt upplägg är inte fel, däremot onödigt kanske, beroende på hur din kost överlag ser ut.

Okej, tack för svar. Förstår att det kan vara onödigt i ett helhetsperspektiv på kosten, där man kan få i sig allt protein på annat sätt. Men är det inte värt att ta EAA för att höja proteinsyntesen i samband med styrketräningen? Tänker på det som står på första sidan ang "Varför använda EAA?".
Citera
2018-02-05, 17:57
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Okej, tack för svar. Förstår att det kan vara onödigt i ett helhetsperspektiv på kosten, där man kan få i sig allt protein på annat sätt. Men är det inte värt att ta EAA för att höja proteinsyntesen i samband med styrketräningen? Tänker på det som står på första sidan ang "Varför använda EAA?".

Jag skulle byta ut EAA mot vassle i så fall. Det är som sagt inget fel på att ta EAA i anslutning till träning som du gör, men ett vassleprotein innehåller fullt tillräckligt med essentiella aminosyror och stimulerar proteinsyntesen alldeles utmärkt. Det är inte bara efter träning protein är viktigt, det är dygnets totala intag som är av betydelse.
Citera
2018-02-05, 19:51
Medlem
pimpovics avatar
Citat:
Jag skulle byta ut EAA mot vassle i så fall. Det är som sagt inget fel på att ta EAA i anslutning till träning som du gör, men ett vassleprotein innehåller fullt tillräckligt med essentiella aminosyror och stimulerar proteinsyntesen alldeles utmärkt. Det är inte bara efter träning protein är viktigt, det är dygnets totala intag som är av betydelse.

Okej så att EAA skulle vara bättre på att förhöja proteinsyntesen stämmer alltså inte då? Nej det förstår jag. Men hur stor är egentligen effekten av att få en förhöjd proteinsyntes i samband med träning?
Citera
2018-02-05, 20:35
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Okej så att EAA skulle vara bättre på att förhöja proteinsyntesen stämmer alltså inte då? Nej det förstår jag. Men hur stor är egentligen effekten av att få en förhöjd proteinsyntes i samband med träning?

Jo, det stämmer. Men det finns ingen fördel med EAA jämfört mot t.ex vassleprotein eller fullvärdigt protein från kosten, möjligtvis om du går på lågkalori-diet som jag nämnde tidigare. Det är fortfarande det totala intaget av protein som är det viktiga, den akut förhöjda proteinsyntes efter träningen är inte något som nödvändigtvis är avgörande för hypertrofi (muskeltillväxt).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3933567/
Citat:
We conclude that acute measures of MPS following an initial exposure to RE in novices are not correlated with muscle hypertrophy following chronic RT.
https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0177-8
Citat:
At this point, whether any particular time of protein ingestion confers any unique advantage over other time points throughout a 24-h day to improve strength and hypertrophy has yet to be adequately investigated.

Citat:
In particular, the daily amount of protein intake seems to operate as a key consideration because the benefits of protein timing in relation to the peri-workout period seem to be lessened for people who are already ingesting appropriate amounts of protein (e.g. ≥1.6 g/kg/day)
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-02-05 kl. 20:47.
Citera
2018-02-06, 19:23
Avslutad
Varför redigeras inte faq inlägget om det nu är så att det mesta där inte stämmer?
Citera
2018-02-06, 20:56
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Varför redigeras inte faq inlägget om det nu är så att det mesta där inte stämmer?

Det som står i början stämmer fortfarande.
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-02-06 kl. 21:11.
Citera
2018-02-12, 10:15
Medlem
Hej,

Går det/är bra att inta 2 doser av eea per dag för att kunna komma ner ännu mer i kalorier.
Tänkte byta ut lite av min mot ytterligare en dos Eea för att äta färre kalorier om dagen.

Går på en väldigt kalorisnål diet men vill gärna komma ner ännu mer men inte tappa protein.

Eller finns det någon gräns vad kroppen klarar att ta upp via EEA eller dylikt?

Tack på förhand.

Mvh Rallarkalle
Citera
2018-02-12, 10:24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Hej,

Går det/är bra att inta 2 doser av eea per dag för att kunna komma ner ännu mer i kalorier.
Tänkte byta ut lite av min mot ytterligare en dos Eea för att äta färre kalorier om dagen.

Går på en väldigt kalorisnål diet men vill gärna komma ner ännu mer men inte tappa protein.

Eller finns det någon gräns vad kroppen klarar att ta upp via EEA eller dylikt?

Tack på förhand.

Mvh Rallarkalle
Ja, det går utan problem. Dock finns det väl ingen mening med att ta mer än runt 10-20 gram EAA per tillfälle/intag, eftersom detta stimulerar proteinsyntesen maximalt och ytterligare intag inte ger något extra i det avseendet.

Hur restriktiv diet går du på? Hur ser kosten ut i övrigt för dig?
Citera
2018-02-12, 10:40
Medlem
Citat:
Ja, det går utan problem. Dock finns det väl ingen mening med att ta mer än runt 10-20 gram EAA per tillfälle/intag, eftersom detta stimulerar proteinsyntesen maximalt och ytterligare intag inte ger något extra i det avseendet.

Hur restriktiv diet går du på? Hur ser kosten ut i övrigt för dig?

150g kvarg x4 16g protein per och 90 kcal per
Bulgur kycklingfärs/soja bönor/lite paprika
421 kcal 34 g protein
2 rågkusar med becelsmör och pålägg ost/skinka/leverpastej ca 400 kcal 16 g protein.
1 protein bar 200 kcal 20 g protein.
1 skopa EEA efter träning kanske 13 gram i en sån eller så?

Tanken är att byta ut proteinbaren mot en skopa EEA till frukost kanske då det är billigare och färre kalorier i.
Men 2 gånger om dagen utspritt borde inte vara några problem?

Tack för ett snabbt svar
Citera
2018-02-12, 10:47
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
150g kvarg x4 16g protein per och 90 kcal per
Bulgur kycklingfärs/soja bönor/lite paprika
421 kcal 34 g protein
2 rågkusar med becelsmör och pålägg ost/skinka/leverpastej ca 400 kcal 16 g protein.
1 protein bar 200 kcal 20 g protein.
1 skopa EEA efter träning kanske 13 gram i en sån eller så?

Tanken är att byta ut proteinbaren mot en skopa EEA till frukost kanske då det är billigare och färre kalorier i.
Men 2 gånger om dagen utspritt borde inte vara några problem?

Tack för ett snabbt svar
Okej. Nej, det är nog inga problem.

Du bör dock ha i åtanke att det kan påverka dig negativt om du tänkt göra detta under en längre period, kortsiktigt är det säkert ingen fara om du är frisk i övrigt, men det är viktigt du får i dig dom övriga näringsämnena (vitaminer/mineraler m.m.) i tillräcklig mängd. Det är ju bara runt 1000-1200 kcal om dagen du intar.
Citera
2018-02-12, 10:52
Medlem
Citat:
Okej. Nej, det är nog inga problem.

Du bör dock ha i åtanke att det kan påverka dig negativt om du tänkt göra detta under en längre period, kortsiktigt är det säkert ingen fara om du är frisk i övrigt, men det är viktigt du får i dig dom övriga näringsämnena (vitaminer/mineraler m.m.) i tillräcklig mängd. Det är ju bara runt 1000-1200 kcal om dagen du intar.

Det är en kortare period innan jag ska iväg och resa vill slimma till mig lite innan stranden bara!
Tycker det fungerar rätt bra kört på Ungefär samma kost ett tag nu men 5 kvarg om dagen och kyckling/ris/soja bönor istället ca 500 kcal ett tag nu.
Kör även en multivitamin tablett om dagen för att få i mig lite mer vitaminer.
Änder även att jag fuskar ibland på helgen om jag är bortbjuden på middag eller dylikt!

Yes ca 1189 kcal om dagen + 2 omgångar med EEA vad det nu innehåller.

Mvh RallarKalle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in