Citat:
Ursprungligen postat av
rappytt
Väldigt bra att du skriver detta svar till Picasso och övriga som tror att depression räcker som förklaring. De som tror det, eller om missförståndet sprids, riskerar att göra deprimerade ännu mer utsatta och ensamma med en förfärligt och potentiellt livshotade sjukdom, för den enskilda. Man ska inte vara rädd för deprimerade, man ska stötta! De tar inte livet av andra, det är inget beslut som "växer fram" hos sjuka om att mörda sin familj.
Jag tänker nu på barn som till exempel kanske har en deprimerad förälder. Ska de behöva vara rädda nu? Nej, verkligen inte! Stöd alla som är deprimerade och lär dig allt du kan om personlighetsstörningar. (En passning till dem i tråden som har kunskapsluckor)
Tack för dina inlägg. De behövs.
För övrigt vet vi ingenting om någon i familjen var sjuk.
Jag tror att du berör en väldigt viktig aspekt i den här frågan, nämligen hur inte minst sjuka barn med deprimerade föräldrar ska kunna lugnas efter detta. De som talar högst om vikten av empati i tråden tycks dessvärre glömma bort bland annat denna grupp när de banaliserar motivet till att handla om deprimerade föräldrar i en väldigt jobbig situation.
Alla föräldrar mår dåligt när deras barn har en svår, potentiellt dödlig sjukdom. Alla blir inte kliniskt deprimerade, men den distinktionen kan knappast ett barn göra. Det barn måste förstå är att deprimerade föräldrar inte mördar sina sjuka barn. Det är inte en tillräcklig faktor, även om den förmodligen var viktig i det här fallet.
Åsikter som framförts i tråden om att svårt sjuka barn bör avlivas... Jag, tänker inte ens kommentera det närmare.
Du har även rätt i att gemene man bör lära sig mer om deprimerade människor och hur de fungerar. För dem om några är det viktigt med förståelse från omgivning, inte minst när de mår som sämst. Min syster hade en djup klinisk depression i ca 10 år med tre allvarliga självmordsförsök. Jag skrev en så kallad rekursiv akronym för omgivningen för att förklara hur de skulle vara mot henne: SNÄLL
Snäll
Närvarande
Ärlig
Lugn
Lyhörd
Den förklarar ganska väl hur man bör behandla alla människor som mår psykiskt dåligt.