2018-02-02, 18:45
Medlem
Blackmonks avatar
Vet man hur de dog?
Citera
2018-02-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Så långt är nog alla överens och brottsrubriken lyder mord. Så lång är vi med allihop tror jag. Sedan är det dags att straffa mördaren. Mord genererar inte per automatik livstids fängelse utan straffet bestäms med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen, detta sista är ytterst viktigt.

Men djävlar! Orsaken/omständigheterna till ett mord förändrar inte straffet. Typ "barnen var sjuka". Inte heller att gm var "ledsen/utmattad/dum i huvudet". Det enda som kan förändra straffet är om gm var psykiskt sjuk eller om gärningen var mer av karaktären dråp/olycka.

Här har vi trippelmord. Så försvårande så det finns inte! Tala om att förstöra för sina föräldrar, släkt och alla andra som berörs av detta. Ointelligent, ondskefullt, vedervärdigt! "Han som var så trevlig." Ja, det brukar vara så. Psykopater vet vilka de ska vara trevliga mot. Sen rämnar det vid oförrätter eller andra "motgångar", upplevda eller inbillade. Psykopater har en förmåga att vilja ge igen. Var OH i tvist med läkarvetenskapen kanske? Har han formulerat något dräpande också? Skulle inte förvåna mig.

Men visst, orsaken var enligt mördaren "för dålig livskvalité". Tror du det håller för ett mildare straff?!
Senast redigerad av rappytt 2018-02-02 kl. 18:51.
Citera
2018-02-02, 18:49
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Så för att vi inte delar din åsikt så saboterar vi? Det har sedan de första dagarna kommit fram info från olika håll samt Avd 9 senaste uppdatering. Varför inte diskutera utifrån den infon ni fått?
Den information som delgetts här berättar ingen sanning. Dessa föräldrar kunde ha mördat sina barn och låtit sig själva fortsätta att leva. Då kunde vårt rättssystem avgöra deras straff. Då kunde HB och OH stått där i rätten och berättat om hur kärleksfulla de är och hur dåligt de mådde för att de inte kunde jobba 100%, och att OH var tvungen att gå på läkarmöten på någon alternativ klinik och resa till Tyskland och få ljusterapi för sina döttrar.
Citera
2018-02-02, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, men detta handlar också om en förtvivlan hos två föräldrar som du överhuvudtaget inte kan tänka dig in i. Du har inte förmågan att se utanför dig själv. Kan du förstå vilken avgrund dessa två föräldrar stod inför? Nej, det kan du inte.

Jag tror det många reagerar på är att även om de själva aldrig befunnit sig i samma situation finns det dessvärre andra som befunnit sig i motsvarande situation, men vilka inte valt att mörda sina barn.

Förklaringen att förtvivlan utgör ensam orsak är helt enkelt för naiv.

Det vi ser som analyserar hjärnorna hos personer som begår grova kriminella handlingar och de som låter bli är att de förra skiljer sig från de senare i sin neurofysiologi. Myten att ”vem som helst kan bli en mördare” är inget annat än just en myt.

Sedan kan förövare givetvis rationalisera för sig själva och andra om sina motiv. Det är regel. Att mamman och pappan varit deprimerade råder det knappast något tvivel om, men att det skulle vara så enkelt att depression utan framtidsutsikter för familjen i sig leder till familicide stämmer helt enkelt inte. Då hade vi sett betydligt fler exempel på detta, men det gör vi tack och lov inte.

Jag känner personligen till flera fall där hopplösheten varit i paritet med vad föräldrarna i Bjärred stod inför. Mina nära som fått begrava sina barn, men kämpade för dem och ägnade varje dag de hade i sina liv åt att älska dem. Jag har även personliga exempel på solskenshistorier där barn fått dödsdomar, men tack vare nya medicinska genombrott kunde må bättre, bli vuxna, om än aldrig helt friska. Om deras föräldrar mördat dem innan dess...

Varje fall är unikt. Visst. Faktum kvarstår dock i princip inga väljer att mörda sina egna barn. Depression och avsaknad av framtidsutsikter räcker helt enkelt inte som ensam förklaring, hur mycket det möjligen än gör det för en del i den här tråden.
Citera
2018-02-02, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag tror det många reagerar på är att även om de själva aldrig befunnit sig i samma situation finns det dessvärre andra som befunnit sig i motsvarande situation, men vilka inte valt att mörda sina barn.

Det vi ser som analyserar hjärnorna hos personer som begår grova kriminella handlingar och de som låter bli är att de förra skiljer sig från de senare i sin neurofysiologi. Myten att ”vem som helst kan bli en mördare” är inget annat än just en myt.

Sedan kan förövare givetvis rationalisera för sig själva och andra om sina motiv. Det är regel. Att mamman och pappan varit deprimerade råder det knappast något tvivel om, men att det skulle vara så enkelt att depression utan framtidsutsikter för familjen i sig leder till familicide stämmer helt enkelt inte. Då hade vi sett betydligt fler exempel på detta, men det gör vi tack och lov inte.

Jag känner personligen till flera fall där hopplösheten varit i paritet med vad föräldrarna i Bjärred stod inför. Mina nära som fått begrava sina barn, men kämpade för dem och ägnade varje dag de hade i sina liv åt att älska dem. Jag har även personliga exempel på solskenshistorier där barn fått dödsdomar, men tack vare nya medicinska genombrott kunde må bättre, bli vuxna, om än aldrig helt friska. Om deras föräldrar mördat dem innan dess...

Varje fall är unikt. Visst. Faktum kvarstår dock i princip inga väljer att mörda sina egna barn. Depression och avsaknad av framtidsutsikter räcker helt enkelt inte som ensam förklaring, hur mycket det möjligen än gör det för en del i den här tråden.

Väldigt bra att du skriver detta svar till Picasso och övriga som tror att depression räcker som förklaring. De som tror det, eller om missförståndet sprids, riskerar att göra deprimerade ännu mer utsatta och ensamma med en förfärligt och potentiellt livshotade sjukdom, för den enskilda. Man ska inte vara rädd för deprimerade, man ska stötta! De tar inte livet av andra, det är inget beslut som "växer fram" hos sjuka om att mörda sin familj.

Jag tänker nu på barn som till exempel kanske har en deprimerad förälder. Ska de behöva vara rädda nu? Nej, verkligen inte! Stöd alla som är deprimerade och lär dig allt du kan om personlighetsstörningar. (En passning till dem i tråden som har kunskapsluckor)

Tack för dina inlägg. De behövs.

För övrigt vet vi ingenting om någon i familjen var sjuk.
Citera
2018-02-02, 18:57
Medlem
Citat:
Ja, men detta handlar också om en förtvivlan hos två föräldrar som du överhuvudtaget inte kan tänka dig in i. Du har inte förmågan att se utanför dig själv. Kan du förstå vilken avgrund dessa två föräldrar stod inför? Nej, det kan du inte.
Och till ALLA föräldrar som lever med det nu ?? Indragna assistansansökningar.Lever med barn med multihandikapp m.m....så vad ska de göra ?? Är det en lösning att mörda sina barn ?? Ni resonerar så otroligt korkat.Har du hört talas om Tomas Sjödin och hans två söner ? De var sjuka sedan födseln och hade grav funktionsnedsättning.Tycker du ska läsa några av hans artiklar.Han har även skrivit en bra bok. Bägge sönerna är döda idag. Oavsett om man är i avgrunden så måste man kunna relatera och söka hjälp för sina tankar annars har något gått riktigt snett och i detta fallet med H och O vet vi ingenting vad som egentligen har hänt....tror inte att det var på grund av flickornas tillstånd att göra.Lite OT men kanske får en del att förstå och de är inte de ändå som lever så här.Han har skrivit och och hållt många föreläsningar om sorg och glädje tillsammans med sina söner

http://www.kristianstadsbladet.se/familj/meningen-med-livet-ar-att-ta-det-man-far/
Senast redigerad av Elli09 2018-02-02 kl. 19:18. Anledning: Fel i text
Citera
2018-02-02, 19:00
Medlem
Citat:

Jag har också svårt att förstå den avgrunden. Vill du vara snäll och försöka förklara för mig?
Citera
2018-02-02, 19:00
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Den stackars Picasso vet ingenting, du är lurad. Flashback lockar alltid till sig uppmärksamhetstörstande, särskilt krimtrådar. Så många har fått "meddelanden", nä, lär dig vilka som vet och vilka som inte vet. Läs mitt föregående inlägg.
Hur lär man sig vilka som vet då?
Vet inget om Picasso mer än att vi teoriserat och tyckt olika i tråden.
Dock aldrig diskuterat med hen i tråden. Inga PM heller.
Kanske det är så att Scheele vet saker, som du säger, kanske e det så (vilket jag tror)
En sak vet jag iaf och det är att JAG vet ngt som Scheele (m.fl.) också vet (fakta).
Att du inte har just det Faktat förstår jag.
Citera
2018-02-02, 19:19
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Men djävlar! Orsaken/omständigheterna till ett mord förändrar inte straffet. Typ "barnen var sjuka". Inte heller att gm var "ledsen/utmattad/dum i huvudet". Det enda som kan förändra straffet är om gm var psykiskt sjuk eller om gärningen var mer av karaktären dråp/olycka.

Här har vi trippelmord. Så försvårande så det finns inte! Tala om att förstöra för sina föräldrar, släkt och alla andra som berörs av detta. Ointelligent, ondskefullt, vedervärdigt! "Han som var så trevlig." Ja, det brukar vara så. Psykopater vet vilka de ska vara trevliga mot. Sen rämnar det vid oförrätter eller andra "motgångar", upplevda eller inbillade. Psykopater har en förmåga att vilja ge igen. Var OH i tvist med läkarvetenskapen kanske? Har han formulerat något dräpande också? Skulle inte förvåna mig.

Men visst, orsaken var enligt mördaren "för dålig livskvalité". Tror du det håller för ett mildare straff?!

Jo, det är just omständigheterna runt själva brottet som avgör vart på straffskalan det hamnar. Detta kommer aldrig att gälla här eftersom alla är döda. ville bara få fram att omständigheter runt ett mord betyder mycket.
Var har det framkommit att flickornas hälsa fördärvat O:s livskvalité och därför skall dom mördas?
Citera
2018-02-02, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S

Mycket kloka och väl valda ord.Det bästa och mest objektiva inlägg jag läst här inne ☺
Citera
2018-02-02, 19:25
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Den information som delgetts här berättar ingen sanning. Dessa föräldrar kunde ha mördat sina barn och låtit sig själva fortsätta att leva. Då kunde vårt rättssystem avgöra deras straff. Då kunde HB och OH stått där i rätten och berättat om hur kärleksfulla de är och hur dåligt de mådde för att de inte kunde jobba 100%, och att OH var tvungen att gå på läkarmöten på någon alternativ klinik och resa till Tyskland och få ljusterapi för sina döttrar.

Javisst, hade föräldrarna valt att överleva sina döttrar så hade de blivit straffade enl. svensk lag.
Men nu var det så att föräldrarna ville inte leva utan sina flickor, livet hade ingen mening utan barnen.
Citera
2018-02-02, 19:28
Medlem
Citat:

Nu blir det ju ingen rättegång då gärningsmännen/mannen är döda/död.

Snart är fallet polisiärt avklarat och därmed avslutas ärendet.

Inget kommer att förändra den saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in