2018-01-24, 14:17
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jCw2
Vet inte om det går att jämföra helt men jag har testat att ta Ritalin 40mg med modifierad frisättning (depåfunktion) vissa dagar men har känt att det knappt gör nån skillnad. Så 70mg Elvanse verkar vara en lagom dos för mig (väger nästan 90 pannor om det har nån betydelse?).

Varför skulle det vara skadligt att ta det sporadiskt som jag gör menar du?

Metylfenidat får jag mest biverkningar av, fungerar inget vidare. Elvanse däremot är fina grejer. Vet inte om det är skadligare, är endast spekulation. Tar också endast sporadiskt, men tar man sporadiskt får man värre biverkningar DÅ, pulsen går upp mer, man får svårare att äta, svårare att sova osv.

Tar du en mindre mängd dagligen blir kroppen van och pulsen går inte upp längre, man kan äta och sova som vanligt, får inte stora pupiller osv. Men då blir man ju visserligen även beroende och ifall det är skadligare i längden eller ej vet jag inte. Förutom beroende försvinner ju även den euforiska känslan om man inte tar stora doser, ifall man nu tar det dagligen.

Det känns iallafall bättre (hälsomässigt) att ta tjack när kroppen är van vid det. Men bara för att man inte känner av biverkningar kanske det inte är bättre för det. Svårt att säga.
Citera
2018-01-27, 05:36
Medlem
Jag tar morgon, lunch samt middag. Funkar jätte bra, balanserad hela dagen.
Citera
2018-01-27, 05:38
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inthesky
Jag tar morgon, lunch samt middag. Funkar jätte bra, balanserad hela dagen.

Så bra för dig! Har du tetsta Attentin?
Citera
2018-01-27, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Dåså! Sen spelar givetvis mer basala saker som blodtryck osv in, men det utgår jag ifrån att det kollas regelbunder när du behandlas med CS.

Mitt blodtryck kollade de senast i juni förra året.
Citera
2018-01-27, 18:11
Medlem
Einsatzleiters avatar
är det nån mening att röka hasch under elvanse ruset eller förstör det bara?
Citera
2018-01-28, 12:46
Medlem
Ah testat elvanse och det är det bästa hittills!

Men bara så förbaskat svårt att få tag i.

Jag behöver bara lite en dag i veckan så jag kommer igång lite med städning osv. Blir skitpigg och mår kanon.
Dagen efter ingen ångest ingenting.

Ritalina kan slänga sig i väggen 😀

Men det är ju enklare att få tag i.

Nu letar jag elvans igen.
Citera
2018-02-01, 21:45
Medlem
bananajoe33s avatar
Vad får ni för dos på eran Elvanse av läkaren? Fick börja med den medicinen för en månad sen men har bara 30mg per dag och det är ju en babydos.
Citera
2018-02-01, 22:45
Medlem
Andans avatar
Är det någon som vet om man kan ta elvanse även om man haft blodproppar tidigare i livet?
Det står inget i FASS om någon varning. Men jag kan inte tänka mig att det är bra. Någon som är kunnig på området?
Citera
2018-02-01, 23:04
Medlem
bananajoe33s avatar
Vad får ni för doser utskrivna?
Citera
2018-02-02, 05:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bananajoe33
Vad får ni för dos på eran Elvanse av läkaren? Fick börja med den medicinen för en månad sen men har bara 30mg per dag och det är ju en babydos.
30 mg är vanlig ingångdsos, den dosen gav ingenting för mig så höjdes till 40 mg. Noll effekt och bara biverkningar dock. Slutade snabbt med den.
Citera
2018-02-02, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananajoe33
Vad får ni för doser utskrivna?

Hade 80mg utskrivet när jag fick som mest (vägde 52-55kg så är inte direkt en stor man). Tyckte däremot inte om depoteffekten och tyckte inte den hjälpte tillräckligt så bytte till Attentin.
Citera
2018-02-02, 06:49
Medlem
Andans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
30 mg är vanlig ingångdsos, den dosen gav ingenting för mig så höjdes till 40 mg. Noll effekt och bara biverkningar dock. Slutade snabbt med den.

Vad för biverkningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in