Citat:
Ursprungligen postat av
jCw2
Vet inte om det går att jämföra helt men jag har testat att ta Ritalin 40mg med modifierad frisättning (depåfunktion) vissa dagar men har känt att det knappt gör nån skillnad. Så 70mg Elvanse verkar vara en lagom dos för mig (väger nästan 90 pannor om det har nån betydelse?).
Varför skulle det vara skadligt att ta det sporadiskt som jag gör menar du?
Metylfenidat får jag mest biverkningar av, fungerar inget vidare. Elvanse däremot är fina grejer. Vet inte om det är skadligare, är endast spekulation. Tar också endast sporadiskt, men tar man sporadiskt får man värre biverkningar DÅ, pulsen går upp mer, man får svårare att äta, svårare att sova osv.
Tar du en mindre mängd dagligen blir kroppen van och pulsen går inte upp längre, man kan äta och sova som vanligt, får inte stora pupiller osv. Men då blir man ju visserligen även beroende och ifall det är skadligare i längden eller ej vet jag inte. Förutom beroende försvinner ju även den euforiska känslan om man inte tar stora doser, ifall man nu tar det dagligen.
Det känns iallafall bättre (hälsomässigt) att ta tjack när kroppen är van vid det. Men bara för att man inte känner av biverkningar kanske det inte är bättre för det. Svårt att säga.