Citat:
Ursprungligen postat av
Kamratuppfostran
Fick Elvanse för ett par veckor sedan och har läst lite här i tråden vad gällande dosering, många verkar ha uppfattningen om att läkare rent generellt vill att man tar den varje dag samma tid och inte tar den "pö om pö vid behov".
När jag satt och diskuterade medicinering med min läkare så var jag tydlig med vad jag ville uppnå och göra. I mitt fall tar jag mina Elvanse när jag ska jobba, vilket är både olika tider på dygnet(jobbar både kvälls, natt och morgonpass) och dessutom olika antal dagar på veckan. Ibland kan jag vara ledig mellan 4-8 dagar och ibland jobba upp till ~10 dagar på raken. Min läkare sade alls inget om det utan hon satt mest bara och nickade och hummade som en läkare gör och antecknade i sitt block.
Jag har ju såklart tagit mina Elvanse därefter och har inte riktigt märkt av att det skulle vara jobbigt eller konstigt för mig att ta det ett gäng dagar på raken och sedan sluta ta ett gäng dagar på raken...
Varför skulle andra ha fått såna rekommendationer men inte jag? :S
Därför det finns inget generellt rätt och fel helt enkelt.
Man ska använda medicinen på ett sätt som passar en själv och eftersom du var tydlig med vad du ville så fanns det ingen anledning att ge dig standard anvisningnarna.
Läkare är ofta väldigt flexibla och förstående om man kommer med egna förslag (så länge man är realistisk). Behandlingen du får ska ju faktiskt passa dig, dina svårigheter och dina behov.
En läkare kan inte veta detta om man inte är tydlig med vad man vill.
Just Elvanse är ju rätt ny på marknanden dessutom så man vet inte allt för mycket om den.
Det är väl därför det skiljer så mycket mellan olika läkare.
Ett bra exempel på hur olika läkare är när det kommer till Elvanse är ju det med dosering.
Vissa är starkt emot att gå över 70mg medans andra tycker det är helt OK.