2018-01-18, 13:00
Medlem
markooz86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBenny
Det är viktigt att vara klar med vad medicinen ska hjälpa en med. Exempelvis fokus, energi, impulskontroll etc.

Exakt! Den hjälper med allt! Finns så jädra många plan den hjälper mig på!
Citera
2018-01-18, 13:28
Medlem
markooz86s avatar
Någon som vet hur man märker om man är Över eller under doserad av Elvanse?
Citera
2018-01-18, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markooz86
Någon som vet hur man märker om man är Över eller under doserad av Elvanse?

Om biverkningarna blir så kraftiga att de har negativ effekt på livskvaliteten, eller utgör en hälsorisk, är du överdoserad. Ett exempel på detta är tex att man kan vara så pratig att folk tycker man är lite konstig.
Citera
2018-01-18, 14:22
Medlem
markooz86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Om biverkningarna blir så kraftiga att de har negativ effekt på livskvaliteten, eller utgör en hälsorisk, är du överdoserad. Ett exempel på detta är tex att man kan vara så pratig att folk tycker man är lite konstig.

Okej! Det märker jag inte av ifall! Mår mäst mycket bättre och tar tag i saker och ting
och känner mig mer social och motiverad än jag vart innan men endå lugn och sansad!
Citera
2018-01-18, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markooz86
Okej! Det märker jag inte av ifall! Mår mäst mycket bättre och tar tag i saker och ting
och känner mig mer social och motiverad än jag vart innan men endå lugn och sansad!

Dåså! Sen spelar givetvis mer basala saker som blodtryck osv in, men det utgår jag ifrån att det kollas regelbunder när du behandlas med CS.
Citera
2018-01-18, 14:29
Medlem
markooz86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Dåså! Sen spelar givetvis mer basala saker som blodtryck osv in, men det utgår jag ifrån att det kollas regelbunder när du behandlas med CS.

Mjo! Ska på läkarkontroll på måndag! Så det görs ju med någon månads mellanrum!
Citera
2018-01-19, 14:04
Medlem
Fick Elvanse för ett par veckor sedan och har läst lite här i tråden vad gällande dosering, många verkar ha uppfattningen om att läkare rent generellt vill att man tar den varje dag samma tid och inte tar den "pö om pö vid behov".

När jag satt och diskuterade medicinering med min läkare så var jag tydlig med vad jag ville uppnå och göra. I mitt fall tar jag mina Elvanse när jag ska jobba, vilket är både olika tider på dygnet(jobbar både kvälls, natt och morgonpass) och dessutom olika antal dagar på veckan. Ibland kan jag vara ledig mellan 4-8 dagar och ibland jobba upp till ~10 dagar på raken. Min läkare sade alls inget om det utan hon satt mest bara och nickade och hummade som en läkare gör och antecknade i sitt block.

Jag har ju såklart tagit mina Elvanse därefter och har inte riktigt märkt av att det skulle vara jobbigt eller konstigt för mig att ta det ett gäng dagar på raken och sedan sluta ta ett gäng dagar på raken...

Varför skulle andra ha fått såna rekommendationer men inte jag? :S
Citera
2018-01-19, 14:22
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Fick Elvanse för ett par veckor sedan och har läst lite här i tråden vad gällande dosering, många verkar ha uppfattningen om att läkare rent generellt vill att man tar den varje dag samma tid och inte tar den "pö om pö vid behov".

När jag satt och diskuterade medicinering med min läkare så var jag tydlig med vad jag ville uppnå och göra. I mitt fall tar jag mina Elvanse när jag ska jobba, vilket är både olika tider på dygnet(jobbar både kvälls, natt och morgonpass) och dessutom olika antal dagar på veckan. Ibland kan jag vara ledig mellan 4-8 dagar och ibland jobba upp till ~10 dagar på raken. Min läkare sade alls inget om det utan hon satt mest bara och nickade och hummade som en läkare gör och antecknade i sitt block.

Jag har ju såklart tagit mina Elvanse därefter och har inte riktigt märkt av att det skulle vara jobbigt eller konstigt för mig att ta det ett gäng dagar på raken och sedan sluta ta ett gäng dagar på raken...

Därför det finns inget generellt rätt och fel helt enkelt.

Man ska använda medicinen på ett sätt som passar en själv och eftersom du var tydlig med vad du ville så fanns det ingen anledning att ge dig standard anvisningnarna.

Läkare är ofta väldigt flexibla och förstående om man kommer med egna förslag (så länge man är realistisk). Behandlingen du får ska ju faktiskt passa dig, dina svårigheter och dina behov.
En läkare kan inte veta detta om man inte är tydlig med vad man vill.

Just Elvanse är ju rätt ny på marknanden dessutom så man vet inte allt för mycket om den.
Det är väl därför det skiljer så mycket mellan olika läkare.

Ett bra exempel på hur olika läkare är när det kommer till Elvanse är ju det med dosering.
Vissa är starkt emot att gå över 70mg medans andra tycker det är helt OK.
Citera
2018-01-19, 14:34
Medlem
Blev nyfiken och kollade upp vad jag hade för dos när jag käkade elvanse, då gick jag på 80mg per dag, fördelat på 60mg på morgon + 20mg vid lunch. Vad har ni andra för doser? Kanske ska tillägga att jag väger runt 55kg och intd är n lång man på 80-90kg..
Citera
2018-01-20, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Därför det finns inget generellt rätt och fel helt enkelt.

Man ska använda medicinen på ett sätt som passar en själv och eftersom du var tydlig med vad du ville så fanns det ingen anledning att ge dig standard anvisningnarna.

Läkare är ofta väldigt flexibla och förstående om man kommer med egna förslag (så länge man är realistisk). Behandlingen du får ska ju faktiskt passa dig, dina svårigheter och dina behov.
En läkare kan inte veta detta om man inte är tydlig med vad man vill.

Just Elvanse är ju rätt ny på marknanden dessutom så man vet inte allt för mycket om den.
Det är väl därför det skiljer så mycket mellan olika läkare.

Ett bra exempel på hur olika läkare är när det kommer till Elvanse är ju det med dosering.
Vissa är starkt emot att gå över 70mg medans andra tycker det är helt OK.
Intressant. Ja, jag är bara glad att min nya läkare är mer medgörlig och vill testa. Det var inte ens jag som föreslog Elvanse(även fast det var den jag var intresserad av att testa) utan bara förklarade vad jag inte gillade med min gamla medicin och funderade på om det gick att byta och vips så var det klart.

Min gamla däremot totalvägrade nästan allt och var väldigt oflexibel, höll sig gärna till sin gamla Fass-katalog från stenåldern eller nåt.
Citera
2018-01-20, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran

Rekommendationerna är anpassade för normen, dvs de som är verksamma på dagtid och är hjälpta av fasta rutiner. De passar inte alla, och det är därför de är just rekommendationer En bra läkare inser givetvis detta och anpassar sin individuella rekommendation till varje patients verklighet.
Citera
2018-01-23, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant
Biverkningarna och även den behagliga euforin försvinner för de mesta efter att ha tagit en terapeutisk dos amfetamin i några dagar. Då går inte pulsen upp längre, man får ingen "AT" (även om jag knappt får AT av elvanse), den euforiska effekten försvinner dock men det är ju något positivt enligt vården eftersom att "upprymdhet" ses som en negativ biverkning. Fokus och vakenheten är dock kvar.

Jag skulle nog säga att det är mindre skadligt att ta en dos elvanse varje dag än vad det är att ta lite större doser mer sporadiskt.
Vet inte om det går att jämföra helt men jag har testat att ta Ritalin 40mg med modifierad frisättning (depåfunktion) vissa dagar men har känt att det knappt gör nån skillnad. Så 70mg Elvanse verkar vara en lagom dos för mig (väger nästan 90 pannor om det har nån betydelse?).

Varför skulle det vara skadligt att ta det sporadiskt som jag gör menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in