Citat:
Ursprungligen postat av
nisse2005
Tack för era svar! Det verkar vara väldigt olika hur lång tid det tar. Jag får väl se hur lång tid det tar för mig. Så kan jag meddela det här sen. Jag har en bror som fått Elvanse, han bor i samma kommun som jag så antar att det kanske är lättare här. Tror inte att han har haft något annat innan. Möjligen concerta då. Om de inte vill skriva ut Elvanse så måste det gå att få dem åt det hållet om man ger det lite tid. Det går förstås att se till så man får Elvanse. Men kanske inte i första taget som ni säger. Metylfenidat är väl inte fy skam heller. Jag vill faktiskt inte ha det för att flumma på utan jag vill ha bort min adhd-rastlöshet och mina koncentrationssvårigheter. Så jag tar gärna det som fungerar bäst. Men Elvanse har jag hört mycket gott om så det är klart att man vill ha det bästa.
Jag har gått på Conserta väldigt länge, men kände att jag behövde något med lite mer "UNS" i eftersom jag var uppe i så höga doser med Conserta. Jag fick då prova Elvanse, men jag kände ganska omgående att det inte var för mig. Generellt sett har jag sett att det vanligtvis stannar på Conserta eller Elvanse för folk. Ritalin gjorde mig (liksom många andra) aggressiv.
Min utredning tog sex månader. Möte en gång i veckan, och det var olika folk. Det var psykologer, arbetsterapeuter, läkare, sjuksköterskor, sjukgymnaster och kurator. Jag fick testa typ alla hjärnfunktioner (minne, 3D-övningar, matematik, språk o.s.v.), balans, styrka, uthållighet plus en himla massa mer som jag inte kommer ihåg. Jag fick stämpeln "högpresterande ADHD". Att ha ADHD är inte alltid något negativt.
En vanlig kille tänker på ett problem: Han får upp säg 10 olika idéer, omedvetet slår hjärnan direkt bort 4 idéer som "orimliga" Killen tänker på en lösning i taget och kommer ganska snabbt fram till att idé 5 inte är värd att lägga energi på. Så fortsätter det tills han kanske har två idéer att presentera.
Killen med ADHD tänker och får upp 10 olika idéer (vi säger samma idéer för enkelhetens skull). 4 idéer ter sig ganska orimliga, men de poppar upp i huvudet i alla fall. Han tänker inte bara på en idé, utan hoppar fram och tillbaka mellan olika idéer och utvecklar idéerna länge än den vanliga killen. Han till och med tar bitar från vissa idéer och kombinerar dem med andra. I slutändan har killen också två idéer att presentera, men en av idéerna härstammar från en av de första idéerna som först verkade orimliga och som omedvetet slogs bort direkt av den vanliga killens hjärna. Den andra idén kommer från nr 5 som han modifierat med hjälp av de andra idéerna.
Fattar ni? Att tänka "outside the box" det är våran styrka!!!