Citat:
Ursprungligen postat av
Tpir
Detta är vad som finns i förhörsprotokollet angående renoveringen på Gotland:
Förhör med Akilov, Rakhmat; 2017-05-12 14:37 diarienr: 5000-K418866-17
sid 122
FL1: Jag förstår, för protokollet ska jag säga att du pekade på ett namn då som är Tynkarz, det är det du tror är företaget. Vilka platser eller städer har du besökt i Sverige under tiden du har varit här?
RA: Gotland, Umeå, Stockholm
FL1: När var du på Gotland?
RA: Var det förra året? Jag jobbade där svart ett par månader,
FL1: Vad jobbade du som
RA: Svartjobb.
FL1: vad innebär det?
RA: Jag jobbade som medhjälpare till målare, eller målarassistent, arbetet gick ut på att riva, städa rent efter dem och ja göra rent.
FL1: Minns du vad företaget hette som du jobbade för?
RA: Det var inget företag så det var mina landsmän som hade bjudit in mig att jag skulle hjälpa dem.
FL1: Jag tänker att det fanns kanske ett företag inblandat på något sätt men minns du?
RA: Det var en stor villa. En gammal villa som skulle totalrenoveras och delvis rivas dels var det något som skulle byggas till, spacklas målas.
FL1: Kan du precisera när ungefär du var på Gotland?
RA: Nej, eller jo, förförra året på hösten..
FL1: 2015 på hösten?
RA: Mm, nej 2106
Ja då är det i alla fall bekräftat att det var svartjobb. Dessutom säger han att han var rekommenderad av sina landsmän och att han bara hjälpte till.
Detta innebär att det måste ha varit fler Uzbeker som har jobbat på Nujens fastighet.
Ytterligare en sak man kan notera är att han säger att han bara jobbade ett par månader, men 85 000 svart för ett par månader är ju inte rimligt.
Uppenbarligen har familjen Nujen köpt en stor fastighet billigt på grund av att den var i väldigt dåligt skick. Sedan har man använt sig av utvisningshotade svartjobbare för att renovera den.