2018-01-29, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Putin finanserade moderat politikers bok?

Kan bli rubriker...

Om det var så skulle det bli rubriker. Och moderaterna är inte direkt rysslandsvänner, så de skulle väl slänga ut Heberlein samma väg som Putilov.
Men nu tror jag inte att det är Ryssland som ligger bakom pengaflödet till Heberlein. Dock kan moderaterna komma att ifrågasätta det, om det går att kombinera med en parti politisk karriär och en Riksdagsstol. Tycker det känns tveksamt.
Citera
2018-01-29, 13:30
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Jaha, och det är bevis på att jagärhär har gjort organiserade massanmälningar samt att Kickstarter inte gjort en egen bedömning?
Nej, det jag skrev var ett konstaterande - sedan läste du in en massa annat. Ann Heberlein fick projektet godkänt av Kickstarter, det rankades på topp tio worldwide första dagen och låg uppe i nästan två dygn innan Kickstarter stängde ned det. Vad som fick Kickstarter att omvärdera projektet och hänvisa någon gummiparagraf om "hateful content" vet vi inte - men det är inte långsökt att tro att Ann Heberlein utsattes för en anmälningskampanj.

Vad gäller #jagärhär så angriper enskilda medlemmar regelbundet Ann Heberlein och en anmälningskampanj (som fick henne avstängd från Facebook) organiserades nyligen av en ledande person inom #jagärhär.

Jag skulle inte bli förvånad om en anmälningskampanj stjälpte projektet på Kickstarter och om enskilda medlemmar i #jagärhär deltog - men den informationen sitter Kickstarter på.
Senast redigerad av Tinuviel 2018-01-29 kl. 13:39.
Citera
2018-01-29, 13:30
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Hoppas Herbelin dedikerar boken åt dem som 'hjälpte' henne

"Stort tack till #Jagärhär, Vänsterpartiet, SVT och DN för deras hjälp till finansieringen av denna bok."

Ja just det, Herbelin.

Här har vi koll. Du som vet så mycket kan säkert bevisa för att jagärhär varit inblandade också.
Citera
2018-01-29, 13:33
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Hoppas Herbelin dedikerar boken åt dem som 'hjälpte' henne

"Stort tack till #Jagärhär, Vänsterpartiet, SVT och DN för deras hjälp till finansieringen av denna bok."

Helt seriöst så borde hon sno din idé.

Makalöst kul!

Citera
2018-01-29, 13:40
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ja just det, Herbelin.
Här har vi koll. Du som vet så mycket kan säkert bevisa för att jagärhär varit inblandade också.

'Bevisa för' kan bara användas om det direkt följs av ett namn eller pronomen. Koll var det, ja...

En missad bokstav är ett mänskligt stavfel, medans felaktig grammatik beror på låg IQ.
Rymdkram!
Citera
2018-01-29, 13:54
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nej, det jag skrev var ett konstaterande - sedan läste du in en massa annat. Ann Heberlein fick projektet godkänt av Kickstarter, det rankades på topp tio worldwide första dagen och låg uppe i nästan två dygn innan Kickstarter stängde ned det. Vad som fick Kickstarter att omvärdera projektet och hänvisa någon gummiparagraf om "hateful content" vet vi inte - men det är inte långsökt att tro att Ann Heberlein utsattes för en anmälningskampanj.

Vad gäller #jagärhär så angriper enskilda medlemmar regelbundet Ann Heberlein och en anmälningskampanj (som fick henne avstängd från Facebook) organiserades nyligen av en ledande person inom #jagärhär.

Jag skulle inte bli förvånad om en anmälningskampanj stjälpte projektet på Kickstarter och om enskilda medlemmar i #jagärhär deltog - men den informationen sitter Kickstarter på.

Sorry, var otydlig.

Det är Herbline som skrivit på twitter om organiserade anmälningskampanjer, inte du.
Sen gör ju Facebook sin egna granskning, det har stått i Nyheter Idag. Herblein anmäler rätt friskt hon med. Det är Kickstarter som gjort en bedömning efter en anmälan eller sjuttio miljarder anmälningar -ingen vet.
Hur som, Hirbline är bipolär. Hon svänger nog om igen det kan jag ge mig fan på.
Och hon surfar på känslor, en känslostyrd massa som är beredd att swisha över pengar direkt.
Citera
2018-01-29, 14:04
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Sorry, var otydlig.

Det är Herbline som skrivit på twitter om organiserade anmälningskampanjer, inte du.
Sen gör ju Facebook sin egna granskning, det har stått i Nyheter Idag. Herblein anmäler rätt friskt hon med. Det är Kickstarter som gjort en bedömning efter en anmälan eller sjuttio miljarder anmälningar -ingen vet.
Hur som, Hirbline är bipolär. Hon svänger nog om igen det kan jag ge mig fan på.
Och hon surfar på känslor, en känslostyrd massa som är beredd att swisha över pengar direkt.
Tycker du att Kickstarter gjorde rätt i att stänga ned projektet? I så fall varför? De hänvisar till allmänna riktlinjer https://twitter.com/joniels/status/956776804370583552 men jag tycker man tänjer rätt bra på detta om man inte tillåter den forskningsbaserade studie Heberlein beskriver.

(ursäkta om du svarat på detta tidigare, sitter inte till så att jag kan söka).
Citera
2018-01-29, 14:26
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Tycker du att Kickstarter gjorde rätt i att stänga ned projektet? I så fall varför? De hänvisar till allmänna riktlinjer https://twitter.com/joniels/status/956776804370583552 men jag tycker man tänjer rätt bra på detta om man inte tillåter den forskningsbaserade studie Heberlein beskriver.

(ursäkta om du svarat på detta tidigare, sitter inte till så att jag kan söka).

Det var inte riktigt frågan utan frågan är om Kickstarter vek sig för massanmälningar eller gjorde sin egen bedömning.
Men du frågar vad jag tycker, och som projektet presenterades av Heberlein, så ja - det underblåser hat, fördomar och diskriminering, absolut. Syns även i den här tråden att en del inte kan hålla sig ifrån att dra r-slutsatser.
Sen vet jag inte hur de ställer sig till politiska kampanjer, men just kombinationen av ett populistiskt utspel i en fråga som snabbt utnyttjas av högerextrema är nog något ett seriöst företag inte vill bli förknippat med. När de godkände kanske de inte kände till hela bilden. Hennes agenda. Skulle hon göra seriös forskning så skulle hon inte lägga upp det på det här sättet, och i samband med en personvalskampanj.
Citera
2018-01-29, 15:06
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Sen vet jag inte hur de ställer sig till politiska kampanjer [...]

Politiska kampanjer ("Political fundraising)" är förbjudna enligt deras regler: https://www.kickstarter.com/rules/prohibited?ref=rules

Jag läser detta som att man inte kan använda Kickstarter för att samla ihop pengar som ska användas till politisk reklam, affischer, möteslokaler, resor, etc.

Men tänjer man på det och kisar lite så kanske man kan se Heberleins bokprojekt som en del i hennes valkampanj.

Å andra sidan har väl Kickstarter redan godkänt en massa andra bokprojekt som handlar om aktuella samhällsproblem? Tex Sanandajis Massutmaningsbok?

Om man ser Kickstarter som ett privat företag som vill tjäna pengar utan att dra på sig en massa organiserade hatkampanjer, så kan man ha viss förståelse för att de duckar kontroversiella projekt utan att försöka stå upp för principer som yttrandefrihet. Illa, men kanske inte systemhotande så länge som det inte sprider sig för mycket.

Men man kan också se detta som ett symptom på att marxisterna nu har genomfört sin långa marsch genom institutionerna, och även har marscherat ut i företagsledningarna. Då är det betydligt mer oroväckande. Det handlar då om en systematisk invasion av den mjuka makten i samhället.
Citera
2018-01-29, 15:08
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Det var inte riktigt frågan utan frågan är om Kickstarter vek sig för massanmälningar eller gjorde sin egen bedömning.
Det är information Kickstarter inte kommer att offentliggöra.
Citat:
Men du frågar vad jag tycker, och som projektet presenterades av Heberlein, så ja - det underblåser hat, fördomar och diskriminering, absolut. Syns även i den här tråden att en del inte kan hålla sig ifrån att dra r-slutsatser.

Vad exakt i det hon presenterade underblåste hat, fördomar och diskriminering?

Om en företeelse ska kunna motverkas är det då inte nödvändigt att ta reda på så mycket det går om företeelsen? Jag tycker du för ett farligt resonemang om du argumenterar för att vi ska avstå från att ta reda på hur saker och ting ligger till för att någon du inte sympatiserar med skulle kunna utnyttja resultatet.

Är det rimligt att Kickstarter agerar utifrån så vaga resonemang?
Hur ska vi kunna ha en öppen samhällsdebatt om vi misstänkliggör debattörer inte utifrån vad de säger utan utifrån det de kan komma att säga kan komma att utnyttjas av fel sorts människor?
Citat:
Sen vet jag inte hur de ställer sig till politiska kampanjer, men just kombinationen av ett populistiskt utspel i en fråga som snabbt utnyttjas av högerextrema är nog något ett seriöst företag inte vill bli förknippat med. När de godkände kanske de inte kände till hela bilden. Hennes agenda. Skulle hon göra seriös forskning så skulle hon inte lägga upp det på det här sättet, och i samband med en personvalskampanj.
Hur skulle hon lagt upp det för att du skulle anse det "seriös forskning".

Vad Kickstarter anser om politiska kampanjer vet jag inte - men jag anser de bör vara försiktiga med att spekulera kring hur initiativtagaren kan komma att utnyttja sin produkt. Projektet bör granskas för sig - håller du egentligen inte med om det?
Citera
2018-01-29, 15:23
Medlem
Flus avatar
Citat:
Vad Kickstarter anser om politiska kampanjer vet jag inte - men jag anser de bör vara försiktiga med att spekulera kring hur initiativtagaren kan komma att utnyttja sin produkt. Projektet bör granskas för sig - håller du egentligen inte med om det?

Kickstarter förbjuder bland annat "Political fundraising" och "Projects that promote discrimination, bigotry, or intolerance towards marginalized groups".

Det finns andra godkända projekt som är starkt politiserade. Ett delvis svenskt exempel är filmen "A year undercover inside the alt-right" som handlar om aktivisten Patrik Hermansson som "infiltrerade" den amerikanska högern.
https://www.kickstarter.com/projects/1971131677/a-year-undercover-inside-the-alt-right?ref=nav_search&result=project&term=alt-right
Citera
2018-01-29, 15:43
Medlem
Rufoss avatar
https://sputniknews.com/europe/201801291061149927-sweden-rape-book-crowdfunding/

Avalanche of Donations After Kickstarter Ban on Swedish 'Rape Book'

Kickstarter's ban against a crowdfunding attempt by a Swedish Conservative parliamentary candidate, who is writing a much-anticipated book about rape, has resulted in a torrent of direct donations greatly exceeding the initial goal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in