2018-01-28, 18:05
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Peterson är en samhällsdebattör/ opionsbildare/ samt "expert"/ lärare inom vissa områden...vad var han? psykologiprofessor?
Borde faktiskt störa honom om nu bara män lyssnar till vad han har att säga, det säger nämligen något om det han säger eller hur?
Det där bygger på din känslomässigt färgade tolkning av vad han säger.
Jordan är alltid neutral om det uppstår känslor hos mottagaren så kan man inte skylla Jordan för det.

Jag tycker att det är störande att bara män vill bli bättre människor och vuxna. Jordan sysslar med självhjälp. 12 rules for life, är 12 självhjälpsregler för att navigera och må bättre. Jordan är främst själasörjare när han inte undervisar.
Det talas om det i början av intervjun att det faktum att han göra vuxna män av pojkar kommer ju också kvinnor till gagn, men att en som han säger betydande minoritet inte vill ha dessa män, eftersom de inte går att kontrollera.

Ni reagerar känslomässigt på det här, ni ser honom som fienden eftersom han gör män så pass starka att de kan stå emot er kontroll. Det är en maktkamp. Eftersom du känner och inte tänker så vill jag då påpeka att Jordans mål inte är att vinna över kvinnorna, hans mål är att få människor på den här planeten att må bättre, och vägen dit pekas ut av vetenskapen psykologi.

Vad han gör är att säga ifrån när den utpekade vägen, saknar vetenskaplig grund.
Citera
2018-01-28, 18:28
Medlem
[quote=Oantastlig|63057562]
Citat:
Haha, ja det är bara ytterligare ett tecken på att du är dum i huvudet. Vi har ju diskuterat detta tidigare och det är en term som bl.a. Harvardprofessorn Steven Pinker använder. Jag har ju definierat begreppet åt dig tidigare så att vi skulle slippa de här meningslösa diskussionerna. Men ack, är man som du kroniskt dum i huvudet så förstår du inte fördelen med detta.

Nej det är bara tecken på att jag inte dyrkar Pinker som du gör, samt att jag vill använda redan etablerade begrepp och inte ser någon som helt fördel med ett påhittat som "genusfeminism"
Vad fan är det ens?
Genus är könsroller, socialt konstruerade roller efter kön, vilka feminister, allmänbildade människor skulle förneka existensen av genus/ könsoller? så att där skulel finnas ett behv av att deklarera detta i ett begreppsnamn?
Obegripligt dumt.

Citat:
Haha, det är därför man brukar testa om "feministiska" förklaringsmodeller eller evolutionära förklaringsmodeller bäst förklarar crosskulturell data etc.? Här säger du ju rakt ut att du är dum i huvudet. Genusvetenskap står i rakt motsatsförhållande till naturvetenskapen och modern neurologisk och kognitiv vetenskap.

Likhetsfeminism är inte genusvetenskap, håll dig till ämnet tramspelle.
Vi diskuterar likhetsfeminismen.

Citat:
Nej, inget seriöst forskningsfält gör det. Här har du en bra artikel på området Why No One Cares About Feminist Theory

en till töntig site...så udda kommet från dig.
Alla vetenskapliga ämnen som överhuvudtaget rör människan/ det mänskliga samhället har numera någon form av samarbete, eller eget arbete med genus eller kön i fokus.
Att du m.fl missar detta pågående utvecklingsarbete, med att ex. ändra våra historiesyn, vår syn på antropologi, litteraturvetenskap, musikvetenskap, ekonomi etc etc...för att inlemma kvinnor och kvinnrs existens i "världsbilden", får ju helt läggas din inbyggda blindhet.
Citera
2018-01-28, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Haha, så här kommer det igen. När skall vi få se den här forskningen som "stöder" att kvinnor får lägre lön för samma arbete, allt annat lika?

Jag menar, det hade varit en världsnyhet bland riktiga forskare.

Vadå "när"?

jag har länkat medlingsinstitutet, DO, Unionen, LO, SACO etc etc.
du har hundratalet studier där ute kring osakliga skillnader mellan mäns och kvinnors lika arbete.

Ekonomisk diskriminering gällande kön existerar på flera plan.

1) via att kvinnors traditionella arbeten så länge värdeas lägre än manligt dito.
2) via direkt lönediskriminering, inte stor nej, men den finns, vilket jag bevisat för dig 50 ggr vid det här laget.
3) via ojämn fördelning av oavlönat arbete och deltid, ibland tvångsmässigt, eller via samhällets normer.

"världsnyheten" ligger redan ute för länge sen. men återigen du är ju blind.
Citera
2018-01-28, 18:51
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Fast det är ju rent skitsnack...just hon kränker inte Peterson i denna intervju och journalister kränker heller inte i regel andra när de gör sitt jobb.
Blir man som samhällsdebattör intervjuad kring sina åsikter får man faktiskt räkna med att få dessa ifrågasatta. Ifrågasätta åsikter är inte vad som menar med "kränkning" heller utan mer identitets- eller personpåhopp.

Kränkning är ett psykologiskt begrepp, och kan lättas liknas vid rikens gränser. Liksom riken har gränser har människors integritet gränser. Den ofta missuppfattade första paragrafen från FN's deklaration om mänskliga rättigheter är en bra beskrivning i hur man behandlar människor på ett ickekränkande sätt. Citerar mig, men citatet i citatet är FN's deklaration

Citat:
”All humans beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.”

Så lyder den första artikeln i FN’s deklaration om mänskliga rättigheter på engelska. Men jag undrar: hur är det med de engelska språkkunskaperna i Sverige? Dignity översätts alls inte med värde, utan med värdighet. Om man ser det i ett människorättssammanhang så innebär det okränkbarhet. Okränkbarhet, och kränkning är en het potatis i svenska språket där alla lägger sin egen betydelse, och blandar ihop kränkning och lättkränkthet , men om man ser hur Merriam -Webster definierar ”dignity” så förstår vi vad det handlare om. Dignity översätts:

a way of appearing or behaving that suggests seriousness and self-control

: the quality of being worthy of honor or respect

Med andra ord så innebär den första meningen, i den första artikeln, att alla människor är födda fria och jämlika i fråga om värdighet och rättigheter. Det vill säga alla har rätt att behandlas med värdighet och respekt. Möjligen skulle en bättre översättning vara att ”Alla har rätt till sitt människovärde”.

Intervjuaren behandlade Jordan respektlöst, och till och med kränkande, hon jobbade för att ta heder och ära ifrån honom. Istället för en saklig intervju så misskrediterade hon honom igen och igen. I hennes känslostyrda upplevelsevärld så upplevde hon honom som en motståndare och attackerade istället för att samtala. I och med att hon inte höll sig till fakta, så ifrågasatte hon inte det han skrivit, hon gick på sina känslor och ifrågasatte hela hans person och gärning det är en kränkning.

Citat:
Jag har inga större bristande språkkunskaper, bara för att jag råkat stava ett ord fel.
En fluga gör ingen sommar, men språket och språkutveckling, ordförståelse är en bra markör för intelligens. Hur man använder språket säger också mycket om ens själsliga tillstånd. Ens förmågor och oförmågor. Cathy visar upp en oförmåga att se nyanser, och du delar den.
Utan förmåga att se nyanser är det omöjligt att skapa sig en rättvis bild av något.

Citat:
Nja... får vara upp till Canada att avgöra själva kan jag tycka.
Vidare..hade du själv känt det "kränkande" att ständigt tilltalas med fel pronomen?
Fröken Hexen?

Det knasiga är att det är människor som är konstant kränkande som tycker att det skall till lagar för att vissa grupper inte skall bli kränkta. Det här handlar om en oförmåga att reglera egna känslor.
Om människor bleve mentalt mognare skulle kränkningarna minska, och det är den enda vägen att gå.

Citat:
Hon är där som varandes journalist inte som son person eller åsiktsbärare
Exakt och då krävs ett proffsigare och sakligare förhållningssätt

Citat:
Transpersoner är inte endast ett kön. har man en åsikt kring transpersoners rättigheter och bara män lyssnar på detta ex. så jaaaa då har man nog ett problem.
Självklart är det så att åsikter som gäller män lyssnas mest på av män, och åsikter som gäller kvinnor mest lyssnas på av kvinnor, men nu är han psykologiprofessor med åsikter kring HBTQ
i just detta inlsag....
Transpersoner skall ha samma rättigheter som alla andra människor, vare sig mer eller mindre.
Alla människor har rätt till att behandlas med värdighet och respekt.
Ingen grupp har rätt till särbehandling via lagstiftning. Inte i en demokrati.
Hitler gjorde det, och se vad det ledde till.
Citera
2018-01-28, 19:04
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Vadå "när"?

du har hundratalet studier där ute kring osakliga skillnader mellan mäns och kvinnors lika arbete.

1) via att kvinnors traditionella arbeten så länge värdeas lägre än manligt dito.
2) via direkt lönediskriminering, inte stor nej, men den finns, vilket jag bevisat för dig 50 ggr vid det här laget.
3) via ojämn fördelning av oavlönat arbete och deltid, ibland tvångsmässigt, eller via samhällets normer.

Plus att kvinnor vabbar mer och förkortar sin arbetstid för barnens skull.
Och mannen behåller sin pension och kvinnans sjunker.
Citera
2018-01-28, 19:34
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Vadå "när"?

Källa, tack.
Citera
2018-01-28, 19:48
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Sa jag så`?
Verkligen.
För du ljuger väl inte?
Så du menar att man kan ljuga fastän man bara ställer en fråga?
Citera
2018-01-28, 19:50
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Plus att kvinnor vabbar mer och förkortar sin arbetstid för barnens skull.
Och mannen behåller sin pension och kvinnans sjunker.
Så du menar att kvinnor har lägre lön för samma jobb för att de vabbar mer?
Citera
2018-01-28, 19:58
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Bla bla...herr isbjörn

Fakta i saken är att nej....när neurovetenskap ex. (vilket vi kan förenkla till studier av hjärnan här)
fick möjligheter att börja studera hjärnan mer vetenskapligt så vad fann man?
Alla dessa enorma skillnader som man trott på innan gällande kvinnors oförmågor "tänka" och mäns överförmågor som per definition skulle försvara kvinnans låsning vid kök och skurhink och samhället satsningar på enbart män vid makt och pengar? svar nej....man fann att de var förvånansvärt lika, tom rätt mycket där kvinnor slår män som borde generera kvinnor fördelar i samhället på motsvarande sätt du nu ex. påstår att män ska ha fördelar.
Det där är fria fantasier.
Forskning bedrivs så att man förutsättningslöst försöker lära sig hur hjärnan fungerar, vart vad sitter i hjärnan. I den vevan har man som bieffekt hittat könsskillnader.
Det är dina demoner som talar här. Jag har aldrig under mina studier blivit behandlad som om jag inte kunde tänka, jag har skrivit samma tentor som alla andra, och jag har fått mina frågor respektfullt bemötta under seminarierna. Jag har också kunnat söka samma studielån, vid antagningarna har inte någon vikt vid mitt kön lagts.

Jag tror att problemet är att du bemöts som att du är dum, det händer bara mig av människor som ligger en standardavvikelse under mig. (osäker på om det är rätt formulering, men det sägs att man inte kan förstå folk som är en bit ifrån ens IQ, orkar inte leta källan. Men hittade detta

Citat:
5 vanor som skiljer dumma människor från smarta

1. Skyller sina misstag på andra
Mindre intelligenta personer tenderar att begrava sig i självömkan eller bara direkt börja skylla ifrån sig när någonting går fel. De gillar inte att ta ansvar för sina handlingar och blir lamslagna när något går fel, till skillnad från intelligenta människor som ser sina misstag som en chans till lärdom och förbättring. En neurologisk studie, utförd av Jason S. Moser på Michigan State University, visade att hjärnan hos mer intelligenta personer reagera annorlunda vid misstag.

2. Måste alltid ha rätt
Alla känner vi en person som, i diskussioner, transformeras från människa till vägg. En dum person är alltid övertygad om att hen har rätt, och vägrar att ändra sina åsikter trots att man lägger fram rimliga argument. En studie gjord av David Dunning och Justin Kruger på 1990-talet visade att mindre kompetenta människor tenderade att vara mer självsäkra än intelligenta människor. När de överskattar sin egen förmåga blir de också blinda för andras – de tror att de är bäst och kan inte se att någon annan är bättre.

Jag erkänner att grisbrottaren är en bit över mig i IQ men om man inte ser att killen är smart då har man stora problem. Det är trist det här när man bara avfärdar människor. Tyvärr är det väl så att vare sig du eller Cathy har förmågan att hänga med på Jordans nivå heller. Det krävs runt 120 i IQ för att klara av psykologistudier på den nivån.

Citat:

3. Reagerar med ilska vid konflikter
Självklart blir också smarta människor förbannade ibland, men inte lika ofta som dumma människor blir. De mindre kompetenta reagerar med omedelbar ilska när de känner att de inte har kontroll över situationen. Forskare på University of Michigan utförde en studie på 600 personer under 22 år och fann då en tydlig korrelation mellan aggressivt beteende och ett lägre IQ.
Du är ju inte lika aggressiv som vissa andra här, men det syns att du är i affelt, annars skulle du inte håna dina meddebattörer ständigt. Dina tillmälen är barnsliga, men de är kränkningar. Du behandlar inte andra så att de får behålla sin värdighet.
Innan du kontrar så påpekar jag att även om det känns så i dig, så är jag inte ute efter dig som person, jag är ute efter att skjuta ned det du påstår.
Smarta människor aggressivitet handlar ofta om frustrationen att inte göra sig förstådd. Skillnaden på den smarta människans aggressivitet är att den behåller förnuftet och den korkade byter ämne.

Citat:

4. Struntar i andra människors känslor
Intelligens är lika med empati. Förmågan att sätta sig in i andra personers känslor och situationer är något som dumma människor inte har. Ett lägre IQ gör att du har svårt att förstå att andra människor tänker och känner annorlunda än vad du gör, vilket leder till att du uppfattas som ignorant och självisk. En studie utförd av Russel James från Texas Tech University, fann även att de med högre IQ är mer benägna att ge utan att förvänta sig något tillbaka.
Jag håller inte med här, då det finns intelligenta psykopater och har ingen förmåga till empati, men oftast så korrellerar det. Det hon pratar om är dessutom inlevelseförmåga, bara en del av empatin. Men man kan lugnt säga att Cathy är helt omedveten om hur kränkande hon är. Och hon vill inte ta ansvar för det.

Citat:
5. Tror att de är bättre än alla andra
Självförtroende i all ära, men storhetsvansinne har aldrig varit charmigt. Är du intelligent tvekar du inte på att lyfta och hjälpa andra, eftersom du inte känner dig hotad. Dumma personer tenderar dock att se ner på andra och tycka att de själva är bäst. De har många fördomar och anser sig vara överlägsna. Föga förvånande är därför resultaten från en kanadensisk studie som visar att personer med lägre IQ ofta är mer rasistiska och homofobiska.
https://www.svd.se/5-vanor-som-skiljer-dumma-manniskor-fran-smarta
Jag tror att ditt känslostyrda tänkande ser detta som ett bevis på att rasister och homofoba är korkade människor. Men poängen här är att du är helt övertygad om att du har rätt och att du är förmer än alla andra.

Citat:
1-0 till likhetsfeminism således. För det är vad dessa hävdat hela tiden. Likheten.
och 1-0 till feminism generellt...för just diskriminering/ sexism är vad den hävdat hela tiden.
Eh what? Här tänkte du inte utan gjorde en känslomässig association

Citat:
Sen är inte "personlighet" eller "intressen" direkt några vetenskapliga dicipliner...men låt gå för psykologi.

Det måste vara skönt att tro att man förstår världen så simplistiskt som vad du gör.
Jag är helt förstummad.

Citat:
Samma sak här...nej man fann inte att kvinnor inte ägde en sexualitet ex.
Man fann heller inte någon "vandrande livmoder" som kunde förklara hysteri...man fann deprimerade kvinnor pga livslång leda, inlåsning, ofrihet, påtvingad oskuld etc etc.
Dvs kvinnors personligheter och intressen är klart mer än skurhinkar, blöjor och tvättbräden.
Du har kreativa, konstnärliga, teoretiskt lagda, händiga, logiska, tekniskt intresserade, och fan och hans moster även bland kvinnor.

1-0 till feminism alltså.

Nej det har man inte funnit, och om det skulle vara sant, så skulle kvinnor må bättre idag, men det är tvärtom.

Jag måste ta en paus - jag orkar inte mer dumskalleri idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
???

Vi går tillbaks till intervjun som är länkad i TS och kan härmed konstatera att du gör exakt samma sak som den kritiserade journalisten som intervjuar Peterson. Du rycker saker helt ur luften. Jag har aldrig påstått att kvinnor bara kan intressera sig för matlagning och skurhinkar. Var får du det ifrån?
Det är känslomässiga associationer.

Citat:
Jag påstår att det finns skillnader mellan mäns och kvinnors kroppar såväl som på deras hjärnor. Det är inget att ens diskutera, det är verkligheten vilket såväl hjärnscanningar och skärande i döda hjärnor visat.
Skillnaderna är naturligtvis inte gigantiska, vi tillhör trots allt samma art, och de överlappar varandra men skillnaderna finns där oavsett dina ideologiska skygglappar. Och att så är fallet kan vilken idiot som helst se med egna ögon.

Det man sett är att det finns skillnader, men att skillnaderna inom könet är större än mellan könen, rent generellt. Men det krävs en ganska extremt manlig hjärna för att utbilda sig till traditionellt manliga yrken. De som vill kvotera in kvinnor på utbildningar saknar ofta den egenskap som krävs för att klara dessa utbildningar, det vill säga en väl utvecklad systematiserande förmåga. Vilken hänger samman med IQ
Citera
2018-01-28, 20:28
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Skärp dig nu....
du skrev:

"Det finns väldigt lite stöd för likhetsfeminsm i de vetenskapliga discipliner du räknat upp".

jag motbevisade detta...

Nej det har du inte, du hänvisar till källor som är ideoligiskt färgade och inte har kompetensen att tolka vetenskapliga studier, de är inte heller insatta i hela ämnet. De tar en liten skitstudie som bevis på sin förutbestämda åsikt = konfirmeringsbias.

Citat:
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Levnadsforhallanden/Jamstalldhet/Jamstalldhetsstatistik/12252/12259/Behallare-for-Press/406481/#

Deltid och vård av barn ger lägre inkomst och pension

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kvinnor-tjanar-fortfarande-mindre-an-man

K

De där duger inte som källoer

Citat:
Vadå "när"?

Om man skall få fram till en sann bild så måste man ta hänsyn till all forskning inte bara den som stöder ens sak. När man pratar om reabilitet så handlar det om att säkerställa att man mäter det man vill mäta. Att något korrelerar med att vara kvinna behöver inte betyda att det korrelerar med kvinnlig biologi, det vill säga att det sitter i hårdvaran, det kan vara problem med mjukvaran, och den går att programmera om. Att feminismen inte är så intresserad av det beror på att de inte gillar ansvar. De föredrar att försöka programmera om män i strid mot deras biologir.

Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Touché

Citat:
Touché
Citera
2018-01-28, 20:32
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Din fråga insinuerade att jag menade något som inte hörde till saken.

Skrev jag att du ljög?
Citera
2018-01-28, 20:34
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nej, gör du?

Men det blir lägre livslögn med tillhörande lägre pension.

Edit lön inte lögn
Senast redigerad av pollenper 2018-01-28 kl. 20:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in