Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Bla bla...herr isbjörn
Fakta i saken är att nej....när neurovetenskap ex. (vilket vi kan förenkla till studier av hjärnan här)
fick möjligheter att börja studera hjärnan mer vetenskapligt så vad fann man?
Alla dessa enorma skillnader som man trott på innan gällande kvinnors oförmågor "tänka" och mäns överförmågor som per definition skulle försvara kvinnans låsning vid kök och skurhink och samhället satsningar på enbart män vid makt och pengar? svar nej....man fann att de var förvånansvärt lika, tom rätt mycket där kvinnor slår män som borde generera kvinnor fördelar i samhället på motsvarande sätt du nu ex. påstår att män ska ha fördelar.
Det där är fria fantasier.
Forskning bedrivs så att man förutsättningslöst försöker lära sig hur hjärnan fungerar, vart vad sitter i hjärnan. I den vevan har man som bieffekt hittat könsskillnader.
Det är dina demoner som talar här. Jag har aldrig under mina studier blivit behandlad som om jag inte kunde tänka, jag har skrivit samma tentor som alla andra, och jag har fått mina frågor respektfullt bemötta under seminarierna. Jag har också kunnat söka samma studielån, vid antagningarna har inte någon vikt vid mitt kön lagts.
Jag tror att problemet är att du bemöts som att du är dum, det händer bara mig av människor som ligger en standardavvikelse under mig. (osäker på om det är rätt formulering, men det sägs att man inte kan förstå folk som är en bit ifrån ens IQ, orkar inte leta källan. Men hittade detta
Citat:
5 vanor som skiljer dumma människor från smarta
1. Skyller sina misstag på andra
Mindre intelligenta personer tenderar att begrava sig i självömkan eller bara direkt börja skylla ifrån sig när någonting går fel. De gillar inte att ta ansvar för sina handlingar och blir lamslagna när något går fel, till skillnad från intelligenta människor som ser sina misstag som en chans till lärdom och förbättring. En neurologisk studie, utförd av Jason S. Moser på Michigan State University, visade att hjärnan hos mer intelligenta personer reagera annorlunda vid misstag.
2. Måste alltid ha rätt
Alla känner vi en person som, i diskussioner, transformeras från människa till vägg. En dum person är alltid övertygad om att hen har rätt, och vägrar att ändra sina åsikter trots att man lägger fram rimliga argument. En studie gjord av David Dunning och Justin Kruger på 1990-talet visade att mindre kompetenta människor tenderade att vara mer självsäkra än intelligenta människor. När de överskattar sin egen förmåga blir de också blinda för andras – de tror att de är bäst och kan inte se att någon annan är bättre.
Jag erkänner att grisbrottaren är en bit över mig i IQ men om man inte ser att killen är smart då har man stora problem. Det är trist det här när man bara avfärdar människor. Tyvärr är det väl så att vare sig du eller Cathy har förmågan att hänga med på Jordans nivå heller. Det krävs runt 120 i IQ för att klara av psykologistudier på den nivån.
Citat:
3. Reagerar med ilska vid konflikter
Självklart blir också smarta människor förbannade ibland, men inte lika ofta som dumma människor blir. De mindre kompetenta reagerar med omedelbar ilska när de känner att de inte har kontroll över situationen. Forskare på University of Michigan utförde en studie på 600 personer under 22 år och fann då en tydlig korrelation mellan aggressivt beteende och ett lägre IQ.
Du är ju inte lika aggressiv som vissa andra här, men det syns att du är i affelt, annars skulle du inte håna dina meddebattörer ständigt. Dina tillmälen är barnsliga, men de är kränkningar. Du behandlar inte andra så att de får behålla sin värdighet.
Innan du kontrar så påpekar jag att även om det känns så i dig, så är jag inte ute efter dig som person, jag är ute efter att skjuta ned det du påstår.
Smarta människor aggressivitet handlar ofta om frustrationen att inte göra sig förstådd. Skillnaden på den smarta människans aggressivitet är att den behåller förnuftet och den korkade byter ämne.
Citat:
4. Struntar i andra människors känslor
Intelligens är lika med empati. Förmågan att sätta sig in i andra personers känslor och situationer är något som dumma människor inte har. Ett lägre IQ gör att du har svårt att förstå att andra människor tänker och känner annorlunda än vad du gör, vilket leder till att du uppfattas som ignorant och självisk. En studie utförd av Russel James från Texas Tech University, fann även att de med högre IQ är mer benägna att ge utan att förvänta sig något tillbaka.
Jag håller inte med här, då det finns intelligenta psykopater och har ingen förmåga till empati, men oftast så korrellerar det. Det hon pratar om är dessutom inlevelseförmåga, bara en del av empatin. Men man kan lugnt säga att Cathy är helt omedveten om hur kränkande hon är. Och hon vill inte ta ansvar för det.
Citat:
5. Tror att de är bättre än alla andra
Självförtroende i all ära, men storhetsvansinne har aldrig varit charmigt. Är du intelligent tvekar du inte på att lyfta och hjälpa andra, eftersom du inte känner dig hotad. Dumma personer tenderar dock att se ner på andra och tycka att de själva är bäst. De har många fördomar och anser sig vara överlägsna. Föga förvånande är därför resultaten från en kanadensisk studie som visar att personer med lägre IQ ofta är mer rasistiska och homofobiska.
https://www.svd.se/5-vanor-som-skiljer-dumma-manniskor-fran-smarta
Jag tror att ditt känslostyrda tänkande ser detta som ett bevis på att rasister och homofoba är korkade människor. Men poängen här är att du är helt övertygad om att du har rätt och att du är förmer än alla andra.
Citat:
1-0 till likhetsfeminism således. För det är vad dessa hävdat hela tiden. Likheten.
och 1-0 till feminism generellt...för just diskriminering/ sexism är vad den hävdat hela tiden.
Eh what? Här tänkte du inte utan gjorde en känslomässig association
Citat:
Sen är inte "personlighet" eller "intressen" direkt några vetenskapliga dicipliner...men låt gå för psykologi.
Det måste vara skönt att tro att man förstår världen så simplistiskt som vad du gör.
Jag är helt förstummad.
Citat:
Samma sak här...nej man fann inte att kvinnor inte ägde en sexualitet ex.
Man fann heller inte någon "vandrande livmoder" som kunde förklara hysteri...man fann deprimerade kvinnor pga livslång leda, inlåsning, ofrihet, påtvingad oskuld etc etc.
Dvs kvinnors personligheter och intressen är klart mer än skurhinkar, blöjor och tvättbräden.
Du har kreativa, konstnärliga, teoretiskt lagda, händiga, logiska, tekniskt intresserade, och fan och hans moster även bland kvinnor.
1-0 till feminism alltså.
Nej det har man inte funnit, och om det skulle vara sant, så skulle kvinnor må bättre idag, men det är tvärtom.
Jag måste ta en paus - jag orkar inte mer dumskalleri idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Djupfrys
???
Vi går tillbaks till intervjun som är länkad i TS och kan härmed konstatera att du gör exakt samma sak som den kritiserade journalisten som intervjuar Peterson. Du rycker saker helt ur luften. Jag har aldrig påstått att kvinnor bara kan intressera sig för matlagning och skurhinkar. Var får du det ifrån?
Det är känslomässiga associationer.
Citat:
Jag påstår att det finns skillnader mellan mäns och kvinnors kroppar såväl som på deras hjärnor. Det är inget att ens diskutera, det är verkligheten vilket såväl hjärnscanningar och skärande i döda hjärnor visat.
Skillnaderna är naturligtvis inte gigantiska, vi tillhör trots allt samma art, och de överlappar varandra men skillnaderna finns där oavsett dina ideologiska skygglappar. Och att så är fallet kan vilken idiot som helst se med egna ögon.
Det man sett är att det finns skillnader, men att skillnaderna inom könet är större än mellan könen, rent generellt. Men det krävs en ganska extremt manlig hjärna för att utbilda sig till traditionellt manliga yrken. De som vill kvotera in kvinnor på utbildningar saknar ofta den egenskap som krävs för att klara dessa utbildningar, det vill säga en väl utvecklad systematiserande förmåga. Vilken hänger samman med IQ