2018-01-22, 18:51
Medlem
Raiders of the Lost Ark.

Arkeologen Indiana Jones letar efter värdefulla och intressanta historiska artefakter.

Till filmens fördel kan nämnas att tempot är högt, vissa actionscener är välgjorda och humorn fungerar hyfsat. På minussidan saknar filmen trovärdighet dessutom har filmens upplägg med karaktärsarketyper och comic relief och viss koreografi kopierats så sjukt mycket sen den här filmen kom ut att det bara är tröttsamt. Hade man sett den i yngre dagar hade man älskat den men den är för efterapad för att kännas originell år 2018.

Bandet Joy Division lider av samma problem. Har man lyssnat mycket på rock från typ 95-05 kan man Joy Divisions sound utantill, även om man aldrig faktiskt har lyssnat på Joy Divison, och så är det med den här filmen också.

2 / 5. Godkänd men inget mästerverk.
Senast redigerad av Chenille 2018-01-22 kl. 18:58.
Citera
2018-01-22, 20:49
Medlem
jsa86-xs avatar
Veckans film = Duellen

Sammanfattning = En väldigt spännande roadmovie-skräck/triller som handlar om en kille som kör om en lastbil några gånger och lastbilschauffören blir förbannad och detta blir en lek på liv och död. Väldigt enkel film i sin handling men lyckas trots det leverera väldigt mycket spänning och paranoia. Betyg? = 4/5
Citera
2018-01-22, 23:15
Medlem
mrbooms avatar
Film 10: Vecka 4. American New Wave - Steven Spielberg

Filmen jag valt: Duellen
Betyg: 7.5/10
Kommentar på filmen: Utmärkt sammanfattning av jsa86-x.

F.ö. tycker jag The Hitcher (1986) är snäppet bättre.
Citera
2018-01-25, 11:44
Medlem
KingStanniss avatar
Film 21: Vecka 4. American New Wave - Steven Spielberg

Filmen jag valt: Amistad
Betyg: 3/5
Kommentar på filmen: Intressant historia om slaveriet i USA år 1839 då det spanska skeppet "La Amistad" övertogs av slavar som sedan styr skeppet till USA där de ställs inför rätta. Många fina skådespelare i filmen, Anthony Hopkins är mycket bra i sin roll som tidigare president som är motståndare till slaveriet, Morgan Freeman, Stellan Skarsgård och Djimon Hounsou gör även vad de kan med sina roller, även om Freeman borde fått mer screentime. Den sämsta prestationen i filmen kommer från Matthew McConaughey som spelar slavarnas advokat i en roll som han inte hade mognaden för vid detta tillfälle. Filmen är överlag vad man kan förvänta sig från Spielberg, stundtals överdrivet sentimental och misslyckas med att skapa trovärdiga karaktärer i vissa scener (antingen är du ond eller god, finns inga mellanting), men sevärd i vilket fall.
Citera
2018-01-26, 11:36
Medlem
BlackMetals avatar
Film 21: Vecka 4. American New Wave - Steven Spielberg

Filmen jag valt: Duel (1971)
Betyg: 3/5
Kommentar på filmen: Spielberg lyckas göra relativt mycket av en simpel set-up som håller uppe underhållningsvärdet från början till slut. Tror dock jag nästan gillade öppningsscenen mest av allt när man färdas ut i Kalifornien-öknen med den smått bisarra radiointervjun spelandes.
Senast redigerad av BlackMetal 2018-01-26 kl. 11:56.
Citera
2018-01-26, 11:58
Medlem
Duel verkar gå hem i tråden, jag har aldrig hört talas om den förut men den ska absolut kollas in!
Citera
2018-01-28, 11:51
Medlem
serotonins avatar
Vecka 5 - Foreign Director: Dags för vår franskschweiziske galning Jean-Luc Godard. Pretentiös clown eller en av filmens stora genier? Därom råder delade meningar.

Sedda filmer: 25 st enligt letterboxd, med några kortfilmer inräknade.

Rekommenderade filmer: Jag säger vad alla säger: Börja med hans 60-tal, där finns en del guldkorn. Vivre sa vie, Breathless och Une femme est une femme är lämpliga förstafilmer. Även Week-end och Masculin feminin är bra. Passar inte någon av dessa behöver man inte kasta sig över resten av hans karriär.

Filmen jag valt: Var sugen på att bränna av Histoire(s) du cinema men det är ett lite för stort projekt denna vecka. Istället blir det Detective (1985) utan några större förväntningar.

http://www.imdb.com/title/tt0089066/?ref_=nm_flmg_dr_55
Senast redigerad av serotonin 2018-01-28 kl. 11:56.
Citera
2018-01-28, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Jean-Luc Godard. Pretentiös clown eller en av filmens stora genier? Därom råder delade meningar

Både och!

Godard

Tidigare sedda; 11 stycken.

Stark rekommendrade; Leva sitt liv, Till sista andetaget, En kvinna är en kvinna

Filmen jag valt; En rövarhistoria. Jag har sett den förut men har inte tillgång till något osett tyvärr.
Citera
2018-01-28, 13:42
Medlem
jsa86-xs avatar
Dags för vecka 5 och Jean-Luc Godard.

Tidigare sedda = Till sista andetaget, leva sitt liv, föraktet, en rövarhistoria,Alphaville, Tokstollen och utflykt i det röda.

Rekomenderas = Tokstollen (Pierrot le fou)

Vald film = made in usa.
Citera
2018-01-28, 14:03
Medlem
BlackMetals avatar
Film 22: Vecka 5. Foreign Director - Jean-Luc Godard

Sedda filmer: 26st, orkar inte skriva ut alla denna veckan.
Rekommenderade filmer: Vivre sa vie: film en douze tableaux (1962) är en av mina favoritfilmer så tar bara och rekommenderar den starkt.
Vald Film: Une femme mariée: Suite de fragments d'un film tourné en 1964 (1964)
Citera
2018-01-28, 15:52
Medlem
KingStanniss avatar
Film 22: Vecka 5. Foreign Director - Jean-Luc Godard

Sedda filmer: -
Rekommenderade filmer: -
Vald Film: Jag har inte sett något tidigare av Godard så jag kör på en film som jag spanat in länge, nämligen Contempt aka Le Mépris. Om denna film skulle gå hem så tänkte jag se några av de andra filmerna som rekommenderats här.
Citera
2018-01-28, 19:32
Medlem
mrbooms avatar
Vecka 5. Foreign Director - Jean-Luc Godard

Sedda filmer: Vivre sa vie, Alphaville, Week End, In Praise of Love.
Rekommenderade filmer: Vivre sa vie.
Avråder från: In Praise of Love.
Vald Film: Pierrot le fou.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in