2018-04-05, 23:10
Medlem
BlackMetals avatar
Film 31: Vecka 14. "Old Master" - Elia Kazan

Vald Film: East of Eden (1955)
Betyg: 2/5
Kommentar: Lyckades tyvärr aldrig bli engagerad av storyn eller relatera särskilt med karaktärerna vilket gjorde det till en hyfsat trälig upplevelse. James Dean är dock bra och den har dessutom bitvis väldigt vackert foto men On the Waterfront står kvar som en klar favorit av Mr. Kazan.
Citera
2018-04-06, 22:35
Medlem
serotonins avatar
Elia Kazan-veckan

Sedd film: Baby Doll (1956)

Med manus av Tennessee Williams kom en del förväntningar, men detta triangeldrama med Carroll Baker, Karl Malden och Eli Wallach var tjatigt, överspelat och oengagerande och betyget blir 2/5.

http://www.imdb.com/title/tt0048973/?ref_=nv_sr_1
Citera
2018-04-06, 23:05
Medlem
Alla har redan sett On the Waterfront utom jag så skippar att redogöra för fabel osv.

Bra film, jag gillade särskilt diskussionen om Jesu sinnelagetik i ett sekulärt samhälle. Kul att krocken belystes med motiv som att den katolska prästen rökte och drack!

Hela konflikten kring visselblåsning var mycket gripande. Serpico har garanterat lånat mycket från denna och det hade nog blivit högre betyg från mig om jag inte redan sett Serpico. Naturligtvis är det Serpico som lånat av On the Waterfront, och inte tvärtom, men det går ändå inte att ändra på att denna film hade känts fräschare, om jag hade sett den först.

Ytterligare pluspoäng för Marlon Brando, utomordentlig insats.

7 / 10
Citera
2018-04-06, 23:56
Medlem
KingStanniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Elia Kazan-veckan

Sedd film: Baby Doll (1956)

Med manus av Tennessee Williams kom en del förväntningar, men detta triangeldrama med Carroll Baker, Karl Malden och Eli Wallach var tjatigt, överspelat och oengagerande och betyget blir 2/5.

http://www.imdb.com/title/tt0048973/?ref_=nv_sr_1

Såg faktiskt denna med under veckan, fanns en del intressant fakta på imdb om filmen! Tror den precis som filmer så som Lolita och The Seven Year Itch hade gynnats av att komma 10 år senare för att undgå en hel del censur. Gillade den mer än dig, men håller med om att den blev något tjatig men gillar alltid Karl Malden.
Citera
2018-04-07, 20:35
Medlem
mrbooms avatar
Vecka 14. "Old Master" - Elia Kazan

Vald Film: East of Eden (1955)
Betyg: 6.5/10
Kommentar: Abra karaktären som inte fanns med i boken som regissören lagt till var gäsp och tysken kändes onödig . Hade hellre sett att mer tid lagts på dom andra karaktärerna.
Plus för cinematografin och skådisarna speciellt Jo Van Fleet (fick en välförjänt oscar för biroll) och Burl Ives.

Tycker för övrigt att Ung Rebell med James Dean är bättre.
Citera
2018-04-08, 09:32
Medlem
BlackMetals avatar
Film 31: Vecka 15. Genre - Horror

Rekommenderade Filmer: La Chute de la Maison Usher (1928), Vampyr (1932), The Innocents (1961), Onibaba (1964), Vargtimmen (1968), Profondo Rosso (1975) och The Witch (2015) är några av mina personliga favoriter.
Vald Film: Arrebato (1979)
Citera
2018-04-08, 09:35
Medlem
Vecka 15. Genre - Horror

Rekommenderade Filmer: Suspiria, Blood and Black Lace, The Thing (1982), The Beyond, It Follows, Jacob's Ladder, City of the Living Dead, Bird with the Crystal Plumage, Nosferatu (1922).

Vald Film: Det blir omtitt av The Beyond. Har bara sett den här en gång och det var några år sen. Dags att se om den är lika bra andra gången.
Senast redigerad av Chenille 2018-04-08 kl. 09:38.
Citera
2018-04-08, 13:20
Medlem
KingStanniss avatar
Film 32: Vecka 15. Genre - Horror

Tidigare sedda filmer i genren: 19 styck enligt Letterboxd.
Rekommenderade filmer: What Ever Happened to Baby Jane? är en av få av de filmerna jag sett som jag gillar, sen kanske den inte enbart kan klassificeras som skräck dock.
Vald Film: Peeping Tom från Michael Powell, denna gången utan sin frekventa kollaboratör Emeric Pressburger.
Citera
2018-04-08, 18:49
Medlem
serotonins avatar
Vecka 15. Genre - Horror

Rekommenderade filmer: Ja, ni.. Jag ser aldrig skräckfilmer och har inga direkta rekommendationer.

Vald film: Suspiria (1977). Jag är ganska lättskrämd, vi får se om jag överlever veckan.

http://www.imdb.com/title/tt0076786/?ref_=nv_sr_2
Citera
2018-04-08, 20:35
Medlem
Haha djävlar, jag tycker att jag är ganska casual skräckfan, ser max en i månaden men har ändå lyckats skrapa ihop en 500 sedda enligt IMDB.

Kul val Serotonin, Suspiria är ganska artsy så den kanske går hem!
Citera
2018-04-12, 18:30
Medlem
serotonins avatar
Skräckveckan

Sedd film: Suspiria (1977)

Detta var min första giallo och Suspiria var en film som blandade och gav. Jag kan ändå förstå dess kultstatus då den visuellt är väldigt häftig med sina blå och rödrosa färger. Den har också ett soundtrack som löper genom hela filmen och sätter sig i huvudet. Bra grejer. Själva storyn: unga söta Suzy är nykomling på en anrik balettakademi som minst sagt är skum. Det blir lite fånigt, som skräckfilmer ofta är, med konstiga typer i biroller samt ockulta inslag. Speciellt skrämmande är den inte heller. Känner mig lite gnällig då jag bara sätter 2/5 i betyg för det finns trots allt saker att ta med sig från filmen.

http://www.imdb.com/title/tt0076786/?ref_=nv_sr_2
Citera
2018-04-14, 09:43
Medlem
KingStanniss avatar
Film 32: Vecka 15. Genre - Horror

Vald Film: Peeping Tom
Betyg: 3/5
Kommentar: Michael Powell's Peeping Tom kom ut i samma vända som Alfred Hitchcock's Psycho, den ena filmen skulle förstöra en regissörs karriär och den andra filmen cementera en regissörs legendstatus. Det är lätt att se varför dessa filmer jämförts gång på gång, båda handlar om en man som haft problem med sina föräldrar och tar upp ämnen som för snart 60 år sedan ansågs som tabu. Filmen börjar med att huvudpersonen som är en kameraman filmar en kvinna medan han mördar henne, under filmens gång blir detta ett upprepande tema av ett slag. Jag gillade stundtals filmen och tyckte konceptet i sig var annorlunda om inte annat, men tempot var väldigt långsamt och jag tyckte vissa av skådespelarprestationerna kunde förbättrats, plus dock för den utomordentligt duktiga Moira Shearer. Inte en typisk skräckfilm på något sätt, men likväl en film som bör ses för det intressanta konceptet att följa mördaren, samtidigt för att kunna läsa om hysterin som uppstod vid filmens release.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in