2018-01-18, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrboom

Fann den komplexa karaktären T.E. Lawrence väldigt fascinerande, synd att du inte gjorde det.

Lawrence var mycket intressant, hade dom kapat budgeten med 95% och utvecklat honom istället för att ägna halva filmen åt att filma kameler hade den varit bättre.
Citera
2018-01-18, 15:40
Medlem
Prokofyevs avatar
The Robe (Koster, 1953)

Halleluja. Åtminstone andra halvan av filmen är ickesubtil och stundtals pompös kristen propaganda som säkert skrämmer bort många, men jag mår bra av sånt emellanåt. Richard Burton spelar en romersk tribun vars samvete plågar honom efter att han varit delaktig i korsfästningen av Jesus. Han skickas att slå ner de kristna men efter att varit bland dem ett tag och upptäckt deras godhet och ödmjukhet börjar omvändningen. Jean Simmons spelar hans väna kärleksintresse. Båda gör det ganska bra.

Fina färger och kostymer som sig bör. Jag gillar filmen, men tror kanske inte den går hem hos gemene flashbackare direkt.

3/5
Senast redigerad av Prokofyev 2018-01-18 kl. 15:47.
Citera
2018-01-20, 16:15
Medlem
4. American New Wave - Steven Spielberg

Tidigare sedda; The Lost World; Jurassic park, Bridge of Spies, Jurassic park, Minority Report

Rekommenderade filmer; N/A

Undvik: The Lost World: Jurassic Park och Bridge of Spies.

Filmen jag valt; Raiders of the Lost Ark.
Citera
2018-01-20, 16:46
Medlem
jsa86-xs avatar
Dags för vecka 4 och Steven Spielberg.

Tidigare sedda utav regissören = Hajen, Närkontakt av den tredje graden, Indiana jones 1-4, E.T, Purpurfärgen, Hook, Jurassic park 1-2, Rädda menige ryan, Minority report, Catch me if u can, världarnas krig och munchen.

Rekomenderade filmer = Världarnas krig, Jurassic park, E.T och Catch me if you can.

Vald film att se = Duellen, som är en blandning av skräck och Road-Movie.
Citera
2018-01-21, 08:39
Medlem
serotonins avatar
Vecka 4. American New Wave - Steven Spielberg

Sedda filmer: 13 st om jag räknade rätt.

Rekommenderade filmer: Jaws, Schindler's List, Cath Me If You Can, Bridge of Spies

Filmen jag valt: Close Encounters of the Third Kind (1977)

http://www.imdb.com/title/tt0075860/?ref_=nm_knf_i3
Citera
2018-01-21, 10:38
Medlem
KingStanniss avatar
Film 21: Vecka 4. American New Wave - Steven Spielberg

Tidigare sedda filmer av regissören: Jaws, Indiana Jones 1-3, Jurassic Park, Schindler's List, Saving Private Ryan, Catch Me If You Can, War of the Worlds, Munich, Lincoln & Bridge of Spies
Rekommenderade filmer: Schindler's List är enligt mig en av de bästa filmerna som gjorts så den rekommenderas såklart, utöver det så är inte Spielberg någon jättefavorit här borta.
Filmen jag valt: Amistad verkar spännande så den får det bli.
Citera
2018-01-21, 21:43
Medlem
mrbooms avatar
Vecka 4. American New Wave - Steven Spielberg

Tidigare sedda filmer av regissören: Över 10 stycken.
Rekommenderade filmer: Jaws, Schindler's List och Catch Me If You Can.
Filmen jag valt: Duellen
Citera
2018-01-21, 22:06
Medlem
BlackMetals avatar
Ser min film från förra veckan imorgon. Har varit mycket att stå i över helgen då jag egentligen hade tänkt se den, imorgon har jag dock en ledig dag så det blir perfekt.

Film 21: Vecka 4. American New Wave - Steven Spielberg

Tidigare sedda filmer av regissören: 17 - Jaws (1975), Raiders of the Lost Ark (1981), E.T. the Extra-Terrestral (1982), Twilight Zone: The Movie (1983), Indiana Jones and the Temple of Doom (1984), Indiana Jones and the Last Crusade (1989), Jurassic Park (1993), Schindler's List (1993), The Lost World: Jurassic Park (1997), Saving Private Ryan (1998), A.I. Artificial Intelligence (2001), Catch me if You Can (2002), The Terminal (2004), War of the Worlds (2005), Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008), The Adventures of Tintin (2011), Lincoln (2012). Tror också att jag såg Close Encounters någon gång som barn men inte betygsatt och räknar därför inte.

Rekommenderade filmer: Är inte en Spielberg-fantast men Jaws (1975) är så klart ganska underbar.

Filmen jag valt: Duel (1971)
Citera
2018-01-22, 12:59
Avslutad
Sedd film Doctor zhviago

Handlar om en rysk doktor/poet under den ryska revolutionen och första världskriget. En 3.5 timmes film om hur människor förändrades och hur idéer och kamp förstörde så mycket. Snyggt gjord med bra skådespelare. Lite väl lång kanske men absolut sevärd 4/5

Sedda

Kommande

Citera
2018-01-22, 13:06
Avslutad
Veckans tema American New Wave - Steven Spielberg

Spielberg är en av mina favoriter i hollywood. Han har hjälpt till och gjort några av mina absolut favorit filmer. Med filmer som Jurassic park , the terminal , catch me if u can , indiana jones , saving private ryan, schindlers list såklart hajen och ET.

Sedda de flesta nämnda innan + några till

Rekommenderade de flesta nämna innan. men en specifik som jag tror många ej är en av hans tidigaste filmer Duellen. Riktigt spännande och bra ett måste för alla spielberg fans.

Vald film En jag ej sett innan då och då blev det Close encounters of the third kind.

Sedda i projektet

4.American New Wave - Steven Spielberg Close Encounters of the Third Kind

Kommande

Senast redigerad av Captinhero 2018-01-22 kl. 13:09.
Citera
2018-01-22, 13:52
Medlem
serotonins avatar
American New Wave - Steven Spielberg

Sedd film: Close Encounters of the Third Kind (1977)

Rymdskepp syns över delar av jorden, främst USA såklart. Richard Dreyfuss spelar en familjeman vars kontakt med dessa UFO:n ger honom visioner och så småningom får hans mentala hälsa att svikta i jakten på svar om utomjordingarna.

Spielberg serverar popcorn i vanlig ordning. Lite för mycket 'gulliga' barn som dräller runt under filmens första halva men det tar sig och allt mynnar ut i en final jag gillar rätt bra, där musik spelar en stor roll i kommunikationen. Effekterna andas såklart 70-tal, det stör mig inte.

Det är hyfsad underhållning, det är vad det är. Dock inget jag kommer minnas särskilt länge. Kul förresten att se Francois Truffaut i en biroll som fransk vetenskapsman.

2+/5
Senast redigerad av serotonin 2018-01-22 kl. 13:57.
Citera
2018-01-22, 15:30
Medlem
BlackMetals avatar
Film 20: Vecka 3. Genre - Epic

Filmen jag valt: Ben-Hur (1959)
Betyg: 3/5
Kommentar på filmen: Landade något över förväntan och var en ganska njutbar upplevelse trots min in absurdum nämnda aversion för nämnda genre. Kanske att den sträcker sig något långt för min smak men Heston har pondus som Judah Ben-Hur och det är svårt att inte sugas med i dess expansiva omfång. Den förlorar dock helt klart något när man tittar på den hemma snarare i en biograf så det har jag också överseende med men man rycks som sagt fortfarande med. De bibliska aspekterna tillför något som också ökar intresset. Även om jag har problem med abrahamitiska religioner i allmänhet så är det nog främst igenkänningsfaktorn som gör det. Glad att jag tog tiden till den i vilket fall som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in