Fann den komplexa karaktären T.E. Lawrence väldigt fascinerande, synd att du inte gjorde det.
Lawrence var mycket intressant, hade dom kapat budgeten med 95% och utvecklat honom istället för att ägna halva filmen åt att filma kameler hade den varit bättre.
Halleluja. Åtminstone andra halvan av filmen är ickesubtil och stundtals pompös kristen propaganda som säkert skrämmer bort många, men jag mår bra av sånt emellanåt. Richard Burton spelar en romersk tribun vars samvete plågar honom efter att han varit delaktig i korsfästningen av Jesus. Han skickas att slå ner de kristna men efter att varit bland dem ett tag och upptäckt deras godhet och ödmjukhet börjar omvändningen. Jean Simmons spelar hans väna kärleksintresse. Båda gör det ganska bra.
Fina färger och kostymer som sig bör. Jag gillar filmen, men tror kanske inte den går hem hos gemene flashbackare direkt.
3/5
Senast redigerad av Prokofyev 2018-01-18 kl. 15:47.
Tidigare sedda utav regissören = Hajen, Närkontakt av den tredje graden, Indiana jones 1-4, E.T, Purpurfärgen, Hook, Jurassic park 1-2, Rädda menige ryan, Minority report, Catch me if u can, världarnas krig och munchen.
Rekomenderade filmer = Världarnas krig, Jurassic park, E.T och Catch me if you can.
Vald film att se = Duellen, som är en blandning av skräck och Road-Movie.
Film 21: Vecka 4. American New Wave - Steven Spielberg
Tidigare sedda filmer av regissören:Jaws, Indiana Jones 1-3, Jurassic Park, Schindler's List, Saving Private Ryan, Catch Me If You Can, War of the Worlds, Munich, Lincoln & Bridge of Spies Rekommenderade filmer:Schindler's List är enligt mig en av de bästa filmerna som gjorts så den rekommenderas såklart, utöver det så är inte Spielberg någon jättefavorit här borta. Filmen jag valt:Amistad verkar spännande så den får det bli.
Ser min film från förra veckan imorgon. Har varit mycket att stå i över helgen då jag egentligen hade tänkt se den, imorgon har jag dock en ledig dag så det blir perfekt.
Tidigare sedda filmer av regissören: 17 - Jaws (1975), Raiders of the Lost Ark (1981), E.T. the Extra-Terrestral (1982), Twilight Zone: The Movie (1983), Indiana Jones and the Temple of Doom (1984), Indiana Jones and the Last Crusade (1989), Jurassic Park (1993), Schindler's List (1993), The Lost World: Jurassic Park (1997), Saving Private Ryan (1998), A.I. Artificial Intelligence (2001), Catch me if You Can (2002), The Terminal (2004), War of the Worlds (2005), Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008), The Adventures of Tintin (2011), Lincoln (2012). Tror också att jag såg Close Encounters någon gång som barn men inte betygsatt och räknar därför inte.
Rekommenderade filmer: Är inte en Spielberg-fantast men Jaws (1975) är så klart ganska underbar.
Handlar om en rysk doktor/poet under den ryska revolutionen och första världskriget. En 3.5 timmes film om hur människor förändrades och hur idéer och kamp förstörde så mycket. Snyggt gjord med bra skådespelare. Lite väl lång kanske men absolut sevärd 4/5
Sedda
36 American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 3.5/5 37. Foreign Director- François Truffaut La mariée était en noir/The Bride Wore Black 4/5 38 " Old Master" - John Ford The man who shot Liberty Valance 3/5 39. Genre - Sci-FI predestination 3/5 40. American New Wave - David Lynch dune 2.5/5 41. Foreign Director - Fritz Lang Das Testament des Dr. Mabuse 2/5 42. "Old Master" - Douglas Sirk Imitation of Life 3.5/5 43. Genre - Silent körkarlen 4/5 44. American New Wave - Woody Allen Manhattan 3/5 45. Foreign Director - Akira Kurosawa Kagemusha 3/5 46"Old Master" - Billy Wilder Stalag 17 3.5/5 47. Genre - Western Shane 2/5 48. American New Wave - Robert Altman Images3.5/5 49. Foreign Director - Michelangelo Antonioni Blow up1.5/5 50. "Old Master" - Stanley Kubrick Fear and Desire 1.5/5 51. Genre - Christmas A christmas story 1.5/5 52. American New Wave - Clint Eastwood Million dollar baby 3/5 1. Foreign Director - Andrei Tarkovsky Andrey Rublev 3/5 2. "Old Master" - Orson Welles Mr. Arkadin 1/5 Vecka 3. Genre - Epic Doctor Zhivago 4/5
Kommande
[b] 4.American New Wave - Steven Spielberg Close Encounters of the Third Kind 5. Foreign Director - Jean-Luc Godard Pierrot le fou 6. "Old Master" - William Wyler The Best Years of Our Lives 7. Genre - Romantic Comedy (500) Days of Summer 8. American New Wave - Ridley Scott Black Rain 9. Foreign Director - Werner Herzog Woyzeck 10. "Old Master" - Alfred Hitchcock Spellbound 11. Genre - Mystery Anatomy of a Murder 12. American New Wave - Joel & Ethan Coen barton fink 13. Foreign Director - Ingmar Bergman vargtimmen 14. "Old Master" - Elia Kazan Pinky ( en droppe negerblod) 15. Genre - Horror Omen 1976 16. American New Wave - Hal Ashby The Last Detail 17. Foreign Director - Federico Fellini Le notti di Cabiria 18. "Old Master" - Howard Hawks Scarface 19. Genre - Film-Noir The Night of the Hunter 20. American New Wave - John Cassavetes gloria 21. Foreign Director - Luis Buñuel El ángel exterminador 22. "Old Master" - John Huston Moby dick 23. Genre - World War 2 The Longest Day 24. "American New Wave" - Sidney Lumet the deadly affair 25. Foreign Director - Jean Renoir La grande illusion 26. "Old Master" - Michael Curtiz The Adventures of Robin Hood 27. Genre - Courtroom Drama Erin Brockovich 28. "American New Wave" - John Schlesinger Marathon Man 29. Foreign Director - Bernardo Bertolucci Il conformista 30. "Old Master" - Fred Zinnemann The Day of the Jackal 31. Genre - Gangster Odd Man Out 32. American New Wave - Sydney Pollack tootsie 33. Foreign Director - Pedro Almodóvar La piel que habito 34. "Old Master" - Charlie Chaplin A Woman of Paris: A Drama of Fate 35. Genre - Musical[/i] All That Jazz
Spielberg är en av mina favoriter i hollywood. Han har hjälpt till och gjort några av mina absolut favorit filmer. Med filmer som Jurassic park , the terminal , catch me if u can , indiana jones , saving private ryan, schindlers list såklart hajen och ET.
Sedda de flesta nämnda innan + några till
Rekommenderade de flesta nämna innan. men en specifik som jag tror många ej är en av hans tidigaste filmer Duellen. Riktigt spännande och bra ett måste för alla spielberg fans.
Vald film En jag ej sett innan då och då blev det Close encounters of the third kind.
Sedda i projektet
36 American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 3.5/5 37. Foreign Director- François Truffaut La mariée était en noir/The Bride Wore Black 4/5 38 " Old Master" - John Ford The man who shot Liberty Valance 3/5 39. Genre - Sci-FI predestination 3/5 40. American New Wave - David Lynch dune 2.5/5 41. Foreign Director - Fritz Lang Das Testament des Dr. Mabuse 2/5 42. "Old Master" - Douglas Sirk Imitation of Life 3.5/5 43. Genre - Silent körkarlen 4/5 44. American New Wave - Woody Allen Manhattan 3/5 45. Foreign Director - Akira Kurosawa Kagemusha 3/5 46"Old Master" - Billy Wilder Stalag 17 3.5/5 47. Genre - Western Shane 2/5 48. American New Wave - Robert Altman Images3.5/5 49. Foreign Director - Michelangelo Antonioni Blow up1.5/5 50. "Old Master" - Stanley Kubrick Fear and Desire 1.5/5 51. Genre - Christmas A christmas story 1.5/5 52. American New Wave - Clint Eastwood Million dollar baby 3/5 1. Foreign Director - Andrei Tarkovsky Andrey Rublev 3/5 2. "Old Master" - Orson Welles Mr. Arkadin 1/5 3 Genre - Epic Doctor Zhivago 4/5
4.American New Wave - Steven Spielberg Close Encounters of the Third Kind
Kommande
[b]
5. Foreign Director - Jean-Luc Godard Pierrot le fou 6. "Old Master" - William Wyler The Best Years of Our Lives 7. Genre - Romantic Comedy (500) Days of Summer 8. American New Wave - Ridley Scott Black Rain 9. Foreign Director - Werner Herzog Woyzeck 10. "Old Master" - Alfred Hitchcock Spellbound 11. Genre - Mystery Anatomy of a Murder 12. American New Wave - Joel & Ethan Coen barton fink 13. Foreign Director - Ingmar Bergman vargtimmen 14. "Old Master" - Elia Kazan Pinky ( en droppe negerblod) 15. Genre - Horror Omen 1976 16. American New Wave - Hal Ashby The Last Detail 17. Foreign Director - Federico Fellini Le notti di Cabiria 18. "Old Master" - Howard Hawks Scarface 19. Genre - Film-Noir The Night of the Hunter 20. American New Wave - John Cassavetes gloria 21. Foreign Director - Luis Buñuel El ángel exterminador 22. "Old Master" - John Huston Moby dick 23. Genre - World War 2 The Longest Day 24. "American New Wave" - Sidney Lumet the deadly affair 25. Foreign Director - Jean Renoir La grande illusion 26. "Old Master" - Michael Curtiz The Adventures of Robin Hood 27. Genre - Courtroom Drama Erin Brockovich 28. "American New Wave" - John Schlesinger Marathon Man 29. Foreign Director - Bernardo Bertolucci Il conformista 30. "Old Master" - Fred Zinnemann The Day of the Jackal 31. Genre - Gangster Odd Man Out 32. American New Wave - Sydney Pollack tootsie 33. Foreign Director - Pedro Almodóvar La piel que habito 34. "Old Master" - Charlie Chaplin A Woman of Paris: A Drama of Fate 35. Genre - Musical[/i] All That Jazz
Senast redigerad av Captinhero 2018-01-22 kl. 13:09.
Rymdskepp syns över delar av jorden, främst USA såklart. Richard Dreyfuss spelar en familjeman vars kontakt med dessa UFO:n ger honom visioner och så småningom får hans mentala hälsa att svikta i jakten på svar om utomjordingarna.
Spielberg serverar popcorn i vanlig ordning. Lite för mycket 'gulliga' barn som dräller runt under filmens första halva men det tar sig och allt mynnar ut i en final jag gillar rätt bra, där musik spelar en stor roll i kommunikationen. Effekterna andas såklart 70-tal, det stör mig inte.
Det är hyfsad underhållning, det är vad det är. Dock inget jag kommer minnas särskilt länge. Kul förresten att se Francois Truffaut i en biroll som fransk vetenskapsman.
2+/5
Senast redigerad av serotonin 2018-01-22 kl. 13:57.
Filmen jag valt:Ben-Hur (1959) Betyg:3/5 Kommentar på filmen: Landade något över förväntan och var en ganska njutbar upplevelse trots min in absurdum nämnda aversion för nämnda genre. Kanske att den sträcker sig något långt för min smak men Heston har pondus som Judah Ben-Hur och det är svårt att inte sugas med i dess expansiva omfång. Den förlorar dock helt klart något när man tittar på den hemma snarare i en biograf så det har jag också överseende med men man rycks som sagt fortfarande med. De bibliska aspekterna tillför något som också ökar intresset. Även om jag har problem med abrahamitiska religioner i allmänhet så är det nog främst igenkänningsfaktorn som gör det. Glad att jag tog tiden till den i vilket fall som helst.