Jag tycker det är synd att Gosford Park inte går hem bättre här på Flashback. Fantastisk film. Maggie Smith är rakt igenom underbar som den gamla häxan Lady Trentham och de andra skådespelarna gör det också riktigt bra. Det är för övrigt en film som tjänar på att ses om, eftersom det är rätt svårt att hålla reda på allihopa första gången. Well, well nu byter vi regissör och vecka.
Vecka 49 - Foreign Director - Michelangelo Antonioni
Tidigare sedda filmer av regissören: 6 stycken: Le Amiche (1955), L'avventura (1960), La notte (1961), L'eclisse (1962), Il deserto rosso (1964), Professione: reporter (1975)
Rekommenderade filmer: Egentligen ingen. Jag ansluter mig till skaran som tycker han är lite väl seg. Jag ser talangen men filmerna lirar inte. Le Amiche (1955) är en mindre känd titel, men den av hans filmer jag gillat bäst.
Filmen jag valt: La signora senza camelie (1953) ser ut att röra sig i filmvärlden och verkar lite intressant, så jag valde den. Har dock inte världens högsta förväntningar.
http://www.imdb.com/title/tt0046313/?ref_=nm_flmg_wr_21
edit; kom på en sak. Att alla regissörer (t.o.m Bergman!) förutom de amerikanska går under beteckningen 'Foreign Director' är ett småsorgligt tecken på hur amerikaniserade vi svenskar är.