2017-11-29, 20:49
Medlem
BlackMetals avatar
Film 13: Vecka 48. American New Wave - Robert Altman

Filmen jag valt: The Long Goodbye (1973)
Mitt betyg på filmen: 3/5
Kommentarer om filmen: Härligt avslappnad neo-noir som dekonstruerar genren och även fungerar som satir fylld av små vitsigheter och referenser till andra filmer. En favoritstund är när alla tar av sig kläderna inför någon utfrågning för att man är ärligare naken (med en cameo av Schwarzenegger i bakgrunden). Gillade verkligen Elliot Gould som den relaxade och konstant rökande detektiven. McCabe & Mrs. Miller står fast som min favorit av Altman men här lägger sig i listan av sevärda filmer av honom.
Citera
2017-11-30, 21:32
Medlem
BlackMetals avatar
Blir borta till en bit in på nästa vecka från och med helgen så jag tänkte att jag garderar mig tidigt snarare än sent inför nästa vecka när jag vet att jag har tid och möjlighet ikväll.

Film 14: Vecka 49. Foreign Director - Michelangelo Antonioni

Tidigare sedda filmer av regissören: 10 - Gente del Po (1947), Il Grido (1957), L'Avventura (1960), La Notte (1961), L'eclisse (1962), Il Deserto Rosso (1964), Blow-Up (1966), Zabriskie Point (1970), Professione: Reporter (1975), Identificazione di Una Donna (1982)

Rekommenderade filmer: Hela alienationstrilogin som består av L'Avventura (1960), La Notte (1961) och L'eclisse (1962) är fantastisk men jag tycker i synnerhet om La Notte (1961) och är min starkaste rekommendation av Antonioni. Det går för övrigt utmärkt att välja en enskild film ur trilogin då det bara är tematiskt de hänger ihop. Utöver dessa är Il Deserto Rosso (1964) och Professione: Reporter (1975) hans andra två starkaste.

Filmen jag valt: Tänkte att jag tar och ger mig på hans debutlångfilm som är Cronaca di Un Amore (1950).
Citera
2017-11-30, 22:56
Medlem
MASH, ja vad ska man säga, ganska rolig och välspelad film men garanterat glömd imorgon och jag har fortsatt svårt att acceptera Altman som stor regissör, ska se Schizo och sen lägga ner tror jag.

2 / 5 kunde vart värre.
Citera
2017-12-01, 18:03
Medlem
mrbooms avatar
Vecka 48. American New Wave - Robert Altman

Filmen jag valt: Gosford Park
Mitt betyg på filmen: 2/5
Kommentarer om filmen:Förväntade mig ett mord mysterium och sköna eller roliga karaktärer men nej detta blev bara drygt. Kanske nån med jätteintresse av engelsk kultur och historia tycker bättre om den.
Citera
2017-12-02, 15:47
Medlem
Hwals avatar
Ville vara med på Western men annat kom i vägen och Altman lockade mig inte alls. Men jag är tillbaka till veckan som kommer då jag tänkte se Antonionis Den Röda Öknen (Il Desserto Rosso, 1964) som lyckades att fånga mitt intresse.
Senast redigerad av Hwal 2017-12-02 kl. 15:53.
Citera
2017-12-03, 01:49
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Film 13: Vecka 48 - American New Wave - Robert Altman

Filmen jag valt: Gosford Park (2001)

Mitt betyg på filmen: 2/5

Kommentar om filmen: Gosford Park var lite av en föregångare till den brittiska succéserien Downtown Abbey, där olika storylines går förbi varandra och går samman mellan herrskap och tjänstefolk på en herrgård på den engelska landsbygden anno 1932. Ett mord, sker inte helt oväntat, och dramat utvecklas till ett mordmysterium.

Det är fantastiskt skådespeleri rakt igenom, inte oväntat kanske då de flesta är créme de la créme av Englands skådespelarelit, och karaktärerna kändes ytterst välarbetade att jag nästan glömde vem de kända skådespelarna var bakom rollerna. Dessutom trevlig sång och pianospel av Jeremy Northam, som spelade den walesiska entertainern Ivor Novello som har levt på riktigt. Men tyvärr har filmen en väldigt lång startsträcka och den är alldeles för lång. Trots att mordet är ganska dramatiskt tycker jag att spänningen uteblir. Problemet är också att det finns så många personer att hålla reda på att det är svårt att känna eller sympatiera med någon. Allting känns spretigt i förlängningen. Vackra miljöer och vackert dämpat foto, men jag hade uppskattat om filmen var nerkortad och fokuserade på färre karaktärer.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2017-12-03 kl. 01:51.
Citera
2017-12-03, 02:56
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Film 14: Vecka 49 - Foreign Director - Michelangelo Antonioni

Tidigare sedda filmer av regissören: 3 stycken: L'avventura (1960), La notte (1961), L'eclisse (1962).

Rekommenderade filmer: L'avventura (1960), som är den första filmen i Antonionis kända namnlösa (?) trilogi, är väl den enda filmen jag sett av mannen som jag kan rekommendera. Den mystiska stämningen, personporträtten och isolationen på ön fångade mitt intresse. De två andra filmerna i trlolgin var för mig bara dryga och pretentiösa.

Filmen jag valt: The Passenger (1975) med Jack Nicholson har jag haft ett öga på i säkert 10 år så det får bli dags att se den nu.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2017-12-03 kl. 02:59.
Citera
2017-12-03, 03:32
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Film 14: Vecka 49 - Foreign Director - Michelangelo Antonioni

Tidigare sedda filmer av regissören: 3 stycken: L'avventura (1960), La notte (1961), L'eclisse (1962).

Rekommenderade filmer: L'avventura (1960), som är den första filmen i Antonionis kända namnlösa (?) trilogi, är väl den enda filmen jag sett av mannen som jag kan rekommendera. Den mystiska stämningen, personporträtten och isolationen på ön fångade mitt intresse. De två andra filmerna i trlolgin var för mig bara dryga och pretentiösa.

Filmen jag valt: The Passenger (1975) med Jack Nicholson har jag haft ett öga på i säkert 10 år så det får bli dags att se den nu.

Valde mellan Röda Öknen och Äventyret men kände att Äventyret verkade lite småtråkig och speltiden skrämde mig men nu sålde du verkligen in den. Jag som precis inhandlat Öknen. Fan alltså, jobbigt detta.
Citera
2017-12-03, 04:13
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Valde mellan Röda Öknen och Äventyret men kände att Äventyret verkade lite småtråkig och speltiden skrämde mig men nu sålde du verkligen in den. Jag som precis inhandlat Öknen. Fan alltså, jobbigt detta.
Aja, du kan se den en annan gång. Mindes inte att den var så lång men såg nu att speltiden var ca 2 h 20 min. Den påmminer lite om Stromboli (1950) i stämning om du sett den.
Citera
2017-12-03, 08:02
Medlem
Vecka 49 - Foreign Director - Michelangelo Antonioni

Tidigare sedda filmer av regissören , La notte (1961), L'eclisse (1962), Il deserto rosso (1964) Blow-Up (1966)

Rekommenderade filmer: Jag tycker att denna regissör är lite som Godard, stor talang som får till det ibland men som alltsomoftast gör filmer som briljerar med teknik men i princip inte går att titta på. Väldigt intressant bildspråk har han men sjukt banala teman som inte utvecklas på något meningsfullt sätt.
Precis som Godard skapar han absolut magi ibland och den film som bäst visar prov på detta är La Notte, en av dom bästa filmerna jag någonsin sett. Hans övriga produktioner kan jag inte kalla sevärda.

Filmen jag valt: L'avventura (1960)
Citera
2017-12-03, 09:24
Medlem
Prokofyevs avatar
Jag tycker det är synd att Gosford Park inte går hem bättre här på Flashback. Fantastisk film. Maggie Smith är rakt igenom underbar som den gamla häxan Lady Trentham och de andra skådespelarna gör det också riktigt bra. Det är för övrigt en film som tjänar på att ses om, eftersom det är rätt svårt att hålla reda på allihopa första gången. Well, well nu byter vi regissör och vecka.

Tidigare sedda filmer av regissören: 6 stycken: Le Amiche (1955), L'avventura (1960), La notte (1961), L'eclisse (1962), Il deserto rosso (1964), Professione: reporter (1975)

Rekommenderade filmer: Egentligen ingen. Jag ansluter mig till skaran som tycker han är lite väl seg. Jag ser talangen men filmerna lirar inte. Le Amiche (1955) är en mindre känd titel, men den av hans filmer jag gillat bäst.

Filmen jag valt: La signora senza camelie (1953) ser ut att röra sig i filmvärlden och verkar lite intressant, så jag valde den. Har dock inte världens högsta förväntningar.

http://www.imdb.com/title/tt0046313/?ref_=nm_flmg_wr_21

edit; kom på en sak. Att alla regissörer (t.o.m Bergman!) förutom de amerikanska går under beteckningen 'Foreign Director' är ett småsorgligt tecken på hur amerikaniserade vi svenskar är.
Senast redigerad av Prokofyev 2017-12-03 kl. 09:38.
Citera
2017-12-03, 12:28
Medlem
KingStanniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prokofyev
Jag tycker det är synd att Gosford Park inte går hem bättre här på Flashback. Fantastisk film. Maggie Smith är rakt igenom underbar som den gamla häxan Lady Trentham och de andra skådespelarna gör det också riktigt bra. Det är för övrigt en film som tjänar på att ses om, eftersom det är rätt svårt att hålla reda på allihopa första gången. Well, well nu byter vi regissör och vecka.

Tidigare sedda filmer av regissören: 6 stycken: Le Amiche (1955), L'avventura (1960), La notte (1961), L'eclisse (1962), Il deserto rosso (1964), Professione: reporter (1975)

Rekommenderade filmer: Egentligen ingen. Jag ansluter mig till skaran som tycker han är lite väl seg. Jag ser talangen men filmerna lirar inte. Le Amiche (1955) är en mindre känd titel, men den av hans filmer jag gillat bäst.

Filmen jag valt: La signora senza camelie (1953) ser ut att röra sig i filmvärlden och verkar lite intressant, så jag valde den. Har dock inte världens högsta förväntningar.

http://www.imdb.com/title/tt0046313/?ref_=nm_flmg_wr_21

edit; kom på en sak. Att alla regissörer (t.o.m Bergman!) förutom de amerikanska går under beteckningen 'Foreign Director' är ett småsorgligt tecken på hur amerikaniserade vi svenskar är.

Håller med dig om Gosford Park! Sen är det mig du ska skylla på angående kategoriens namn, jag kom inte på något bättre och är som du säger alldeles för amerikaniserad (framförallt i mitt filmtittande)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in