Citat:
Ursprungligen postat av
Greensky
Mycket intressant! För att räkna ut vad ett pris bör vara kan man ha några "fyrar" att navigera efter som för att ta ett exempel:
1: En normal villa kostar i runda slängar tre miljoner idag i Sverige (grovt uppskattat). Nybyggd alltså!
2: En normalinkomsttagare borde i ett friskt land vara skuldfri när denna går i pension. Särskilt som det ser ut idag med låga framtida pensioner.
3: Ovanstående två punkter borde vara ett självklart resonemang, såtillvida att om ett normalt par köper en fastighet (villa) i tjugofemårsåldern och bor där under sina arbetsliv så bör dessa i mina ögon vara skuldfria efter normala arbetsliv.
Frågan är då hur mycket dessa två personer bör amortera i månaden inflationsjusterat och med beräkning utefter för ett land normala långsiktigt hållbara räntor?
En annan fråga är hur många nyblivna pensionärer som finns idag och är tvingade att flytta pga minskad inkomst?
Det kan man ju räkna på. Inte så svårt. Finns flera olika sätt. Jag kan ge exempel med annuitetslån.
Pris 3000000. Initialt lån också 3000000. Färdigbetalt om 40 år. Ränta 1.6%.
Att betala till banken per månad i 40 år blir då 7757 kr. Nu finns dock ytterligare kostnader.
Låt oss ta avgiften från den här för att estimera taxor yttre underhåll mm. 2123 kr/månad.
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3,5rum-sigtuna-staden-sigtuna-kommun-skolbacken-15-b-11726255
Nu är vi uppe i 7757+2123= 9880 kr
Uppdelat på två personer blir det 4940 per person och månad.
Har dom ca medellön så är utgift för boende ca 23% av disponibel inkomst. Och då ingår sparande.
När de fyller 65 försvinner således 7757 per månad och huset är avbetalt.
-----------------------------
Nu hamnar vi dock i ett litet bryderi här. På det här sättet kommer parets barn att ärva 3 MSEK av föräldrarna.
Ska vi vara riktigt fair i beräkningen så bör vi då räkna med att också paret ärver sina föräldrar. Eller hur?
Dvs vid ca 55 år så trillar det in 3 MSEK till detta par.
Och då kan man fråga sig om dom ska köra med amortering på det där viset. Kanske skall dom köra amorteringsfritt fram till 55.
Fö kan man fråga sig varför föräldrarna skall överföra så mycket till barnen. Varför kan inte föräldrarna få konsumera upp sina inkomster. Jag brukar ställa den här frågan till de som gormar om att föräldrarna skall spara ihop enorma belopp. (Dvs vara skuldfri på bostaden). Men jag får aldrig några vettiga svar.