2018-01-27, 17:28
  #757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ungefär så ja...finns där ett bevisläge i detta? Blir någon av dessa två "avklädda" pga vad de påstår
Svar nej, och speciellt inte så i journalistens fall....där ingen vet, baserat på vad hon ställer för frågor, vad hon själv tycker i denna fråga.

Helt enkelt en jävligt absurd rubriksättning och TS.
Nu förstår jag varför du inte förstår.
Citera
2018-01-27, 17:31
  #758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rylle63
Nu förstår jag varför du inte förstår.

Och vad exakt är det jag nu inte förstår?

hmm?


Att sitta och upprepa att någon inte förstår något, för att man inte har kan argumentera, är inte
speciellt bra argument....
Citera
2018-01-27, 17:36
  #759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och vad exakt är det jag nu inte förstår?

hmm?


Att sitta och upprepa att någon inte förstår något, för att man inte har kan argumentera, är inte
speciellt bra argument....
Om du inte förstår problemet med en intervjuare som hela tiden säger att den intervjuade precis sa något som han bevisligen inte sa...då förstår jag varför du inte förstår problemet.
Citera
2018-01-27, 17:47
  #760
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Egentligen behöver man numera inte bara tro på empiriska studier som kan visa vad som helst - numera finns tillgång till petscan och hjärnans färdiga mönster. Den bestämmer vad som är rätt och fel t.ex. och visst kan man strunta i sådant - men det blir till kostnad av ett eget helvete där man hamnar i krig med sitt bättre jag.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jo det behöver du ändå.
Säg att du tog en petscan av en person och nöjde dig med det och sade att så här funkar vi.
Säg då att personen hade varit Hannibal Lecter...
Förstår du problematiken?
Man behöver göra empiriska studier för att kunna få ett representativt urval att bedöma utifrån.

Vad tror du att neurosciense är? Har du någon som helst aning?

Psykologi är ett jättebrett område idag. Att förkasta ämnet är inte smart, då det är psykologin som kommer rädda oss från sociologins vanvett om bara fler vaknar upp. Om dig har jag inget hopp, men jag skall bemöta dina felaktiga påståenden.

Jag har pratat om felaktiga/felutvecklade hjärnor vi kan börja här.
http://itrustnaturalcures.com/wp-content/uploads/2017/11/brain2.jpg
Citat:
“The child on the right will grow into an adult who is less intelligent, less able to empathize with others, more likely to become addicted to drugs and involved in violent crime … and to develop mental and other serious health problems,”

Citat:
The development of a child’s brain in the first two years are considered the most crucial time, as this is when the ground rules for all further development is set.

Not until now has is been known just how damaging improper care in these important stages is – the equivalent to having a physical hinderance of the brain, limiting development.
Jag har talat om en fullt utvecklad hjärna, och de som inte har det. Improper care handlar om att inte ge barnet de stimuli som behövs för att spark the neurons.


Citat:
“There is something the human brain needs in terms of contact with other humans for it to grow,”
ovanstående citat kommer från Allan Schore.
Citat:
Dr. Allan Schore is on the clinical faculty of the Department of Psychiatry and Biobehavioral Sciences, UCLA David Geffen School of Medicine, and at the UCLA Center for Culture, Brain, and Development.[............]His contributions appear in multiple disciplines, including developmental neuroscience, psychiatry, psychoanalysis, developmental psychology, attachment theory, trauma studies, behavioral biology, clinical psychology, and clinical social work. His groundbreaking integration of neuroscience with attachment theory has led to his description as "the American Bowlby," with emotional development as "the world’s leading authority on how our right hemisphere regulates emotion and processes our sense of self," and with psychoanalysis as "the world's leading expert in neuropsychoanalysis."

The American Psychoanalytic Association has described Dr. Schore as "a monumental figure in psychoanalytic and neuropsychoanalytic studies."
http://www.allanschore.com/

Wiki
Citat:
Dr Allan Schore is an American psychologist and researcher in the field of neuropsychology. His has worked on affective neuroscience, neuropsychiatry, trauma theory, developmental psychology, attachment theory, pediatrics, infant mental health, psychoanalysis, psychotherapy, and behavioral biology.[1]

Och eftersom du var intresserad av moral så lägger jag till wikis beskrivning av Utvecklingspsykologin, om du inte hänger med så visar jag nu på att Allan Schore använder sig av petscans för att mäta om teorierna håller, och det gör de. Det bara regnar in studier varje dag. Mera Wiki:
Citat:
He has worked on effects of early trauma including in animals, and using brain development using neuroimaging to study the effects of attachment. He also works on borderline personality disorder. He works as a psychotherapist. He leads Study Groups in Developmental Affective Neuroscience & Clinical Practice in Los Angeles, Berkeley, Portland, Seattle, Boulder, Austin and Albuquerque

Så det du efterfrågar görs alltså i en omfattning som är häpnadsväckande.

Men till moralen då som du var intresserad av Wiki igen:
Citat:
Developmental psychologists aim to explain how thinking, feeling and behaviour change throughout life. This field examines change across three major dimensions: physical development, cognitive development, and socioemotional development.[1][citation needed] Within these three dimensions are a broad range of topics including motor skills, executive functions, moral understanding, language acquisition, social change, personality, emotional development, self-concept and identity formation.

Det i bold är det som har relevans för topic.

Lite kortfattat om hjärnans utveckling. Man har förstått att de första två åren, är avgörande för barns utveckling. Du har gener visst. Men det är i interaktionen med den primära anknytningspersonen som barnet föds själsligt och intellektuellt. Jag talade om att hjärnan behöver stimulans för att lära sig se. barnet behöver också speglas för att lära sig förstå och reglera sina egna känslor, utan den speglingen i utvecklingen så kommer individen vara blind för andras känslor och behov. En narcissist är alltså en otillräckligt speglad person. Liksom en person med borderline. Det står här ovan, jag kan ta det igen.
Citat:
The development of a child’s brain in the first two years are considered the most crucial time, as this is when the ground rules for all further development is set.
Citat:
“There is something the human brain needs in terms of contact with other humans for it to grow,”
Och bilden
ttp://itrustnaturalcures.com/wp-content/uploads/2017/11/brain2.jpg
och texten igen
Citat:
“The child on the right will grow into an adult who is less intelligent, less able to empathize with others, more likely to become addicted to drugs and involved in violent crime … and to develop mental and other serious health problems,”

Du pratade om psykopater, det har redan gjorts petscans som visar vad som skiljer en psykopats hjärna från en fullt utvecklad. Jag har till och med länkat det tidigare i en diskussion där du var med. James Fallon är narcissist, men han är också neuroscientist
https://www.youtube.com/watch?v=B0HMhP4t3as

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej det är det inte, feminism är en ideologi som har sina teorier, vetenskap och belägg på samma sätt som de flesta ideologier har det.

(och komik att du motsäger dig själv i det att du just skriver "doktrinen feminism", men den fattar du väl inte)

Angående narcissism.
Narcissism uppstår på grund av bristande spegling i barndomen. Barnet lär sig inte förstå sina egna känslor, och kan därför inte relatera till andra människor. Det är inte bara mjukvaran som är fel, utan det är en bristande utveckling av hårdvaran.
Ofta är den primära vårdnadshavaren själv narcissistisk (eller har andra problem) och föraktar barnets svaghet eller kan inte svara på barnets anknytningsbeteende, vilket gör att hjärnan inte utvecklas bilden ovan är skrämmande.

forts efter Merapi
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2018-01-27 kl. 17:54.
Citera
2018-01-27, 17:48
  #761
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rylle63
Om du inte förstår problemet med en intervjuare som hela tiden säger att den intervjuade precis sa något som han bevisligen inte sa...då förstår jag varför du inte förstår problemet.

Journalisten intar rollen som åsiktsmotståndare, det ingår i hennes yrkesroll, detta betyder alltså INTE att hon tycker detta själv.

Exakt VAD som den intervjuade har sagt...påstått... etc i tidigare sammanhang, står för i samhällsdebatten i övrigt, får ju var och en bilda sig en uppfattning om vad som är sant eller inte.
Att hon hävdar....ex. du har hävdat detta.....men han svarar ...nej det har jag inte, jag hävdar detta...ger alltså per definition ingen av parterna rätt eller fel.

Trump har inte "rätt" bara för att han påstår att han aldrig har sagt: "asholes contries"
har han sagt det, men påstår motsatsen, återstår det för hans motståndare att bevisa detta...dvs ha tillräckligt med vittnesmål eller helst en bandupptagning.
Journalister har heller inte "rätt" bara för att de påstår att han sagt detta, men de kan få "rätt" om de sitter på en bandupptagning.

Comprendre?
Citera
2018-01-27, 17:50
  #762
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1

Angående narcissism.
Narcissism uppstår på grund av bristande spegling i barndomen. Barnet lär sig inte förstå sina egna känslor, och kan därför inte relatera till andra människor. Det är inte bara mjukvaran som är fel, utan det är en bristande utveckling av hårdvaran.
Ofta är den primära vårdnadshavaren själv narcissistisk (eller har andra problem) och föraktar barnets svaghet eller kan inte svara på barnets anknytningsbeteende, vilket gör att hjärnan inte utvecklas bilden ovan är skrämmande.

Var har vi pratat om narcissism?
Citera
2018-01-27, 17:51
  #763
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ungefär så ja...finns där ett bevisläge i detta? Blir någon av dessa två "avklädda" pga vad de påstår
Svar nej, och speciellt inte så i journalistens fall....där ingen vet, baserat på vad hon ställer för frågor, vad hon själv tycker i denna fråga.

Helt enkelt en jävligt absurd rubriksättning och TS.

Konfirmeringsbias och kognitiv dissonans.

Hon blir avklädd när Jordan får henne att inse att hon är offensive.

Man behöver nog inte vara psykolog för att förstå att hon hyser vissa åsikter. Eftersom hon är så aggressiv, och feltolkar det som sägs, så känner hon sig helt klart utmanad. Hur kan man lätt läsa av genom hennes so you are saying - hon tycker motsatt till allt det.
Citera
2018-01-27, 17:53
  #764
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Var har vi pratat om narcissism?


Övervärdering av din fattningsförmåga.

Jag ställer diagnos på personer som uppträder på ett visst sätt.
Skall du göra en MeanMe nu och bete dig som att det här handlar om en privat diskussion mellan dig och mig och inte ett öppet diskusionsforum?
Citera
2018-01-27, 17:55
  #765
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Journalisten intar rollen som åsiktsmotståndare, det ingår i hennes yrkesroll, detta betyder alltså INTE att hon tycker detta själv.

Exakt VAD som den intervjuade har sagt...påstått... etc i tidigare sammanhang, står för i samhällsdebatten i övrigt, får ju var och en bilda sig en uppfattning om vad som är sant eller inte.
Att hon hävdar....ex. du har hävdat detta.....men han svarar ...nej det har jag inte, jag hävdar detta...ger alltså per definition ingen av parterna rätt eller fel.

Trump har inte "rätt" bara för att han påstår att han aldrig har sagt: "asholes contries"
har han sagt det, men påstår motsatsen, återstår det för hans motståndare att bevisa detta...dvs ha tillräckligt med vittnesmål eller helst en bandupptagning.
Journalister har heller inte "rätt" bara för att de påstår att han sagt detta, men de kan få "rätt" om de sitter på en bandupptagning.

Comprendre?
Du kan själv enkelt kolla att Jordan säger en sak och hon direkt säger att han sa något helt annat.
Citera
2018-01-27, 17:56
  #766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
har tittat på detta klipp 2 ggr, nu och fattar överhuvudtaget inte vad som påstås i TS eller av alla "anhängare" i denna tråd....fullkomligen obegripligt.

Du har en intervjuare som gör sitt jobb att ställa frågor och en intervjuv-individ som gör sitt: att svara utefter sitt "tankegods".
Ingen av dessa två "klär av" någon.

En journalist sitter inte i en intervjuv och lägger fram egna åsikter, hens jobb är att ställa de frågor, oavsett vad hen personligen tycker om ditt eller datt, som "utmanar" får individen man intervjuvar att
precisera sig, vara tydlig. Allt för publikens skull. Hade intervjuvpersnen i detta fallet varit en provokativ feminist ex. så hade intervjuvaren tagit en helt annan roll..

Obegripligt att trådens inläggare inte fattar detta grundläggande.

Resultatet av just denna intervjuv med just Peterson, är ju bara: han säger äpplen är gröna, hon säger att hans motståndare säger att äpplen är röda....
Finns liksom ingen "avklädning" "överbevisning" att finna nånstans. Människor har ju inte "rätt" per definition bara för att de påstår att något är rätt....och råkar dela uppfattning med en.

"stalingrad"


Ja det skulle vara bra om hon kunde frågat något av honom istället för att byta samtalsämne konstant. Om man nu är journalist och vill få fram ngt så kan man ju ställa en fråga var man inte inleder med ett antagade. Det känns lite oprofessionellt men målet verkade vara att underminera JBP. Om man nu anser att det är så vi ska sköta journalistik, då skulle jag nog personligen anställt ngn som kan hålla sig till ämnet. Men hej vad vet jag, kanske har jag för höga krav?

Däremot så var det ju inte exakt det här du vill få svar på?
Eller kan det var så att du försöker dumförklara tråden genom underminera trovärdigheten i ämnet?

Du får faktiskt välja vilket svar du vill eller utveckla din frågeställning
__________________
Senast redigerad av Acekorv 2018-01-27 kl. 17:59.
Citera
2018-01-27, 17:58
  #767
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Inga protester från min sida här, jag är medveten om att det är bra att välja sina strider men jag påstår inte att det är något jag behärskar.

Om du är medveten om fenomenet att välja sina strider, och ej behärskar det, hur kan du då veta att delar av det är barnsligt? Har du själv erfarit din barnslighet när du valt en strid? På vilket sätt var det i så fall barnsligt? Kanske din strid var dåligt underbyggd, men det betyder inte att du automatiskt vet, om andra människors strider är dåligt underbyggda. Du behöver analysera deras bevekelsegrunder, du behöver tänka självständigt för att komma fram till ett svar.

Är det din sympati–antipati som är måttstocken för det du kallar barnslighet? Det du gillar är vuxet och bra, det du ogillar är barnsligt och negativt. Hur vet du att just dina känslor är oförvitliga? Är logik och analys dig främmande, och du själv en känslostyrd robot, likt Newman?
__________________
Senast redigerad av Passepartout 2018-01-27 kl. 18:06.
Citera
2018-01-27, 18:10
  #768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Ja det skulle vara bra om hon kunde frågat något av honom istället för att byta samtalsämne konstant. Om man nu är journalist och vill få fram ngt så kan man ju ställa en fråga var man inte inleder med ett antagade. Det känns lite oprofessionellt men målet verkade vara att underminera JBP. Om man nu anser att det är så vi ska sköta journalistik, då skulle jag nog personlige anställt som kan hålla sig till ämnet. Men hej vad vet jag, kanske har jag för höga krav?

Däremot så var det ju inte exakt det här du vill få svar på?
Eller kan det var så att du försöker dumförklara tråden genom underminera trovärdigheten i ämnet?

Du får faktiskt välja vilket svar du vill eller utveckla din frågeställning

Är detta "videoklipp" hela intervjun? eller är det ett utdrag som personen som la upp den valde att ta för att hen tyckte att detta skulle vara en bra vinkling för sina ståndpunkter?

Med andra ord, går det göra en bedömning av hennes journalistik/ just denna intervju efter just detta youtubeklipp?

Enligt mig, nej, det går heller på motsvarande sätt inte att bedöma honom/ hans åsikter för övrigt.

Min "protest" i denna tråd är bara rent sakligt för hur rubriken satts och TS och alla som "håller med" i tråden.

1. Kvinnan är en journalist....inte en "rabiat feminist".
2. Hon är där i egenskap av sin yrkesroll, inte att försvara några egna ståndpunkter.
3. Ingen av dessa blir överhuvudtaget "avklädda", de argumenterar eller snarare han "argumenterar" mot frågor hon formulerat utefter sin yrkesroll. Och båda gör ett helt ok jobb efter det lilla man nu kan se.
4. Dagens mediala tekniker...dvs hur journalister jobbar i denna typ av , vad jag nu misstänker detta vara, ett kortare TV inslag, ser ut så här. det kan man ju vara kritisk mot, visst..men inte helt journalistens fel (eller feminismens fel!) eller hur?
Vill man ha andra journalistiska tekniker, får man uppsöka andra typer av kanaler...som mer grundläggande ex. utforskar någon intressant/ viktig människas åsikter.
5. Och OM man nu anser att hon gör ett dåligt jobb, så? vad fan har det med feminism att göra?



Jag är bara genuint trött på alla dessa tramsiga trådstarter, med tolkningar som fan alla borde direkt inse är helt "uppåt väggarna".
__________________
Senast redigerad av Merapi 2018-01-27 kl. 18:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in