2018-01-27, 02:57
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Oavsett vilka åsikter civilbefolkningen på Krim hade så var och är den eyska annekteringen av Krim olaglig.

Det var säkert USA:s självständighetsförklaring också. Get over it!
Citera
2018-01-27, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRUMPxPUTIN
Haha, WTF! Nu låter du precis som en del - flerfaldigt avstängda - svensk-ryska alias som har en fragmenterad och, framför allt, föråldrad bild av Ukraina. Man misslyckades där för 10 år sen och är numera bitter i någon sunkig khrushchyovka i nowhereville, russia, eller någon deformerad betongcontainer för den ryska "medelklassen" 2 timmars restid utanför Moskva. I alla fall känns det så.

Iofs är språkfrågan en vardaglig icke-fråga i de flesta oblaster. Men det ukrainska språket, inte minst för den yngre och välutbildade generationen, är numera ganska högt i status. Men mest av allt har engelska fått en uppsving. Idag är Kiev en mycket mer internationell stad än tidigare. Är det någonting man verkligen ser ned på idag så är det feta, fulla och svettiga Donbass-reliker i typiska skinnjackor och vodkafrukostar (för de representerar det gamla och unkna). Ukraina har förändrats väldigt mycket de senaste åren.

Sist, då jag gärna återkommer till mitt favoritämne, kan du väl kolla Donbassföreningen eller socialfallen som kommenterar på Fria Tider på Facebook. Bonnigt, sa Bill. Permanent "arbetssökande", säger Bull.

Om nu det funnits någon som helst sanning i ert narrativ... varför är det då bara misslyckade svenskar som stöder det? Varför är det bara socialfall och y-namn, som så klart aldrig ens besökt länderna och med utbildning/karriär som peakat med "hoppade av nian", som ser er "sanning"?

Hej igen. Jag stängde av mig själv en tid för att få vila från den ukrainska tragedin. Det är sorgligt hur folket behandlas och ett nytt krig kan starta snart, ser det ut som.

Jag har aldrig besökt Ukraina och kan inte kommentera språken, men, som du säkert vet, befinner jag mig i Sverige, inte i nowhereville, russia. Gått ut nian? Som du säkert också vet passar det inte på mig. Andra kan jag inte svara för, men jag har länge sett kloka Ukraina-kritiker i dessa trådar.

Förresten, en sak kan jag bidra med. Du kan säkert de nedsättande orden för ryssar. Så håller folk på och jag har sett liknande i Sverige och ett annat land utan att bry mig.

Tillbaka till Krim. Halvön rustas upp för stora pengar och fort går det. Vad Kiev inte ville göra sedan självständigheten det gör Moskva på bara några år. Så ska en slipsten dras.
Citera
2018-01-27, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Det krävs mer än en plan för att folk inte ska fly misären i Ukraina. Förra året meddelade den fd talmannen Turchynov att Ukraina hade en hemlig plan på att återerövra Krim. Den planen var så hemlig att ingen annan förutom fjanten Turchynov kände till den.

Levnadsstandarden i Ukraina är LÄGRE än under Janukovitj, och den ukrainska valutan har tappat massivt i värde.

Ja, och Yarosh ville invadera Krim och andra ville det också. Det är knepigt att behöva studera ett dårhus.

Ekonomin lider. Man har höjt pensionerna, men allt äts upp av en inflation, som ekonomer misstänker är underrapporterad. Kiev får inga nya pengar just nu och om bara några år motsvarar lånebetalningarna halva dagens statsbudget.

Många ukrainare har flytt till Krim. Där får de jobb i en växande ekonomi. Ryssland inspirerar.
Citera
2018-01-27, 09:40
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Här, varsågod:
https://www.youtube.com/watch?v=4I3X3dLIoOM
https://www.youtube.com/watch?v=T9VS9m8BVo4

Över 100 brändes ihjäl medan ukrainska nazisympatisörer väntar utanför för att klubba ihjäl överlevare.

Nej, du kan uppenbarligen inte sluta ljuga.

Det dog exakt 48 personer: https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Odessa_clashes

Här finns en bra sammanställning - med bilder som visar såväl hur pro-ryssarna först använder skjutvapen (vilket triggade Odessa som stad att gå samman) som hur de ukrainska kämparna under branden också hjälper folk ut ur byggnaden: http://www.bbc.com/news/world-europe-27275383

Pro-ryss som skjuter med automatvapen (ja, det sköts efter det från ukrainska sidan, men med jaktvapen, då man gick man ur huse för att skydda sin stad och sitt land efter attacken mot vanliga medborgare): https://www.youtube.com/watch?v=njtdpY_6t_E

Här syns hela förloppet från den ukrainska sidan (man ser mest ungdomar, tjejer, vanliga människor i vanliga kläder utan vapen (undantaget några få försvarsaktivister från Maidan)... medan bilderna från andra sidan visar kravallklädser, vapen, bara män): https://www.youtube.com/watch?v=Cq1OhkuLzeA

Nu tänker jag inte slösa mer tid på dig. Alla kan se vem som har rätt och vem som ljuger. Du kan fortsätta spamma med dina lögner.
Citera
2018-01-27, 10:12
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Många ukrainare har flytt till Krim. Där får de jobb i en växande ekonomi. Ryssland inspirerar.

Tvärtom så har många ukrainare flytt Krim. Det är en ockuperad region under ryskt förtryck som är isolerad från omvärlden och som lever helt och hållet på ryska subventioner och investeringar. En mycket dyr (och illegal) bro över Kertjsundet och infrastruktur kostar många miljarder, något som självklart Krim inte har råd med, det är ett politiskt prestigeprojekt beordrat av Kreml. Krim håller på att omvandlas till en militär bosättning medan turismen fortsätter att falna trots ryska statsanställda som beordras att resa dit på semestern istället för de betydligt populärare destinationerna i Turkiet, Cypern m.fl.
Citera
2018-01-27, 11:07
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
En mycket dyr (och illegal) bro över Kertjsundet och infrastruktur kostar många miljarder, något som självklart Krim inte har råd med, det är ett politiskt prestigeprojekt beordrat av Kreml.

Enbart positivt att Ryssland satsar på att rusta upp infrastrukturen. Vilken befolkning skulle vara emot att få bättre infrastruktur? Krim har förfallit under tiden halvön låg inom Ukrainas gränser, liksom allt annat i Ukraina.

Stora infrastrukturbyggen brukar vara politiska prestigeprojekt, liksom vår Öresundsbro.
Krim kunde inte ha råd med bron över Kertjsundet, lika lite som Malmö stad kunde ha råd med Öresundsbron.
Citera
2018-01-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Tvärtom så har många ukrainare flytt Krim. Det är en ockuperad region under ryskt förtryck som är isolerad från omvärlden och som lever helt och hållet på ryska subventioner och investeringar. En mycket dyr (och illegal) bro över Kertjsundet och infrastruktur kostar många miljarder, något som självklart Krim inte har råd med, det är ett politiskt prestigeprojekt beordrat av Kreml. Krim håller på att omvandlas till en militär bosättning medan turismen fortsätter att falna trots ryska statsanställda som beordras att resa dit på semestern istället för de betydligt populärare destinationerna i Turkiet, Cypern m.fl.

Det där är sådant du får höra om du läser ukrainska medier. Jag har kontakt med en västerlänning i Sevastopol. Han är en man efter mitt sinne, dvs han kan kritisera också och kommer inte med propaganda. Han sade att flyktingarna för något år sedan var så många att de konkurrerade om jobb och bostäder. Krim lyckades svälja dem. Lilla Krim och Ryssland under sanktioner.

Jag har i en annan tråd sagt dig att jag kanske kommer med en bättre rapport om Krim. Jag vet ännu inte om det här är ett tillfällig nedslag eller inte. Jag fick en impuls att komma hit och hoppas att jag har gjort lite nytta, men jag ser ju att det finns andra duktiga städare här. You cannot pass!, som Gandalf sade till balrogen i Sagan om ringen.
Citera
2018-01-27, 13:00
Medlem
Rapport om Krim till Fitz-Humes glädje. Bron blir klar i år och järnvägen går igång nästa år. Bra vägar byggs från Kerch till Sevastopol. Folket klarar sig, trots att några företag profiterar på det. Det är också så att skatteindrivningen fungerar och det påverkar priserna. Korruptionen minimeras med kameror i taket. Så avslöjades en gång valfusk i fasta Ryssland. Frågan "kan jag speeda upp processen? fungerar inte längre på Krim.

Värmekraftverket går igång i vår. Den gamla infrastrukturen för energi repareras dag och natt och vägar renoveras i Sevastopol. Ukrainska medier tror att det bara kostar Ryssland pengar, men man ska skilja på kostnader och investeringar. Det Sverige satsade på infrastrukturen i svåra tider betalade sig tusendefalt, det får man inte veta om man läser Turchinovs censor.net och inte fattar han vad Sovjet investerade ens i hans eget land - i svåra tider. Ukraina var ju pärlan.

Turisterna är så många att några grymtar över dem. Snart kanske färjan till Turkiet kommer igång.

Det finns fortfarande några olagliga bosättningar och när Ryssland ingriper beskriver väst det som övergrepp. Tatarerna har nu land- och språkrättigheter och gläjder sig, så det handlar inte om dem.
Citera
2018-01-27, 13:14
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Rapport om Krim till Fitz-Humes glädje. Bron blir klar i år och järnvägen går igång nästa år. Bra vägar byggs från Kerch till Sevastopol.

Vet du ifall man får komma till Krim som svensk med ryskt visum? Samma regler som för övriga Ryssland, antar jag.
Citera
2018-01-27, 13:19
Medlem
text
Citera
2018-01-27, 13:48
Medlem
Citat:
Vet du ifall man får komma till Krim som svensk med ryskt visum? Samma regler som för övriga Ryssland, antar jag.

Inga problem, men kommunikationerna är inte perfekta från Sverige. En ny flygplats byggs i ryska Rostov-na-Danu. Den heter Platov efter en kossakgeneral från 1800-talet, men Platov var också Putins täcknamn när han studerde NATO i DDR. Du behöver kunna ta dig till Simferopol.

Åk inte genom Ukraina. Landet är sjukt. Du kan bli bannad, men jag vill inte besöka det landet.
Citera
2018-01-27, 15:51
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Inga problem, men kommunikationerna är inte perfekta från Sverige. En ny flygplats byggs i ryska Rostov-na-Danu. Den heter Platov efter en kossakgeneral från 1800-talet, men Platov var också Putins täcknamn när han studerde NATO i DDR. Du behöver kunna ta dig till Simferopol.

Åk inte genom Ukraina. Landet är sjukt. Du kan bli bannad, men jag vill inte besöka det landet.

Det påminner om sättet att ta sin in på Kuba från USA. Man får ta omvägar via Colombia eller Mexiko.

På flightradar24.com syns flygtrafiken som rundar Ukraina, och kommer från in Rostov-hållet. Det lär bli min rutt också.

Köra på ukrainska vägar vore en oförrätt mot ens njurar. Skakigt värre. Samt mutor till deras trafikpolis. Nej tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in