Citat:
Ursprungligen postat av
CommieHunter1
Nej, det gick ju inte så bra för de pro-ryska ukrainarna i Odessa. De brändes levande i en byggnad mitt i Odessa, allt medan ukrainska nazister påhejade av den "nya" poliskåren väntade utanför för att klubba ihjäl dem som hoppade ut genom fönstren. Det finns flera videos från den händelsen på Youtube, så jag hoppas verkligen att inte börjar ifrågasätta händelsernas förlopp.
Massakern i Odessa fick stora återkerkningar på andra håll i Ukraina och mötte avsky hos rysktalande ukrainare. Inte att undra på att östra Ukraina pekade långfinger åt Kiev och inte ville ha att göra med den nya statsapparaten.
kan inte du bara sluta ljuga?
(för jag tror inte du är så dum som det verkar utan bara återkommer i ny skepnad för att torgföra samma tvångsmässiga vanföreställning som vore den fakta)
den nya poliskåren, delvis en reaktion på den tidigare överviktiga och genomkorrupta poliskåren som sålde sig till separatister (medvetet användes fysiska krav för att sålla ut de värsta svinen), bildades ungefär 1 år senare än miraklet i odessa. jag var själv - bland annat med dåvarande amerikanska handelskommisionären - på sofiatorget när den nya polisen lanserades. det var året efter fotbollsfans och vanliga ukrainska medborgare räddade ukraina från separatistpesten i odessa. hade de inte stått upp i odessa hade ukraina idag varit ett delat land.
när vi ändå pratar om odessa så är det fastställt, även på film, att dåvarande polisen samverkade med separatisterna. separatister, med röda armband för igenkänning, hade skjutvapen och sprang ut och in som dom ville genom polisernas avspärrningar. om jag inte minns fel så avsattes bland annat dåvarande polischefen - som drog till ryssland för att undvika rättvisa - och delar av regionsfullmäktige som indirekt planerat, och räknat med, ett övertagande av oblasten.
det ska också noteras att den ursprungligt fredliga demonstrationen av ukrainska fotbollsfans först blev våldsam efter de attackerats. man stod upp för sitt land.
under branden var det blandade reaktioner. det fanns många som hjälpte till att rädda proryssar ur byggnaden (bland annat drog man fram byggnadsställningar för att hjälpa folk ut). andra var blinda av raseri, ganska förklarligt om ens polare nyss mördats, och gav proryssarna rejält med stryk. men det stora problemet var att brandkåren tog obeskrivligt lång tid på sig att komma till platsen.
nej, bara för att man talar ryska blev man inte upprörd. de flesta ukrainare i centrala och östra ukraina talar ryska. de som försökte splittra ukraina gjorde det inte för att de talar ryska. de dog inte för att de talade ryska. de dog för att de med våld försökte initiera en kupp i odessa.
med en sådan lögn/kunskapsbrist ger jag inte mycket för dina övriga "kunskaper". det borde ingen annan heller göra.