Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Du undviker att nämna att ockupantmakten Ryssland, som inte har något där att göra, har stulit den autonoma ukrainska Krimrepublikens energikällor och ett stort antal ukrainska företags mark och tillgångar. En tjuv är alltid en tjuv, oavsett hur mycket du och dina ryssvänliga kollegor försöker skönmåla.
Sedan får vi ju se hur det blir med de tvivelaktiga projekt som Ryssland har pumpat in oljepengar i. Krims infrastruktur funkade redan bra i och med sin naturliga landförbindelse med Ukraina och någon enormt dyr bro till ryska fastlandet var inget som folk egentligen behövde, detta fuskbygge är ju som vi alla vet i huvudsak ett absurt inrikespolitiskt prestigeprojekt. Turismen på Krimhalvön är ett skämt, långt ifrån de nivåer som fanns innan ryssarnas inmarsch. De allra flesta ryssar vill inte fira semester där, de väljer Turkiet t ex.
Kolomoiskys Privatbank och några andra banker snodde Krim-bornas besparingar. Det var rätt att kompensera folket för det.
Funkade Krims infrastruktur? Du har ju varit där, säger du, och det är nog dags för ett nytt besök så att du ser skillnaden idag. Den nya motorvägen är fyrfilig och man slipper ta sig genom Simferopol. Ibland måste jag ta mig för pannan, men idag måste jag dunka huvudet i väggen. Sluta ge mig huvudvärk.
Bron behövs för att ge folket billigare varor. Giriga företagare skyller på transportkostnaderna och höjer priserna mer än behövligt. Priserna höjdes med 20-25 procent på vissa ställen. Det beror delvis på att skatteindrivningen äntligen fungerar, men inte helt och hållet. Några företagare har mage att säga att en lastbil kostar 1000 dollar på färjan och det är bara snack. Jag är kristen, inte kommunist, men jag hatar sådan kapitalism.
Turismen minskade ordentligt 2014 och sedan när extremisterna stängde av vattnet och elen. Nu har den kommit igång igen. Turister kommer även från UK och andra västländer i liten skala. Potentialen är stor. Snart kanske du och jag sitter i varsin solstol på Krim och grymtar mot varandra. Det blir ingen vodka för mig, men väl en lång brittisk kyrkpipa, en sådan som Gandalf hade. Vi är i krig med Mordor och orcherna.