Citat:
Ursprungligen postat av
Mogna-Meloner
Hittade detta inlägg hos Lawline skrivet nu i januari av en med lindrig utvecklingsstörning som gjort sig skyldig till olovlig identitetsanvändning och vill veta av en advokat vad straffet blir (jag vet inte om detta inlägg nämnts tidigare i tråden). Sannolikheten för att ännu en person med lindrig utvecklingsstörning just nu är orolig för att bli straffad för olovlig identitetsanvändnig känns otroligt liten, så förlåt mig om jag till 100 % tror att det är T som skrivit detta och att hon faktiskt erkänner sig skyldig.
Citat:
Hej.Jag står åtalad för Olovlig Identitetsanvändning.Är ostraffad och har en lindrig utvecklingsstörning.Vad kommer jag dömas till?Böter?Är så rädd för att hamna i fängelse för ett misstag jag gjorde.
http://www.lawline.se/answers/vad-blir-min-eventuella-pafoljd-for-olovlig-identitetsanvandning
Såvida det inte finns ytterligare någon förståndshandikappad som står åtalad för olovlig identitetsanvändning (och det är ju inte omöjligt att kolla upp), så är det där ett pinsamt tydligt erkännande. Med tanke på att det är tekniskt möjligt att ta reda på varifrån inlägget är skrivet, så är det här en promenadseger för åklagaren (vilket det ju är redan innan).
På
Ratsit kan man utläsa att hon står under förvaltning, så min gissning är att man kommer bedöma det som att det föreligger fängelseförhinder, och hon döms till psykiatrisk vård.
Hennes totala oförmåga att erkänna, eller ens inse, sin skuld talar också för att psykvård är en lämplig påföljd. Hennes nekanden bidrar, under alla omständigheter, inte till att rätten ska se förmildrande på hennes handlingar.
Är hennes förståndshandikapp ärftligt betingat? Hennes mamma jobbar (enl. egna uppgifter på Facebook) på Samhall, och har en c/o-adress som jag gissar går till en god man.
Om jag hade möjlighet, så skulle jag hänga på låset för att närvara vid tingsrättsförhandlingen. Men jag får sätta mitt hopp till att andra FB-are sköter bevakning och direktrapportering.
Var det tisdagen den 30/1 kl. 8.30 som förhandlingen hade flyttats till?