2018-01-24, 16:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du tänker på ett helt annat fotohandlarpar men i det fallet gällde det bilder av en något "märklig natur" som lämnades in för framkallning av en läkare eller dito 1982, det kan dock ha varit bilder av en obduktion eller dissektion (?) i vetenskapligt syfte eftersom CdC:s mystiska död och försvinnande ägde rum först 2 år senare och det fanns inga kända styckfall som passade in på bildinlämningen 1982 men det fanns det två år senare som bekant och då var alltså situationen en helt annan eller vad anser du?
Ja, oavsett förmodat datum för framkallning så hade det ju knappast gått att låta två olika fotohandlarpar vittna mot läkarna.

Kan det även i det här andra fallet ha rört sig om ett försök att "hjälpa utredningen på traven", eller handlade det den här gången om faktiska fotografier?
Senast redigerad av Draifos 2018-01-24 kl. 17:00.
Citera
2018-01-24, 18:17
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag blir också lite imponerad av Anders Helin. Han verkar trots allt ha haft en viss integritet, och han insåg naturligtvis att det här hade spårat ur totalt. Samtidigt kan det inte ha varit kul för författaren Lars Borgnäs att plötsligt inse att han nu stod helt ensam i debatten, och att t.o.m. Helin menade att det fanns nya omständigheter och att det vore rimligt med en omprövning. Borgnäs hade nog gärna velat ha åtminstone åklagaren på sin sida, men så blev det alltså inte:
https://www.youtube.com/watch?v=pRM8I3VpdUI

Ja Helin är inte för stolt för att erkänna att han hade fel i skuldfrågan och dessutom har han hävdat hela tiden att han tvivlat på att bevisningen skulle hålla för att fälla läkarna.

Klippet du länkar är riktigt bra. Stackars Borgnäs gnäller över hur ensam han är.
Citera
2018-01-24, 18:57
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det telefonförhöret med Dina och Jovan blev aldrig transkriberat, däremot finns en del andra polisförhör och vittnesförhör i Tingsrätten nedtecknade och tillgängliga att läsa.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/FUP%200201-K77687-84%20da%20Costa/Jovan%20Rajs%2019850108

Dina Rajs; http://i1033.photobucket.com/albums/a420/daCosta_arkivet/FUP%200201-K77687-84%20da%20Costa/Jovan%20Rajs%20%2019851118/JR192001_zpsbe779409.jpg

DR i Tingsrätten http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/Tingsrattens%20akt/Aktbilaga%20237%20Dina%20Rajs

Mycket intressant. Har du fler dokument på lager från andra vittnesmål? Tackar och bugar.
Citera
2018-01-25, 01:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ja, oavsett förmodat datum för framkallning så hade det ju knappast gått att låta två olika fotohandlarpar vittna mot läkarna.

Kan det även i det här andra fallet ha rört sig om ett försök att "hjälpa utredningen på traven", eller handlade det den här gången om faktiska fotografier?

Det handlade nog om "faktiska fotografier" i båda fallen men man kan ifrågasätta din något hånfulla inställning till vittnen som kontaktar polisen med viktiga uppgifter som kan vara avgörande för utredningen i fallet CdC?

Vi kan faktiskt ha i minnet att efterlysa hjälp av tittarna är liksom hela meningen med tv-program som svenska Efterlyst och Americas most Wanted tvärs över Atlanten.

Menar du att denna typ av tv-program icke bör sändas?

I fallet CdC var det dock på 80-talet inga tv-program utan tidningarnas olika artiklar som innehöll efterlysningar och teorier från polisens sida och alla normalt funtade personer vill väl att ett styckmord klaras upp till varje pris?

Danska polisen har ju "efterlyst" vittnen som kan bidra till utredningen om styckmordet på Kim Wall, med din logik så ska polisen alltså förkasta eventuella senkomna vittnen som kan bidra med viktiga uppgifter bara för att dom "vill hjälpa utredningen på traven" som om det då skulle bli någon sorts nackdel för deras trovärdighet?

Samma förhållande gäller vittnena på 80-talet som bidrog till CdC-utredningen, du kan inte förebrå dessa för att dom kontaktade polisen.

Är det någon skillnad på "styckmord" och "styckmord" helt plötsligt?
Citera
2018-01-25, 09:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det handlade nog om "faktiska fotografier" i båda fallen men man kan ifrågasätta din något hånfulla inställning till vittnen som kontaktar polisen med viktiga uppgifter som kan vara avgörande för utredningen i fallet CdC?
Vad gäller fotohandlarparet Schröders uppgifter kan vi bara konstatera att vi gör olika bedömningar. Du och Borgnäs menar att vittnesmålet är "solitt", men jag (och några andra) delar alltså inte den uppfattningen. Jag har sett SVT-dokumentären och läst samtliga förhör med makarna Schröder, och min bedömning är att den där historien är rent trams.

När det gäller det andra fotohandlarparets uppgifter saknar jag möjlighet att göra en egen bedömning, eftersom jag inte har kunnat hitta uppgifterna. Det skall alltså även här handla om att "en läkare eller dito" påstås ha lämnat in styckningsbilder för framkallning, och jag ställer mig frågande till hur du själv kan avfärda de här uppgifterna så pass lättvindigt som du tycks göra. Själv tycker jag att de här uppgifterna låter minst lika intressanta som paret Schröders.

Ge gärna en källhänvisning här så att jag kan hitta det andra fotohandlarparets uppgifter, och bilda mig en egen uppfattning om hur trovärdiga de här uppgifterna är.
Senast redigerad av Draifos 2018-01-25 kl. 10:09.
Citera
2018-01-25, 09:49
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Jag misstänker dessutom att själva klippningen av AH:s uttalande i den där vinklade propagandadokumentären är gjord på ett sätt så att tittarna blir förledda, man får inte höra AH utveckla det han säger och själva innebörden av meningen du hakat upp dig på är ytterst suddig.

Det framgår tydligt vad AH säger och ditt påstående att tittarna skulle bli förledda är ju absurt. Det är snarare du som blivit förledd av alla lögner som svartmålat läkarna.
Tala om för mig hur man kan bli förledd av:
"Vi får acceptera att de var oskyldiga"
AH talar tydligt och inte på något vis suddigt om hur han ångrar att han påstod att Voigt var nazist och om möjligheten att Rajs bedömning av styckningen grundats på det personliga planet istället för det professionella och hur det i sin tur påverkat läkarna negativt. Detta säger åklagaren i målet. Men visst du kan ju blunda för sanningen.

Citat:
Nej, det har inte kunnat bevisas att CdC:s kropp har blivit fotograferad men det innebär samtidigt inte att vi ska ignorera vittnesmålen från fotohandlarparet och jägmästaren, bildinlämningen ägde nämligen rum strax efter CdC:s försvinnande och det borde även väcka din misstänksamhet.

Visst väcker det min uppmärksamhet och jag har medgivit för dig att jag har varit lika övertygad som dig om läkarnas skuld och känt hat och rädsla för rysaren om obducenten. Som en galen läkare som var skyldig som fan. Den bilden var även obducenten själv övertygad om att allmänheten hade. Dock har jag haft förmågan att på äldre dar kritiskt granska häxprocessen och precis som AH inse att det inte var så enkelt som den bild Hanna Olsson, Borgnäs och andra journalister förmedlade, samt lyssna på andra experter inom rättsmedicin, polis, åklagare, domstolsväsende.

Citat:
Man kan nästan tro att du smakat på T-röd upprepade gånger och att detta då "avtrubbat" dina sinnen? Borgnäs har endast presenterat flera olika teorier och det är väl långt ifrån bara han som grunnat på tanken/teorin om ett hustrumord? 4 olika polisutredningar gällande "självmordet" borde även få dig på knä och erkänna att det har funnits misstankar i bra många år? Och seriemördarteorin som handlar om en eventuell koppling mellan prostitutionsmorden åren 82-84 är gammal och det var inte Borgnäs som ursprungligen kläckte denna teori.

Nu resonerar väl du inte riktigt nyktert över din vän Borgnäs. Han har inte bara presenterat sina teorier. Han har gått mycket längre än så och programmen pekar tydligt ut TH som hustrumördare och seriemördare. Samt låter Jovan Rajs komma till tals som trots att han förstört livet på sin gamla doktorand tillåts sitta flera år senare och hylla TH till skyarna som en mycket ambitiös läkare. Lätt för att läras sig, intresserad av detaljer och han tar tydligt ställning för att Cattis Härms död var självmord. Att han blev sur när polisen ifrågasatte om det inte kunde vara mord. Det förefaller som att Rajs tydligt försöker göra upp med det förflutna och gottgöra TH för sina lögner och att han inte ställde sig bakom sin lärjunge under häxprocessen. Detta kan väl inte du heller ignorera. Allt som behövs för att förstå detta är en gnutta sunt förnuft och det är jag övertygad om att även du har.

Citat:
Och hur säker var då Mirjam? Inte 100% säker säger hon men samtidigt så hänger paret Rajs vittnesmål ihop med indiciekedjan där Werners och hunddamens vittnesmål spelar en viktig roll.

Mer än 80% säger hon att hon är. Jovan Rajs påstår att frun minns bättre och att man inte ska fråga honom.

Citat:
Du får givetvis tro vad du vill men du kan inte förneka att vittnena som hörde av sig 87-88 lämnade uppgifter som pekade i en viss specifik riktning som var besvärande för de misstänkta männen. Om du sedan gör valet att tro att alla dessa vittnen ljög eller tog miste så är det ditt val.

Jag står för att jag tror att många vittnesmål i detta fallet har låg trovärdighet. Sen om man ljuger medvetet eller kommer ihåg fel på det sätt du nämner gällande Elizabeth Loftus forskning kan ju jag omöjligt veta.

Citat:
Nu avsåg jag först och främst hans modiga uttalande i samband med Attunda 2009 då han inte på nåt sätt backade från sitt tidigare beslut att väcka åtal. Man kan i det här sammanhanget nästan efterlysa lite mod från din sida också, varför är det så svårt att erkänna att åklagaren stod fast vid sitt tidigare beslut?

Det kan jag absolut hålla med om att AH står fast vid tidigare beslut vad gäller åtalet men samtidigt så säger han (inte jag eller någon annan) AH säger redan 1988 att han tvivlade på bevisens bäring inför rätten och senare 2001 så ångrar han flera moment och anser att vissa bevis tillkommit på felaktiga grunder vilket drabbat de åtalade negativt. 2008 säger han att det är självklart att de ska ha en rejäl kompensation om nya omständigheter och en ny granskning kan påvisa att de är oskyldiga. Med ditt resonemang skulle han alltså inte stå för dessa uttalanden bara för att han inte backar ifrån de beslut han tog för över 30 år sedan. Under de omständigheterna som rådde då så var det kanske helt rätt att åtala det kan han inte lastas för men försök ta in att han accepterat att de var oskyldiga.
Citera
2018-01-25, 10:19
Medlem
Något som ter sig ofattbart är hur många "kroppar" i sverige det är som ö.h.t. vill hålla på och älta ingredienserna i olika "svenska rätts-komedier". Skit samma om vi pratar krille P. som palmeskjutare, ett bogvisir som orsak till massdränkning - eller två läkare i sthlm som Catrines helt bisarra banemän.
Hur många har de senaste åren ex.vis spanat efter verkliga GM runt Catrine??
Citera
2018-01-25, 12:30
Medlem
habets avatar
Meningslöst att föra debatt med idioten. Nedanstående inlägg skrev jag 2014 angående Schröders "hjälpinsats" i soppan. I Lindebergs inlaga finns bra förklarat hur de ideligen motsäger sig själva och även det orimliga i Borgnäs "sensationella" vittne!

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

http://webcache.googleusercontent.co...&cd=2&hl=sv&ct
Senast redigerad av habet 2018-01-25 kl. 12:34.
Citera
2018-01-25, 13:02
Medlem
habets avatar
Här förklarar användaren 'cuchulainn' mycket bra varför Schröders vittnesmål var BS

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Citera
2018-01-25, 14:25
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Det framgår tydligt vad AH säger och ditt påstående att tittarna skulle bli förledda är ju absurt. Det är snarare du som blivit förledd av alla lögner som svartmålat läkarna.
Tala om för mig hur man kan bli förledd av:
"Vi får acceptera att de var oskyldiga"

Men du har ju själv upprepade gånger hänvisat till AH:s uttalande i samband med TV-debatten 2008 när han säger att det är självklart att de ska ha en rejäl kompensation om nya omständigheter och en ny granskning kan påvisa att de är oskyldiga? Samtidigt har du letat upp ett gammalt uttalande från början av 2000-talet i någon helunderlig dramadokumentär? Det finns ju ingen logik i dina inlägg?

Citat:
Nu resonerar väl du inte riktigt nyktert över din vän Borgnäs. Han har inte bara presenterat sina teorier. Han har gått mycket längre än så och programmen pekar tydligt ut TH som hustrumördare och seriemördare. Samt låter Jovan Rajs komma till tals som trots att han förstört livet på sin gamla doktorand tillåts sitta flera år senare och hylla TH till skyarna som en mycket ambitiös läkare.

Kan inte du länka till Borgnäs olika tv-program om fallet CdC och den fd hustruns självmord så att vi alla kan göra vår egen bedömning om Borgnäs gått för långt i sina teorier?

I Sanningen är en sällsynt gäst så är Borgnäs dock oerhört saklig och det kapitel där mamman till Cattis får uttala sig om dotterns liv och leverne tillsammans med andra personer är oerhört intressant och väcker en del funderingar och läsaren ställs inför obesvarade frågor. Varför ska vi ignorera allt detta?

Citat:
Jag står för att jag tror att många vittnesmål i detta fallet har låg trovärdighet. Sen om man ljuger medvetet eller kommer ihåg fel på det sätt du nämner gällande Elizabeth Loftus forskning kan ju jag omöjligt veta.

Om vi sammanfattar din ståndpunkt i det stora hela så tror du alltså att precis vartenda vittne som vittnat till läkarnas nackdel var antingen lögnare eller så led alla dessa vittnen av felaktiga minnesbilder? Rätt uppfattat?

Citat:
Det kan jag absolut hålla med om att AH står fast vid tidigare beslut vad gäller åtalet men samtidigt så säger han (inte jag eller någon annan) AH säger redan 1988 att han tvivlade på bevisens bäring inför rätten och senare 2001 så ångrar han flera moment och anser att vissa bevis tillkommit på felaktiga grunder vilket drabbat de åtalade negativt. 2008 säger han att det är självklart att de ska ha en rejäl kompensation om nya omständigheter och en ny granskning kan påvisa att de är oskyldiga.

Dök det någonsin upp några nya omvälvande omständigheter då som kunde motivera en ny granskning?

Det är dessutom rätt intressant att AH 2008 säger att de ska ha en rejäl kompensation om en ny granskning kan påvisa att de är oskyldiga, hittills har det inte hänt ett skit på den fronten eller har jag missat något?

Citat:
Med ditt resonemang skulle han alltså inte stå för dessa uttalanden bara för att han inte backar ifrån de beslut han tog för över 30 år sedan. Under de omständigheterna som rådde då så var det kanske helt rätt att åtala det kan han inte lastas för men försök ta in att han accepterat att de var oskyldiga.

Men 2008 så säger AH nåt helt annat som går ut på "att det är självklart att de ska ha en rejäl kompensation om nya omständigheter och en ny granskning kan påvisa att de är oskyldiga"

Kan AH möjligen ha ändrat sig och intagit en ny ståndpunkt mellan 2001 när dokumentären spelades in och tv-debatten som sändes 2008? Det senare uttalandet tyder ju på detta, inte sant?
Citera
2018-01-25, 15:00
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Vad gäller fotohandlarparet Schröders uppgifter kan vi bara konstatera att vi gör olika bedömningar. Du och Borgnäs menar att vittnesmålet är "solitt", men jag (och några andra) delar alltså inte den uppfattningen. Jag har sett SVT-dokumentären och läst samtliga förhör med makarna Schröder, och min bedömning är att den där historien är rent trams.

När har jag hävdat att utpekandet är solitt? Att själva händelsen ägt rum med en underlig bildinlämning i parets fotobutik i Solna centrum är nog inget att tjafsa om men man kan fråga sig varför du utelämnar den märklig omständigheten att det fanns ett vittne som kunde bekräfta inlämningen och ge stöd åt fotohandlarnas uppgifter? Har du överhuvudtaget läst förhören med jägmästaren? Kan inte du ha gjort fel bedömning förresten? Ingen människa är väl fullkomlig?

Citat:
När det gäller det andra fotohandlarparets uppgifter saknar jag möjlighet att göra en egen bedömning, eftersom jag inte har kunnat hitta uppgifterna. Det skall alltså även här handla om att "en läkare eller dito" påstås ha lämnat in styckningsbilder för framkallning, och jag ställer mig frågande till hur du själv kan avfärda de här uppgifterna så pass lättvindigt som du tycks göra. Själv tycker jag att de här uppgifterna låter minst lika intressanta som paret Schröders.

Hm, har jag verkligen uppfattat dig rätt nu trots att du tidigare ville förkasta paret Schröders vittnesmål? Du vill helt plötsligt presentera en teori om två styckbildsinlämningar i två helt olika fotobutiker av en eller möjligtvis två manliga fotokunder (?) som samtidigt är GM?

Citat:
Ge gärna en källhänvisning här så att jag kan hitta det andra fotohandlarparets uppgifter, och bilda mig en egen uppfattning om hur trovärdiga de här uppgifterna är.

Leta i dacostaarkivet, det finns tidningsartiklar där. Hittar tyvärr inte länken just nu.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2018-01-25 kl. 15:07.
Citera
2018-01-25, 15:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Leta i dacostaarkivet, det finns tidningsartiklar där. Hittar tyvärr inte länken just nu.
Jag ville alltså bara veta varifrån du får de här uppgifterna om att ett annat fotohandlarpar också skall ha framkallat bilder av "en obduktion eller dissektion(?)" åt "en läkare eller dito". Kan det vara något du har läst i Borgnäs bok?
Senast redigerad av Draifos 2018-01-25 kl. 15:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in