2024-11-29, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
GW är en kappvändare med lärdomspeng av ”bättre föregå än fåregås”.

Har man betalt för att inte göra jobbet blir resultatet det samma. Det har inte minst tillgängligt utredningsunderlag påvisat gång på gång.

Det mesta som föregick bakom kulisserna på utredning 2 är extremt konstigt. Så vittnena kan knappast vara annorlunda. Inget går ihop och tekniska bevis försvann.

Vinofs koppling till GW och ev andra poliser kan förklara att Billiga Andersson och personer däromkring till stor del förbisågs trots tips rulla in.

Men enligt ingressen i gårdagens Aftonblad:
”.. Han (GW) är övertygad om att det otäcka fallet fortfarande går att lösa. ”Det finns en person som är i livet som med största sannolikhet vet hur det ligger till”.”

Det visste polisen med största sannolikhet mycket tidigare. En första lektion i beteendevetande (som jag postat tidigare) ges av att studera GWs svar i veckans brott 2011 fr ca 54:35 där han snackar på så kroppen talar mot honom:

https://m.youtube.com/watch?v=5gUx5oouHd0

Skrattar först som skrattar sist heter det visst också.

PS. En tanke btf tunnan på BA, den kan använts som en sk fodertunna, alltså komma från hästeriet.

Se där, en typisk GW-kommentar, som låter bra men egentligen inte betyder någonting.

Att det finns "en person som vet" kan du och jag säga också. Det bör det finnas ja, med tanke på BO:s hypersociala personlighet, de trånga kretsar hon umgicks i brottets slarviga utförande.

Jag gissar att snacket gick som en löpeld i da Costas kretsar, och vi vet ju vilka personer som borde gått till polisen men avstod, vilket är tankeväckande. Att de fick viktig information ryktesvägen, kan man anta.

Särskilt anmärkningsvärda är CB, Raine, Kicki, Saba, Vinof och resten av rövarna på Eugeniavägen.

Åtminstone en av dessa personer borde självmant ha kontaktat polisen och lagt ut texten ordentligt.
Citera
2024-11-29, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jag menar så klart i motivationsväg. Att dö av överdos är inget ovanligt bland missbrukare. Att någon skulle blivit så nervös över det att det motiverar en till att stycka en kropp är inte troligt. De flesta styckningar som sker är dessutom styckmord rent statistiskt. Oftast för att kunna transportera bort kroppen.

Missbrukare har sällan särkilt bra konsekvenstänk. Det brukar snackas och sen kommer det fram ungefär vad som hänt även om det kanske inte går att åtala någon.

Om vi tittar på dom som tråden ser som mest troliga gärningsmän så hade de absolut haft motiv till att stycka en kropp för att inte störa övrig verksamhet.
Citera
2024-11-29, 13:17
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechexpert
Gömmer sig hade du gömt dig om du var oskyldig aldrig hade varit tokig. Att han gömmer sig säger allt. Dessutom ett jävla äckel köpte horor och våldsporr usch

Han hade videofilmer också. Skräckfilmer!

Mitt enda ungdomsminne av våldsporr är Hanna Olssons suggestiva gore-roman. Den frossar i lik, perversiteter och pedofili. Hennes fantasier, inte mina. Läskig bok.
Citera
2024-11-29, 13:32
Medlem
DrComforts avatar
Hur dog Da Costa? Styckad ja, men vad var dödsorsaken? Har man kunnat säkerställa den? Mördad? Överdos?

För er som är insatta kanske detta är idiotiska frågor, men för mig är detta stora frågetecken efter det förhållandevis lilla jag läst på om fallet.
Citera
2024-11-29, 13:39
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Hur dog Da Costa? Styckad ja, men vad var dödsorsaken? Har man kunnat säkerställa den? Mördad? Överdos?

För er som är insatta kanske detta är idiotiska frågor, men för mig är detta stora frågetecken efter det förhållandevis lilla jag läst på om fallet.

Dödsorsaken är okänd. Huvudet hittades aldrig och de kroppsdelar som hittades var blodfattiga. Eremona har järnkoll på detta.
Citera
2024-11-29, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Se där, en typisk GW-kommentar, som låter bra men egentligen inte betyder någonting.

Att det finns "en person som vet" kan du och jag säga också. Det bör det finnas ja, med tanke på BO:s hypersociala personlighet, de trånga kretsar hon umgicks i brottets slarviga utförande.

Jag gissar att snacket gick som en löpeld i da Costas kretsar, och vi vet ju vilka personer som borde gått till polisen men avstod, vilket är tankeväckande. Att de fick viktig information ryktesvägen, kan man anta.

Särskilt anmärkningsvärda är CB, Raine, Kicki, Saba, Vinof och resten av rövarna på Eugeniavägen.

Åtminstone en av dessa personer borde självmant ha kontaktat polisen och lagt ut texten ordentligt.

Man kan nog anta att vissa i CdCs kretsar helt klart känt till det i olika grad och andra misstänkt hur det förhöll sig men att själva problemet med tystheten nog till stor del bottnade i en djup rädsla för att själv hamna i säckar.

Med tanke på hur polisarbetet bedrivits och samtidens människosyn har nog ingen direkt tillit till systemet funnits. Inga garantier alltså vare sig för anonymitet eller att bevis/indicier skulle bli tagna på allvar utan då istället riskera att själv hamna i skottgluggen.

Men personer har uppenbarligen haft tungt samvete varför det inte alls skulle vara förvånande om fler kommer prata ut i efterhand.
Citera
2024-11-29, 13:58
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Man kan nog anta att vissa i CdCs kretsar helt klart känt till det i olika grad och andra misstänkt hur det förhöll sig men att själva problemet med tystheten nog till stor del bottnade i en djup rädsla för att själv hamna i säckar.

Med tanke på hur polisarbetet bedrivits och samtidens människosyn har nog ingen direkt tillit till systemet funnits. Inga garantier alltså vare sig för anonymitet eller att bevis/indicier skulle bli tagna på allvar utan då istället riskera att själv hamna i skottgluggen.

Men personer har uppenbarligen haft tungt samvete varför det inte alls skulle vara förvånande om fler kommer prata ut i efterhand.

Dels det och dels att inte bli trodda. Var det inte snack om att åklagaren "inte ville ha några fladdriga vittnen i rätten", gällde då specifikt några prostituerade men skulle lika gärna kunna handla om pundare, kriminella osv. Och om nån av hennes kunder visste nåt finns ju förklaringar till varför han inte ville träda fram.
Men GW kommer inte med mycket konkret?
Citera
2024-11-29, 14:08
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:

Hur kan du veta det? Att de drog sig för att gå till polisen kan man väl anta om såna kretsar men
behöver inte betyda att de satt inne med viktig information. De kanske inte visste nånting eller trodde de inte skulle bli tagna på allvar. Fladdriga vittnen?
Citera
2024-11-29, 14:17
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
På Västra Vägen finns portarna 5 A, B samt C. Förmodligen skrev polisen slarvigt och syftade på någon av dessa adresser. Troligtvis C (som är mest likt 0 av dessa bokstäver).

Citat:
Smart tänkt, tack

Ja det är C. C:et är kluddigt och har hamnat mitt på en linje, så "gapet" i C:et har försvunnit, vilket gör att C:et ser ut som en nolla. Myteriet är löst. Västra vägen 5C ska det vara. Det är inte sällan ett rent jävelskap att läsa kopior av uråldriga handlingar. Ibland ser man inte ett skit av vad det står.
Som ett tillägg, ifall det visar sig att det inte går att hitta någon Andersson på Västra Vägen 5C, verkar adressen Västra Vägen 50 existera idag åtminstone. Enligt Google maps ligger den i korsningen till Blomgatan.

Att Catrine var kopplad till Västra vägen under våren 1984 är ju intressant ur ett rent geografiskt perspektiv. Dels ligger adressen inte alltför långt ifrån fyndplatserna, om man är bilburen, dels är den relativt nära Hagalund och därmed, förutsätter jag, Hagalundspuben där Gypsy i det beryktade Gypsy-brevet skulle ha träffat en av de gärningsmän som han pekade ut i sitt brev.
Citera
2024-11-29, 14:25
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
I dagarna såg jag ett klipp från en intervju med Teet på SVT och kände mig tvungen att besöka den här tråden igen. Jag var väldigt engagerad i denna fråga för över 15 år sedan, men mitt engagemang började svalna i samband med att Anders Agell dog. Min sista strimma av hopp försvann då.

Jag tycker det är helt sjukt att den här tråden verkar ha hamnat i en evighetsloop. Det går ju bara runt, runt, runt, runt. Samma suggestiva kommentarer om framför allt Teets eventuella inblandning återkommer gång på gång. År efter år, efter år... Det är bara det är tragiskt att se.

Det bästa med den här tråden är de få "privatspanare" som engagerat sig i frågan, som grävt djupt och presenterat tänkbara scenarier. Det har varit väldigt engagerande att följa.

Tyvärr tycker jag att Teets framträdande i TV kommer alldeles för sent. Det kommer inte leda någonvart nu. Det borde gjorts innan fallet preskriberades. Men jag antar att han inte var redo för det då.
Jag instämmer i din beskrivning av rundgången och vill passa på att tacka dig för att du för länge sedan laddade upp den då ytterst svåråtkomliga dramadokumentären om fallet på Youtube.

Dessvärre tror jag att Härms framträdande inte skulle ha fått mer effekt om det hade skett tidigare. Möjligen kan man hoppas på att den breda allmänheten numera är mer mottaglig, efter uppmärksamheten kring Quick- och Kevinskandalerna.
Citera
2024-11-29, 14:42
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Da Costa hade tydligen en kontakt på Västra vägen 50, i Solna.

I slutet av mars 1984 gjordes en husrannsakan på denna adress, och husrannsakan hade med da Costa att göra, så jag antar att hon bodde där, hos en person som hette Andersson.
Eftersom vi har adress + efternamn, borde det vara lätt att hitta hela namnet, om Anderssom var skriven på adressen alltså. Anderssons efternamn verkar ha börjat på "I".

Misstänkt: da Costa
Åtgärd: husrannsakan
Adress: Västra vägen 50 SOLNA
Datum: 840325

Och åter igen får vi en indikation på att da Costa hade flera födkrokar, vid sidan av prostitutionen.
Om en person som da Costa utsätts för husrannsakan, får man förmoda att det gäller stöldgods och/eller narkotika av sådan mängd att det inte handlar om personligt bruk.

Det vore såklart att veta vem denna Andersson är. Någon debattör som är duktig på adresser och folkbokföring får gärna hjälpa till ......

Jag kommer ingenstans. Västra vägen 50 verkar inte ens finnas på kartan.
Om Polisen har skrivit fel, kan vi nog glömma att hitta I Andersson.
Om du har möjlighet att ange datum för denna husrannsakan vore det intressant att se. Jag funderar på om den kan vara relaterad till att C greps för narkotikabrott på Norra bantorget den 24 mars och frigavs först den 26 samma månad.

Om detta gripande är identiskt med incidenten på en mack på Norra bantorget, och om husrannsakan utfördes på grund av den, kan man undra om C inte var anklagad för ett relativt gravt narkotikabrott och/eller annan grov brottslighet.

Med tanke på att C i början av mars dömdes till fortsatt skyddstillsyn, att socialen i juni planerade att ansöka om tvångsvård för hennes del och att det dessutom drog ihop sig till en rättegång angående det - antagligen ganska allvarliga - brott som hon misstänktes för, fanns det tungt vägande skäl för C att hålla sig undan från sina vanliga uppehällen och kretsar i juni 1984.

Därutöver bör de verbala och fysiska hoten från narkotikakretsarna ha motiverat C att dra sig undan.

Sammantaget ser jag det som mycket troligt att C levde längre än vad den officiella tidslinjen anger och att åtminstone en del av tiden efter pingsten kan man tillbringats i skymundan, på okänd plats.
Senast redigerad av costa-mop 2024-11-29 kl. 14:47.
Citera
2024-11-29, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Som ett tillägg, ifall det visar sig att det inte går att hitta någon Andersson på Västra Vägen 5C, verkar adressen Västra Vägen 50 existera idag åtminstone. Enligt Google maps ligger den i korsningen till Blomgatan.

Att Catrine var kopplad till Västra vägen under våren 1984 är ju intressant ur ett rent geografiskt perspektiv. Dels ligger adressen inte alltför långt ifrån fyndplatserna, om man är bilburen, dels är den relativt nära Hagalund och därmed, förutsätter jag, Hagalundspuben där Gypsy i det beryktade Gypsy-brevet skulle ha träffat en av de gärningsmän som han pekade ut i sitt brev.

Enligt en karta från åttiotalet, fanns inte nr 50 på åttiotalet. Nr 5 är däremot intressant.

Vid slutet på Västra vägen verkar det ha legat ett pyttelitet affärs-industriområde, vid ett grönområde.

På Västra vägen 5 fanns diverse företag samt någon sorts festlokal.

Detta var inte bostadskvarter.

I samband med utredningen, förnekade da Costa anknytning till adressen Västra vägen 5 C.

Hon sa att hon inte använt adressen på två år, vilket man inte ska lita på.

Att da Costa hade koppling till ett pyttelitet affärs-industriområde som fick Eugeniavägen att likna Los Angeles (men diverse likheter bör ha funnits), ska såklart noteras, liksom att hon var insyltad i brottslighet som motiverade husrannsakan, tre månader före hennes död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in