2018-01-23, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Så är det kanske, jag tänkte främst på det här uppslaget där PM:s bror uttalar sig tvärsäkert.

https://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-bror-gw-persson-har-fel/

Jag undrar om det är den brodern som bor i närheten av där Emilie Meng hittades mördad?
Man har ännu inte hittat hennes mördare. Emilie och Kim är dessutom ganska snarlika till utseende.

https://www.expressen.se/kvallsposten/polisens-nya-besked-om-mordade-emilie/
Citera
2018-01-23, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Kan jag tänka mig. KW och PM var på två olika planeter, och deras utstrålning och mimik lirade inte ihop alls. PM var på väg mot ett pervomord, och KW var på ännu ett av sina intressanta skrivuppdrag. Och självklart var KW en quality target, någon som var extra häftig att ge sig på, ett riktigt fynd. Om KW var hans första offer är PM verkligen speciell. Det bör krävas mkt övning och brottslighet innan ett sådant här brott, som skedde helt öppet.

Man får inte glömma att Madsen drivs av spänning och gränslöshet. När man undersökt hjärnor på normala individer och psykopater behövs det "mera av allt" innan du ser en reaktion hos en psykopat. Jag tror att det var arrangerat för att ge denna enorma spänningsuppbyggnaden innan han slog till ...det var upphetsande! En jägare på väg att fånga bytet.
Citera
2018-01-23, 21:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Det kommer bli den största rättegången sen Breivik , fullt pådrag och grymt bevakat så hoppas allt i åtalet blir tillgängligt i skrift i god tid innan, vad tror ni?

Själv är jag lite kär i Jacob så kanske ska jag ta Madsen som täckmantel för att kunna få uppleva Jake live, ang närvara i rätten el inte 😊✌🏼, mvh en åklagarkramare.

Jag skulle också gärna vilja vara med på en av dagarna, men är det realistiskt att man ska få en plats? Måste man inte typ stå i kö hela natten eller något? Känns som jag är för gammal för sådant...

Hur kan man bli kär i Jeppe förresten - en blek och snipig kontorsnisse..?

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vid förvaring tror jag att jag läste att han blir isolerad nåt år. Kan ha fel där. Men om han inte blir det, så blir det nog ingen större fara för honom. I det fängelse han hamnar sitter drägget, de jävligaste danska brottslingarna, så han lär känna sig som hemma. Tyvärr.

Vad skulle M ha gemensamt med dem, menar du? Vad skulle de kunna prata om? Till 99 procent lär det vara muslimer, ryssar/öststatare och infött WT. Personer som börjat skolka, missbruka och begå småbrott redan i tolvårsåldern, som har dyslexi och ADHD och knappt har gått ut grundskolan. Knappast några man pratar om världsalltet och stjärnorna med...

Citat:
http://www.skd.se/2018/01/23/madsen-band-och-torterade-sitt-offer/

Under tisdagen blev stämningsansökan i målet offentlig, enligt dansk praxis, och därmed släpptes flera detaljer kring åtalet.
Mordet ska ha skett mellan den 10 augusti klockan 22.00 och den 11 augusti cirka klockan 10.00 står det angivet i åtalet.

Så kanske man kan få tag på stämningsansökan i alla fall?

Förundersökningen, det vill säga själva utredningen med bland annat alla förhör, promemorior och fotografier offentliggörs inte förrän när rättegången börjar i Byretten i Köpenhamn den 8 mars.

FUPen släpps tydligen den 8 mars. YES!

Enligt Diva (tror jag att det var), som har insikt i danskt rättsväsende, så släpps aldrig FUP:en. Och absolut inte innan rättegången är avslutad, eftersom juryn ska mötas av färska uppgifter i rättssalen, och inte ha kunnat läsa på innan. Jag skulle således inte tro allt för mycket på en svensk tidning - men om det är sant, så är det ju alldeles fantastiskt!

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har också tittat på bilder. Den bilden då både han och Kim pratar med de i den mindre båten så ställer mannen en fråga till Peter typ "har du dykt?" Peter svarar "nej, men snart och pekar mot Mittelfortsgrundet" sedan vänder sig Madsen sig, närmast demonstrativt ryggen åt sällskapet. Just där och då tog fantasierna helt överhanden. Han fokuserade helt på nästa steg i handlingen. Tror han dök i samband med att kryssningsfartyget passerade med en gir kring ubåten. Allt fokus från land var på fartyget. Sedan var ubåten puts väck.

Han vände sig bort för att prata i sin mobil. Inte mer mystiskt än så...

Citat:
I en artikel i dansk tidning skriver man att t o m Madsens (f.d!) gode vän Jens Falkenberg säger att detta inte kan vara något spontant, utan att han planerat.
Det går inte att kopiera, och det är en betalartikel, men så pass mycket lyckades jag läsa i ingressen innan texten blurrades.

Ja, den där artikeln skulle man vilja läsa... Men jag tycker att det är hemskt fult av Jens att hänga ut sin gamle vän, som han hailade som "min Kapitäjn" på sin Facebook...

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Citat BT

”De stik er efter anklagemyndighedens opfattelse blevet påført hende, mens hun var i live. Der er ifølge anklageskriftet tale om 10 stik på ydersiden af hendes kønsdele og fire stik inde i hendes vagina med kniv eller skruetrækker. ”

han hade medvetet filat(?) skruvmejslarna så att de blev än mer spetsiga.

Edit: under denna tiden som tråden levt har jag en mängd gånger observerat dina smileysar. Jag finner det motbjudande och för mig en omöjlighet att använda. De finns inte på kartan, ändå använder du dem. Det fattar jag faktiskt inte. Åtminstone inte nu. Idag.

Men säg då också åt dem som räknar upp på vilka vis M bör torteras i fängelset, och avslutar med en smiley... Jag skojar ibland med andra skribenter här, men jag skulle aldrig skoja med någon av parterna i målet.
Citera
2018-01-23, 21:41
Medlem
Märks att du varit borta en stund och hämtat luft - igång igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag skulle också gärna vilja vara med på en av dagarna, men är det realistiskt att man ska få en plats? Måste man inte typ stå i kö hela natten eller något? Känns som jag är för gammal för sådant...
Hur kan man bli kär i Jeppe förresten - en blek och snipig kontorsnisse..?

Jag tror han är en klart mycket bättre, och tryggare, potentiell man än en sexualsadist. Ser dessutom bra ut, med en gedigen utbildning. Betalar skatt, och är en fullt normal medborgare.

Citat:
Vad skulle M ha gemensamt med dem, menar du? Vad skulle de kunna prata om? Till 99 procent lär det vara muslimer, ryssar/öststatare och infött WT. Personer som börjat skolka, missbruka och begå småbrott redan i tolvårsåldern, som har dyslexi och ADHD och knappt har gått ut grundskolan. Knappast några man pratar om världsalltet och stjärnorna med...
Nej, du får allt läsa på. Det är landsmän till Madsen till största delen. Så han lär nog hitta en frände där.

Citat:
Han vände sig bort för att prata i sin mobil. Inte mer mystiskt än så...

Han har inte synts med nån mobil på bilderna i tornet. Han gick in i sig själv och gladde sig åt de närmaste timmarna.

Citat:
Ja, den där artikeln skulle man vilja läsa... Men jag tycker att det är hemskt fult av Jens att hänga ut sin gamle vän, som han hailade som "min Kapitäjn" på sin Facebook...

Till skillnad från dig så väljer han sina vänner och vilka han stöttar. Sunt.

Citat:
Men säg då också åt dem som räknar upp på vilka vis M bör torteras i fängelset, och avslutar med en smiley... Jag skojar ibland med andra skribenter här, men jag skulle aldrig skoja med någon av parterna i målet.

Man får ta och kika på vad man svarar - och om det är lämpligt att sätta en smiley efter meningen/stycket. Du har inte förmågan att se det lämpliga eller icke lämpligt.
Citera
2018-01-23, 21:42
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det är min åsikt också, i motströms mot nästan hela forumet. Mordanklagelsen kommer att bero av hur noggrant de olika sticken och delningen av kroppen, främst då huvudet, kan dateras i händelseförloppet.

Jag är mycket spänd på om PM kommer med en 4:de ( eller n:te) version av vad som hände, under rättegången, skulle inte förvåna mig!
Ja dom senaste uppgifterna om sågar och skruvmejslar som överfallsvapen är knappast svaret på vad som verkligen hände därute (förutom till den nödvändiga styckningen inför begravningen till sjöss som han erkänt). Dessutom verkar polisen inte intresserad av att någon (som vet vem den verklige gärningsmannen är?)skrivit att PM borde friges på själva ubåten.

Dom flesta här verkar dock förnuftiga angående hans eventuella oskuld utom en liten minoritet i form av en högljudd lynchmobb som har svårt att hålla mer än en hypotes i huvudet och därför vill se honom fängslad oavsett.
Citera
2018-01-23, 21:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Kunde inte hålla mig ifrån länge..

Men kom på en sak,
(sex) klubbarna Madsen gick på, är det laglig verksamhet eller? Verkar ju varit både
våldsamt och skumt.

Vet inte lagen i DK förutom att den är mer liberal än Sverige.
Borde inte polisen rensa där?
Undra vad den världen säger om detta, en av deras medlemmar i detta ruskiga fall.

Som sagt, Danmark borde - om nu detta M är åtalad för är sant - ta detta som ett wake-up call i sin "liberala" sexlagstiftning. Det finns en anledning annan än vanlig moralism, till att man genom tiderna velat skydda människor från sig själva. Jag menar: att man inte tillåtit sådana livshower, filmer och annat som göder sjuka tankar hos svaga människor. Om "anything goes" i ett samhälle, så går det förr eller senare alldeles för långt för vissa... och det är en gammal erfarenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det stod skruvdragare..tror du han skulle skruva ombord.?
Svårt att göra nån illa med en skruvdragare...däremot om man sätter i ett borr i skruvdragaren så blir det andra grejer.

Citat:
Nej, från dansk översättning till svensk blir det skruvmejsel. Så en skarpslipad skruvmejsel. Inte en vanlig skruvmejsel - han har suttit och filat på den länge länge i sin lilla verkstad.

Jag fattar överhuvudtaget inte varför vissa av er läser svenska tidningar och länkar till dom, när det handlar om ett fall i Danmark..? Blir ju bara översättningsfel, missuppfattningar och trådsanningar av det. (Såvida det inte är en svensk tidning som fått en exklusiv intervju med någon insatt person, förstås.)

Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Övertygad om att KWs artikel om BDSM triggat honom. Han har läst den om och om igen, tittat på bilder på henne och tillslut var nog lockelsen alldeles för stor.

Ja, att det var just en live-show med knivmisshandel också, som hon refererade och kommenterade... Det är inte möjligt att detta skulle vara ett sammanträffande, eftersom hela företeelsen är så otroligt ovanlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Raus_bitte
I artikeln står att mannen och kvinnan som gillade knife-play varit ihop i typ 10 år. Rimligen har han inte knullat henne med en kniv på varenda bdsm-fest de varit på, ens efter att ”ridån föll ner”.

Han kanske "kn*ullar" henne med en trubbig kniv hemma..? Jag menade nu inte att han skulle fortsätta där, IRL, efter att ridån föll ner, utan jag menade att åskådarnas fantasier såklart fortsätter till andra delar av kroppen när ridån fallit ner. Det handlar ju trots allt om sex för dessa människor, som går på sådana shower.
Citera
2018-01-23, 22:09
Medlem
Merwinnas avatar
Jag noterade för övrigt att Danmark har ett vettigare jurysystem än USA - om det senare fortfarande är som i alla amerikanska rättegångsfilmer man sett, t.ex. "Tolv edsvurna män". I USA måste jurymedlemmarna prata ihop sig, och lämna in ett gemensamt svar - som då kan vara påverkat av grupptryck, av någon speciellt dominant eller karismatisk person i juryn. De får inte heller åka hem förrän det är klart, så pressen blir stark ifrån de andra att anpassa sig. Men vad jag förstod så behöver inte jurymedlemmarna i Danmark berätta för de andra hur de tänker rösta, utan de lägger bara sin röst i stillhet. Någon som vet om det förs till handlingarna vem som röstat vad, eller om det är ett helt anonymt röstförfarande..?
Citera
2018-01-23, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Ja, det trodde han. Han hade nog inte räknat med att snuten skulle dra upp hans lilla otäcka ubåt inom något dygn och vara så fräcka att dom körde omkring med likhundar på sjön i flera dagar. Han visste nog inte ens att det fanns sådana spårhundar. Jag visste det inte.
Jag tror han var säker på att att historen om att han satte av Kim i land skulle hålla, och att polisen skulle leta utifrån hans påstående om denna landstigning. Att platsen han talade om var kameraövervakad hade han nog inte tänkt på. Eller att polien skulle kontrollera filmen från kamerorna. Jag tror han blev jäkligt paff när han blev arresterad.

Det tror jag också. PM hade inte alls räknat med det. Det enda han tänkte på var att utföra de vidrigheter han så hett hade önskat sig under en längre tid, hetsat sig själv med de mest osmakliga snuffilmer man kan tänka sig (finns ju bevisat att han hade såna i sin dator, men han skyller på ev elever :-( ). Att begå detta mot en kvinna var absolut inget som han kom plötsligt fick lust att göra. Hade inte KW varit där så hade han gjort det vidriga mot någon annan kvinna.
Citera
2018-01-23, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, det tror jag bestämt att det är.
Lika lite som det ställer sig möjligt att åstadkomma spelfilmer om morden på lilla Engla
och Lisa Holm så blir det att göra det om det här fallet (dock släpptes en hårt kritiserad
musikvideo med nåt obskyrt svenskt hårdrocksband som använde sig av det sistnämnda
mordet, fast den drogs nog tillbaka och det bads om ursäkt ifall minnet inte sviker mig nu).
Det är alldeles för grovt och jävligt.
Man torde nog faktiskt ha anständigheten att hålla sig ifrån det från filmskaparhåll.
Hur skulle förresten en sån film kunna se ut? En timme ägnad åt den tortyr PM utsatte
sitt offer för? Vill nån se nåt sånt?

Däremot lär det väl bli någon dokumentärfilm och ett par böcker om fallet framöver.

Kim Wall och hennes grymma öde lär inte falla i glömska i första taget hur det än blir
med dylikt.

Må sedan det ondskefulla sadistsvinet Madsen glömmas bort där han sedan kommer
att sitta. Men aldrig det han gjorde här mot en medmänniska.

Dokumentärer i framtiden kan vara ok. Men då ska det innehålla material från andra liknande brott för att man ska förstå varför folk blir såna som PM, inte bara handla om sensationslystnad.
Citera
2018-01-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Dokumentärer i framtiden kan vara ok. Men då ska det innehålla material från andra liknande brott för att man ska förstå varför folk blir såna som PM, inte bara handla om sensationslystnad.
Det finns en författare som heter Ann Rule som skriver om verkliga brott och som söker psykologin bakom. Som intervjuar bröder, systrar, arbetskamrater, bygger upp från barndom till vuxen ålder och lyckas hitta parametrarna (delvis) som har gjort denne människa som den han blev.

Hon var vän med Ted Bundy och arbetskamrat, och det blev hennes första bok. Jag rekommenderar verkligen hennes böcker.
Citera
2018-01-23, 22:32
Medlem
Citat:
Vet inte om ni sett detta. Betalartikel. Men citerar lite ur den:

Joakim Palmkvist
Rättsreporter:

Peter Madsen planerade sitt mord noga. Han skaffade både redskap och tillbehör för att genomföra det, enligt vad som nu kommit fram ur åtal och brottsutredning. Han ville mörda någon. Att det blev den svenska journalisten Kim Wall behöver alltså inte ha varit förutbestämt.

Annorlunda uttryckt: när hon bad om att få intervjua honom och göra ett reportage om uppfinnaren "Raket-madsen" tog han chansen. Och gjorde sedan allt för att dölja spåren genom att stycka kroppen, sänka likdelarna och sedan även sin ubåt.

Åklagaren: Peter Madsen band fast och torterade sitt offer
Som stöd för scenariot finns de verktyg det danska försvarets dykare hämtat upp under sitt tålamodsprövande finkammande av Kögebuktens botten. En såg med orange handtag, en kniv, och skarpslipade skruvmejslar. Enligt utredningen föremål som inte normalt fanns på ubåten, utan fördes dit av Madsen som en del av planen.
Ytterligare belägg för Madsens fantiserande och planerande kommer från den hårddisk som polisen beslagtog i Madsens verkstad på Refshaleöen. Den var fylld med tortyrfilmer, äkta scener där kvinnor plågas och mördas.
Indirekt bevisning som öppnar för nattsvarta scener från händelserna nere i ubåten när den låg still på botten under natten mellan den 10 och 11 augusti i fjor.

Det är så gräsligt att t.o.m en garvad yrkesperson som jag bli helt förfärad. Stum av äckel.
Citera
2018-01-23, 22:33
Medlem
bl-gr-ns avatar
Hur gick det med samkörningen av PMs DNA och andra svenska mordoffer i november?
Blev det inga träffar?
Var Kim Wall PMs första offer eller har en längre karriär av att plåga och mörda kvinnor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in