2018-01-23, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Det är för att jag inte ser honom som beundransvärd. Det är inte att jag tror att de här människorna är lurade (av honom) utan att jag tycker det är synd att så många (eller någon alls) har de här åsikterna. Kanske inte så mycket åsikterna som presenteras i intervjun, där är han huvudsakligen harmlös, men på t ex hans egna youtube-kanal.
Kan du ge några exempel på vilka åsikter du menar?
Citera
2018-01-23, 06:26
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rylle63
Kan du ge några exempel på vilka åsikter du menar?

Du kan ta tesen om kulturmarxism, eller som han kallar det "post modern neo-marxism". Det är en nazistisk konspirationsteori. Jag kan inte förklara varför den har blivit populär så här 60 år senare men den har gjort en stark och obegriplig comeback. Inte genom Jordan vad jag vet, jag vet inte vem det var som först drog fram begreppet igen men du ser det i var och varannan diskussion nuförtiden. Allt är kulturmarxism och post-modernism är hemskt (fastän det egentligen är något bra).
Citera
2018-01-23, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Du kan ta tesen om kulturmarxism, eller som han kallar det "post modern neo-marxism". Det är en nazistisk konspirationsteori. Jag kan inte förklara varför den har blivit populär så här 60 år senare men den har gjort en stark och obegriplig comeback. Inte genom Jordan vad jag vet, jag vet inte vem det var som först drog fram begreppet igen men du ser det i var och varannan diskussion nuförtiden. Allt är kulturmarxism och post-modernism är hemskt (fastän det egentligen är något bra).
Nu förstår jag inte. Menar du att kulturmarxismen inte existerar eller menar du att den existerar men egentligen är bra?
Citera
2018-01-23, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag tycker inte om religion, men jag kan ignorera folks tro om de är ärliga med den - och inte försöker trycka ner den i halsen på folk. Man blir ju tvungen - annars skulle man få ignorera majoriteten av jordens befolkning..
Men jag ogillar starkt folk som inte vågar stå för sin tro (och sina åsikter). Folk som ”tror” lite sådär för säkerhets skull för det vore ju snopet att dö och hamna i helvetet bara för att man valt att inte tro på Gud...
Han om någon vågar stå för sin tro och sina åsikter.
Citera
2018-01-23, 06:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Han om någon vågar stå för sin tro och sina åsikter.

Han står för sina åsikter i övrigt, och är väldigt noggrann när han formulerar dem - men har du sett honom prata om sin tro? Sällan sett någon tassa så oroligt runt en skål het gröt...
https://youtu.be/VPIh1xQiuI8
Citera
2018-01-23, 06:47
Medlem
Citat:
Han står för sina åsikter i övrigt, och är väldigt noggrann när han formulerar dem - men har du sett honom prata om sin tro? Sällan sett någon tassa så oroligt runt en skål het gröt...
https://youtu.be/VPIh1xQiuI8
Jag har sett honom tala om sin tro och jag tycker han gör det helt utmärkt.
För att kunna diskutera t ex gudsbegreppet så måste man vara väldigt noga med definitionerna, vilket folk aldrig är.
Därför resonerar han som han gör.
Citera
2018-01-23, 07:12
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag har sett honom tala om sin tro och jag tycker han gör det helt utmärkt.
För att kunna diskutera t ex gudsbegreppet så måste man vara väldigt noga med definitionerna, vilket folk aldrig är.
Därför resonerar han som han gör.

Hur kan man, som Jordan, påstå att tro på gud inte är en binär fråga? Kan man alltså tro lite grann när det passar, eller vad menar han?
Han fortsätter med att han inte vill svara eftersom folk som frågar inte vet vad de menar med "gud" eller "tro". Det låter som undanflykternas julafton, svara vad du själv tror då människa... Javisst - sen säger han "-the answer is - I act as if god exists". Jaha? Hur skiljer det sig från att svara på frågan i första hand? Om de som frågar fortfarande inte vet vad "gud" är eller har en helt annan definition av "gud" än Jordan så är ju detta svar precis lika intetsägande som att svara "ja" eller "nej"..

Svara vad du tror om det du själv tycker gud är eller låt bli att ta upp saken alls, att försöka utveckla frågan "tror du på gud" till ett intellektuellt dilemma är rent ut sagt idiotiskt.
Jag tycker han blir rent kvasiintellektuell här.
Citera
2018-01-23, 07:15
Medlem
Citat:
Hur kan man, som Jordan, påstå att tro på gud inte är en binär fråga? Kan man alltså tro lite grann när det passar, eller vad menar han?
Han fortsätter med att han inte vill svara eftersom folk som frågar inte vet vad de menar med "gud" eller "tro". Det låter som undanflykternas julafton, svara vad du själv tror då människa... Javisst - sen säger han "-the answer is - I act as if god exists". Jaha? Hur skiljer det sig från att svara på frågan i första hand? Om de som frågar fortfarande inte vet vad "gud" är eller har en helt annan definition av "gud" än Jordan så är ju detta svar precis lika intetsägande som att svara "ja" eller "nej"..

Svara vad du tror om det du själv tycker gud är eller låt bli att ta upp saken alls, att försöka utveckla frågan "tror du på gud" till ett intellektuellt dilemma är rent ut sagt idiotiskt.
Jag tycker han blir rent kvasiintellektuell här.
Ok vi tar det från början. Hur definierar du Gud?
Citera
2018-01-23, 07:17
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ok vi tar det från början. Hur definierar du Gud?

Det spelar ingen roll hur JAG definierar gud. Frågan var "Do you believe in God"- den kan man svara på utifrån sin egen definition oavsett vad andra tycker.
Citera
2018-01-23, 07:21
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll hur JAG definierar gud. Frågan var "Do you believe in God"- den kan man svara på utifrån sin egen definition oavsett vad andra tycker.
Det kan man väl inte. Om du definierar Gud som ett spagettimonster med lite olika skumma egenskaper så kan jag direkt svara NEJ! Men om du definierar gud som något som är större än en själv så svarar jag JA!
Citera
2018-01-23, 07:32
Medlem
Och för att leda vidare i resonemanget, om jag anser att jag har något att säga som kan vara bra att höra för folk i allmänhet, så vill jag inte skrämma bort potentiella lyssnare genom att svara att jag tror på ett flygande spagettimonster.
Citera
2018-01-23, 07:42
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det kan man väl inte. Om du definierar Gud som ett spagettimonster med lite olika skumma egenskaper så kan jag direkt svara NEJ! Men om du definierar gud som något som är större än en själv så svarar jag JA!

Jo, du kan svara för din egen tro utifrån dina egna definitioner oavsett vad andra tror. Dessutom gör ju JP det när han sedan säger att han lever som om gud existerar - varför anser han inte att exakt samma dilemma med definition uppstår här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in