Citat:
Tjena!
Har ganska nyligen skickat en kund till inkasso för indrivning av en obetald faktura, efter 2 påminnelser så har kunden ändå inte betalat, så idag kontaktade Inkasso mig och frågade om jag ville dra det vidare till kronofogden, vilket jag valde.
Skulden är på ca 6000:-
Till frågorna:
Hur arbetar Kronis nu?
Kommer de kontakta Gäldenären och be denna omgående betala?, och om han inte gör detta, sker då en utmätning hos honom för en sådan summa, eller lutar sig kronis bara tillbaka och försätter påminna med jämna mellanrum? antar att ett hembesök för att plocka honom på värdeföremål inte kommer ske för så små summor.
Tilläggas bör är att snubben är egen företagare med ganska blygsam redovisad årsinkomst.
Har ganska nyligen skickat en kund till inkasso för indrivning av en obetald faktura, efter 2 påminnelser så har kunden ändå inte betalat, så idag kontaktade Inkasso mig och frågade om jag ville dra det vidare till kronofogden, vilket jag valde.
Skulden är på ca 6000:-
Till frågorna:
Hur arbetar Kronis nu?
Kommer de kontakta Gäldenären och be denna omgående betala?, och om han inte gör detta, sker då en utmätning hos honom för en sådan summa, eller lutar sig kronis bara tillbaka och försätter påminna med jämna mellanrum? antar att ett hembesök för att plocka honom på värdeföremål inte kommer ske för så små summor.
Tilläggas bör är att snubben är egen företagare med ganska blygsam redovisad årsinkomst.
Kronofogden kommer att delge honom. Skriver han på delgivningskvittot han får hemskickat, och skickar tillbaka det till Kronofogden, "erkänner" han skulden och kommer att få en betalningsanmärkning om han inte reglerar skulden omedelbart. Bestrider han kravet får du ta ärendet till tingsrätten istället för att få skulden fastställd. Skriver han varken på eller bestrider ärendet kommer Kronofogden att söka honom på andra sätt.
I andra steget, när skulden har blivit fastställd, så kan du välja att skicka in skulden för verkställighet. Det innebär att Kronofogden kommer att utföra en tillgångsutredning för att se om han har några utmätningsbara tillgångar eller en lön/ersättning som de kan få medel ifrån. Finns det inga tillgångar och saknar han lön (eller har för låg lön) kommer de inte att kunna verkställa utmätningen och du får inga pengar trots att skulden är fastställd ("betalningsanmärkning" för honom).