2018-01-16, 19:20
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
Tjena!

Har ganska nyligen skickat en kund till inkasso för indrivning av en obetald faktura, efter 2 påminnelser så har kunden ändå inte betalat, så idag kontaktade Inkasso mig och frågade om jag ville dra det vidare till kronofogden, vilket jag valde.
Skulden är på ca 6000:-

Till frågorna:
Hur arbetar Kronis nu?
Kommer de kontakta Gäldenären och be denna omgående betala?, och om han inte gör detta, sker då en utmätning hos honom för en sådan summa, eller lutar sig kronis bara tillbaka och försätter påminna med jämna mellanrum? antar att ett hembesök för att plocka honom på värdeföremål inte kommer ske för så små summor.
Tilläggas bör är att snubben är egen företagare med ganska blygsam redovisad årsinkomst.

Kronofogden kommer att delge honom. Skriver han på delgivningskvittot han får hemskickat, och skickar tillbaka det till Kronofogden, "erkänner" han skulden och kommer att få en betalningsanmärkning om han inte reglerar skulden omedelbart. Bestrider han kravet får du ta ärendet till tingsrätten istället för att få skulden fastställd. Skriver han varken på eller bestrider ärendet kommer Kronofogden att söka honom på andra sätt.

I andra steget, när skulden har blivit fastställd, så kan du välja att skicka in skulden för verkställighet. Det innebär att Kronofogden kommer att utföra en tillgångsutredning för att se om han har några utmätningsbara tillgångar eller en lön/ersättning som de kan få medel ifrån. Finns det inga tillgångar och saknar han lön (eller har för låg lön) kommer de inte att kunna verkställa utmätningen och du får inga pengar trots att skulden är fastställd ("betalningsanmärkning" för honom).
Citera
2018-01-19, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Blir helt skuldfri redan nästa år, trodde aldrig detta när man fick fogden på sig 2009, det jävliga är att anmärkningrana sitter i i hela tre år efter att skulderna är betalda.
Vet att Moderaterna ville ta bort detta men att sossejävlarna satte stopp för det.
Är väl bara landet mellanmjölk som straffar sina medborgare så pass hårt?

Arbetar hårt för att bli skuldfri för att sedan när sista anmärkningen är borta kunna köpa mig ett hus med de pengar jag då har sparat ihop.

Det är fel. De ligger kvar tre år efter de uppstår inte från när de är betalda.
Citera
2018-01-22, 12:08
Medlem
Norrens avatar
Finns det någonstans man kan vända sig om man anser att KF fattat ett felaktigt beslut?
Citera
2018-01-22, 15:59
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrrahym
Det är fel. De ligger kvar tre år efter de uppstår inte från när de är betalda.
Stämmer bra. Dock redovisar vissa kreditupplysningsföretag saldohistorik hos kronofogden upp till 24 månader bakåt i tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av Norren
Finns det någonstans man kan vända sig om man anser att KF fattat ett felaktigt beslut?
Det brukar stå en besvärshänvisning i anslutning till beslutet. Det är lite olika beroende på vad för typ av beslut det rör sig om.
Citera
2018-01-23, 09:35
Medlem
Norrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Stämmer bra. Dock redovisar vissa kreditupplysningsföretag saldohistorik hos kronofogden upp till 24 månader bakåt i tiden.

Det brukar stå en besvärshänvisning i anslutning till beslutet. Det är lite olika beroende på vad för typ av beslut det rör sig om.

OK, har skickat in att jag anser deras betalningsanmärkning är felaktig,
och väntar på svar. Så jag får se då. Tack!
Citera
2018-01-23, 10:33
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Det är kontoret i Visby du skall vända dig till, som har hand om rättelser.
Citera
2018-01-24, 12:30
Medlem
Citat:

Fast kronofogden sätter inga betalningsanmärkningar
Citera
2018-02-01, 00:51
Medlem
Glock31s avatar
Flyttar till Ungern :KFM: dörrknackning?

Hej. Ska flytta till Ungern dels för att Sossarna troligen vinner valet 2018 mm . .

Ja har löneutmätning som rullar på efter en CSN skuld på 70lax..
Efter utmätnings försök har dom kommit fram att de finns 0kr att dra från min nuvarande arbetsgivare.
(låg inkomst)

Tills tiden tar tills KFM får nys att man bytt land till Ungern å då en ny utmätnings försök kommer göras med största sannolikhet ., Kommer även i Ungern ha en låg inkomst så efter Hyra mm kommer de inte finnas utrymme å ta cash på.

Frågan nu lyder om de finns nån skälig risk att dom skickar sina kollegor i Ungern ut på hembesök å kollar till om de finns nått av värde i min kommande bostad där.

Ogärna vill bli av med min speldator mm ^^
Citera
2018-02-01, 00:59
Medlem
kristallklars avatar
Flyttar du till Ungern för att sossarna troligen vinner valet eller för att fly från en skuld på 70 lax till CSN?

Varför inte betala av din skuld istället?
Citera
2018-02-01, 01:15
Medlem
Glock31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristallklar
Flyttar du till Ungern för att sossarna troligen vinner valet eller för att fly från en skuld på 70 lax till CSN?

Varför inte betala av din skuld istället?

Hade mer änn gärna cashat av CSN idag , 70lax inga jätte cash..... problemet är att ett inkasso bolag på några x-antal hundra laxar ligger i luften men inte läggs på KFM pga av lite andra orsaker, men givet skulle dom lägga in dom på KFM om dom ser att ja löser in CSN skulden.,
Citera
2018-02-01, 02:29
Medlem
kimilsungias avatar
CSN använder sig vanligtvis av inkassobolaget Intrum Justitia i Sverige och det är de som sedan sköter indrivningen och skickar skulderna/ärendena vidare till Kronofogden för löneutmätning. Flyttar en gäldenär utomlands, så kan inkassobolaget antingen begära att ärendet skickas vidare direkt genom Kronofogden via s.k. "europeiskt betalningsföreläggande" inom EU, alternativt kan de återkalla ärendet till sig och sedan överföra ärenden till sina många dotterbolag runt om i Europa, och tyvärr finns Intrum Justitia i Ungern...

Dock förlitar man sig i hög grad på offentliga register är min erfarenhet, så anmäler man sig inte som utvandrad till Ungern hos SKV/folkbokföring får de i regel inte reda på det så himla lätt. Sedan behöver man (behövde man inte förr iallafall) registrera sig i Ungern som resident om man har svenskt EU-pass för än efter 3-6 månader, så det är väl först då de kan hitta dig via den ungerska folkbokföringen i så fall, tror jag?

Vanligtvis har det varit mycket beroende på skuldbelopp som man avgör om det är värt att skicka skulder vidare till ett annat land, men är bara en av dina skulder på 70K finns det nog risk för det. Särskilt med tanke på hur det ser ut nu för tiden där en parkeringsböter på under 100kr från Spanien kan dyka upp i Sverige ett par månader senare....
Citera
2018-02-01, 03:05
Medlem
Glock31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimilsungia
CSN använder sig vanligtvis av inkassobolaget Intrum Justitia i Sverige och det är de som sedan sköter indrivningen och skickar skulderna/ärendena vidare till Kronofogden för löneutmätning. Flyttar en gäldenär utomlands, så kan inkassobolaget antingen begära att ärendet skickas vidare direkt genom Kronofogden via s.k. "europeiskt betalningsföreläggande" inom EU, alternativt kan de återkalla ärendet till sig och sedan överföra ärenden till sina många dotterbolag runt om i Europa, och tyvärr finns Intrum Justitia i Ungern...

Dock förlitar man sig i hög grad på offentliga register är min erfarenhet, så anmäler man sig inte som utvandrad till Ungern hos SKV/folkbokföring får de i regel inte reda på det så himla lätt. Sedan behöver man (behövde man inte förr iallafall) registrera sig i Ungern som resident om man har svenskt EU-pass för än efter 3-6 månader, så det är väl först då de kan hitta dig via den ungerska folkbokföringen i så fall, tror jag?

Vanligtvis har det varit mycket beroende på skuldbelopp som man avgör om det är värt att skicka skulder vidare till ett annat land, men är bara en av dina skulder på 70K finns det nog risk för det. Särskilt med tanke på hur det ser ut nu för tiden där en parkeringsböter på under 100kr från Spanien kan dyka upp i Sverige ett par månader senare....

Tack för dina inputs! , mjo själv anmäler mej ju inte till swea för adress byte.. avaktar tills KFM vill ha kontakt med inkomst/utgifts deklaration igen förhoppningsvis tar de några år till. . Mina uppgifter hos dom uppdagas nog först när Ungern byter folkbokförings info med Swea iomed att ja måste som sagt regga mej i Ungern efter 90 dagar,. Så länge inte den inhemska KFM kommer å knackar dörr så ä ja nöjd, dom lär ju ha andra hårdare regler på indrivning änn KFM i Swea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in