2018-01-21, 12:27
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Genom att låta 10 åringar jobba och sänka lönen med 90 procent tror iaf inte jag att posten komner funka bättre..
Nu har dom analfabeter som staten betalar 90% av lönen för.
Jag ser inte vad skillnaden skulle vara.
Citera
2018-01-21, 12:30
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jame gå in på wish eller vad det heter å hitta en bra produkt då. Bara skit rätt igenom.
Jag handlar aldrig där.
Däremot har jag köpt en massa grejer på Ebay och dom fungerat jäkligt bra, till exempel minneskort.
Citera
2018-01-21, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormaktRod
Du kan nog vara lugn. Kinapaket som inte är REK staplas först på hög innan de får passera B(ajs)-linan vilket förklarar att det kan ligga någon månad extra innan de går ut till kund. Man måste utbilda gammal sorteringspersonal i tulluppgifter samt nyanställa innan man kan implementera den här avgiften och bemomsningen.

Överväg nästa gång att handla inom EU även om det är samma vara och frakten kostar lite. Ett paket inom EU är moms/avgiftsfritt och paketet slipper dessa fruktansvärda leveranstider. T.e.x brukar det ta 5 dagar från Storbritannien eller Tyskland jämfört med de 1.5-2.5 månader det kan ta från Kina om de ö.h.t kommer fram.
Ett paket inom EU är inte momsfritt, antingen är det moms som i avsändarlandet eller mottagarlandet, beroende på hur mycket företaget säljer till annat land i EU, blir det större volym måste de ta ut mottagarlandets moms.
Att eller om det är skillnad på att skicka ett paket från Malmö till Luleå eller från Milano till Malmö visar bara på EU:s tröghet i att få till en sk inre marknad.
Citera
2018-01-21, 12:31
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Och i din lilla kommunistbubbla är såklart konkurrens inget bra?
Öh? Jag förklarade vad som ligger bakom utsagan att det här skulle vara goda nyheter för svensk ekonomi. Det var nämligen det du frågade om. Om folk köper av svenska importörer i stället för importera direkt från Kina stannar mer svenska pengar i Sverige, och mindre försvinner till Kina. Huruvida detta känns upphetsande eller inte beror antagligen på vilka ideologiska böjelser man har, men det är väl ganska oomtvistligt att svensk ekonomi skulle tjäna på det.
Citera
2018-01-21, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jame gå in på wish eller vad det heter å hitta en bra produkt då. Bara skit rätt igenom.
Nej. Du är helt nollställd inom spörsmålet.

https://www.wish.com/c/575014564a10e560d14bac92

Har försökt hitta denna kvailtetsprodukt i Sverige men hittar den inte. Men den finns på Wish.

Edit: Teknisk review av en av YZXStudios USB-voltmeter. Den får ett mycket gott betyg.
https://www.youtube.com/watch?v=Olc4IUtSR3c
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-01-21 kl. 12:44.
Citera
2018-01-21, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
??
?? Du har inte uppmärksammat att det är samma försäljare på Ebay, Ali, wish ...och Gearbest?
Det är privata småshoppar som hyr in sig i en på en paraplysida.
Ebay innehåller visserligen både privata och småshoppar men tror du svenska tullen/postnord gör någon skillnad och var går i så fall skillnaden?
Det småskit jag handlar från ebay kommer i samma svarta/grå, inplastade paket som det jag köper från Ali, wish... gear har jag bara köpt en telefon ifrån som skickades frön Österrike enligt de val som fanns, kostade 90 kr i frakkt men fick den inom en vecka.

Det är det jag menar, det är privata säljare, alltså privatpersoner. Varan skickas från en privatperson med vanlig adress, inget företag. Varan skickas som gåva och kommer således inte tullas eller beläggas med någon straffavgift. Du fattar väl själv hur orealistiskt det vore? Som om man skulle gå hem till någon och ge den en födelsedagspresent, men innan den kan motta den måste den betala en avgift för att jag burit med mig den hem till den...
Citera
2018-01-21, 12:35
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Importörer och återförsäljare slipper troligen en hel del konkurrens från direktimporten på det här sättet.
Jajamensan, och det första dom kommer att göra är att höja priserna för att bättra
på sina marginaler när konkurrensen försvinner.
Kanske staten kan använda momspengarna till att "öppna våra hjärtan" lite till...
Citera
2018-01-21, 12:35
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Öh? Jag förklarade vad som ligger bakom utsagan att det här skulle vara goda nyheter för svensk ekonomi. Det var nämligen det du frågade om. Om folk köper av svenska importörer i stället för importera direkt från Kina stannar mer svenska pengar i Sverige, och mindre försvinner till Kina. Huruvida detta känns upphetsande eller inte beror antagligen på vilka ideologiska böjelser man har, men det är väl ganska oomtvistligt att svensk ekonomi skulle tjäna på det.
Så om du och jag blir tvungna att köpa samma varor av en svensk butik för fem gånger priset så gynnas svensk ekonomi?
Citera
2018-01-21, 12:37
Medlem
mina3grabbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyraHinkarSalt
Bra tycker jag. Folk inkl jag själv kommer tänka över sina inköp. Momsen kommer förhoppningsvis fungera igen så vi får in skattepengar och miljön gör en vinst.

Någon positiv vinst för miljön kommer detta näppeligen inte att vara då jag har ca 6 mil till närmaste shopping center. Och jag är inte ensam om att bo utanför stadskärnan.
Citera
2018-01-21, 12:45
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Så om du och jag blir tvungna att köpa samma varor av en svensk butik för fem gånger priset så gynnas svensk ekonomi?

Det gör det bara på väldigt kort sikt, på längre sikt så kommer vi att få lägre löner som gör att vi kommer att köpa ännu mera från EU, tex Tyskland, alltså köper man samma sak för halva priset, så är det samma sak som att dubbla sin lön...eller få sin lön räcka dubbelt så länge.
Citera
2018-01-21, 12:46
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Men när det skickas via mellanhand i EU så kommer i alla fall portointäkterna att bli väsentligt högre.
Inte jättemycket, köpte en iPad från Hk, den skickades via EU land och fick en ny avsändare.
Total fraktkostnad 100kr, besparing mot att köpa den här var ca en tusenlapp.
Citera
2018-01-21, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deed
Inser du vilken personalmängd som behövs för att gå igenom och tullklarera 150000 brev/paket varje dygn? Saker som de dessutom i princip inte får ett öre för att hantera. Till och med en fyraåring kan räkna ut att något måste göras åt det.

Vad är problemet? Staten borde jubla, att mer jobbas skapas. Det gör man med alla andra liknande jobb som numera driver svensk ekonomi.
Kapitalister som de är, varför inte automatisera och låta robotar sköta detta som man numera gör med allt annat.

De får hur mycket pengar som helst, eftersom fler anställs och mer skatter kan då drivas in. Postnords problem har inget ökade Kina-paket att göra.

Varför är Postnord ett undantag, när resten av Europas (inkl Östeuropa) postföretag klarar av leveranser galant och dessutom mycket billigare än ockerpriserna Postnord har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in