2018-01-21, 12:10
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
En del av intäkten förs vidare till Postnord genom internationella avtal.

Då blir ju resultatet win-win för alla parter även om det kanske blir något dyrare.
Och så kan PostNord upphöra med sina pungslagarfasoner.
Citera
2018-01-21, 12:12
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
där gick Wish i graven Goda nyheter för svensk ekonomi dock!
På vilket sätt är det goda nyheter för svensk ekonomi?
Citera
2018-01-21, 12:13
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
På vilket sätt är det goda nyheter för svensk ekonomi?
Importörer och återförsäljare slipper troligen en hel del konkurrens från direktimporten på det här sättet.
Citera
2018-01-21, 12:16
Medlem
Jag beskrev i ett tidigare inlägg att tullverket inte kan se om t.ex PN har betalt in moms för dig , detta gäller privat personer,är det egentligen lagligt i ett överbyråkratiserat Sverige ,kan ju vara roligt att veta ,kanske kan man helt enkelt neka till att posten skall sköta mina moms inbetalningar !?
Citera
2018-01-21, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormaktRod
Du kan nog vara lugn. Kinapaket som inte är REK staplas först på hög innan de får passera B(ajs)-linan vilket förklarar att det kan ligga någon månad extra innan de går ut till kund. Man måste utbilda gammal sorteringspersonal i tulluppgifter samt nyanställa innan man kan implementera den här avgiften och bemomsningen.

Överväg nästa gång att handla inom EU även om det är samma vara och frakten kostar lite. Ett paket inom EU är moms/avgiftsfritt och paketet slipper dessa fruktansvärda leveranstider. T.e.x brukar det ta 5 dagar från Storbritannien eller Tyskland jämfört med de 1.5-2.5 månader det kan ta från Kina om de ö.h.t kommer fram.
lite offtopic men finns det sidor inom eu som är en liten motsvarighet till wish tex?
Citera
2018-01-21, 12:18
Medlem
Citat:
Dom köper kanske upp PostNord och gör det till ett fungerande företag.
Genom att låta 10 åringar jobba och sänka lönen med 90 procent tror iaf inte jag att posten komner funka bättre..
Citera
2018-01-21, 12:21
Medlem
Jag är inte rätt man för det ,men kanske någon kan starta en tråd där vi samlar olika sajter som vi kan köpa "moms" och" Avgiftsfritt" från !
Citera
2018-01-21, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Då blir ju resultatet win-win för alla parter även om det kanske blir något dyrare.
Och så kan PostNord upphöra med sina pungslagarfasoner.

Förlorarna är de som idag beställer utan att behöva betala moms eller frakt.

Men gissningsvis så lär det väl handeln med tiden flyttas så att den sker via en mellanhand inom EU.
Men i och med att portokostnaden kanske bli åtminstone 10 kr för småprylar som väger under 50 gram så torde väl försändelser som idag enbart innehåller en pryl som kostat 5 kr upphöra.
Men om mellanhanden inför en minimibeställnings gräns på kanske 50-100 kr (ungefär som när du beställer från Ellos och liknande) så skulle portokostnaden per vara inte bli så stor att det skulle behöva påverka handeln i någon större omfattning. Varorna skulle säkert bli en hel del dyrare pga frakt, moms och ev. tull till EU och mellanhanden har även dyrare personalkostnader jämfört med Kina men i och med att skillnaden ändå skulle bli ganska stor jämfört med vad motsvarande vara skulle kosta i butik i Sverige så skulle det vara lönsamt för svenskar att fortsätta att handla.

Om man handlar via en mellanhand i EU så behöver inte Postnord hantera tull och moms och därmed kommer de heller inte ta ut någon hanteringsavgift.
Citera
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Yes, och miljön. + min åsikt är att skräpet är så billigt så folk chansbeställer för att sedan kasta i stort sett direkt för kvalitén suger.

Jag har köpt en del prylar och skulle en butik i Sverige ha dessa i sortimentet skulle den konka direkt, framförallt kläder, herregud vilket skit.
Jag tycker att det verkar som att Biltema, rusta, Engelbrektsboden och liknande klarar sig bra.
Dom säljer mestadels kinesskit av usel kvalitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Fast det kan väl gynna de svenska företagen att ta upp produktionen av HDMI-kablar själva? Just nu kan de inte detta pga att det inte är lönsamt. Kina sänker ändå marknaden eftersom de som jobbar får 40 spänn i timmen. Dessutom om de skulle fortsätta så här, då skulle man vara tvungen att sänka PostNords löner till 40 spänn i timmen.
I modern industriproduktion är arbetskostnaden en liten del av den totala kostnaden, inte ens med 20 spänn i timmen kan man tillverka dem för hand och konkurrera med automatiserad produktion.
Citera
2018-01-21, 12:25
Avslutad
Citat:
Låter som om det är ensamkommande paket du beskriver....

Jame gå in på wish eller vad det heter å hitta en bra produkt då. Bara skit rätt igenom.
Citera
2018-01-21, 12:25
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Importörer och återförsäljare slipper troligen en hel del konkurrens från direktimporten på det här sättet.
Och i din lilla kommunistbubbla är såklart konkurrens inget bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in