2018-02-19, 23:01
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Wish har betalning via klarna. Enkelt för staten att säga till klarna att lägga på 75:- på alla köp från Kina. Eller inte.

Du menar moms? Klarna ska inte ta så hög avgift för sånt som reggas automatiskt.
Citera
2018-02-19, 23:07
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
PN har tagit moms på grejjer märkt "Gåva" förut, utan att blanda in tullverket, PN sa bara "avsändaren är ett företag så det klassass inte som gåva".

Ja och? Misstag och undantagsfall isynnerhet på dyrare saker säger ingenting om hur det funkar i vanliga fall. Läs vad postnord själva skriver. Antingen så ljuger de eller så är det ett kryphål tillsvidare i alla fall. De kan knappt vara mycket tydligare än vad de var i metro.
Citera
2018-02-19, 23:22
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Ja och? Misstag och undantagsfall isynnerhet på dyrare saker säger ingenting om hur det funkar i vanliga fall. Läs vad postnord själva skriver. Antingen så ljuger de eller så är det ett kryphål tillsvidare i alla fall. De kan knappt vara mycket tydligare än vad de var i metro.

Har inte varit några dyra saker (~100-200kr klassen).

Och i ett fall så var det verkligen en gåva (Har en farbror som jobbar till och från i kina), tullverket betalade tillbaka momsen, men PN hävdade bestämt att dom hade INTE gjort fel, inte ens när jag bifogade överklagan och bifallet på den där tullverket fastlog att försändelsen inte var momspliktig.

PN verkar ärligt talat inte ha nån koll alls...
Citera
2018-02-19, 23:36
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Har inte varit några dyra saker (~100-200kr klassen).

Och i ett fall så var det verkligen en gåva (Har en farbror som jobbar till och från i kina), tullverket betalade tillbaka momsen, men PN hävdade bestämt att dom hade INTE gjort fel, inte ens när jag bifogade överklagan och bifallet på den där tullverket fastlog att försändelsen inte var momspliktig.

PN verkar ärligt talat inte ha nån koll alls...

Lostnord har aldrig någon koll när man ringer och pratar med dem och de har såklart aldrig gjort fel. Alltid tullverkets, avsändaren eller någon annans fel...

Någon som vet hur det går med försändelserna som redan har anlänt till Sverige? Har typ 6st som jag kan se har ankommit landet men som postnord segar med att leverera, tänker dem jävlas och sedan skicka det till tullagret tro trots att dem kom hit för ett antal dagar sedan? (jag antar iofs att dem kommer få nog att göra på deras lager i vilket fall som helst efter 1:a mars så det kanske är lugnt).
Citera
2018-02-19, 23:49
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Lostnord har aldrig någon koll när man ringer och pratar med dem och de har såklart aldrig gjort fel. Alltid tullverkets, avsändaren eller någon annans fel...

Någon som vet hur det går med försändelserna som redan har anlänt till Sverige? Har typ 6st som jag kan se har ankommit landet men som postnord segar med att leverera, tänker dem jävlas och sedan skicka det till tullagret tro trots att dem kom hit för ett antal dagar sedan? (jag antar iofs att dem kommer få nog att göra på deras lager i vilket fall som helst efter 1:a mars så det kanske är lugnt).

Dom säger att det bara ska påverka försändelser som anländer efter 1a mars, men jag skulle inte lita på det.

Dom hävdar ju att den 1-2mån leveranstiden på Kinagrejjer beror på att det tar tid för grejjerna att ta sig från Kina till Sverige, trots att man kan se på spårningen att grejjen kom till Sverige på en vecka och har setat fast på Arlanda i en månad.
Citera
2018-02-19, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Bästa är ju att svenska företag hävdar att de drabbas av oschysst konkurrens pga wish. De beställer ju samma jävla skit från kina själva o kränger i butikerna, tex mobilskal o kablar. O nu åker de ju själva på avgiften 😂
Hur menar du nu? Företag beställer sällan 1 styck av varje pryl, de beställer snarare tusentals av varje.
Dela tullavgiften med 1000 så blir det inte så mycket per styck.
De lär ha gjort rätt för sig redan innan denna regeländring.
Citera
2018-02-19, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Avgiften för att betala in momsen bör vara lika med noll när det gäller postförsändelser av ringa värde.
Om inte så bör Sverige göra som de flesta EU-länder lagstifta om ett fribelopp.
Frågan löses då på ett smidigt sätt.
Fribelopp har funnits länge. Det är det fribeloppet som försvinner 1 mars.
Citera
2018-02-20, 02:30
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Oftast när jag handlar från Ebay så märker säljaren det bara med sitt säljar-namn. Nog svårt för PN att avgöra om GXLD2042FRT-FTR är en person eller ett företag
Tvärtom skulle jag säga, eller så har "gåvogivarens" föräldrar väldigt dålig fantasi när dom namnger
sina barn.
Tullverket har redan sagt om dom har flera knep att sålla ut saker som är felmärkta, som dom
dessutom är väldigt förtegna med.
Citera
2018-02-20, 03:03
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Gåvor gäller alltså endast från privatperson till privatperson. Om det kommer från ett företag och det står "gifts" blir det avgift tyvärr.

Men förstår inte vad gratisförsändelse är, möjligtvis "prova på"produkter

Borde inte spela någon roll om det står ett företagsnamn på paketet.
1. Varför skulle inte ett företag kunna skicka en present till en anhörig direkt?
2. Den anhörig kan ha köpt produkten direkt från nätet och angett adressen till sin bror i Europa som adress/mottagare.
Citera
2018-02-20, 03:51
Medlem
dobbelinas avatar
Jag tror man kan glömma alla varianter av att försöka kringgå tullen och PN's personal.
Tullen vet, och PN anställda kommer att lära sig.
Enda möjligheten att slippa 75 kronors dildon är att dom Kinesiska handlarna fixar ett transitland
inom EU.

När försändelserna sen går ner drastiskt, kommer dom få mer tid att gå igenom allt junk.
Senast redigerad av dobbelina 2018-02-20 kl. 03:56.
Citera
2018-02-20, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Jag tror man kan glömma alla varianter av att försöka kringgå tullen och PN's personal.
Tullen vet, och PN anställda kommer att lära sig.
Enda möjligheten att slippa 75 kronors dildon är att dom Kinesiska handlarna fixar ett transitland
inom EU.

När försändelserna sen går ner drastiskt, kommer dom få mer tid att gå igenom allt junk.

Undrar vad som händer ifall Kina lägger om exporten till Sverige med transit via ett 3:e EU-land?

Tänker då Tullverket och PN flytta sina väl ca 1000 anställda från Arlanda till t.ex. Haparanda (Finland), Karlskrona (Polen), Karlshamn (Litauen)?
Redan idag kommer en del av Kina-importen via Malmö, men har man möjlighet klara all import där?
Senast redigerad av Hultabultan 2018-02-20 kl. 04:15.
Citera
2018-02-20, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Tvärtom skulle jag säga, eller så har "gåvogivarens" föräldrar väldigt dålig fantasi när dom namnger
sina barn.
Tullverket har redan sagt om dom har flera knep att sålla ut saker som är felmärkta, som dom
dessutom är väldigt förtegna med.

Detta verkar inte alls vara fallet, då det enligt uppgifter i tråden kommit massor med helt motstridiga uppgifter från välunderrättade källor hur "gåvor" skall hanteras!
Bortser däremot från rena gissningar som också talrikt förekommer.
Senast redigerad av Hultabultan 2018-02-20 kl. 05:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in