Citat:
Ursprungligen postat av
svenkolrot
Aha så om vi får lägre löner i Europa så blir det billigare att handla inom EU?
Jag kan upplysa dig om att så fungerar det redan i väldigt många länder.
Det är länder som man brukar kalla för u-länder.
Förr var det så i tex Östeuropa, man hade i bästa fall råd att köpa en inhemsk bil av riktigt jävla usel kvalitet.
Jag tycker inte att det låter som en bra utveckling, men så jag inte heller kommunist.
Jag är inte heller kommunist, men det verkar inte som om vårt land drivs så att vi kommer att ligga kvar i de övre skikten, och gör vi inte det så kommer lönerna inte heller att göra det.(Om vi inte kör en Grekland, då kan det gå några år till)
Jag hade hoppats att man hade nöjt sig med att ta bort handelsindren mellan länder, fått större konkurrens, och möjliggjort för fattigare länder att sälja till oss och därigenom med tiden kunna höja sina löner till på sikt vår nivå, nu har man ju möjliggjort för folket att flytta på sig, och därmed utan att behöva jobba få vår levnadsstandard.
Det kommer ju inte att fungera...
Lösningen på postens problem är inte att höja portot till 25 kronor som i Danmark, en dansk kan åka över till Tyskland och där posta brevet för 4 kronor...
Vi kommer inte att klara oss i konkurrensen om portot i Sverige är mycket dyrare än i övriga Europa, också sett på sikt...