2018-01-21, 10:05
  #841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyraHinkarSalt
Bra tycker jag. Folk inkl jag själv kommer tänka över sina inköp. Momsen kommer förhoppningsvis fungera igen så vi får in skattepengar och miljön gör en vinst.

Mer skattepengar hjälper inte med dagens regering.

Och miljön en vinst? blir snarare motsatsen då det kommer bli mer mellanhänder och fraktande.

Sen har det redan blivit ganska vanligt med att dom har lager i EU som dom skickar ifrån.
Kommer bli mer sånt och lite dyrare. Tror inte det kommer bli så stor skillnad.
Citera
2018-01-21, 10:07
  #842
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Även betalar vi för denna massiva paketökning via skatt, eftersom postnord är statligt.
Eller så tar ut en högre avgift till de svenskar som köper skiten.

Därför tycker jag detta är riktigt bra, jag subventionerar i princip eran(du som köper paket för småvärden) frakt på skräpet idag.
Citera
2018-01-21, 10:26
  #843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Även betalar vi för denna massiva paketökning via skatt, eftersom postnord är statligt.
Eller så tar ut en högre avgift till de svenskar som köper skiten.

Därför tycker jag detta är riktigt bra, jag subventionerar i princip eran(du som köper paket för småvärden) frakt på skräpet idag.

Du subventionerar ingenting din korkade jävel.
Att Postnord och kapitaliststaten Sverige väljer att ta ut straffavgifter, beror på att de kan göra det då ingen kommer att protestera mot detta maktmissbruk, samt att Postnords ledning består av några efteblivna hjon som inte kan driva en verksamhet på ett oförvitligt sätt, utan snarare sjunkit till banarepublikstatus.
Sanningen är att Kina-konsumenterna skapar mer jobb och mer skatteintärkter, då Postnord får mer att göra och anställer allt fler sossehjon i alla sina led. Att Postnord inte klarar av sin uppgift, har inget med Kina-konsumenterna att göra.

Enbart en korkad sossemedelmåtta köper hörlurar på Clas Ohlsson för 499 kr, när samma hörlurar kostar 50 kr på Aliexpress.
Citera
2018-01-21, 10:48
  #844
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robzyd
Mer skattepengar hjälper inte med dagens regering.

Och miljön en vinst? blir snarare motsatsen då det kommer bli mer mellanhänder och fraktande.

Sen har det redan blivit ganska vanligt med att dom har lager i EU som dom skickar ifrån.
Kommer bli mer sånt och lite dyrare. Tror inte det kommer bli så stor skillnad.
Precis. Finns massor med sidor som sysslar med "gråimport" när det gäller elektronik men nu kommer det nog växa en del även med billigare prylar..
Citera
2018-01-21, 10:58
  #845
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Du subventionerar ingenting din korkade jävel.
Att Postnord och kapitaliststaten Sverige väljer att ta ut straffavgifter, beror på att de kan göra det då ingen kommer att protestera mot detta maktmissbruk, samt att Postnords ledning består av några efteblivna hjon som inte kan driva en verksamhet på ett oförvitligt sätt, utan snarare sjunkit till banarepublikstatus.
Sanningen är att Kina-konsumenterna skapar mer jobb och mer skatteintärkter, då Postnord får mer att göra och anställer allt fler sossehjon i alla sina led. Att Postnord inte klarar av sin uppgift, har inget med Kina-konsumenterna att göra.

Enbart en korkad sossemedelmåtta köper hörlurar på Clas Ohlsson för 499 kr, när samma hörlurar kostar 50 kr på Aliexpress.
Inser du vilken personalmängd som behövs för att gå igenom och tullklarera 150000 brev/paket varje dygn? Saker som de dessutom i princip inte får ett öre för att hantera. Till och med en fyraåring kan räkna ut att något måste göras åt det.
Citera
2018-01-21, 11:09
  #846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Du subventionerar ingenting din korkade jävel.
Att Postnord och kapitaliststaten Sverige väljer att ta ut straffavgifter, beror på att de kan göra det då ingen kommer att protestera mot detta maktmissbruk, samt att Postnords ledning består av några efteblivna hjon som inte kan driva en verksamhet på ett oförvitligt sätt, utan snarare sjunkit till banarepublikstatus.
Sanningen är att Kina-konsumenterna skapar mer jobb och mer skatteintärkter, då Postnord får mer att göra och anställer allt fler sossehjon i alla sina led. Att Postnord inte klarar av sin uppgift, har inget med Kina-konsumenterna att göra.

Enbart en korkad sossemedelmåtta köper hörlurar på Clas Ohlsson för 499 kr, när samma hörlurar kostar 50 kr på Aliexpress.

Tyvärr vet du inte vad du pratar om. Kina betalar ljusår ifrån marknadspris för sin frakt till Sverige.
I och med att Sverige äger 60% av Postnord så är du som medborgare i Sverige indirekt med och subventionerar kinahandeln. Postnord går kraftigt back på hanteringen av kinapaketen. Det är inte särskilt många år sedan som Posten gav årlig utdelning till Svenska staten och fick man kostnadstäckning för sin hantering ökar möjligheten att åter kunna ge utdelning. Det går inte bara att anställa mer folk när man inte har erhåller ekonomisk täckning för verksamheten. Om man hade varit ett vanligt företag utan en massa statliga krav på service så hade man aldrig hållit på med hanteringen av de små kinesiska paketen.

Av vilken anledning tycker du att det är okej att saker som du köper från Kina ska vara skattefria medan när du köper samma vara i Sverige tvingas betala 25% i moms?

Jag tror för övrigt som en hel andra att importen kommer att fortsätta om än i andra former. Det är ingen moms mellan EU-länder, man betalar enbart momsen i exportörens land i EU. Alibaba skulle t ex kunna sätta upp ett bolag i något EU-land som importerar varan till EU när du gör din beställning och sedan betalar moms och tull och därefter skickar den vidare till dig i Sverige.
__________________
Senast redigerad av AktieStrindberg 2018-01-21 kl. 11:16.
Citera
2018-01-21, 11:09
  #847
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UNPROFOR
Det är ett företag ägt av svenska (och delvis danska) staten. Som med alla andra straffavgifter och skatter så ska det på ett eller annat sätt användas för att täcka upp kostnaden som massinvandringen aka folkmordet på vita kostar.
Är det ett slags hemlig konspiration, eller kan man läsa i verksamhetsbeskrivningen att verksamheten syftar till att finansiera invandringen?
Citera
2018-01-21, 11:12
  #848
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
200% ? Har exempel från Kjell, odbII läsare 30 kr Kina 300 kr Kjell kabelskalare nätverk 3 kr Kina 50 kr Kjell

Det är 1000% eller mer...
Och då jämför du säkert med vad prylarna kostar på Aliexpress o liknade sidor ,det är ju återförsäljare .
Kolla vad grejerna kostar på Alibaba så kommer man närmare vad Biltema , Jula m.m betalar .
biltema och Jula m.m skulle jag tro köper direkt från tillverkare och då är priset det ännu lägre.
Citera
2018-01-21, 11:14
  #849
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Du subventionerar ingenting din korkade jävel.
Att Postnord och kapitaliststaten Sverige väljer att ta ut straffavgifter, beror på att de kan göra det då ingen kommer att protestera mot detta maktmissbruk, samt att Postnords ledning består av några efteblivna hjon som inte kan driva en verksamhet på ett oförvitligt sätt, utan snarare sjunkit till banarepublikstatus.
Sanningen är att Kina-konsumenterna skapar mer jobb och mer skatteintärkter, då Postnord får mer att göra och anställer allt fler sossehjon i alla sina led. Att Postnord inte klarar av sin uppgift, har inget med Kina-konsumenterna att göra.

Enbart en korkad sossemedelmåtta köper hörlurar på Clas Ohlsson för 499 kr, när samma hörlurar kostar 50 kr på Aliexpress.

Och vem betalar för dessa jobb som postarbetatre?? Det är ju jag som får stå för det... Det är fan du som köper skit från andra sidan jorden som ska betala frakt, tullavgifter osv. Det är inte gratis.
Citera
2018-01-21, 11:29
  #850
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Och vem betalar för dessa jobb som postarbetatre?? Det är ju jag som får stå för det... Det är fan du som köper skit från andra sidan jorden som ska betala frakt, tullavgifter osv. Det är inte gratis.
Nej min vän, du och dina gelikar betalar för "nysvenskarna" genom skatten.
Vi andra betalar med vår skatt enbart för detta nöje..

De är en fredsinstats vi andra gör, för handel stimulerar fred mellan olika folk.
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-01-21 kl. 11:31.
Citera
2018-01-21, 11:29
  #851
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Är det ett slags hemlig konspiration, eller kan man läsa i verksamhetsbeskrivningen att verksamheten syftar till att finansiera invandringen?
Jag vet att det kan vara mycket att förstå, men tänker du på det så klarar säkert även du av det.

Budgeten är en gemensam pott med pengar. Det du lägger på A kan du inte lägga på B. Och när man lagt det man har att lägga på A, B, C, D, osv.. så kan man enbart lägga det man har kvar på Ö, oavsett vad Ö kostar. Om man då måste lägga mer på Ö så får man istället minska A, eller B, eller C, osv. Detta har Sverige ägnat sig åt sedan 90 talet och det är förklaringen till varför polis, skola, sjukvård, etc går åt helvete. I vårt fall har man inte minskat så mycket, utan istället inte ökat i den takt man hade behövt öka det, vilket är detsamma som att minska iaf sett över tid och som "andel pengar man får i förhållande till vad man behöver".
När man minskat så mycket man kan, vilket Sverige gjort i många år nu, så har man enbart kvar att istället ta in mer. Ökad skatt på alkohol, nya skatter på bilar, extra skatt på allt möjligt. Detta är processen du undrade över.

Visst, du kan hävda att man måste ha in mer pengar för att vi annars inte har råd till äldrevården, men det egentliga svaret är att vi inte har råd till äldrevården eftersom dess resurser redan gått till saker som är direkt eller indirekt förknippade med invandringen.
Citera
2018-01-21, 11:31
  #852
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
På vilket sätt är det här dåligt?

Bättre att stimulera den svenska ekonomin och svenska företag än den kinesiska.
Svenska företag?
Vilka tänker du då på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in