Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Det behövs inget våld för att beröva den besuttna klassen deras rikedomar, vi kan med demokratiska val rösta fram politiker som kan lagstifta mot privat ägande. En demokratisk vald kommunistregering, det vore något det.
Kapitalisterna kommer antagligen inte vara glada. Precis som i Ryssland eller på Kuba kommer det bli försök att störta den folkliga kommunistregeringen, det får man var beredd på.
Det du talar om är ren gangsterism. Skriva lagar för att främja en utvald grupp på andras bekostnad.
Citat:
Det handlar inte om folks egendom, utan om folkets. I ett kapitalistiskt samhälle är det kapitalsiterna som äger allt. Jag äger inte fabriken där jag är anställd eller huset där jag bor, det gör en kapitalist. Om vi, folket, tog makten över produktionsmedlen kunde vi arbeta år oss själva istället för åt en fabriksägare som blir rik på vårat arbete.
Med andra ord gangsterism. Du talar om ren stöld.
Citat:
Staten kan själv driva företag, då går vinsterna till statskassan istället för att hamna i fickorna på privata aktieägare.
Staten är en politisk organisation som endast kan existera genom att kräva bidrag från befolkningen. Så länge som den hålls i schack så kan den ha sitt syfte, men om den tillåts växa bortom folkets kontroll då kan den lätt bli parasitisk, tyrannisk och förtryckande. Särskilt om den används för att tjäna endast en samhällsgrupps intressen. Om du vore en ärlig kommunist så borde du istället lämna staten och leva stenåldersliv med likasinnade.