2018-01-20, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Så om jag beställer ett klädesplagg för 10$ dollar alltså 80kr så ska jag betala en adminavgift på 125kr... herregud.

Jag har beställt ett flertal småsaker som är gratis och man betalar bara för frakten normalt ca 20 kr per grej.
En liten avgift kan man ju går med på men det måste ju vara i förhållande till priset. tex 20% av kostnaden på produkten tycker jag är lugnt
nu snackas det väl om 125 spänn vilket är ett skämt som ej kommer att gå igenom.
vi betalar redan Postnord för allting genom skatten då det är statligt.
Så det handlar mer om att politikerna behöver mer pengar till andra saker i samhället och ser ett sätt att få in mer skattepengar
Citera
2018-01-20, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag köpte en liten påse elektrolytkondensatorer från Kina för att reparera ett moderkort, det kostade c:a 25 kr. Nu skall det alltså helt plötsligt kosta 150 kr ?

Måste vara detaljister i Sverige som gnällt på regeringen.

En AK-47 kan man enkelt köpa för 20000 och så får man enligt uppgift 10 st. handgranater på köpet. DET är något för de sinnesslöa myndigheterna att stoppa.

Sanslöst vansinne.

Tjänar du 25 kr i timmen också?
Citera
2018-01-20, 15:39
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Du anser det alltså var "moraliskt riktigt" att betala överpriser för en produkt bara för att staten skall få "sin andel", vilken oavkortat går till ditt eget folk och lands undergång?

Detta är anledningen till att detta landet ser ut som det gör idag, människor som dig. Moraliskt att betala för sitt eget folk och lands undergång, HAHA! Svenne banan

Håller med dig att det är delade meningar, för mig också. 1 jag vill gynna den svenska företagaren och den svenska anställda, men jag vill samtidigt inte gynna vår stat som den beter sig idag.
Citera
2018-01-20, 15:43
Medlem
Man ser här i gamla inlägg att Kina har varit på tapeten förut och att man tom. returnerade hela containers redan 2009 eftersom paketen inuti hade undermålig tulldeklaration.
Men vanligen så fick man betala avgift/moms/tull enligt regelverket.

https://www.sweclockers.com/forum/post/15600971

På senare år har handeln från Kina exploderat och då orkade inte posten med att hantera ökningen utan
började släppa igenom paket utan att ha importexpedierat dom.
Citera
2018-01-20, 15:45
Medlem
252lifes avatar
Undrar om dom tänkt på hur kommunist partiet i Kina reagerar på att Sverige startar ett handelskrig?
Citera
2018-01-20, 15:53
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 252life
Undrar om dom tänkt på hur kommunist partiet i Kina reagerar på att Sverige startar ett handelskrig?

Word.

Detta är antingen olagligt eller så är det handelskrig.
Citera
2018-01-20, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 252life
Att ta ut moms är inte handelskrig. Kina skiter i stort sett i det hela. Sverige är en mycket liten marknad för stora landet i öster.

Sökte efter en USB "voltmeter", någon säljare har tagit bort Sverige som ett land som man levererar till.
https://www.ebay.co.uk/itm/201928919111#shpCntId

Handelstvister anmäler man till WTO. Detta är ingen handelstvist utan skatteuppbörd.

Edit: Om de skulle yttra sig i saken så vet de att de riskerar väcka "björnen" - Trump i USA.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-01-20 kl. 16:09.
Citera
2018-01-20, 15:55
Medlem
Helt rätt! Dels för allt skräp som kommer in genom Kina (hur bra kvalite tror ni plagg för 5 dollar har och vem behöver 10 skal till sin iPhone). Det hela belastar säker inte bara Postnord utan säger hela avfallshantering. Även gynnande för svenska företag som bedriver e-handel.
Citera
2018-01-20, 16:14
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botrop
Även gynnande för svenska företag som bedriver e-handel.
Långtifrån alla inhemska internetbutiker som konkurrerar med kinesisk privatimport säljer svensktillverkade prylar.

Om man exempelvis beställer ett mobilskal från en svensk sida, så har de sannolikt själva importerat varan och gör sin vinst på att lägga på rejäla summor som mellanhand.
Citera
2018-01-20, 16:16
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Långtifrån alla inhemska internetbutiker som konkurrerar med kinesisk privatimport säljer svensktillverkade prylar.

Om man exempelvis beställer ett mobilskal från en svensk sida, så har de sannolikt själva importerat varan och gör sin vinst på att lägga på rejäla summor som mellanhand.
Vilket ju inte på något sätt motsäger det påstående du bemötte: Det gynnar svenska företag som bedriver e-handel.
Citera
2018-01-20, 16:31
Medlem
För det första så är det att räkna som grovt rasistiskt att göra så här mot Kineserna.
För det andra kommer detta aldrig gå igenom, det finns ingen chans.
Skulle det mot allt förmodan ändå göra det så är det hur lätt som helst att komma förbi.
Kineserna startar helt enkelt mellanhänder i andra länder, paketen skickas dit, packas om med ny leveransadress till Sverige, förslagsvis ett EU land med fri moms och tull. Svårare än så är det inte.
Enda nackdelen är en något förlängd leveranstid samt aningens högre porto då det skickas till två länder.

Alternativ två är att som privatperson ha en mellanhand i ett land utan denna importskatt och straffpåslag som skickar varan vidare som gåva till dig.

Haha där trodde dom att dom var smarta.
Citera
2018-01-20, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Att ta ut moms är inte handelskrig. Kina skiter i stort sett i det hela. Sverige är en mycket liten marknad för stora landet i öster.

Sökte efter en USB "voltmeter", någon säljare har tagit bort Sverige som ett land som man levererar till.
https://www.ebay.co.uk/itm/201928919111#shpCntId

Handelstvister anmäler man till WTO. Detta är ingen handelstvist utan skatteuppbörd.

Edit: Om de skulle yttra sig i saken så vet de att de riskerar väcka "björnen" - Trump i USA.
Jag har denna,
https://www.aliexpress.com/item/DC-3-30V-USB-Digital-Power-Meter-Tester-Multimeter-Current-and-Voltage-Monitor/32848664109.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.Nq4cSd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in