Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-19, 10:23
  #37
Medlem
Tveksamt om de får göra så. De har problem, men det finns regler från Post och telestyrelsen vad de får göra och inte göra.

Men kan Schenker och andra hantera det så är det bara att Postnord får se över sina rutiner.
Citera
2018-01-19, 10:23
  #38
Medlem
Så om jag beställer ett klädesplagg för 10$ dollar alltså 80kr så ska jag betala en adminavgift på 125kr... herregud.
Citera
2018-01-19, 10:25
  #39
Medlem
Nikromas avatar
Att döda det totalt känns som miss.

En avgift på 50kr hade känts mer acceptabelt, men nu dödar de den handeln totalt.

Smart får man hoppas att deras samhällsansvar försvinner så privata aktörer kan ta över
Citera
2018-01-19, 10:28
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det handlar troligen om det faktum att Postnord svämmas över av paket från Kina och att de på detta sätt försöker begränsa mängden. Eftersom folk som beställer billig elektronik från Kina brukar vara snåljåpar tror jag att den här strategin kan bli riktigt verksam.

sänk skatterna på det som säljs här och lätta på det enorma skattetrycket (för att pengarna ska kunna gå till inavlade avskum och kriminella) så kommer folk att sluta handla från utlandet.
Citera
2018-01-19, 10:29
  #41
Medlem
Tyvärr är det så. Fastnar paketet i tullen så är det moms från krona 1 plus 125kr i faktureringsavgift.
Är värdet över 1500kr tillkommer även tull.
Citera
2018-01-19, 10:30
  #42
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Helt rätt, varför ska dessa varor vara momsfria samt kringå elektronikskatt?
Citera
2018-01-19, 10:32
  #43
Medlem
Centauris avatar
På vilket sätt är det här dåligt?

Bättre att stimulera den svenska ekonomin och svenska företag än den kinesiska.
Citera
2018-01-19, 10:35
  #44
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
På vilket sätt är det här dåligt?

Bättre att stimulera den svenska ekonomin och svenska företag än den kinesiska.
Nu tror jag inte att det är orsaken till den här åtgärden, men det kan kanske bli en bieffekt.
Citera
2018-01-19, 10:37
  #45
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Nu tror jag inte att det är orsaken till den här åtgärden, men det kan kanske bli en bieffekt.

Ja, och det är en positiv sådan.
Citera
2018-01-19, 10:41
  #46
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franskanalfabet
kommunism men jag antar att man behöver pengarna så man kan sponsra fler kriminella muslimer med skattesponsrade jobb så de kan stjäla mer paket och brev.

Bara en otroligt underbegåvad människa skulle dra paralleller till invandring från denna nyhet. Ge inte upp, du kan fortfarande göra val som inte leder ner den väg av hat och avsky för andra som du utan tvekan vandrar för tillfället.

OnT: Kommer svida för många som gillar att beställa små försändelser. Har flera kompisar som gillar att beställa kollin som ligger under 0,1kg, vilket givetvis är helt absurt med tanke på att det inte beskattas samt bidrar till utsläpp.
Citera
2018-01-19, 10:43
  #47
Medlem
Läste någonstans att dom räknade på att tjäna på detta nya system? Dom flesta som handlar från Kina handlar ju billiga småsaker. Ingen kommer ju fortsätta med det om det kommer att kosta så mycket. Idiotiskt att sätta en fast avgift. Jag skulle kunna tänka mig betala något mer för saker men kommer inte att handla ett skit mer med en sådan avgift.
När träder detta i kraft?

Har massa saker på beställning. Hoppas man slipper betala massa plötlsiga avgifter för dessa man inte räknat med innan.
Citera
2018-01-19, 10:43
  #48
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Tveksamt om de får göra så. De har problem, men det finns regler från Post och telestyrelsen vad de får göra och inte göra.
Vilka regler menar du att den här åtgärden skulle bryta mot?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback