2018-01-20, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
Varför vill ni gynna kinesiska företag som behandlar anställda som skit, betalar mutor till korrupta kommunistiska statstjänstemän, oftast skiter totalt i utsläpp till miljön och att produkterna innehåller hälsoskadliga ämnen.

Kan någon av alla gnällspikar förklara det för mig?

Personligen...för att jag inte vill gynna svenska staten. Jag gynnar hellre kinesiska kommunister är negrer, zigenare och muslimpack alla dagar i veckan.
Citera
2018-01-20, 14:17
Medlem
kontrarevolutionars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag läste på nån dansk site som länkades till i början av den här tråden, att avgifterna för post mellan länder skulle utjämnas under en period av tre år, det borde ju gälla svenska posten också? och borde också gälla kina..

Det måste bestämmas av fn-länkade upu. Landet måste skrivas om till ett annat typ av land eller måste hela internationella postavtalet skrivas om. Nu kan enbart inrikesposten betala för uteikesimport via post och redan nu kostar ett frimärke extremt mycket samtidigt som postsystemet håller på att kollapsa.

http://www.vatfraud.org/blog/stop-subsidising-chinese-post-via-united-nations-universal-postal-union-upu-terminal-dues/
Citera
2018-01-20, 14:18
Medlem
Köpte varor fr USA och Australien några år tidigare och det var avgift på 100 kr på dessa försändelser. Då är det helt logiskt att ta fr Kina oxå. Privata försändelser har ingen avgift. Man visst kan "lura" tullen/Posten på detta sätt men det funkar inte om det kommer 10 eller fler packet fr samma avsändare.
Citera
2018-01-20, 14:18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Vet precis vad du menar.... Det är väl en moral fråga antar jag, jag köper alltid svenskt överallt jag bara kan iallafall till dubbla priset som du säger. Jag måste ju annars fallerar vi ju i långa loppet? Anser jag.
Nej det är inte alls en moralisk fråga för mig. Ekonomisk fråga, jag har inte råd med priserna i Sverige. 80 kr för en färgtub akvarellfärg, man kanske behöver åtta tio tuber totalt, och på Clas Ohlson kostar de 80 kr styck! Gissa vad de kostar på Kreatima?! Jag har inte råd! Dukarna köper jag på Biltema. Är de gjorda i Sverige? Förmodligen inte.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-01-20 kl. 14:21.
Citera
2018-01-20, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Fast jag får inte ihop det, svenska posten har ju avtal med kineserna, dom får ju betalt för varje paket mer eller mindre, varför ska dom kräva folk på moms o annat skit från första kronan ? det är ju totalt vansinne.... Hoppas kinserna säger upp avtalet, vafan är det för vits beställa nåt när det ska gälla för 50kr om du totalt ska betala 200spänn eller nåt.. då lär ju dom flesta sluta handla...

kan tänka mig att gå igenom 120 000 paket som det i snitt kommer in om dagen hur lång tid ska dom behandlas, i månader eller? haha.... o pengarna per paket i snitt att hämta ut minus kostnaderna för vad det faktiskt är värt kan inte gå speciellt mycket på +.....
Nej, som flera redan påpekat är Postnord fast i ett otidsenligt avtal med kineserna. Det internationella postsystemet, Universal Postal Union, tvingar Postnord att subventionera paketleveranser från kinesiska företag. I den unionen betraktas nämligen Kina som ett u-land och betalar mindre än i-länder. Så länge politikerna inte kan omförhandla detta avtal måste man hitta ett annat sätt att täcka sina kostnader. Så Kineserna kommer inte att säga upp avtalet, varför skulle de det?
Citera
2018-01-20, 14:31
Medlem
Utländska postföretag tar ingen avgift, men har knäppiga leveransmetoder. Köpte en sak fr England som kostade 6 000 SEK - de ville komma vid tidpunkt X, när jag var på jobbet, annars skulle varan lämnas vid dörren eftersom de har ingen utlämningspunkt. UPS var det, tror jag. Fick be dem lägga saken på altanen och maskera med andra saker som låg där...Inte pålitligt!
Citera
2018-01-20, 14:39
Medlem
FranzMarcs avatar
Det var kul så länge det varade. Fullt förståeligt att de lägger på en administrationsavgift.
Citera
2018-01-20, 14:40
Medlem
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
Helt rätt.

Övriga speditionsfirmor DHL, FedEx, UPS etc. har alltid gjort detta. Både moms, tull och admin. avgift.

Att posten inte gjort det visar ju bara på deras blåögdhet och allmänna oförmåga

Även helt självklart att det ska göras. Alla ni som gnäller här. Varför ska produkter från en kommunistdiktatur vara skattefria?

En kommunistdiktatur vars post dessutom ska hanteras så gott som gratis av postnord eftersom Kina i postsammanhang ska behandlas som U-land.

Varför vill ni gynna kinesiska företag som behandlar anställda som skit, betalar mutor till korrupta kommunistiska statstjänstemän, oftast skiter totalt i utsläpp till miljön och att produkterna innehåller hälsoskadliga ämnen.

Kan någon av alla gnällspikar förklara det för mig?
Har du missat att även svenska företag som biltema, rusta, jula, clas olsson, mm som utnyttjar billig arbetskraft för att kunna tjäna pengar på att kunna sälja billiga saker i sverige och kontraktstillverkar sakerna i kina har fått kritik angående dålig arbetsmiljö för dom anställda som tillverkar saker åt den svenska marknaden sämst var jula som inte följde upp tillsynen i ett tidigt skede.
Därav den svenska regeringens noja och rädsla för att stöta sig med supermakten kina.
Citera
2018-01-20, 14:47
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
"Postnord kommer att införa en avgift på paket som beställs från Kina via nätet.

En administrationsavgift på 125 kronor plus moms, som normalt sett ligger på 25 procent, ska införas även om varan bara kostade tio kronor att köpa. Det rapporterar Breakit."

DDR Sverige fortsätter framåt...
Jag köpte en liten påse elektrolytkondensatorer från Kina för att reparera ett moderkort, det kostade c:a 25 kr. Nu skall det alltså helt plötsligt kosta 150 kr ?

Måste vara detaljister i Sverige som gnällt på regeringen.

En AK-47 kan man enkelt köpa för 20000 och så får man enligt uppgift 10 st. handgranater på köpet. DET är något för de sinnesslöa myndigheterna att stoppa.

Sanslöst vansinne.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-01-20 kl. 14:51.
Citera
2018-01-20, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JH1960
Jag anser att detta är riktigt bra. Varför skall vi köpa saker från ett land som inte är i närheten av våra miljöregler? Enbart PK-folk i södra stockholm som köper skit från Kina protesterar och tycker att det är bra. Fixa jobb åt 30 000 nya unga män istället för att gnöla över att det inte finns jobb i Kina. Eller starta nya vapenfabriker så dessa telingar har något att pyssla med då ingen vågar gå till fritidsgården längre. Där jag bor är Fritidsgården stängd pga oroligheter., jättebra.... Fler krigskillar från eritrea gör säkert Sverige till ett tryggare samhälle. Fler söner till somaliska pirater eller från drogklaner i afganistan, jättebra! Annie Löf som chefar för centerpartiet är anhängare av fri invandring, jag behöver inte kommentera detta.

Jag har aldrig i mitt liv röstat på SD, men det verkar vara det enda paritet som har någon som helst vett i huvet.
Välkommen till klubben.
Citera
2018-01-20, 14:54
Medlem
Postnord, Tullverket och resten av svenska makteliten visar vad kapitalism, liberalism och fri marknadsekonomi är för något när de nu avslöjas:

Inkompetens, högre priser, byråkrati, kartell- och oligpolmarknad, korruption (lobbyism), hyckleri, maktmissbruk, skendemokrati, kriminalitet när Postnords mångkulturella från tredje världens anställda stjäl varor, kaos och dekadens.

Kommunist-Kina visar hur man driver en modern ekonomi och låter småfolket få ta del av godiset.

I kapitalist-Svergie är det bara rika oligarker och deras storföretag/banker som skall leva bra och småfolket skall leva på existensminimum när alla räkningar är betalda efter att man jobbat och slitet åt storföretagen.
Citera
2018-01-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Nej, som flera redan påpekat är Postnord fast i ett otidsenligt avtal med kineserna. Det internationella postsystemet, Universal Postal Union, tvingar Postnord att subventionera paketleveranser från kinesiska företag. I den unionen betraktas nämligen Kina som ett u-land och betalar mindre än i-länder. Så länge politikerna inte kan omförhandla detta avtal måste man hitta ett annat sätt att täcka sina kostnader. Så Kineserna kommer inte att säga upp avtalet, varför skulle de det?

En sak man reagerar på är hur totalt ryssar dominerar som köpare, i alla fall på aliexpress där det finns personliga recensioner. Skulle tro det ser likadant ut även på ebay?

Även räknat per skalle beställs långt mer av ryssar än t.ex. svenskar, och många kinesiska säljare har dessutom lager i Ryssland.

En begränsning i E-handeln kan ju försämra kraftigt Sveriges konkurrensförmåga mot vår "ärkerival" Ryssland!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in