2018-02-17, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Vet ej om det är så plötsligt det är väl 1 år sedan man började tala om det och 6 månader sedan man sa att något var på gång i vår och så lång leveranstid är det väl inte från Kina?

Japp, det har pratats om det men det var först igår som vi fick ett datum. Om det har varit aktuellt i ett år så kan man ju tycka att det borde kommit mer fakta kring det och inte så diffust som det har varit. Diffust även nu.

Det tar en månad för mina paket att dyka upp
Citera
2018-02-17, 14:47
Medlem
Zot^s avatar
Jag tycker att dem skulle ha tagit fram en digital lösning där man kan registrera sig som privatimportör hos tullverket och fördeklarera sina varor så att inte världens sämsta företag kan ta ut en oproportionerlig avgift för att göra ett enkelt jobb som dem flesta klarar av själva på någon minut.

Jag har inga problem med tull och moms men postnord kan fara åt fanders. Hade gärna betalat tullverket och hållit käft men det här beslutet gör mig förbannad.

Kanske skrivit det förr men grrrr...
Citera
2018-02-17, 14:48
Medlem
Helt orimligt att ta ut 75kr per brev.
Det kostar några kronor att skicka ett brev, att läsa vad som står på det kostar fan inte 75kr.

En anställd kommer att jobba in 10 000 kr timmen på Kina paketen, bara på att snabbt scanna paket efter paket och klicka tull i deras system.

Långnäsorna på Postnord gnider händerna, nu ska det inkasseras!
Senast redigerad av linenc 2018-02-17 kl. 14:50.
Citera
2018-02-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dayoo
Antog att den texten inte var uppdaterad. Ser inte hur alla utlämningsställen ska ha plats för alla paket som folk väljer att inte hämta ut...

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Efter 1a mars så kommer alla paketen samlas ihop i lagerlokaler där dom kommer ligga tills du antingen betalat, eller att dom skickas tillbaka.
När du har betalat så skickas paketet vidare till dig.

Jag anade nästan det, men som Dayoo påpekade där uppe så funderar man på hur det egentligen ska funka, för det funkar ju bra på papper men det kommer ju bli en större kaos än vad det nu har varit med tusentals paket där dom snabbt kastat ut dom i brevlådor för att få plats med nästkommande lass med kina-paket.

Hmm, jag är väldigt skeptisk. Tror att första månaden lär bli rätt lugn medans den nästa kommer bli mer ”seriös” med den skärpta lagen.
Citera
2018-02-17, 14:54
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Samma här. Har dessutom jobbat med momsinbetalning och tulldeklarationer, så jag gör gärna mina egna momsdeklarationer i framtiden.

Hur gör man? PostNord är ju först på bollen. Man kan väl inte säga att man vill deklarera själv efter att de skickat en faktura.
Citera
2018-02-17, 15:17
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
En annan tråkig sak med det här sysselsättningsjippot för lågutbildade invandrare är, att inte bara skall du betala 75 + moms, du skall också vänta på att en avi skickas till dig som skall betalas innan dom expedierar varan.
Detta påslaget dom redan långa leveranstiderna från Kina, gör att du i princip får vänta hur länge som helst.

Jag har misstänkt sedan länge att PostNord kommer att anlita relativt nyanlända invandrare, som får lönebidrag, till att klara av alla momsdeklarationer som de hittills inte hunnit med. Men har det bekräftats någonstans att de kommer nyanställa invandrare för jobbet? Dessa måste få någon introduktion i så fall. Hur ska de hinna?

Räkna med att det blir en massa fel och strul när man anlitar folk som knappt är läs- och skrivkunniga på svenska. Dessutom orimliga förseningar.
Citera
2018-02-17, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Jag tycker att dem skulle ha tagit fram en digital lösning där man kan registrera sig som privatimportör hos tullverket och fördeklarera sina varor så att inte världens sämsta företag kan ta ut en oproportionerlig avgift för att göra ett enkelt jobb som dem flesta klarar av själva på någon minut.

Jag har inga problem med tull och moms men postnord kan fara åt fanders. Hade gärna betalat tullverket och hållit käft men det här beslutet gör mig förbannad.

Alla försändelser scannas ju in i en dator, annars skulle ingen försändelse hitta fram till en mottagare. Den rimligaste lösningen är såklart att en försändelse från utanför EU också får värdet som är angivet på tulldeklarationen inscannat och allt registreras i en dator. Så får kunden själv gå in på någon websida hos tullverket och reglera sin skuld en gång per månad eller ha autogiro på den. Är väl lite som trängselskatten för bilar fungerar. Alla ens försändelser hoppar in i systemet. Det borde också vara den billigaste lösningen. Det kommer bli mycket dyrare att hålla på och skicka ut fakturor för att sedan ha någon som går och letar i ett lager efter folks försändelser när det är betalat.

Nästan alla försändelser från Kina har kinesiska postens etiketter som görs i deras mjukvara så avsändaren har lagt in värdet tillsammans med adress. Så det borde gå att få elektroniskt data för alla försändelser, värde och vem det ska till. Det är 2018 och borde gå att lösa, hur mycket än Postnord gillar att gråta ut i media.

Så får Postnord inte ta ut någon avgift för försändelser med ett värde under 1500 kr där det enda postnord gör är att betala in moms. Så låter man försändelser med värde över 1500 kr hanteras som idag med avgift på 100kr + moms och betalning hos ombud. Om jag går in på ICA och köper en kiwi för 2.50 kr exkl. moms så får ICA betala in momsen på 30 öre. ICA får ju inte ta ut 100 kr för varje köp i avgift bara för att betala in moms.

Men givetvis finns ingen politiskt vilja, för ju mer pengar Postnord kan få in i avgifter desto bättre för staten som kommer lyfta avgiften som vinst.
Citera
2018-02-17, 15:59
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^

Det var min tanke med.

Gör det möjlight/enklare att deklarera sina egna saker, det skulle ju underlätta för dom flesta parter.
Citera
2018-02-17, 16:11
Medlem
Redas avatar
Varför ska svenska posten distribuera en massa paket från den kommunistiska slavarbetardiktaturen Kina utan att få betalt för det?
Citera
2018-02-17, 16:20
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Varför ska svenska posten distribuera en massa paket från den kommunistiska slavarbetardiktaturen Kina utan att få betalt för det?

Varför är det sådant problem för just postnord när alla andra EU länder klarar sig alldeles utmärkt?

Sen håller jag med om att avtalet som kina har med flera länder angående postgången är i stort behov av uppdatering.

Men att göra alla konsumenter sura på det här sättet är inte rätt sätt att tackla problemet.
Citera
2018-02-17, 16:23
Medlem
TripleXLs avatar
I och med den här avgiften av tullen, elektronikskatten som funnits i nåra år med mera så kommer jag sluta handla i stort sett allt som inte är livsnödvändigt.

Jag tycket inte om svenska staten och dess fula metoder med höjningar och försämringar för oss som försöker överleva i det här landet.

De tar bort alla alternativ för oss och sedan shockhöjer de våra påtvingade utgifter.

De kan dra åt helvete. Jag kommer tänka igenom hur jag kan jävlas med staten och minimera deras intäkter av mig och gå in för det.
Citera
2018-02-17, 16:34
Medlem
Firelines avatar
Jag tyckte att jag läste någonstans att om man tar frakten med DHL (och ev andra olika fraktbolag) så slinker man igenom och slipper PN och tull och allt?
Stämmer detta eller är det fredagens spritångor som sitter i och jag har drömt alltihop?
Klart dyrare frakt iofs, men på lite dyrare köp så kan det ju löna sig ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in