Citat:
Ursprungligen postat av
Zot^
Jag tycker att dem skulle ha tagit fram en digital lösning där man kan registrera sig som privatimportör hos tullverket och fördeklarera sina varor så att inte världens sämsta företag kan ta ut en oproportionerlig avgift för att göra ett enkelt jobb som dem flesta klarar av själva på någon minut.
Jag har inga problem med tull och moms men postnord kan fara åt fanders. Hade gärna betalat tullverket och hållit käft men det här beslutet gör mig förbannad.
Kanske skrivit det förr men grrrr...
Alla försändelser scannas ju in i en dator, annars skulle ingen försändelse hitta fram till en mottagare. Den rimligaste lösningen är såklart att en försändelse från utanför EU också får värdet som är angivet på tulldeklarationen inscannat och allt registreras i en dator. Så får kunden själv gå in på någon websida hos tullverket och reglera sin skuld en gång per månad eller ha autogiro på den. Är väl lite som
trängselskatten för bilar fungerar. Alla ens försändelser hoppar in i systemet. Det borde också vara den billigaste lösningen. Det kommer bli mycket dyrare att hålla på och skicka ut fakturor för att sedan ha någon som går och letar i ett lager efter folks försändelser när det är betalat.
Nästan alla försändelser från Kina har kinesiska postens etiketter som görs i deras mjukvara så avsändaren har lagt in värdet tillsammans med adress. Så det borde gå att få elektroniskt data för alla försändelser, värde och vem det ska till. Det är 2018 och borde gå att lösa, hur mycket än Postnord gillar att gråta ut i media.
Så får Postnord inte ta ut någon avgift för försändelser med ett värde under 1500 kr där det enda postnord gör är att betala in moms. Så låter man försändelser med värde över 1500 kr hanteras som idag med avgift på 100kr + moms och betalning hos ombud. Om jag går in på ICA och köper en kiwi för 2.50 kr exkl. moms så får ICA betala in momsen på 30 öre. ICA får ju inte ta ut 100 kr för varje köp i avgift bara för att betala in moms.
Men givetvis finns ingen politiskt vilja, för ju mer pengar Postnord kan få in i avgifter desto bättre för staten som kommer lyfta avgiften som vinst.