Citat:
Ursprungligen postat av
Enydrion
Jag beställer nåt hundratal paket från kina per år, sen har jag anmält mig till Kivra, så jag hoppas därmed få all myndighetspost, och även en del annan digitalt, jag hoppas med min insats att krossa Postmords verksamhet, så att någon kompetent mer servicevänlig tar över verksamheten (tex skulle jag gärna vilja få även den oadresserade reklam som posten delar ut till andra än mig)
Edit: jag har faktiskt en tid fått den oadresserade reklamen, antagligen för att min ordinarie postkärring rest tillbaka till Blåkulla

En stor del av den oadresserade reklamen finns tillgänglig på respektive annonsörs hemsida. Så om du vill försämra Postnords ekonomi så borde du tacka nej till reklamen. Det är väl främst reklam från livsmedelskedjor som folk är intresserade av och det är ju en enkel sak att gå in på affärens hemsida varje vecka.
Du efterlyser en privat aktör. Jag tvivlar på att någon privat aktör är intresserad. En bransch med mycket dålig lönsamhet med sjunkande omsättning brukar inte vara lockande.
Postnords stora konkurrent i Sverige heter Bring City Mail, de ägs av norska Posten och göra stora förluster och har gjort så under många år och överlever enbart tack vare att en stark ägare som pumpar in mer kapital. På de orter som Bring är aktiva i har man tagit över en hel del myndighetspost (bl a delar de ut deklarationsblanketterna) och även en hel del från banker etc. Tyvärr har knappast servicenivån blivit bättre, snarare tvärtom skulle jag säga som kund.
Om det ska komma en ny rikstäckande aktör så lär det krävas statliga subventioner. En ganska stor del av Sverige är glesbygd och det går aldrig att få lönsamhet på utdelning till dessa kunder. Jag tror nog att det är ganska få som är intresserade av statliga stöd och personligen gillar jag inte subventioner. Inget parti har frågan på agendan så vare sig du vill det eller inte lär nuvarande situation bestå under överskådlig tid.
Lite märkligt förresten att folk som brukar hylla konkurrens och fri företagsamhet samtidigt tycker att det är bra att svenska skattepengar används till att subventionera Kinas export till Sverige.