2018-01-20, 07:43
  #541
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franskanalfabet
kan inte någon tipsa Trump om detta så får vi se vad han säger om hur Sverige fungerar, eller att man tipsar kineserna om detta, hur de med lägst intelligens i Sverige resonerar.

Jag gillar mycket som Trump gör och står för, men Trump är knappast gud. Att Trump inför handelshinder för t.ex. bilindustrin för att behålla jobben i USA är jag emot. Det är en kortsiktig lösning som är dyrare för både konsument och producent, så även om lite fler skattekronor kommer vara i omlopp i USA kortsiktigt så kommer konsumenterna ha mindre pengar över till annan investering, vilket i långa loppet leder till mindre konsumtion eftersom folk behövt lägga sina pengar på den där dyra bilen, och producenten tappar marknadsandelar till konkurenter, och innovation och investeringar blir haltande.
Det finns kortsiktiga vinster med att sätta upp handelshinder så där, men långsiktigt så är det i princip alltid dåligt. Så där har Trump fel, men hans tidsspann sträcker sig nog endast 4 år, och är mer motiverat av opinion än vad som historiskt visat sig funka.

I detta fallet, om jag förstått det rätt så är det en straffavgift på 125 kr oavsett vad varan kostar, plus då straffskatten som i sig också är ett handelshinder. Men den fasta avgiften på 125 kr är inte riktad mot producenter såklart, utan mot konsumenter som köper typ en sladd från Kina för en 5a som kostar 150 i Sverige. Det kommer leda till att fler köper sladdar i Sverige, men färre köper någonting annat. Staten blir lite glad då skattepengar är i rullning här, men konsumenten blir fattigare vilket leder till att producenter inte säljer, vilket ger färre jobb, mindre investeringar och mindre tillväxt.

Idioti.
Citera
2018-01-20, 07:48
  #542
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Javisst. Det förhindrar emellertid inte att det är felaktigt att, som personen i den post jag besvarade, kalla detta "socialismen i ett nötskal", då socialismens kärna knappast handlar om protektionism.

Det är inte ens i närheten av felaktigt. Vad som är socialismens "kärna" har inte heller med detta att göra, och det kan vi nog prata länge om i lämplig tråd. Men handelshinder, straffskatter och manipulering av marknaden är absolut någonting som har med socialism att göra.
Citera
2018-01-20, 07:49
  #543
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det handlar troligen om det faktum att Postnord svämmas över av paket från Kina och att de på detta sätt försöker begränsa mängden. Eftersom folk som beställer billig elektronik från Kina brukar vara snåljåpar tror jag att den här strategin kan bli riktigt verksam.
Dom har ingen rätt att försöka begränsa vart vi köper våra saker ifrån!
Dom har en uppgift att sköta. Vilken dom är helt djävla värdelös på. Att frakta brev och paket från punkt A till punkt B.
Citera
2018-01-20, 07:49
  #544
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Vad är svenskt? allt tillverkas väl ändå i Kina redan?

Jag fick hem en mugghållaren till min cykel för nån dag sen den kostar 92kr i Sverige, jag betalade $1.23 ink frakt. En ringklocka som jag köpte för runt $2.50 har jag sett i svenska butiker för 125kr.
Elmotor till cykel kostar ca 3k när man köper från en Kines med EU lager, exakt samma motor kostar 5500 i Sverige. Borrhammare för 500kr kostar 1200 i Sverige. Det är så sjuka överpriser i Sverige.
Och vem hjälper man med att betala dom överpriserna?
Jag hjälper hellre några kineser att få ett drägligt liv än att jag ger staten ännu mer av mina pengar som dom kommer att slösa på att importera ännu fler våldtäktsparasiter.

Vad jobbar du själv med? Jag är säker på att du är överbetalt jämfört med en kines också.
Citera
2018-01-20, 07:57
  #545
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
"Postnord kommer att införa en avgift på paket som beställs från Kina via nätet.

En administrationsavgift på 125 kronor plus moms, som normalt sett ligger på 25 procent, ska införas även om varan bara kostade tio kronor att köpa. Det rapporterar Breakit."

DDR Sverige fortsätter framåt...

Helt rätt.

Övriga speditionsfirmor DHL, FedEx, UPS etc. har alltid gjort detta. Både moms, tull och admin. avgift.

Att posten inte gjort det visar ju bara på deras blåögdhet och allmänna oförmåga

Även helt självklart att det ska göras. Alla ni som gnäller här. Varför ska produkter från en kommunistdiktatur vara skattefria?

En kommunistdiktatur vars post dessutom ska hanteras så gott som gratis av postnord eftersom Kina i postsammanhang ska behandlas som U-land.

Varför vill ni gynna kinesiska företag som behandlar anställda som skit, betalar mutor till korrupta kommunistiska statstjänstemän, oftast skiter totalt i utsläpp till miljön och att produkterna innehåller hälsoskadliga ämnen.

Kan någon av alla gnällspikar förklara det för mig?
Citera
2018-01-20, 07:58
  #546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jag gillar mycket som Trump gör och står för, men Trump är knappast gud. Att Trump inför handelshinder för t.ex. bilindustrin för att behålla jobben i USA är jag emot. Det är en kortsiktig lösning som är dyrare för både konsument och producent, så även om lite fler skattekronor kommer vara i omlopp i USA kortsiktigt så kommer konsumenterna ha mindre pengar över till annan investering, vilket i långa loppet leder till mindre konsumtion eftersom folk behövt lägga sina pengar på den där dyra bilen, och producenten tappar marknadsandelar till konkurenter, och innovation och investeringar blir haltande.
Det finns kortsiktiga vinster med att sätta upp handelshinder så där, men långsiktigt så är det i princip alltid dåligt. Så där har Trump fel, men hans tidsspann sträcker sig nog endast 4 år, och är mer motiverat av opinion än vad som historiskt visat sig funka.

I detta fallet, om jag förstått det rätt så är det en straffavgift på 125 kr oavsett vad varan kostar, plus då straffskatten som i sig också är ett handelshinder. Men den fasta avgiften på 125 kr är inte riktad mot producenter såklart, utan mot konsumenter som köper typ en sladd från Kina för en 5a som kostar 150 i Sverige. Det kommer leda till att fler köper sladdar i Sverige, men färre köper någonting annat. Staten blir lite glad då skattepengar är i rullning här, men konsumenten blir fattigare vilket leder till att producenter inte säljer, vilket ger färre jobb, mindre investeringar och mindre tillväxt.

Idioti.

Ärligt talat så är jag inte övertygad om att priset på en produkt som köps till 99% kommer att bli dyrare för att man flyttar produktionen till usa. lönerna kanske är högre *men* kvalitén blir högre för man får färre returer eller reparationer och man slipper skeppa allt till Mexiko och man slipper deras lägre produktivitet och effektivitet. Man kan inte utgå ifrån vad andra säger eller skriver. JOurnalister är sinnesslöa. Hela konceptet bygger på att man ska stärka de med lägre utbildningar till att börja med och att man ska locka tillbaka pengar som är parkerade utomlands. När pengarna är i usa så kommer de att sättas i rörelse genom att företagen utvecklar nya produkter, innovation och genom ny innovation och nya produkter stärker man både de med utbildning och de med lägre utbildningar. Det Trump gör är inte sekvensiellt utan han jobbar parallellt så det är flera trådar som löper parallellt och man måste förstå synerieffekterna. Journalister fattar ju inte det för att de har låg intelligens. Det är därför de trålar på Flashback för att få uppslag. Man ska utöva påtryckningat när man skapar handelshinder som man gör i kommunismens Sverige. Genom att sprida vad som händer och berätta för folk utomlands blir de som lånar ut pengar medvetna om vad som händer. det ska kosta att låna pengar utomlands och turister ska inte hit utan till andra platser i världen. det ska svida att vara inavlad alkis och en korrupt lögnare.
Citera
2018-01-20, 08:04
  #547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jag gillar mycket som Trump gör och står för, men Trump är knappast gud. Att Trump inför handelshinder för t.ex. bilindustrin för att behålla jobben i USA är jag emot. Det är en kortsiktig lösning som är dyrare för både konsument och producent, så även om lite fler skattekronor kommer vara i omlopp i USA kortsiktigt så kommer konsumenterna ha mindre pengar över till annan investering, vilket i långa loppet leder till mindre konsumtion eftersom folk behövt lägga sina pengar på den där dyra bilen, och producenten tappar marknadsandelar till konkurenter, och innovation och investeringar blir haltande.
Det finns kortsiktiga vinster med att sätta upp handelshinder så där, men långsiktigt så är det i princip alltid dåligt. Så där har Trump fel, men hans tidsspann sträcker sig nog endast 4 år, och är mer motiverat av opinion än vad som historiskt visat sig funka.

I detta fallet, om jag förstått det rätt så är det en straffavgift på 125 kr oavsett vad varan kostar, plus då straffskatten som i sig också är ett handelshinder. Men den fasta avgiften på 125 kr är inte riktad mot producenter såklart, utan mot konsumenter som köper typ en sladd från Kina för en 5a som kostar 150 i Sverige. Det kommer leda till att fler köper sladdar i Sverige, men färre köper någonting annat. Staten blir lite glad då skattepengar är i rullning här, men konsumenten blir fattigare vilket leder till att producenter inte säljer, vilket ger färre jobb, mindre investeringar och mindre tillväxt.

Idioti.

sedan är det så att idioter är de som outsourcat till dessa skitländer och skapat en hyperkonkurrans. kineserna kopierar allt och säljer samma produkt billigare och det kommer ju naturligtvis att slå ut svensk industri. man lägger ner massor i att ta fram en produkt ch så kommer det något och kopierar allt, det finns även de kineser som kör extra batcher när cheferna gått hem och sedan säljer det på svarta marknaden (stöld). Så de som kallar sig "politiker" har ju skapat detta läge och sedan kommer det iavlade som fått sina jobb på annat än meriter för att de anser att de inte vill jobba och inför en straffskatt, ett handelshinder för man har låg intelligens. sp är det i kommunismens sverige, även de med lägst intelligens har ett jobb och anser sig vara smart, sluga och listiga.
Citera
2018-01-20, 08:07
  #548
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Det är inte ens i närheten av felaktigt. Vad som är socialismens "kärna" har inte heller med detta att göra, och det kan vi nog prata länge om i lämplig tråd. Men handelshinder, straffskatter och manipulering av marknaden är absolut någonting som har med socialism att göra.
Tja, när man pratar om något som befinner sig i ett nötskal brukar det vara just kärnan som åsyftas. Inte sant? Så jo, det har med saken att göra.
Citera
2018-01-20, 08:08
  #549
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Dom har ingen rätt att försöka begränsa vart vi köper våra saker ifrån!
Det är möjligt, men de verkar ha rätt att ta ut tullavgifter och moms. Vilket får i princip samma effekt.
Citera
2018-01-20, 08:09
  #550
Medlem
kontrarevolutionars avatar
Kineserna betalar inte porto på grund av en flera hundra år gammal lag. Den var knappast designad för paketleveranserna. Om man skickar till ett land i EU och sen vidare så måste ju portot betalas sista biten endå istället för skattebetalarna så det skulle ju kunna vara en annan lösning.
Citera
2018-01-20, 08:22
  #551
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franskanalfabet
Ärligt talat så är jag inte övertygad om att priset på en produkt som köps till 99% kommer att bli dyrare för att man flyttar produktionen till usa. lönerna kanske är högre *men* kvalitén blir högre för man får färre returer eller reparationer och man slipper skeppa allt till Mexiko och man slipper deras lägre produktivitet och effektivitet. Man kan inte utgå ifrån vad andra säger eller skriver. JOurnalister är sinnesslöa. Hela konceptet bygger på att man ska stärka de med lägre utbildningar till att börja med och att man ska locka tillbaka pengar som är parkerade utomlands. När pengarna är i usa så kommer de att sättas i rörelse genom att företagen utvecklar nya produkter, innovation och genom ny innovation och nya produkter stärker man både de med utbildning och de med lägre utbildningar. Det Trump gör är inte sekvensiellt utan han jobbar parallellt så det är flera trådar som löper parallellt och man måste förstå synerieffekterna. Journalister fattar ju inte det för att de har låg intelligens. Det är därför de trålar på Flashback för att få uppslag. Man ska utöva påtryckningat när man skapar handelshinder som man gör i kommunismens Sverige. Genom att sprida vad som händer och berätta för folk utomlands blir de som lånar ut pengar medvetna om vad som händer. det ska kosta att låna pengar utomlands och turister ska inte hit utan till andra platser i världen. det ska svida att vara inavlad alkis och en korrupt lögnare.

Om priset inte blir dyrare så blir produktionen dyrare. Någonstans i kedjan blir det dyrare, och vart i kedjan det blir dyrare spelar inte så stor roll egentligen.
Om det är så som du tror, att det inte blir någon skillnad alls mellan att ha produktion i Mexiko eller USA, då är det mer motiverat att behålla produktionen i USA då det då är just den amerikanska befolkningen som får jobben. Men skulle man gå plus minus noll så vore det omotiverat av företagen att investera i en flytt.
Så någon potentiell vinst finns ju för företagen att flytta utomlands. Blir kvaliteten dålig av detta så kommer hålrummet fyllas av den fria marknaden med högkvalitativa, inrikestillverkade bilar.

Ja ja, precis. Det är ju det som är tanken, att man vill ha pengarna i rullning inom USA, men sen går vi isär. Jag menar att om jag tvingas betala överpris för varor så kommer jag att konsumera mindre av annat, eftersom jag inte har tillräckligt med pengar. Så bilmarknaden kanske klarar sig bra eftersom alla behöver bilar, även om deras vinst då blir mindre än om de skulle ligga i Mexiko, så de inte kan investera lika mycket, anställa lika många och sådana saker, men mina pengar är ju slut sen. Då kommer en annan sektor, låt säga möbelsektorn drabbas, så deras investeringar, möjlighet till utvidgning och jobbskapande minskar. Och kvar står jag med en bil, inga möbler och slut på pengar samtidigt som möbelföretaget gått i konkurs eller inte lyckats utvecklas lika mycket, och då på lång sikt lyckats bidra mer med skatt och jobb, tillsammans med ett inrikes bilföretag som måste hålla konstander nere för att konkurera med bilföretagen i Mexiko. Det är inte recept för innovation eller utveckling. Det haltar marknaden och på längre sikt skadar den.
Företagen hade ju kunnat investera mer i utveckling med en större vinstmarginal. Om då konsumenten också har pengar över så kan denne också bidra till att andra sektorer också kan fortsätta existera.
Sen är jag inte detaljinsatt i hur situationen ser ut med bilindustrin, eller vad Trump egentligen vill och har för plan. Deras system kanske motiverar detta av skäl jag inte vet.
Men här i Sverige, att lägga på en fast straffavgift, utöver strafftullen är ett extremt stort handelshinder som kommer döda en enorm del av den privata handeln med Kina eftersom det folk köper mest därifrån är småsaker som inte längre då är motiverat att köpa därifrån.

Så visserligen en 5a mindre i rullning i Sverige för en sladd från Kina, men 125 kr mindre för mig som går till staten som jag själv annars hade kunnat lagt på ett svenskt restaurangbesök. Jag får mindre varor och tjänster vilket innebär att svenska företag säljer mindre.
Om det svenska företaget som säljer sladdar för 130 kr inte klarar sig utan att staten går in och tvingar folk att köpa deras sladdar så är det inte en produkt som det finns efterfrågan på.
Citera
2018-01-20, 08:24
  #552
Medlem
paperboy85s avatar
Den här administrationsavgiften är väl en kostnad posten tar ut för att tulldeklarera varan? D.v.s. skickar du själv in en tulldeklaration borde du bara behöva betala en mindre summa eller t.o.m. endast mervärdesskatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in