Citat:
Ursprungligen postat av
franskanalfabet
Ärligt talat så är jag inte övertygad om att priset på en produkt som köps till 99% kommer att bli dyrare för att man flyttar produktionen till usa. lönerna kanske är högre *men* kvalitén blir högre för man får färre returer eller reparationer och man slipper skeppa allt till Mexiko och man slipper deras lägre produktivitet och effektivitet. Man kan inte utgå ifrån vad andra säger eller skriver. JOurnalister är sinnesslöa. Hela konceptet bygger på att man ska stärka de med lägre utbildningar till att börja med och att man ska locka tillbaka pengar som är parkerade utomlands. När pengarna är i usa så kommer de att sättas i rörelse genom att företagen utvecklar nya produkter, innovation och genom ny innovation och nya produkter stärker man både de med utbildning och de med lägre utbildningar. Det Trump gör är inte sekvensiellt utan han jobbar parallellt så det är flera trådar som löper parallellt och man måste förstå synerieffekterna. Journalister fattar ju inte det för att de har låg intelligens. Det är därför de trålar på Flashback för att få uppslag. Man ska utöva påtryckningat när man skapar handelshinder som man gör i kommunismens Sverige. Genom att sprida vad som händer och berätta för folk utomlands blir de som lånar ut pengar medvetna om vad som händer. det ska kosta att låna pengar utomlands och turister ska inte hit utan till andra platser i världen. det ska svida att vara inavlad alkis och en korrupt lögnare.
Om priset inte blir dyrare så blir produktionen dyrare. Någonstans i kedjan blir det dyrare, och vart i kedjan det blir dyrare spelar inte så stor roll egentligen.
Om det är så som du tror, att det inte blir någon skillnad alls mellan att ha produktion i Mexiko eller USA, då är det mer motiverat att behålla produktionen i USA då det då är just den amerikanska befolkningen som får jobben. Men skulle man gå plus minus noll så vore det omotiverat av företagen att investera i en flytt.
Så någon potentiell vinst finns ju för företagen att flytta utomlands. Blir kvaliteten dålig av detta så kommer hålrummet fyllas av den fria marknaden med högkvalitativa, inrikestillverkade bilar.
Ja ja, precis. Det är ju det som är tanken, att man vill ha pengarna i rullning inom USA, men sen går vi isär. Jag menar att om jag tvingas betala överpris för varor så kommer jag att konsumera mindre av annat, eftersom jag inte har tillräckligt med pengar. Så bilmarknaden kanske klarar sig bra eftersom alla behöver bilar, även om deras vinst då blir mindre än om de skulle ligga i Mexiko, så de inte kan investera lika mycket, anställa lika många och sådana saker, men mina pengar är ju slut sen. Då kommer en annan sektor, låt säga möbelsektorn drabbas, så deras investeringar, möjlighet till utvidgning och jobbskapande minskar. Och kvar står jag med en bil, inga möbler och slut på pengar samtidigt som möbelföretaget gått i konkurs eller inte lyckats utvecklas lika mycket, och då på lång sikt lyckats bidra mer med skatt och jobb, tillsammans med ett inrikes bilföretag som måste hålla konstander nere för att konkurera med bilföretagen i Mexiko. Det är inte recept för innovation eller utveckling. Det haltar marknaden och på längre sikt skadar den.
Företagen hade ju kunnat investera mer i utveckling med en större vinstmarginal. Om då konsumenten också har pengar över så kan denne också bidra till att andra sektorer också kan fortsätta existera.
Sen är jag inte detaljinsatt i hur situationen ser ut med bilindustrin, eller vad Trump egentligen vill och har för plan. Deras system kanske motiverar detta av skäl jag inte vet.
Men här i Sverige, att lägga på en fast straffavgift, utöver strafftullen är ett extremt stort handelshinder som kommer döda en enorm del av den privata handeln med Kina eftersom det folk köper mest därifrån är småsaker som inte längre då är motiverat att köpa därifrån.
Så visserligen en 5a mindre i rullning i Sverige för en sladd från Kina, men 125 kr mindre för mig som går till staten som jag själv annars hade kunnat lagt på ett svenskt restaurangbesök. Jag får mindre varor och tjänster vilket innebär att svenska företag säljer mindre.
Om det svenska företaget som säljer sladdar för 130 kr inte klarar sig utan att staten går in och tvingar folk att köpa deras sladdar så är det inte en produkt som det finns efterfrågan på.