2018-01-20, 09:17
  #565
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontrarevolutionar
Kineserna betalar inte porto på grund av en flera hundra år gammal lag. Den var knappast designad för paketleveranserna. Om man skickar till ett land i EU och sen vidare så måste ju portot betalas sista biten endå istället för skattebetalarna så det skulle ju kunna vara en annan lösning.


Jag läste på nån dansk site som länkades till i början av den här tråden, att avgifterna för post mellan länder skulle utjämnas under en period av tre år, det borde ju gälla svenska posten också? och borde också gälla kina..
Citera
2018-01-20, 09:18
  #566
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Men det är så feltänkt ,Sverige är en del av den totala Europeiska marknaden ,detta innebär att hela Europa skall ses som en marknad ,detta general fel gör även den inhemska näthandeln ,så du är ursäktad.
Det fungerar inte så i praktiken. Amazon.co.uk har fri frakt inom Storbitannien men inte till övriga EU-länder, i stort sett samma med Tyskland (Amazon.de).

Hade jag bott i Tyskland så hade min nya pakethållare till cykeln haft gratis frakt, nu får jag betala 10 euro i frakt till Sverige från Tyskland.
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-01-20 kl. 09:28.
Citera
2018-01-20, 09:22
  #567
Medlem
Är det inte bra med en avgift.Tycker nog det då dom flesta verkar köpa onödigt skit.Kompisen köper mängder från wish,billigt men vilket skit.Nää sponsra dina lokala affärer istället.
Citera
2018-01-20, 09:23
  #568
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag tror du gravt överskattar Teknikmagasinets enorma inflytande på svenska politiker...

Men du får ju fortfarande handla så mycket du vill från vilka sidor du vill! Ingen försöker stoppa dig! Det handlar om att Postnord ska ta sig i kragen och följa existerande lagar och regler, precis som andra logistikföretag som t.ex. DHL och UPS!

Givetvis snackar jag inte om Teknikmagasinet själva, utan genom deras pimps och vänner i Svenskt Näringsliv och tillsammans med de andra handelsföretagen, typ Kjell, Clas, Jula, Lidl etc.
Citera
2018-01-20, 09:27
  #569
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Men det är så feltänkt ,Sverige är en del av den totala Europeiska marknaden ,detta innebär att hela Europa skall ses som en marknad ,detta general fel gör även den inhemska näthandeln ,så du är ursäktad.
Och det motiverar i alla fall inte den stora prisskillnaden, bra försök Karin Johansson.

Ja, det är ett feltänk, då kommer Sverige med tiden att bli utkonkurrerad, inget kommer att bli kvar här, men det har varit vanligt tänk, att tex arla ska ha monopol i Sverige, så de kan satsa tex i tyskland för en massa miljoner (det gick åt helvete) sen kan de genom att höja priserna i Sverige kompensera för de stora förlusterna i Tyskland.. Sossarna har främjat för att vi ska ha oligopol i Sverige och därigenom har vi fått för höga priser på många saker.
Citera
2018-01-20, 09:28
  #570
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det fungerar inte så i praktiken. Amazon.co.uk har fri frakt inom Storbitannien men inte till övriga EU-länder, i stort sett samma med Tyskland.

Hade jag bott i Tyskland så hade min nya pakethållare till cykeln haft gratis frakt, nu får jag betala 10 euro i frakt till Sverige.
Jo,men din pakethållare blev förmodligen billigare att köpa i Tyskland trots frakten , och som sagt det är inte bara den svenska inhemska näthandeln som lever kvar med gammalt landsgräns tänk ,även många europeiska handlare har inte fattat grejer med den gemensamma inre marknaden.
Ärligt talat förstår jag inte vad Amazon sysslar med som delar upp sig i olika landssektioner ,i Usa fungerar det ju att skicka grejer från norr till söder med samma frakt avgifter ,visst det innebär ju i praktiken att vissa som bor i det mer tätbefolkade städerna m.m på ett sätt subventionerar kostnaden för frakten till det mer glesbefolkade och otillgängliga områdena ,precis som det faktiskt fungerar med all postverksamhet ,även i Sverige .
verkar helt enkelt inte som företagen fattar och inte kan släppa detta med landsgränser det ända som verkar har förstått hur det fungerar med fri rörlighet och kapital inom unionen är invandrana ,ganska komiskt.
__________________
Senast redigerad av givemeyourmoney 2018-01-20 kl. 09:43.
Citera
2018-01-20, 09:28
  #571
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Men det är så feltänkt ,Sverige är en del av den totala Europeiska marknaden ,detta innebär att hela Europa skall ses som en marknad ,detta general fel gör även den inhemska näthandeln ,så du är ursäktad.
Och det motiverar i alla fall inte den stora prisskillnaden, bra försök Karin Johansson.

”Skall ses som...” Det avgör ju leverantören.

Vem ska pynta för en Svensk webbplats? ”den totala Europeiska marknaden”?
Vem ska betala för eventuell svensk lagerhållning? ”den totala Europeiska marknaden”? Vem ska betala för marknadsföring i Sverige etc. etc.

Allt är upp till säljaren att utvärdera och bestämma.

Du som kund kan bara rösta med plånboken.
Citera
2018-01-20, 09:38
  #572
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jo,men din pakethållare blev förmodligen billigare att köpa i Tyskland trots frakten , och som sagt det är inte bara den svenska inhemska näthandeln som lever kvar med gammalt landsgräns tänk ,även många europeiska handlare har inte fattat grejer med den gemensamma inre marknaden.
Tyskland och Storbritannien verkar vara protektionistiska och därmed gynnar det egna landet och dess befolkning. Det gäller inte Sverige, svårt att finna fri frakt till det man handlar här i landet.

Visst ja "allas lika värde".
Förutom när det gäller vem som det skall gynna och vem det är som betalar.
Citera
2018-01-20, 09:42
  #573
Medlem
langaocbs avatar
När börjar detta gälla?
Citera
2018-01-20, 09:43
  #574
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Nej, detta är fejk news.

Avgiften är inte beslutad än, det görs först 1 mars, vilket PostNord själva säger på sin facebooksida. Men lite roligt att hela Flashback litar blint på gammelmedia...

Ni är verkligen dumma i huvudet.

Extra kul också att att folk skriker om kommunism, bara för att de nu måste sponsra Sverige istället för ett kommunististregim...

Så jag inbillar mig bara? Den avgiften jag fick i veckan på 240:- är inte på riktigt? Trots att det står tydligt att av de 240:- jag var tvungen att betala om jag ville ha med mig paketet hem så var 125:- av dem PostNords avgift...Lite konstigt, trots allt
Citera
2018-01-20, 09:45
  #575
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth
Så jag inbillar mig bara? Den avgiften jag fick i veckan på 240:- är inte på riktigt? Trots att det står tydligt att av de 240:- jag var tvungen att betala om jag ville ha med mig paketet hem så var 125:- av dem PostNords avgift...Lite konstigt, trots allt

Du är bara dum i huvudet. Inget att oroa sig för. Blalotus har såklart rätt.
Citera
2018-01-20, 09:48
  #576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth
Så jag inbillar mig bara? Den avgiften jag fick i veckan på 240:- är inte på riktigt? Trots att det står tydligt att av de 240:- jag var tvungen att betala om jag ville ha med mig paketet hem så var 125:- av dem PostNords avgift...Lite konstigt, trots allt
Avgiften är ju inget nytt ,den har faktiskt varit där innan detta drog igång ,men tack vare det enorma inflödet så är det kanske en på tio som de hinner med att debitera.
jag brukar räkna med den vart tionde paket , det brukar stämma rätt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in