Citat:
Ursprungligen postat av
Hanna-Wigh
Det fungerar inte så i praktiken. Amazon.co.uk har fri frakt inom Storbitannien men inte till övriga EU-länder, i stort sett samma med Tyskland.
Hade jag bott i Tyskland så hade min nya pakethållare till cykeln haft gratis frakt, nu får jag betala 10 euro i frakt till Sverige.
Jo,men din pakethållare blev förmodligen billigare att köpa i Tyskland trots frakten , och som sagt det är inte bara den svenska inhemska näthandeln som lever kvar med gammalt landsgräns tänk ,även många europeiska handlare har inte fattat grejer med den gemensamma inre marknaden.
Ärligt talat förstår jag inte vad Amazon sysslar med som delar upp sig i olika landssektioner ,i Usa fungerar det ju att skicka grejer från norr till söder med samma frakt avgifter ,visst det innebär ju i praktiken att vissa som bor i det mer tätbefolkade städerna m.m på ett sätt subventionerar kostnaden för frakten till det mer glesbefolkade och otillgängliga områdena ,precis som det faktiskt fungerar med all postverksamhet ,även i Sverige .
verkar helt enkelt inte som företagen fattar och inte kan släppa detta med landsgränser det ända som verkar har förstått hur det fungerar med fri rörlighet och kapital inom unionen är invandrana ,ganska komiskt.