Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-13, 18:47
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
De får väl "gilla läget" precis som alla andra, kommer inte som någon direkt överraskning att näthandeln skulle öka otroligt - det har trots allt spåtts i många år vid det här laget.

Felet posten gjorde var att bilda postnord med danskarna, efter det dök lönsamheten..
Att post nord bildades får du ta med Maud Olofsson och den då sittande regeringen.
Citera
2018-01-13, 19:42
  #26
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Visst är man tvungen att gilla läget, man har inget val. Problemet är att man drabbas av en massa kostnader som man inte får någon täckning för. Visst har många spått att näthandeln skulle öka, det har även Postnord gjort. Men ingen eller åtminstone väldigt få har förutspått att den skulle öka så dramatiskt. Om den ökande kinaimporten hade inneburit intäkter hade det varit mycket positivt och då hade man även haft större möjlighet att ha en större kostym för att hantera dessa ojämna flöden.
Men kinaimporten är en gökunge som är en storförlustaffär som tar en hel del resurser i anspråk både på terminalerna men även på utdelningskontoren. Det är inte någon riktigt enkel ekvation att lösa. Och ena sidan har man resultatkrav och kan inte över tid gå med förlust samtidigt har man tvingande lagstiftning att man måste dela ut post varje vardag över hela landet vilket medför en stor och dyr organisation. Brevvolymerna sjunker stadigt och konkurrensen är ganska hård på paketsidan där det finns flera stora rikstäckande leverantörer med ett spritt nät av avlämningsställen. Man har mer eller mindre monopol på de minsta kinaförsändelserna, men dessa innebär låga intäkter samtidigt som man har stora kostnader för att hantera dessa.

Lönsamheten hade varit sjunkande även utan fusionen med danska Posten. Det märkliga med Danmark är att danska regeringen med ena handen godkänner samgåendet med svenska Posten och med den andra handen inför man lagstiftning som innebär att all myndighetspost ska skickas digitalt till alla som har möjlighet att ta emot posten digitalt. Denna lagstiftning slog effektivt undan benen för möjligheten att driva en lönsam verksamhet.
Digitaliseringen kommer även att slå mot den svenska Posten, men det är en jäkla skillnad när marknaden försvinner över en natt än när volymerna kanske minskar med 7-10% årligen under en längre tid så att man hinner strukturera om verksamheten och få andra intäkskällor.

Jag beställer nåt hundratal paket från kina per år, sen har jag anmält mig till Kivra, så jag hoppas därmed få all myndighetspost, och även en del annan digitalt, jag hoppas med min insats att krossa Postmords verksamhet, så att någon kompetent mer servicevänlig tar över verksamheten (tex skulle jag gärna vilja få även den oadresserade reklam som posten delar ut till andra än mig)

Edit: jag har faktiskt en tid fått den oadresserade reklamen, antagligen för att min ordinarie postkärring rest tillbaka till Blåkulla
__________________
Senast redigerad av Enydrion 2018-01-13 kl. 19:44.
Citera
2018-01-13, 21:17
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag beställer nåt hundratal paket från kina per år, sen har jag anmält mig till Kivra, så jag hoppas därmed få all myndighetspost, och även en del annan digitalt, jag hoppas med min insats att krossa Postmords verksamhet, så att någon kompetent mer servicevänlig tar över verksamheten (tex skulle jag gärna vilja få även den oadresserade reklam som posten delar ut till andra än mig)

Edit: jag har faktiskt en tid fått den oadresserade reklamen, antagligen för att min ordinarie postkärring rest tillbaka till Blåkulla

En stor del av den oadresserade reklamen finns tillgänglig på respektive annonsörs hemsida. Så om du vill försämra Postnords ekonomi så borde du tacka nej till reklamen. Det är väl främst reklam från livsmedelskedjor som folk är intresserade av och det är ju en enkel sak att gå in på affärens hemsida varje vecka.

Du efterlyser en privat aktör. Jag tvivlar på att någon privat aktör är intresserad. En bransch med mycket dålig lönsamhet med sjunkande omsättning brukar inte vara lockande.
Postnords stora konkurrent i Sverige heter Bring City Mail, de ägs av norska Posten och göra stora förluster och har gjort så under många år och överlever enbart tack vare att en stark ägare som pumpar in mer kapital. På de orter som Bring är aktiva i har man tagit över en hel del myndighetspost (bl a delar de ut deklarationsblanketterna) och även en hel del från banker etc. Tyvärr har knappast servicenivån blivit bättre, snarare tvärtom skulle jag säga som kund.

Om det ska komma en ny rikstäckande aktör så lär det krävas statliga subventioner. En ganska stor del av Sverige är glesbygd och det går aldrig att få lönsamhet på utdelning till dessa kunder. Jag tror nog att det är ganska få som är intresserade av statliga stöd och personligen gillar jag inte subventioner. Inget parti har frågan på agendan så vare sig du vill det eller inte lär nuvarande situation bestå under överskådlig tid.

Lite märkligt förresten att folk som brukar hylla konkurrens och fri företagsamhet samtidigt tycker att det är bra att svenska skattepengar används till att subventionera Kinas export till Sverige.
Citera
2018-01-15, 20:37
  #28
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
En stor del av den oadresserade reklamen finns tillgänglig på respektive annonsörs hemsida. Så om du vill försämra Postnords ekonomi så borde du tacka nej till reklamen. Det är väl främst reklam från livsmedelskedjor som folk är intresserade av och det är ju en enkel sak att gå in på affärens hemsida varje vecka.

Du efterlyser en privat aktör. Jag tvivlar på att någon privat aktör är intresserad. En bransch med mycket dålig lönsamhet med sjunkande omsättning brukar inte vara lockande.
Postnords stora konkurrent i Sverige heter Bring City Mail, de ägs av norska Posten och göra stora förluster och har gjort så under många år och överlever enbart tack vare att en stark ägare som pumpar in mer kapital. På de orter som Bring är aktiva i har man tagit över en hel del myndighetspost (bl a delar de ut deklarationsblanketterna) och även en hel del från banker etc. Tyvärr har knappast servicenivån blivit bättre, snarare tvärtom skulle jag säga som kund.

Om det ska komma en ny rikstäckande aktör så lär det krävas statliga subventioner. En ganska stor del av Sverige är glesbygd och det går aldrig att få lönsamhet på utdelning till dessa kunder. Jag tror nog att det är ganska få som är intresserade av statliga stöd och personligen gillar jag inte subventioner. Inget parti har frågan på agendan så vare sig du vill det eller inte lär nuvarande situation bestå under överskådlig tid.

Lite märkligt förresten att folk som brukar hylla konkurrens och fri företagsamhet samtidigt tycker att det är bra att svenska skattepengar används till att subventionera Kinas export till Sverige.


Jag kan glädja dig med att svd gör allt för att stoppa paketen från kina

https://www.svd.se/otroligt-pinsamt-...ign=2018-01-15

Citat:
Postnord bryter mot tullregler genom att leverera kinesiska postordervaror till svenska privatpersoner utan att det betalas moms på varorna. Totalt handlar det om miljardbelopp som staten går miste om i skatteintäkter. "Svenska staten subventionerar kinesiska e-handelssajter med miljarder", säger SvD:s Joel Dahlberg i Ekonomistudion.

Ja om man tex köper 5 knappcellsbatterier från kina för 4 kronor ska posten skriva en räkning på 1kr i moms plus 150kr för postens hantering, staten förlorar miljarder på detta (i fantasin) bara en dåre kan ju tro att jag ger 155kr för 5 knappcellsbatterier från kina av tvivelaktig kvalitet.

Om detta skulle genomföras hoppas jag att kina lägger ner volvo i Göteborg som hämnd
Citera
2018-01-15, 20:39
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Beställde pyssel (4 produkter x 300g 15x15x5cm, gratis frakt) för 235 kr från AliExpress och har nu fått en avi-påminnelse (ursp. SMS-avisering kom aldrig fram) på ytterligare 183 kr från PostNord. Antar att det rör sig om moms- och tullavgifter men tycker det verkar ovanligt höga avgifter. Inte ens med Tullverkets egna guide blir det så dyrt.

Vad baseras egentligen avgifternas belopp på? Kan man få det justerat?

jag tror de uppskattade vad varorna kostar i sverige och lägger på svensk skatt. du ska säga till de du handlar av att de ska deklararera det som en gåva oh att värdet är under 200kr. man ska inte betala skatt eller tull i onödan speciellt inte när pengarna går till muslimer som begår brott och bidragsfiffel och när det är en analfabet som aldrig infriat ett enda vallöfte.
Citera
2018-01-15, 21:01
  #30
Medlem
svensk handel har väl lobbat stenhårt på regeringen för att stoppa handeln från Kina ,det har kanske inte gått så bra , så dem verkar har vänts sig till media istället ,nu kör SVD med nästan dagliga reportage om hur förfärligt detta slår mot handeln i Sverige och hur ofantliga belopp som missas i moms, runt 1 miljard tydligen ,wow en miljard är ju en droppe i havet när vi vet hur mycket pengar som läggs på annat.
Citera
2018-01-15, 21:41
  #31
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
svensk handel har väl lobbat stenhårt på regeringen för att stoppa handeln från Kina ,det har kanske inte gått så bra , så dem verkar har vänts sig till media istället ,nu kör SVD med nästan dagliga reportage om hur förfärligt detta slår mot handeln i Sverige och hur ofantliga belopp som missas i moms, runt 1 miljard tydligen ,wow en miljard är ju en droppe i havet när vi vet hur mycket pengar som läggs på annat.

Ja, jag har även ökat köpen från inom EU, bildelar, och vitvaror med mera, blir mindre och mindre köp i Sverige, så de borde börja lobba för att vi går ur EU också...
Citera
2018-01-15, 21:45
  #32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
svensk handel har väl lobbat stenhårt på regeringen för att stoppa handeln från Kina ,det har kanske inte gått så bra , så dem verkar har vänts sig till media istället ,nu kör SVD med nästan dagliga reportage om hur förfärligt detta slår mot handeln i Sverige och hur ofantliga belopp som missas i moms, runt 1 miljard tydligen ,wow en miljard är ju en droppe i havet när vi vet hur mycket pengar som läggs på annat.

De gråter givetvis över att svenska folket inte längre går att blåsa på 4-5-600% vinst för mobilskal/usbladdare etc? Kjell/clas/jula/biltema lär inte sälja mycket tillbehör till telefoner och datorer längre...

Det fina är att nu har folk lärt sig hur blåsta de blivit tidigare och därmed kommer det krävas enorma prissänkningar om de skall lyckas locka tillbaka kunderna till fysiska butiker i sverige.
Citera
2018-01-17, 21:52
  #33
Medlem
Enydrions avatar
De har visst blandat in Magdalena Andersson nu också... De snackar bara om momsen

Hon babblar om EU, men nämner inte hur andra länder gör...

Nån som bor i Tysklande eller England eller nått som vet hur posten där brukar göra med kinapaketen?

Jag tänkte att om de inför nåt i sveige, så kanske det finns nån tjänst liknande den i USA att de kan samla ihop paketen i USA innan de skickas, då tänkte jag att man skulle kunna beställa paketen till nån sån tjänst i Tyskland och sen kan Tyskland skicka dem i klump hit till Sverige eller nått...

Momsen är ju skit samma men ska man betala 150 kr per paket till posten för att göra själva momshanteringen så är ju mycket av vitsen med att köpa från kina borta...

Men man kan ju hoppas att kina bygger upp nån terminal/lager i EU där grejorna kan skickas från i stället för från kina...

https://www.svd.se/ministern-om-moms...a-pa-eu-regler

Annars kanske man kan framhålla i valrörelsen att S tänker stoppa kinapaketen genom straffavgift?
Citera
2018-01-19, 10:12
  #34
Medlem
oceandrives avatar
Postnords nya administrationsavgift på paket utanför EU/Red Mod

"Postnord kommer att införa en avgift på paket som beställs från Kina via nätet.

En administrationsavgift på 125 kronor plus moms, som normalt sett ligger på 25 procent, ska införas även om varan bara kostade tio kronor att köpa. Det rapporterar Breakit."

DDR Sverige fortsätter framåt...
Citera
2018-01-19, 10:20
  #35
Medlem
Oljeapans avatar
Jag ska kräva en avgift av Postnord varje gång dom levererar min paket till fel adress!
Citera
2018-01-19, 10:21
  #36
Medlem
Drama-Llamas avatar
Det handlar troligen om det faktum att Postnord svämmas över av paket från Kina och att de på detta sätt försöker begränsa mängden. Eftersom folk som beställer billig elektronik från Kina brukar vara snåljåpar tror jag att den här strategin kan bli riktigt verksam.
__________________
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-01-19 kl. 10:37.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback