2018-01-20, 10:16
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Peterson har ju kallats "the dumb guy's smart guy", och om det är något som stäker den bilden så är det ju den här tråden, där de flesta hyllar honom för att han vinner en "debatt" som i själva verket inte är mer än en infrågasättande intervju.

Jag är i övrigt tveksam till vad man egentligen bör tycka om Peterson. Han verkar ju ganska så nyanserad i de flesta intervjuer, men det faktum att han kontinuerligt vägrar erkänna den hatsvans han har dragit till sig stör mig samtidigt enormt. Oavsett om han menar sig ha omvänt vissa av dessa människor mot den politiska mitten borde det verkligen inte vara svårt att i en intervju säga att det är fel att som vissa av hans följare gjort trakassera och hota de personer han pekat ut.

Han far ju dessutom under intervjun med ett antal osanningar. Ett av de mer övertydliga exemplen är ju när han säger "look at Scandinavia", och hävdar att ration kvinnor:män bland ingenjörer i Skandinavien skulle vara något som 1:20, och att detta skulle tjäna som någon sorts motexempel till att det han kallar "equality of outcome" är önskvärt. I verkligheten utgör kvinnor dryga 30 % av alla ingenjörsstudenter i Sverige, och den andelen ökar ständigt. Så nja, faktahalten i hans påståenden kan nog beskrivas som måttlig som bäst.

Att mannen har karisma råder det däremot inget tvivel om, det är inte utan att man skrattar med honom vid ett par tillfällen och en del av argumenten han framför är väl ändå hyfsat rimliga, och det han försöker lär ut är väl ändå någon form av självförbättring, så om det är som han själv säger att han kan få män på högerkanten att mogna politiskt och ta lite eget ansvar så är det väl bara bra. Det faktum att han anammat en del av dessas retorik kan nästan betraktas som förlåtligt, eftersom det verkar krävas om man ska nå ut till dessa män. Jag vet rentav vissa rätt sympatiska grabbar som bevistat föreläsningar med honom, och även om de flesta av hans råd är så grundläggande att de kunnat återfinnas i vilken sjävlvhjälpsok som helst antar jag att rätt delivery kan bidra en hel del även om innehållet är gammal skåpmat. Jag tror att för oss som klarar av att erkänna att det finns intellektuella på alla sidor i den politiska debatten så står väl Peterson ändå nära till hands bland högerintellektuella. Jag ser långt hellre att män lyssnar på honom än rena provokatörer som Milo Yiannopolous, eller Alexander Bard som gapar om att "riktiga män har kuken i huvudet".

Det är ju ett låneord till engelskan i sig, så jag skulle inte protestera om det användes i svensk skrift. Skarvning kan kanske fungera som ett alternativ annars.

Nu undrar jag vem det är som har fel här.

Citat:
År 2030 uppskattas 20 procent av dem med denna utbildning vara kvinnor

Länk: https://www.scb.se/statistik/_publikationer/uf0521_1990i30_br_a40br1001.pdf Sidan 36

Andelen kvinnor bland studenterna på ingenjörsutbildningarna sjunker även.

Länk: https://www.nyteknik.se/ingenjorskarriar/antalet-antagna-kvinnor-sjunker-pa-ingenjorsprogrammen-6863741

Så nja, faktahalten i dina påståenden kan nog beskrivas som måttlig som bäst.

Att du sedan använder termen "the dumb guy's smart guy" för att försöka vinna argument visar bara att det är du som är "the dumb guy".
Senast redigerad av Sigsten 2018-01-20 kl. 10:35.
Citera
2018-01-20, 10:32
Avslutad
Tärande på humöret att se men så avslöjande..

Det är inte svårt att se paralleller med vissa feministers retorik här:

"Så du menar[avsiktlig misstolkning]..?"
Citera
2018-01-20, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Ha! Nice Segway!

Segway = Amerikanskt företag, gyrobalanserat fordon.

Segue = smidigt ämnesbyte.

J.P sa alltså segue, som uttalas segway. I skriftspråk är det dock en ocean skillnad, och känner man inte till det kan det bli fruktansvärt pinsamt.

För kännedom bara, vi fattar ju att du kunde betydelsen.
Citera
2018-01-20, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag håller med, men jag tror, som jag skriver ovan, att Peterson kan lastas för det nästan lika mycket som intervjuaren. Hon försöker väl provocera fram en reaktion hos en man som verkar mer intresserad av att just undvika att låta sig påverkas än att utveckla sina tankegångar - det blir ett oerhört intetsägande "ställningskrig"..

Visst går han tveklöst därifrån som "vinnare" - men trist var det faktisktatt se på, vet inte vad ma kunde lära sig av den intervjun riktigt..

EDIT: Tog bort lite gnäll om segue/segway då jag ser att det redan tagits upp tillräckligt många gånger...

Du har för höga tankar om journalisten imo. Hon blir upprörd likt andra feministerna när de diskuterar dessa frågor. Sedan häver hon ur sig alla möjliga fördomar hon har om de som i hennes bok är antifeminister.
Citera
2018-01-20, 10:45
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Du har för höga tankar om journalisten imo. Hon blir upprörd likt andra feministerna när de diskuterar dessa frågor. Sedan häver hon ur sig alla möjliga fördomar hon har om de som i hennes bok är antifeminister.

Jovisst, men det är ju knappast unikt för feminister, kvinnor eller någon annan specifik grupp - det gäller väl för de flesta människor att de har förutfattade meningar om oliktänkande?

Jag tycker journalisten gjorde ett dåligt jobb på så sätt att hon ofta la (felaktiga) ord i Petersons mun, men som jag skrev ovan hade hon nog en väldigt otacksam roll i att han inte lät sig provoceras till att utveckla sina tankegångar, det ursäktar inte hennes halmdockeretorik, men det förklarar kanske varför intervjun blev rätt tråkig om man hade förväntat sig att bli upplyst.
Citera
2018-01-20, 10:56
Medlem
Jordon Peterson är en internet-kändis, såsom Lauren Southern, Milo och den där transan "styx". Dom kommer, givetvis, säga precis vad den 56% vite burgaren vill höra (eller den efterblivne Svensken som tror SD är någon jävla lösning, integration är ett annat ord för folkmord, retard).

Det är så dom kommer åt era hårt inarbetade shekels. "Support me on patreon goys, so I can wake up at noon feeling good about myself, and later, perhaps, I'll throw you a bone so you know what to think and be. Good goy".

Eller varför inte köpa en ful jävla matta av muppjäveln?
https://twitter.com/jordanbpeterson/status/952345392619847680
Senast redigerad av Banned88 2018-01-20 kl. 10:59.
Citera
2018-01-20, 11:17
Medlem
nordicwraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pannisar
Fortsättning:
https://www.theguardian.com/society/2018/jan/19/channel-4-calls-in-security-experts-after-cathy-newman-suffers-online-abuse?CMP=share_btn_tw

Folk har börjat attackera henne. Vilket inte är okej. Jag vet att många av oss män har blivit oskyldigt beskylda för både det ena och det andra. Nedtryckta under flera år nu pga konstiga uppfattningar om verkligheten. Men jag tycker inte att man ska attackera någon.

Detta är fel beteende av de som är aggresiva mot Cathy.

Citat:
vicious misogynistic abuse

Sorry, men jag har svårt att lita på en vänsterextremist som använder vänsterextrema ord som "misogynic abuse" och har suttit och ljugit och förvridit ord i 20 minuter i en intervju. En mytoman som ropat vargen kommer 35092838293 gånger är lika pålitlig som Fritzl med sin dotter i en källare.

Dessutom är det tröttsam dubbelmoral att anklaga konservativa eller RIKTIGA liberaler att ha "hatare" som svans då vänstern har EXAKT SAMMA hatiska svans. Typ de kvinnor som attackerade och hotade den våldtäktsdömde afghanens offer. Det kommer alltid finnas x antal % arga människor och dessa syns och hörs mer och med tanke på hur läget ser ut i USA så VET VI de facto att vänstern har fler hysteriskt våldsamma följare. Se bara när VARJE anti-pk person ska hålla ett tal eller något och vänstern är där och slår sönder halva området. Hur ofta är högerextremister framme och slår sönder halva området när en vänsterextremist skall tala? Det går fan att räkna på fingrarna, medan vänsterextrema ska ta till våld VARJE GÅNG någon som de har någonting emot talar. De är ju t om öppna med sitt våldsälskande som "all anti-fascism är självförsvar" (fascist = alla som inte är vänsterorienterade).
Senast redigerad av nordicwrath 2018-01-20 kl. 11:26.
Citera
2018-01-20, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeltzin
I en sådan situation som han befann sig i tycker jag han verkar väldigt avspänd och "rationell" även i sina känslor. Han baserar sina känslor på sina åsikter, snarare än på vad som händer utanför honom, kanske det som du ser som obehagligt ut, då det är svårt att relatera till? (obs. inget nedsättande menat)

Nja. Som sagt så håller jag med det han förmedlar och tycker det är bra om folk blir hjälpta. Särskilt unga män som är vilsna. Men jag har hört alla möjliga åsikter vid detta laget. T.o.m. rasisten David Duke är rätt behaglig lyssna på och resonerar efter logiska linjer. Islamisten Salman Al-Ouda också.

Jordan Peterson är det däremot inte och jag har lyssnat en del på hans föreläsningar... Han förtjänar inte den dyrkan han får... Han påminner närmast om en sådan person man inte vill lämna sina barn ensam med. En ensam, rädd och kärlekslös person som vänder sitt självhat mot världen.

Folk får gärna fortsätta lyssna på honom om det stärker dem men de bör vara medveten om att han inte beskriver Sanningen, utan snarare en ofta berättigad kritik av vissa specifika tokigheter. Ungefär som att Sam Harris och Richard Dawkins förmedlar en korrekt kritik av vissa missförhållande inom religion men de har fel när de ser det som att all religion är sådan.

Peterson är för övrigt kritisk mot de Nya Ateisterna för han anser att västerlandet bygger på en tro på något högre. Det är ju inget faktabaserat argument. Man kan argumentera som man vill kring den frågan. Även i den frågan håller jag egentligen med Peterson i att vi bör återupprätta tron, men inte på det sättet han säger det...

Peterson verkar i övrigt ha missförstått vad feminismen en gång gick ut på.
Citera
2018-01-20, 11:21
Medlem
Mess avatar
Citat:
Peterson har ju kallats "the dumb guy's smart guy", och om det är något som stäker den bilden så är det ju den här tråden, där de flesta hyllar honom för att han vinner en "debatt" som i själva verket inte är mer än en infrågasättande intervju.

Vad skulle du själv kalla den retorik/ideologi som du själv förmedlar?.

"Dummies for dummier Girls" ?

Ganska fånigt att jämföra helt ologisk feminism med rena fakta eller hur?.

Men jag håller delvis med om att intervjun var av ifrågasättande art till den grund att intervjuaren hela tiden försökta snärja honom i sin feministiska loop men föll på eget grepp som synes, eller var det något annat vi såg?.
Citera
2018-01-20, 11:22
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned88
Jordon Peterson är en internet-kändis, såsom Lauren Southern, Milo och den där transan "styx". Dom kommer, givetvis, säga precis vad den 56% vite burgaren vill höra (eller den efterblivne Svensken som tror SD är någon jävla lösning, integration är ett annat ord för folkmord, retard).

Det är så dom kommer åt era hårt inarbetade shekels. "Support me on patreon goys, so I can wake up at noon feeling good about myself, and later, perhaps, I'll throw you a bone so you know what to think and be. Good goy".

Eller varför inte köpa en ful jävla matta av muppjäveln?
https://twitter.com/jordanbpeterson/status/952345392619847680

Nu har dina utomordentligt, fakta baserade, välgenomtänkta argument fått mig att inse att dessa människor har helt fel.

Tack för att du upplyste mig!
Citera
2018-01-20, 11:26
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Sorry, men jag har svårt att lita på en vänsterextremist som använder vänsterextrema ord som "misogynic abuse" och har suttit och ljugit och förvridit ord i 20 minuter i en intervju. En mytoman som ropat vargen kommer 35092838293 gånger är lika pålitlig som Fritzl med sin dotter i en källare.

Din anklagelse att Cathy är mytoman och förvrider ord blåser dock bara tillbaks i ditt eget ansikte eftersom det inte var hon som påstod att hon utsatts för "violent misogynic abuse" - det var Ben de Pear på Channel 4 News..
Citera
2018-01-20, 12:02
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Jag är i övrigt tveksam till vad man egentligen bör tycka om Peterson. Han verkar ju ganska så nyanserad i de flesta intervjuer, men det faktum att han kontinuerligt vägrar erkänna den hatsvans han har dragit till sig stör mig samtidigt enormt. Oavsett om han menar sig ha omvänt vissa av dessa människor mot den politiska mitten borde det verkligen inte vara svårt att i en intervju säga att det är fel att som vissa av hans följare gjort trakassera och hota de personer han pekat ut.

Han far ju dessutom under intervjun med ett antal osanningar. Ett av de mer övertydliga exemplen är ju när han säger "look at Scandinavia", och hävdar att ration kvinnor:män bland ingenjörer i Skandinavien skulle vara något som 1:20, och att detta skulle tjäna som någon sorts motexempel till att det han kallar "equality of outcome" är önskvärt. I verkligheten utgör kvinnor dryga 30 % av alla ingenjörsstudenter i Sverige, och den andelen ökar ständigt. Så nja, faktahalten i hans påståenden kan nog beskrivas som måttlig som bäst.

Att mannen har karisma råder det däremot inget tvivel om, det är inte utan att man skrattar med honom vid ett par tillfällen och en del av argumenten han framför är väl ändå hyfsat rimliga, och det han försöker lär ut är väl ändå någon form av självförbättring, så om det är som han själv säger att han kan få män på högerkanten att mogna politiskt och ta lite eget ansvar så är det väl bara bra. Det faktum att han anammat en del av dessas retorik kan nästan betraktas som förlåtligt, eftersom det verkar krävas om man ska nå ut till dessa män. Jag vet rentav vissa rätt sympatiska grabbar som bevistat föreläsningar med honom, och även om de flesta av hans råd är så grundläggande att de kunnat återfinnas i vilken sjävlvhjälpsok som helst antar jag att rätt delivery kan bidra en hel del även om innehållet är gammal skåpmat. Jag tror att för oss som klarar av att erkänna att det finns intellektuella på alla sidor i den politiska debatten så står väl Peterson ändå nära till hands bland högerintellektuella. Jag ser långt hellre att män lyssnar på honom än rena provokatörer som Milo Yiannopolous, eller Alexander Bard som gapar om att "riktiga män har kuken i huvudet".

Det är ju ett låneord till engelskan i sig, så jag skulle inte protestera om det användes i svensk skrift. Skarvning kan kanske fungera som ett alternativ annars.

Vem har kallat honom det?

Det låter som något en dumb guys smart guy skulle kunna säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in